جمعه، 10 فروردین 1403
سیاست / انتخابات
شناسه خبر: 1772
  • 0

همگام با انتخابات (24)

چرائی هجمه به شورای نگهبان درآستانه هرانتخابات

بالاگریوه -مروری بر فرآیند انتخابات‌های مختلفی که در طول 36 سال گذشته برگزار شده و نتایجی که به بارآورده است،نشان می‌دهد که به‌طورکلی هجمه کنندگان به شورای نگهبان هرکجا که نتیجه انتخابات به نفعشان نباشد، حتی زمانی که خودشان هم برگزارکننده انتخابات هستند،نهاد شورای نگهبان را آماج هجمه و تخریب قرارمی دهند.

بالاگریوه - یکی از استراتژی‌های اصلی رسانه‌های بیگانه و همچنین برخی جریان‌های سیاسی داخلی، هجمه‌های گسترده علیه شورای نگهبان و تلاش برای زیر سوال بردن این نهاد است. این مساله بویژه در دوران انتخابات‌ها بیشتر شدت می‌گیرد و آنگاه که موسم انتخابات می‌رسد، هجمه‌ها علیه شورای نگهبان نیز گسترده‌تر می‌شود. نگاهی به فرآیند انتخابات‌های مختلفی که در طول 36 سال گذشته برگزار شده و نتایجی که به بارآورده است، علاوه بر اینکه پوچ بودن ادعاهای هجمه‌کنندگان به شورای نگهبان را نشان می‌دهد، از انگیزه اصلی آنها از این تخریب‌ها نیز پرده برمی‌دارد.


1- نگاهی به مواضع هجمه‌کنندگان به شورای نگهبان در قبال نتایج انتخابات‌های مختلف نشان می‌دهد به‌طورکلی این جریان هرکجا که نتیجه انتخابات به نفعش نباشد معترض است و تلاش می‌کند فرآیند انتخابات را زیرسوال ببرد. نکته قابل توجه این است که آنها حتی زمانی هم که برگزارکننده انتخابات خودشان هستند، از این مشی دست برنمی‌دارند. به‌عنوان نمونه در انتخابات سال 76 که دولت سازندگی مسؤول برگزاری انتخابات بود، شخص رفسنجانی به‌عنوان رئیس دولت، در نماز جمعه به شایعه‌پراکنی در رابطه با احتمال تقلب در انتخابات پرداخت و این موضوع به طور گسترده در جامعه تبلیغ شد. این در حالی است که در انتخابات سال 84 هم که دولت اصلاحات مسؤول برگزاری انتخابات بود، باز هم رفسنجانی چون خودش پیروز انتخابات نشد، سلامت انتخابات را زیر سوال برد و فائزه هاشمی نیز عدم پیروزی پدرش در انتخابات آن سال را نتیجه بی‌عرضگی رئیس دولت اصلاحات عنوان کرد. علاوه بر این، همان دولتی که انتخابات سال 88 را برگزار کرد، همان دولت هم انتخابات سال 92 را برگزار کرد اما در قبال انتخابات سال 88، اموال عمومی را به آتش کشیده و بزرگ‌ترین هزینه‌های ممکن را بر مردم تحمیل کردند اما انتخابات سال 92 را دموکراتیک‌ترین انتخابات دنیا نامیدند. دلیلی که این جریان در قبال 2 انتخابات کاملا مشابه، موضعی با 180 درجه تفاوت اتخاذ می‌کند، صرفا نتیجه آن است به‌طوری‌که هر زمان که نتیجه انتخابات پیروزی آنها باشد، به تمجید از انتخابات و حضور مردم می‌پردازند و آنگاه که مردم افراد دیگری را انتخاب کنند، در نتیجه انتخابات تشکیک وارد کرده و مردم را به فقر تحلیل متهم می‌کنند.


2- بررسی انتخابات‌های مختلف ثابت کرده است که میزان مشارکت مردم در انتخابات به عملکردشورای نگهبان وردصلاحیت‌ها بستگی ندارد.درواقع هرچنداصلاح‌طلبان تلاش می‌کنندعملکردشورای نگهبان و کیفیت حضورخودشان درانتخابات‌ها را درمیزان مشارکت مردم تعیین‌‌کننده عنوان کننداما این مساله صرفاعملیات روانی وحربه تبلیغاتی آنهاست و درواقعیت حضور مردم،تعیین‌کننده نیست. به‌عنوان نمونه در انتخابات مجلس نهم و در شرایطی که جریان اصلاحات انتخابات را تحریم کرده بود و حتی رئیس دولت اصلاحات قبل از انتخابات، از مشارکت کمتر از 30درصدی درانتخابات مجلس نهم سخن گفته بودامادرعمل آنچه اتفاق افتاد، حضور پرشور و بادرصدبالا بودبه‌طوری‌که میزان مشارکت درانتخابات مجلس نهم تقریبا به اندازه میزان مشارکت درانتخابات مجلس ششم که نقطه آمال جریان اصلاحات محسوب می‌شود بود.همچنین درانتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی اصلاشورای نگهبان هنوزشکل نگرفته بوداما میزان مشارکت درآن انتخابات که درسال‌های آغازین انقلاب هم برگزار شد،تنها 52 درصدبودویکی ازکمترین میزان مشارکت‌ها درکل دوره‌های انتخابات رقم خورد.نکته قابل توجه اینکه درآن انتخابات محمدموسوی‌خوئینی‌ها مسؤول نظارت برکاندیداها بود.علاوه براین،انتخابات شورای شهردوم که شورای نگهبان هیچ نقشی درآن نداشت وبرگزارکننده آن دولت اصلاحات و نظارت هم برعهده مجلس ششم بود، پایین‌ترین میزان مشارکت درهمه انتخابات‌های بعدازانقلاب رقم خورد.


3- نگاهی به عملکرد شورای نگهبان در دوره‌های مختلف نشان می‌دهد اتهام جناحی و سیاسی عمل کردن شورای نگهبان، ادعایی پوچ است وهرچند برخی گروه‌های سیاسی با اهدافی خاص این مساله را به طور گسترده تبلیغ می‌کنند اما عملکرداین شورا نشان داده برای شورای نگهبان جناح‌های مختلف سیاسی موضوعیت ندارد و این شورا با کسی تعارف ندارد. رد صلاحیت چهره‌های شاخص اصولگرا در دوره‌های مختلف، نشانه‌ این واقعیت است.به‌عنوان نمونه می‌توان به ردصلاحیت افرادی چون شهاب‌الدین صدردرانتخابات مجلس نهم وعلیرضا زاکانی وباقری‌لنکرانی درانتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم اشاره کرد.


4- پیروزی یا عدم پیروزی جناح‌های سیاسی مختلف در انتخابات ربطی به نظارت شورای نگهبان ندارد و فرآیند انتخابات و نتیجه آن در دوره‌های مختلف، نشان داده است تعیین‌کننده نتیجه انتخابات، اراده و رای مردم است. به‌عنوان نمونه، انتخابات شورای شهر دوم در اوج مانور جریان اصلاحات و توسط آن دولت برگزار شد.در آن انتخابات شورای نگهبان هیچ نقشی نداشت و نظارت برکاندیداهای انتخابات هم بر عهده مجلس ششم بود اما نتیجه آن شکست سنگین اصلاح‌طلبان شد.


5- اینکه در مواردی ممکن است اعضای شورای نگهبان مرتکب اشتباهاتی شوند، قابل انکار نیست و دبیر شورای نگهبان نیز خود از این مساله سخن گفته و حتی ابراز داشته در مواردی در قبال افرادی اشتباهاتی هم صورت گرفته که اعضای شورا آنگاه که به اشتباه خود پی برده‌اند از فرد مورد نظر عذخواهی و طلب حلالیت کرده‌اند اما بدون تردید اشتباهات احتمالی غیرعمدی با جنجال‌های سیاسی و تهمت جناحی عمل کردن به این شورا نمی‌تواند نسبتی داشته باشد.


6- همه آنچه گفته شدبه وضوح نشان می‌دهدادعاهایی که درقبال شورای نگهبان مطرح می‌شود، نسبتی با واقعیت‌های عملکرد این نهاد ندارد و برخی گروه‌های سیاسی که خودشان هم از بی‌اساس بودن اتهامات‌شان در قبال این شورا آگاه هستند، با هدف تخریب هرچه بیشتر این نهاد و ایجاد تنش و جنجال درانتخابات و بدبینی جامعه نسبت به شورای نگهبان و مظلوم‌نمایی و توجیه شکست‌هایشان در انتخابات، به هجمه گسترده علیه شورای نگهبان می‌پردازند.    منبع:وطن امروز

دسته بندی: سیاست / انتخابات
تبلیغ

نظرات

    • زیودار
    • 11 دی 1394 16:57
    • 0
    شورای نگهبان با جدیت و قاطعیت کارش را انجام دهد و مرجع قانونی ماست
    • آتیه مال کیه؟
    • 8 دی 1394 09:14
    • 0
    با سلام و احترام .
    بنده به عنوان شهروندی عادی از جامعه فرهنگیان ، سعی در دنبال کردن وقایع و رویدادهای کشور و دیگر جاهایی که با کشور عزیزمان ایران در تعامل یا تخاصام هستند ، می نمایم . معمولا نظرم را نیز به عنوان یک فرهنگی بر اساس ادراک و تحلیل خود می گویم یا می نویسم . در هر حال نظام جمهوری اسلامی با تمام نقاط قوت و البته بعضی ضعف ها در اداراه امور ، امروزه کشوری منحصر بفرد در سطح دنیاست و دوست و دشمن به این امر معترفند . این قدرت و عظمت مرهون قانون اساسی مستحکم و رهبری حقیقتا بی بدیل ان است . پشتیبانی  ملت شریف ایران از این دو منجر به استحکام پایه های نظام مقدس اسلامی در جهان کنونی شده است .
              عده ای در این مرز و بوم که اتفاقا ارتزاق و اعتبارشان از همین نظام مقدس است از صعه صدر آن سوء استفاده کرده و سعی در تغییر برخی اصول لایتغیر نظام اسلامی داراند . برخی از انان از روی تکبر و برخی نیز از سر خصومت و برخی دوستان نادان نیز از سر جهالت به این جمع کمک می کنند . این گروه کسانی هستند که می خواهند ستون های اصلی خیمه انقلاب یعنی قانون اساسی و ولایت فقیه را لرزان و در پروسه ای طولانی به استحاله بکشانند . با توجه به درایت و هوشیاری ملت و راهبری هوشمندانه رهبر معظم انقلاب در این راه موفقیت چندانی کسب نکرده اند . یکی از تکیه گاه های اصلی نظام در حفظ اصولش نهاد مقدس شورای نگهبان است و این شورا تا زمانی که بتواند قدرتمندانه و با درایت و هوشیارانه دوست و دشمن را ااز هم تمییز داده و دوستان صالح و دانا را از دوستان کم بصیرت تشخیص دهد ، اجازه نمی دهد که این گروه و ایضآ دشمنان خارجی حتی به حریم اصول انقلاب نزدیک شوند . در حال حاضر ستون های انقلاب آنقدر محکم هستند که ابرقدرت ها با تمام توانشان هم نتوانسته اند خللی در آن ایجاد کنند. بنابراین باید چرخشی در اهداف خود بوجود آورند و آن اینکه می بایستی به نهادهای تقویت کننده این ستون ها به عبارت بهتر لنگر گاه های نظام حمله کرد . توده مردم ، سپاه ، نهادهای امنیتی و شورای نگهبان و البته مجلس شورای اسلامی از مهم ترین لنگرگاه های آنند . حمله به سپاه پاسداران و نهادهای امنیتی با توجه به افراد بسیار مومن ، با هوش و بصیر و ماهیت خاص آنان تقریبا به صلاح این گروه از آدم ها نیست . بخشی از مجلس را می توان با جنجال و تبلیغات عدم کار امدی برخی دوستداراان انقلاب بدست آورند ولی نهادی که در شناسایی اهداف آنان تاکنون فوق العاده باهوش و بموقع عملکرده است شورای نگهبان قانون اساسی است . مواجهه با همه لنگرگاه های نظام برای هیچ قدرتی امکان ندارد و در این راه بهتر آن دیده اند نهادی که ماهیت دمکراتیک تر دارد را مورد هجمه قرار دهند . راه ضربه زدن به ستون های انقلاب تضعیف شورای نگهبان و نظارت استصوابیِ آن است . اگر این نهاد تضعیف شود و  مصلحت ها را بر انجام وظایف ترجیح دهد آرام آرام نفوذی ها با ظاهرهای انقلابی وارد عرصه حکومت شده و خود را به ارکان آن نزدیک می کنند تا اگر شده چون قطره قطره ابی که سنگ را در زمانی طولانی تخریب می کند ،  این ستون ها را تضعیف و نظام را از اصول خود منحرف نمایند . این همان هدفی است که دشمنان هرگز نتوانسته اند با انواع دسیسه ی پیدا و پنهان به آن دست پیدا کنند .
    این گفتار بدین معنا نیست که شورای نگهبان از خطا و اشتباه مصون  است . اما همانطور که در متن مقاله شما نیز آورده شده اگر اشتباهی صورت گرفته به موقع عذرخواهی هم شده است .  من الله توفیق .
     

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید