شنبه، 1 اردیبهشت 1403
سیاست
شناسه خبر: 1732
  • 0

چرائی حضورسیدحسن خمینی درصحنه انتخابات

سیدحسن خمینی ، انتخابات ، موزه تاریخ و چند سوال ؟

بالاگریوه - سيدحسن خمینی نوه گرامی حضرت امام شایسته است دراین موضوع مهم عمیقاً تفکرکندکه چه شده است اصلاح طلبانی که روزی معتقدبودند خمینی کبیر (ره) بایدبه موزه تاریخ سپرده شود امروز اصراردارندخمینی جوان به صحنه انتخابات بیاید؟

بالاگریوه - مدت‌ها بود که مسئله کاندیداتوری سیدحسن خمینی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری به یکی از مهمترین موضوعات و سوژه‌های محافل سیاسی و رسانه‌ای اصلاح‌طلب‌ها بدل شده بود. فضاسازی‌های سیاسی و رسانه‌ای گسترده‌ای برای تشویق و ترغیب‌ سیدحسن به کاندیداتوری صورت گرفت .
درمطلب ذیل متن گفتگو ی بولتن نیوز با امیر محبیان ازتحلیل گران سیاسی ،تحلیل دیگری درهمین ارتباط ازراه دانا وخبری از مرصادنیوز درمعرض مطالعه مخاطبان قرارگرفته است.
گر ایشان(سيد حسن خميني) در انتخابات مجلس خبرگان حاضر شوند تا چه اندازه بر شور انتخاباتی اثرگذار خواهند بود؟
انتخابات خبرگان ازساختار كانديداتوري و راي خاصي برخوردار است.هدف در انتخابات خبرگان ايجادشورمحض براي افزودن راي نيست.خبرگان بدليل محدوديت گزينه ها محتاج راي كيفي است تا كمي.

*چرا یک عده مخالف حضور سید حسن خمینی در رقابت های سیاسی هستند؟
دلايل مختلفي دارد. بعضي ها فكر مي كنند نبايد ظرفيت خاندان امام ترجمه به راي يك جريان سياسي شود.
گروهي معتقدند رقابت ها در خبرگان بيشتر از سياسي بودن علمي است ؛ بنابراين بايد افراد را فارغ از انتسابشان از لحاظ علمي براي وظيفه مهمي كه پيش رو دارند؛ بر گزيد.
انتخابات، سیدحسن خمینی و چند سوالبعضي بر اين باورند كه نبايدسيدحسن خميني درون بازي طراحي شده از سوي اصلاح طلبان يا از منظر آنها آقاي هاشمي وارد صحنه شود.
اما من ضمن احترام شخصي كه براي آقاي سيد حسن و نگرش بازش دارم ولي معتقدم كه سيد حسن نبايد عجله كند. سياست ما بسيار پيچيده و چند لايه است؛ آنهايي كه براي ورود او عجله دارند اوضاع را ازمنظر مصالح خود مي بينند؛به سيد حسن ازمنظر يك دوست و خيرخواهش توصيه مي كنم اولا شديدا روي ظرفيت هاي علمي خود و مشروعيت خود بين علما كار كند؛ او بايد عناوين علمي را برحسب مقبوليت علمي طبيعي بدست آورد والا عناوين روزنامه اي عمقي ندارد.
دوم اين كه مسير روشن امام پيش پاي اوست؛ اگر تهذيب نباشد علم توحيد هم مفيد نيست. به سيد عزيز توصيه دارم تهذيب را زير نظر علماي عامل دنبال كند. بدون تهذيب هر گام سياست، گامي بسوي جهنم خواهد بود.

*آیا ایشان به لحاظ علمی و فقهی از عهده جایگاه خبرگان بر می آیند؟
من شناختي از ظرفيت هاي علمي ايشان ندارم ولي او را خوشفكر مي دانم. عضو خبرگان بودن چيزي است و تحت نام خميني در خبرگان عمل كردن و شايسته اين نام بودن چيز ديگري است.
سالها باید که تا یک سنگ اصلی ز آفتاب/ لعل گردد در بدخشان یا عقیق اندر یمن.
*تا چه اندازه حضور آیت هاشمی رفسنجانی درانتخابات خبرگان باعث می شود افرادی مانند سیدحسن خمینی تشویق به حضور در رقابت انتخاباتی شوند؟
موقعيت و جايگاه و نيز رفتارها و حتي اهداف سياسي آقاي هاشمي كاملا با سيد حسن خميني متفاوت است. اگر جاي سيد حسن بودم كارگردان بازي خودم مي شدم نه بازيگر سناريوي ديگران.
*ایشان ازخاندان امام هستند،به نظرشما چه ضرورتی وجود داردبرای آنکه فردی ازخاندان ایشان درمجلس خبرگان حاضر شود؟
ضرورتي وجود ندارد؛اماگاهي احساس ضرورت هاي كاذبي پديد مي آورند تاازافراد،رفتارهاي مطلوب خودشان رااستخراج كنند.نبايدظرفيت نام امام كه بايدباظرافت استفاده شوددررقابتهاي انتخاباتي هزينه شود.
*آیا سیدحسن خمینی با اقبال مردمی مواجه می شود؟
اقبال مردمي امري سيال و ناپايدار است. مورد اقبال واقع شدن في ذاته اهميت ندارد زيرا عدم اقبال هم زياد رخ مي دهد. مهم آنست كه با اين اقبال چه مي خواهيم انجام دهيم. اگر برنامه دقيقي نباشد يا از موضع ديني، تهذيب نباشد همه اين سرمايه ها يعني اقبال و موقعيت به كار نيامده حتي مضر خواهد بود  

 

خمینی درموزه تاریخ یا وسط میدان

 

پایگاه اطلاع رسانی راه دانا نیز درمطلبی با عنوان "خمینی درموزه تاریخ یا وسط میدان " درارتباط با اصرار اصلاح طلبان برای متقاعد کردن سیدحسن خمینی جهت حضور درصحنه انتخابات خبرگان رهبری با طرح این سوال که : چرا اصلاح‌طلبانی که روزگاری خمینی کبیر(ره) را به موزه تاریخ فرستادند، امروزخمینی جوان را به میانه میدان کشانده‌اند؟به بررسی موضوع حضور سید حسن خمینی درصحنه رقابت انتخاباتی پرداخته است.

مدت‌ها بودکه مسئله کاندیداتوری سیدحسن خمینی درانتخابات مجلس خبرگان رهبری به یکی ازمهمترین موضوعات وسوژه‌های محافل سیاسی ورسانه‌ای اصلاح‌طلب‌ها بدل شده بود.فضاسازی‌های سیاسی و رسانه‌ای گسترده‌ای برای تشویق و ترغیب‌ سیدحسن به کاندیداتوری صورت گرفت، ازجمله ارتقای سیدحسن خمینی ازحجت‌الاسلامی به آیت‌اللهی توسط اصلاح‌طلب‌ها و حتی علامه خطاب کردن این روحانی جوان توسط هاشمی رفسنجانی!
اصلاح‌طلب‌ها دراین فرایندتشویق وترغیب تکیه بسیارزیادی روی نام خانوادگی سیدحسن و انتساب وی به بیت امام کرده‌اند.«یادگار امام»، «خمینی جوان» و «خمینی ِنسل سوم» ازجمله تعابیری است که اصلاح‌طلب‌ها در توصیف سیدحسن خمینی به‌دفعات به کار می‌بردند و البته هنوز هم به کار می‌برند!
دراین میان، بعدازاعلام خبر قطعی شدن کاندیداتوری سیدحسن خمینی، یک کانال تلگرامی اصلاح‌طلبان کار را به حد اعلی رساند و نوشت: "بعد از 26 سال خمینی می‌آید"!
مانور اصلاح‌طلب‌ها روی عنوان «خمینی» ازجمله تیتر "بعد از 26 سال خمینی می‌آید" درحالی صورت می‌گیرد که جمله "جریان اصلاح‌طلبی خمینی را به موزه تاریخ می‌فرستد" برجریده تاریخ ثبت شده و هنوز دراذهان و یادها باقی مانده است؛جمله‌ای که اکبر گنجی یکی از مشهورترین اصلاح‌طلب‌ها در گفت‌وگو با یک روزنامه آلمانی بیان کرده بود. گنجی به‌واسطه این موضع گستاخانه علیه امام خمینی نه‌تنها ازسوی اصلاح‌طلبان محکوم و طرد نشد بلکه تا سال‌ها بعد از بیان این جمله مورد حمایت و تقدیر و تمجید آنها قرار می‌گرفت.
البته گنجی دراتخاذ چنین مواضعی علیه امام خمینی میان اصلاح‌طلب‌هاتنها نبود.عبدالکریم سروش که بعنوان تئوریسین جریان اصلاحات شناخته شده ومشهور است نیزولایت فقیه را که مهمترین نظریه و یادگار و دستاورد امام خمینی است "عین استبداد"، "ضدعدالت" و "غیراخلاقی" خوانده بود. سروش همچنین در گفت‌وگو با یک روزنامه آلمانی گفته بود امام خمینی نظریات نادرستی داشت.
علاوه بر گنجی و سروش، عیسی سحرخیزازمدیران دولت دوم خردادو یکی ازاصلاح‌طلبان سرشناس که رئیس دولت اصلاحات دو سه سال قبل نامه‌ای درحمایت ازوی نوشت نیزدر گفت‌وگو با یک سایت ضدانقلاب گفته بود که خیلی‌ ازاصلاح‌طلبان به‌خلاف اول انقلاب دیگر علاقه‌ای به آقای خمینی ندارند!
اصلاح‌طلب‌ها که در دوران حیات امام خمینی ادعای خط امامی داشتندو مخالفان خود را به ضدیت با ولایت فقیه متهم می‌کردند، پس از به قدرت رسیدن در انتخابات دوم خرداد 76 به بیان این‌گونه مواضع شاذ علیه امام خمینی روی آوردند و این روزها که مجدداً قصد بازگشت به قدرت و پیروزی در دو انتخابات مهم و هم‌زمان را دارند، در اثنای یک رقابت انتخاباتی دوباره به نام "خمینی" رجوع کرده‌اند.
سؤال اینجاست: چرا اصلاح‌طلبانی که روزگاری خمینی کبیر(ره) را به موزه تاریخ فرستادند، امروز خمینی جوان را به میانه میدان کشانده‌اند؟
این شیفت‌ها وچرخش‌های 180درجه‌ای بیش ازهرچیز نشانه سیاست معطوف به قدرت اصلاح‌طلب‌هاست، چه‌اینکه اصلاح‌طلبان پس ازاشغال کرسی‌های قدرت دردولت دوم خرداد سنگین‌ترین هجمه‌ها وحمله‌ها و تعابیرو تعاریف را علیه هاشمی رفسنجانی به‌کار بردنداما پس از پایین آمدن از نردبان قدرت، چند سالی است که به ائتلاف سیاسی و انتخاباتی با هاشمی رفسنجانی و حتی پذیرش تلویحی او به‌عنوان فصل‌الخطاب روی آورده‌اند!
اصلاح‌طلبان این پروسه را در رابطه با حسن روحانی نیز مورد استفاده قرار داده‌اند! آنها برای پیروزی در انتخابات و رسیدن به قدرت حاضر به اتحاد باحسن روحانی که منتسب به جناح مقابل اصلاحات بود، شدند!
درهمین راستا، اصلاح‌طلبان با آن سابقه مشخص درموضع‌گیری علیه امام و اندیشه‌های امام، این روزها درپرداختن به ماجرای کاندیداتوری سیدحسن خمینی بیش از شخص سیدحسن به نام خانوادگی و انتساب ژنتیکی او به امام خمینی می‌پردازند.
درواقع اصلاح‌طلب‌ها بیشتر ازشخص سیدحسن خمینی، با فامیلی او کاردارند! بهره‌گیری ازنام و عنوان خمینی برای پیروزی درانتخابات خبرگان وبه‌تبع آن مجلس شورای اسلامی!به‌عبارتی بهتر و دقیق‌تر سیدحسن خمینی یک کارکرد تبلیغاتی در پروژه انتخاباتی اصلاح‌طلبان دارد.
بااین تفاسیر مشخص نیست که درصورت موفقیت و رسیدن به قدرت،اصلاح‌طلبان خمینی‌دوست! وحامی سیدحسن خمینی باقی بمانند! شایداصلاح‌طلبان مثل امروزکه زمزمه‌های عبور از روحانی سر می‌دهند، روزی هم به فکر عبور از خمینی جوان بیفتند! 

 

مخالفت برخی هدایت کنندگان انتخابات اصلاح طلبان باحمایت ازسیدحسن خمینی

 

براساس گزارش مرصادنیوز، شنیده ها از این موضوع حکایت دارد که برخی از هدایت کنندگان جریان اصلاح طلب در نشستی که عصرامروز برگزار شده است با حمایت انتخاباتی بی پرده اصلاح طلب ها ازسیدحسن خمینی در انتخابات خبرگان به شدت مخالفت کرده اند.

آنها معتقدند اعلام کاندیداتوری مستقل سیدحسن خمینی در این انتخابات توهین به اصلاح طلبان است و نشان می دهدکه او از اینکه اصلاح طلبان حامی انتخاباتیش باشند گریزان است.

همچنین برخی ازدبیران حزب اصلاح طلب معتقدهستند که تکیه برنام خانوادگی "خمینی" و دست انداختن به این ریسمان دست آنها را برای طی مسیر اصلاحات می بنددچرا که آنها به دلیل فاصله روشن ازمواضع انقلابی امام خمینی (ره) پیشتر اعلام کرده اندکه خمینی به تاریخ پیوسته است. (اشاره به اظهار نظر یک تئوریسین فراری اصلاح طلبها)

شنیده ها از نشست این سیاسیون که درمحل کار یکی از دبیران احزاب اصلاح طلب برگزار شدحاکی از اتخاذ این تصمیم است که حمایت اصلاح طلبان ازحسن خمینی بایدبه بعداز تاییدصلاحیتها موکول شود.

دراین نشست این موضوع مطرح شده است که حسن خمینی با توجه به ارتقاء سیاسی ازحجت الاسلام به آیت الله، در آزمون علمی مجلس خبرگان رهبری شرکت نکرده و این که رد صلاحیت شود یک احتمال قانونی است.بنابر این بهتراست درصورت ردصلاحیت اصلاح طلبان اعلام کنندکه حامی سید حسن خمینی بوده اند.
 گفتنی است پیشتر محمد رضا عارف با دلایلی مشابه باحمایت اصلاح طلبان از ناطق نوری درانتخابات مجلس شورای اسلامی مخالفت کرده بود.  منابع: بولتن نیوز ، دانا،مرصاد

دسته بندی: سیاست
تبلیغ

نظرات

    • متخصص
    • 24 آذر 1394 10:46
    • 0
    خدا کنه اگر اصلاح طلبان (به احتمال خیلی بعیدبارشون به منزل رفت یعنی رأی آوردند) از این سید خدا فاصله نگیرند،البته اصلاح طلبان سابقه رفاقتشون درطول انقلاب معلوم هست(رفیق نیمه راه)

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید