شنبه، 1 اردیبهشت 1403
انتخابات
شناسه خبر: 1702
  • 0

همگام با انتخابات(11) - پاسخ سخنگوی شورای نگهبان به سوال :

آیا صلاحیت افرادی که قبلاًرد صلاحیت شده‌اند مجددا رد خواهد شد؟

بالاگریوه - نجات اله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان درگفتگوی ویژه خبری یکشنبه شب با شبکه خبر سیمادرپاسخ این سوال که آیا کسانی که درانتخابات های گذشته ردصلاحیت شده اند دوباره رد صلاحیت می شوند؟ گفت: برخی از «موانع» یا «فقدان شرایط» مثل سابقه سوء کیفری با گذر زمان از بین نمی رود.

 به گزارش بالاگریوه ، نجات‌الله ابراهیمیان در گفت‌وگویی تلویزیونی که یکشنبه شب از شبکه خبر پخش شد در پاسخ به سوالی درباره چگونگی برررسی صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان گفت: چگونگی بررسی صلاحیت‌ها در قوانین و آیین‌نامه‌های انتخاباتی تبیین شده است. از اولین اقدامات لازم، تشکیل هیأت‌های مرکزی نظارت بر انتخابات بود که بر اساس آن هیأت‌های استانی، شهرستانی و بخش‌ها تشکیل شدند.
وی ادامه داد: بر این اساس هیأت‌های استانی شامل 155 نفرند که در هراستان پنج نفر هستند. هیأت‌های شهرستانی شامل 1290 نفر و در بخش‌ها نیز 430 نفر تعیین شدند که مراحل شناسایی و تائید صلاحیت این افراد انجام شده است.
ابراهیمیان ادامه داد: بعد از ثبت نام، هیأت‌های اجرایی به موجب قانون بررسی می‌کنند که آیا شرایط و موانعی در داوطلبان وجود دارد یا خیر. قواعد بررسی صلاحیت در قانون انتخابات تعیین شده و شورای نگهبان هم بر اساس همین قواعد،‌ رسیدگی می‌کند.
سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه نکته قابل توجه این است که هیأت‌های اجرایی عمدتا از معتمدین محلی تشکیل شده‌اند، خاطر نشان کرد: معمولا در مورد تائید صلاحیت‌ها مشکلی نداریم مگر اینکه شکایتی برسد که در این صورت شورای نگهبان مستقیما رسیدگی می‌کند. همچنین اعتراض داوطلبان هم مستقیما در شورای نگهبان بررسی می‌شود تا حقی از کسی ضایع نشود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا دلایل رد صلاحیت به افراد اعلام می‌شود یا خیر گفت: به موجب قانون دلایل رد صلاحیت باید به داوطلب اعلام شود. هر کدام از ما به عنوان مجری یا ناظر باید اطلاعات دقیق و مفیدی را به شهروندان منتقل کنیم تا انتخاباتی سالم و بدون تنش داشته باشیم.
ابراهیمیان با اشاره به ضرورت استعلام از مراجع چهارگانه برای بررسی صلاحیت‌ها گفت: نوع کار به نحوی است که صرفا نمی‌توان به استعلام از مراجع چهارگانه اکتفا کرد لذا قانونگذار اساس کار را بر توجه به پاسخ استعلامات و گزارش معتمدین محلی استوار کرده است.
وی ادامه داد: اگر صلاحیت کسی به اتکای اطلاعات معتمدین محلی باشد و این اطلاعات به تائید هیأت‌های نظارت برسد مشکلی وجود ندارد اما اگر صلاحیت کسی رد شد و اعتراض داشت به اعتراض او رسیدگی می‌شود. درباره راه بررسی اعتراض‌ها نیز باید گفت به نظر می‌رسد بیشتر اوقات اتکا به این اطلاعات،‌ بیش از آنکه ابزاری برای رد صلاحیت باشد به احراز صلاحیت کمک می‌کند.
ابراهیمیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا صلاحیت افرادی که در انتخابات‌های گذشته رد صلاحیت شده‌اند مجددا رد خواهد شد؟ گفت: برخی از «موانع» یا «فقدان شرایط» ممکن است مثل سابقه سوء کیفری دائمی باشد. اما ممکن است عدم احراز صلاحیت ناشی از این باشد که ما ابزار کافی برای احراز صلاحیت نداشته‌ایم چون داوطلب مورد نظر، فرد شناخته شده‌ای نیست. در نتیجه ما باید هر پرونده را به صورت مستقل مورد رسیدگی قرار دهیم.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که آیا در رابطه با صندوق‌های شفاف با وزارت کشور به توافق رسیده‌اید؟ گفت: در این رابطه باید بین صندوق‌های الکترونیکی و صندوق‌های پلاستیکی معمولی تفکیک قائل شد. آنچه مورد توافق ما و عزیزان در وزارت کشور قرار گرفته این است که صندوق‌های پلاستیکی به قدری شفاف باشند که از قبل بتوان داخل آن را کنترل کرد به اضافه اینکه رای مخفی باشد و نوشته‌های آن قابل خواندن نباشند. ما در این مورد توافق کردیم و قرار است بر اساس آن توافق، نمونه مذکور ساخته شود.
وی ادامه داد: در رابطه با صندوق الکترونیکی نیز قالبی از شکل فیزیکی این صندوق‌ها ارائه شد که ما آن را تائید کردیم. مراحل بعدی که سپری شود در رابطه با آن اظهار نظر خواهیم کرد.
ابراهیمیان تصریح کرد: برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی بر اساس یک جدول ارائه شده از سوی وزارت کشور، مشتمل بر چند مرحله است و الان فقط قالب صندوق ارائه شده است لذا ما شکل آن را تائید کردیم اما در مورد امنیت این سیستم تا امروز اطلاعاتی به ما منتقل نشده است.
وی ادامه داد: البته من در راه بودم که همکارانم اطلاع دادند بعد از ظهر امروز مرسوله‌ای از وزارت کشور به شورای نگهبان واصل شده که در آن اطلاعات مربوط به نرم افزار به شورای نگهبان اعلام شده است و حال ما باید در فرصت مناسب آن را در اختیار کارشناسانمان قرار دهیم تا آن را بررسی کنند.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: مع ذلک توجه به این نکته مهم است که عزیزانمان در وزارت کشور از جدول زمانی عقب هستند و این نگرانی وجود دارد که به دلیل کمبود وقت با مشکلاتی مواجه شویم. ضمن اینکه هنوز سوالات مهمی درباره برگزاری الکترونیکی انتخابات باقی مانده است و باید توجه داشت برگزاری الکترونیکی اقتضا دارد که باید فضای کشور را با این شکل برگزاری تطبیق داد.
ابراهیمیان در پاسخ به سوالی درباره برخورد شورای نگهبان با تخلفات مربوط به تبلیغات زودرس گفت: ما رفتارها را رصد خواهیم کرد. داوطلبان بالقوه باید از اکنون التزام به قانون و نظام جمهوری اسلامی ایران را به نمایش بگذارند و صرفا در مهلت‌های مشخص شده قانون اقدام به تبلیغ کنند. ما این اقدامات را بررسی می‌کنیم و به موقع ترتیب اثر خواهیم داد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا لایحه شفاف سازی هزینه‌های انتخاباتی به انتخابات 7 اسفند 94 می‌رسد؟ گفت: یکی از نیازهای ما در باب انتخابات توجه به مسأله شفاف سازی هزینه‌های انتخاباتی است. این اراده، اراده خوب و موثری است تا به اهداف خود برسیم بنابراین ما هم امیدواریم هر چه سریعتر این لایحه تصویب شود اما با این وجود من نمی‌توانم پیشگویی کنم چرا که ممکن است این لایحه مغایرتی با شرع یا قانون اساسی داشته باشد و فرصت باقی مانده هم فرصت زیادی نیست.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که آیا در این رابطه با مجلس رایزنی کرده‌اید یا خیر گفت: ابتکار قانونگذاری با شورای نگهبان نیست بلکه شورای نگهبان پس از تصویب قانون از سوی مجلس اقدامات خود را آغاز می‌کنند.
ابراهیمیان همچنین درباره احراز صلاحیت داوطلبان مجلس خبرگان گفت: هیأت نظارت مرکزی مربوط به انتخابات مجلس خبرگان نیز تشکیل شده است. احراز شرایط داوطلبان نمایندگی مجلس خبرگان با شش فقیه شورای نگهبان است. یکی از مواردی که وقت زیادی می‌خواهد شرط اجتهاد است و بررسی این شرط درباره کسانی که قبلا در آزمون علمی شرکت کرده باشند سریعتر انجام خواهد شد.
وی گفت:‌ برای آزمون علمی داوطلبی نمایندگی مجلس 200 نفر ثبت نام کردند که از این تعداد 180 نفر در آزمون شرکت کردند. در حال حاضر مصاحبه شفاهی علمی در حال برگزاری است که فعلا از نتایج آن خبری نداریم.

دسته بندی: انتخابات
تبلیغ

نظرات

    • بسیجی
    • 7 آذر 1394 15:11
    • 0
    شورای محترم نگهبان خیلی هوشیارباشدوکسانی که به هر قیمت میخواهند به مجلس راه پیدا کنندرا رصد کند.
    • ایرانی
    • 3 آذر 1394 22:28
    • 0
    باسلام وعرض ادب
    ضمن تشکر وتبریک بابت نشریه وزینتان.
    امیدوارم شورای نگهبان طبق قانون وبدون هرگونه فشاری کارخودش وانجام بده وهیاهوهای پوچ انرا به بیراهه نبرن.
    ضمنا اگه می شه از فعالیت های علی مطهری واخبار ایشان اطلاع رسانی بشود. 
    باتشکر

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید