جمعه، 31 فروردین 1403
سیاست
شناسه خبر: 1788
  • 0

همگام با انتخابات ( 28) برخی از این نظام و انقلاب فقط مسئولیت هایش را می خواهند !

عده ای که قدمی برای نظام برنداشته اند همواره طلبکارند.

مشکل مردم نه با سياست يا چپ و راست ،بلکه با افرادي است كه خود را به اين دو گروه مي‌چسبانند و با پررويي ولابي‌گري سعي در تحميل خود به سياسيون دارندو درنهايت نيزگاه موفق مي‌شوند براي مدتي منصبي را در دست گيرندومنافع شخصی خودرا دنبال کنند.

چندي قبل در يكي از گروه‌هاي تلگرامي كه شماري از  لرستاني‌ها در آن عضويت دارند، يكي از هم‌استاني‌ها كه او را فردي روشن‌فكر مي‌دانم، متني از "برتولت برشت" بدين مضمون در گروه منتشر كرد:
«بدترین بی‌سواد، بی‌سواد سیاسی است. وی کور و کر است، درک سیاسی ندارد و نمی‌داند که هزینه‌های زندگی از قبیل قیمت نان، مسکن، دارو و درمان همگی وابسته به تصمیمات سیاسی هستند. او حتی به جهالت سیاسی خود افتخار کرده، سینه جلو می‌اندازد و می‌گوید که: از سیاست بیزار است! چنین آدم سبک‌مغزی نمی‌فهمد که بی‌توجهی به سیاست است که زنــان فــاحــشه و کــودکان خــیابانــی می‌سازد، قتــل و غــارت را زیاد می‌کند و از همه بدتر بر فساد صاحبان قدرت می‌افزاید…»
در تعجبم كه هم‌استاني ما با قرار دادن چنين متني در گروه، فكر مي‌كند كساني هم در استان ما پيدا مي‌شوند كه چنين باشند! گويا نوشتار اخير برخي روزنامه‌نگاران و اهل قلم لرستان در تقبيح جناح‌بازي و سياست‌گرايي افراطي برخي از كساني كه اشتها و عشق پست و منصب دارند و نه هدف خدمت، باعث ايجاد چنين ارتكاب چنين اشتباهي توسط اين هم‌استاني شده است!
در همين پايگاه خبري يافته مطلبي خواندم كه به درستي، حضور افراد "افراطي" چپ و راست اصلاح‌طلب و اصول‌گرا (نه پيروان معتدل آن‌ها) را مشكل اصلي توسعه‌نيافتگي و بدختي مردم در كنار طايفه‌گرايي و قوم‌پرستي ذكر شده بود.
من نيزچون نويسندگان چنين مطالبي معتقدم حضور افراد سياسي تندرو در رأس مناصب اجرايي، عامل اصلي بدبختي مردم لرستان مي‌شود لذا نبايد اجازه‌ي سوء استفاده به چنين كساني داد اما متاسفانه گاهي پشت پرده‌ي سياست، چيزهايي مي‌گذرد كه من و شما از آن بي‌خبريم!
"برتولت برشت" آلماني ممكن است در خصوص بي‌تفاوتي سياسي درست گفته باشد اما نوشته‌ي او با حال و هواي يك قرن پيش آلمان و اروپا مطابقت دارد نه با وضعيت اكنون استان لرستان و تعميم نظرات و ايده‌هاي سياسي و فرهنگي اقوام مختلف به يك ديگر كلاً اشتباه است! "برشت" از كجا مي‌داند كه در ديار ما كساني پيدا شده‌اند كه شب‌ها در منزل‌شان به اين اميد روي "صندلي" مي‌خوابند تا به زودي با چسباندن خود به فلان جناح سياسي، ره صد ساله را يك شبه طي كنند و صندلي مديريت يكي از ادارات را با كمك سياسيون استان كسب نمايند؟!
"برتولت برشت" از كجا مي‌داند كه در ديار ما، طرف هنوز مدرك ليسانس نگرفته و سابقه 5 سال كار اداري هم ندارد، وقتي فضاي حاكم بر برخي ادارات را قاراشميش ارزيابي مي‌كند، سعي دارد از آب گل‌آلود ماهي گرفته و اداعاي پست و مقام مي‌نمايد، لذا شب به محافل سياسيون مي‌رود و ضمن دست‌بوسي؛ اظهار هر نوع ارادتي به مافوق سياسي و نه مردم(!) مي‌نمايد تا در اداره‌اي به او منصبي بدهند و ايشان با 5 يا 10 سال سابقه بالاي دست كارمندان پيشكسوت و شايسته‌ي آن نهاد قرار گيرد؟!
تمام حرف كساني كه سياسي‌زدگي و طايفه‌گرايي ادارات لرستان را نقد مي‌كنند اين است كه نبايد به صرف اظهار سرسپردگي ظاهري شخصي به يكي از جنا‌ح‌ها، مناصب مهم اداري را به آن‌ها داد. چه بسا بوده‌اند كساني كه سال‌ها براي به دست آوردن صندلي مديريت خود را به يكي از اين جناح‌ها چسبانده‌اند و چون تعداد صندلي‌ها محدود و شمار تشنگان رياست زياد بوده، در دولت قبلي به آن‌ها منصبي نرسيده، لذا در شرايطي كه تا ابدالدهر نيز در مقايسه با برخي نخبگان و شايستگان لرستاني لياقت در دست گرفتن پست مقام ندارند، هنوز هم تلاش مي‌كنند و از حضور از محافل مختلف سياسيون با عناوين پرطمطراق "كنشگر" سياسي چپ و راست، دست نكشيده‌اند، در حالي كه اگر از يكي از اين‌ها كه اكثرا هم جوان هستند و به خوبي پي برده‌اند مي‌توانند در همين سنين هم پست و مقام را با چنين طرفي به چنگ آورند بپرسي اصول‌گرايي يا اصلاح‌طلبي را تعريف كن و بگو چه مبنايي دارند؟، به درستي نمي‌تواند در اين زمينه پاسخي دهد!
لذا حرف كساني كه به وضعيت سياست‌زدگي برخي اصول‌گرايان و اصلاح‌طلبان در لرستان اعتراض دارند اين نيست كه آن‌ها علاقه‌اي به سياست نداشته و يا اصلاً اصول‌گرايي و اصلاح طلبي را قبول ندارند، بلكه حرف‌شان اين است كه از بين اصول‌گرايان و اصلاح‌طلبان، كساني را بيش‌تر قبول دارند كه خارج از تعصب، زماني كه روي كار آمدند، شايسته‌سالاري را در عمل و نه در حرف پياده كنند، البته به اين شرط كه شايسته‌سالاري را منصوب كردن شايسته‌هاي سرسپرده به جناح خود، تعريف نكند!
وقتي مردم ادعاهاي پوچ برخي وابستگان به فلان جناح سياسي را در رسانه‌هاي استان مي‌خوانند كه آقاي استاندار چرا فلان مدير وابسته به دولت و جناح قبلي را بركنار نمي‌كني تا يكي از وابستگان جناح مقابل راجاي او قراردهي؟ فكرمي‌كنيدبا خواندن چنين مطلبي چه چيزدر ذهن مردم كه اكثراًتعلق خاطري به سياسيون تندرو ندارند تداعي مي‌شود؟ آياآنها فكر نمي‌كنند كه لابدنفر قبلي مشغول خوردن و بردن است كه اين بابا هم حالا اعتراض كرده و سهم‌خواهي مي‌كند تا جاي او را بگيرد و از مزاياي اين منصب استفاده كند؟!
تمام حرف كساني كه از بازي‌هاي قوم‌پرستان و سياست‌گرايان در لرستان خسته شده‌اند خطاب به مسئولان و حتي نمايندگان و كانديداهاي مجلس كه وابستگي به دو جناح اصول‌گرا يا اصلاح‌طلب دارند اين است: «لطفا افرادي را در پست‌هاي مديريت ادارات لرستان منصوب كنيد كه وراي طايفه‌گرايي و جناح‌بازي، خدا و مردم را هنگام كار و خدمت در نظر گيرند نه مافوق سياسي يا فاميل و طايفه خود را!» و «مردم را به سوي خدا بخوانند، نه به خود!»
يك آدم سياسي مردمي كسي است كه قبل از به دست آوردن منصب و مقام، مردم حضور او را همواره دراجتماع و دركنار مردم حس كرده باشند ومثلاً درمراسم‌ غم و شادي مردم شركت كرده و نيات پاك او براي همگان آشكار باشد، نه افرادي كه يك شبه معلوم نيست تاحالا كجا بوده‌اند و مردم هيچ ارتباط و تماسي با آنها نداشته‌اند را به صرف وابسته بودن به فلان جناح، مدير ادارات كنند كه پس از آن نيز درب اتاق‌شان به روي همه ببندد و لذا وضعيت اقتصادي و معيشتي مردم لرستان روز به روز از اين كه هست بدتر شود.
پس مردم با سياست يا چپ و راست مشكلي ندارند، مشكل آن‌ها با افرادي است كه خود را به اين دو گروه مي‌چسبانند تا منافع شخصي خود را برآورده كننددرحالي كه به هيچ وجه جزء نفرات توانمند لرستان و حتي آن جناح‌ها نيز محسوب نمي‌شوند، اما باپررويي و لابي‌گري سعي در تحميل خود به سياسيون استان دارند و در نهايت نيز گاه موفق مي‌شوند براي مدتي منصبي را در دست گيرند و در پايان كارنامه‌ي كاري آن‌ها به جاي خدمت به مردم، انباشته از عزل و نصب‌هاي فرمايشي جهت برآوردن منافع جناح خود، استخدام نفرات اكثراً بي‌سواد از بين اقوام، دوستان و طايفه‌ي خود است!
انتصاب مديران ضعيف، آينده فرزندان ما را به خطر مي‌اندازد
كساني كه چنين نفراتي رابراي مناصب حساس برمي‌گزينند يابا پذيرفتن منصب توسط آنها موافقت مي‌كننددر واقع خط بطلان به آينده‌ي فرزندان خود در اين ديار مي‌كشند چرا كه هر اشتباهي كه چنين كساني دركارهاي مديريتي از روي بي‌سوادي و ناكارآمدي حتي به صورت غيرعمد انجام مي‌دهند،درنهايت (سالهاي آينده) گريبان‌گيرفرزندان و بازماندگان مسئولين منصوب كننده ومردم اين ديار مي‌شود. اگر آمار بيكاري لرستان 30 سال بعد افزايش يابديا مثلاًعده‌اي بر اثربيماري، تصادف،فقر و ... جان خود را ازدست دهند،همه و همه نشأت گرفته از انتصاب‌هاي ضعيف كنوني و بعدي در استان است كه پايه‌هاي آينده‌ي خوب را سست مي‌سازد، لذابايدمراقب بودكه ممكن است در كوتاه‌مدت تبعات چنين انتصاباتي گريبان‌گير مسئولين نشود اما بدون شك، در آينده، اقوام و بازماندگان همين مسئولين نيز از پيامدهاي اقدامات مخرب برخي انتصاب‌هاي سياسي و به دور از شايسته‌سالاري در لرستان در امان نخواهند ماند!
در لرستان هيچ كس از سيايت به معناي عام بدش نمي‌آيد، بلكه از برخي سياست‌‌زده‌هايي بدشان مي‌آيد كه همه چيز را براي خود و سرسپرده‌هاي خود مي‌خواهند و تلاش مي‌كنند به جاي نفراتي كه خارج از تقسيم‌بندي دو جناح‌ سياسي چپ و راست، قادرند لرستان را از فلاكت نجات دهند، نيروهاي جان‌نثار خود را منصب دهند تا در اين بده‌بستان‌ها، آينده‌ي خود را تضمين نمايند نه سعادت عموم مردم را ...
 پس بي‌سواد سياسي چنين كساني هستند كه نمي‌دانند، جناح، دولت، مديريت، و ... همه و همه ايجاد شده‌اند تا درخدمت نوع بشر و مردم باشندبلكه زندگي بهتري داشته باشيم، نه به اين خاطر ايجاد شده باشند كه هنگام در دست گرفتن قدرت توسط جناح ما، نفرات جناح رقيب و مردم را به هر ترتيب كنار بزنيم تا خودي‌ها، مديريت ادارات را به دست بگيرند!
م- سلاح‌ورزي/ پايگاه خبري يافته

دسته بندی: سیاست
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید