شنبه، 1 اردیبهشت 1403
سیاست
شناسه خبر: 1677
  • 0

بازتاب سخنان رئیس جمهوردر رسانه های بیگانه

ذوق زدگی رسانه های غربی ازسخنان رئیس جمهور

بالاگریوه - سخنان رئیس جمهوردر مراسم افتتاحیه بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات مورد حمایت رسانه های فارسی زبان غربی و رسانه های بیشمار حامی دولت که عموماً وابسته به اصلاح طلبان، کارگزاران، خانواده هاشمی، نهادهای دولتی و… هستند قرار گرفت.

 به گزارش بالاگریوه به نقل از راه دانا؛ نگاهی به فهرست عریض و طویل رسانه های حامی دولت نشان می دهد که قوه مجریه “اعتدال” سهم حداکثری در جامعه اطلاعاتی و رسانه ای کشور دارد و از این طریق در جریان سازی علیه منتقدان دولت و جهت دهی افکار عمومی تمام تلاش خود را به کار می برد و از سویی دیگر سواره نظام رسانه های غربی که عمدتا اقدامات دولت تدبیر و امید را باب میل سیاست های خود می بینند و سعی می کنند جامعه اسلامی ایران را به سمت دو قطبی نیروهای ارزشی و حاکمیتی با محوریت مقابله با نظام سلطه و در راس آن آمریکا به رهبری، مقام معظم رهبری و نیروی های اعتدالی و اصلاحات با محوریت تغییر سیاست های خارجه و دست دادن با کدخدا! با مدیریت روحانی بکشانند در راستای ایجاد و تشدید تفرقه همراه و همگام با برخی مواضع چالش برانگیز دولت علیه مردم و رهبری قلم و قدم می زنند.
سایت بی بی سی فارسی در گزارشی به سخنان روحانی در مراسم افتتاحیه  بیست‌و‌یکمین نمایشگاه مطبوعات واکنش نشان داد و نوشت: بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات ایران از شنبه (۷ نوامبر/ ۱۶ آبان)، در مصلای تهران آغاز به کار کرد. این نمایشگاه در حالی برگزار شده است که چند رسانه عمده محافظه‌کاران منتقد دولت حسن روحانی برای نشان دادن اعتراض خود از حضور در نمایشگاه انصراف داده‌اند. روزنامه‌های کیهان، جوان و وطن امروز، خبرگزاری‌های تسنیم و فارس، هفته‌نامه ۹ دی و چند وبسایت، از جمله رجانیوز، از جمله رسانه‌هایی هستند که در نمایشگاه حضور ندارند.
همه آنها به طور عمومی دلیل انصراف خود را اعلام نکرده‌اند اما نشان دادن اعتراض به "برخورد دوگانه با رسانه‌های حامی و منتقد دولت"، و "فشارها و محدودیت‌ها"یی که دولت حسن روحانی برای مطبوعات محافظه‌کار ایجاد می‌کند دلیل این تحریم عنوان شده است.
بنگاه خبرپراکنی انگلیس با ادعای اینکه ایران جزء بدترین کشورها از حیث آزادی مطبوعات محسوب می شود، دستگیری عوامل نفوذی غرب در رسانه های کشور را برخورد با رسانه های اصلاح طلب و خبرنگاران مستقل دانست و آن را نکوهش کرد.
بی بی سی که به نقل از سخنان روحانی تیتر  "از برخی نشریات می‌فهمید که فردا چه کسی دستگیر می‌شود" را برای گزارش خود برگزید نوشت: آقای روحانی این حرف را یکشنبه ۱۷ آبان (۸ نوامبر) در نمایشگاه مطبوعات زده است، یعنی در روزی که روزنامه کیهان تیتر اصلی خود را به گزارشی در مورد "پروژه نفوذ در مدیریت سایبری" اختصاص داده است.
این سایت مدعی شد که روحانی با توجه به رابطه نزدیک روزنامه کیهان با سپاه، نگران گسترده شدن حوزه بازداشت های اخیر به مدیران ارشد دولتی و مشخصا بازداشت احتمالی آقای نصرالله جهانگرد باشد.
بی بی سی در ادعایی نصرالله جهانگرد را به زعم کیهان متهم همکاری در اجرای پروژه های وزارت امور خارجه آمریکا در حوزه اینترنت در کشور معرفی کرد و درباره وی نوشت: نصر الله جهانگرد، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران است که از سال ۱۳۹۲ با حکم آقای روحانی به عنوان دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات هم منصوب شده است.
دوئیچه وله آلمان نیز با انتشار متن سخنان روحانی در نمایشگاه مطبوعات نوشت: رئیس‌جمهور ایران در سخنرانی خود در نمایشگاه مطبوعات گفته است که با "مطالعه برخی نشریات می‌توان فهمید که فردا قرار است چه کسی دستگیر شود و آبروی چه کسانی برده شود." او عملکرد برخی رسانه‌ها را شبیه "پلیس مخفی" دانسته است.
روحانی در حالی رسانه های منتقد خود را با برچسب "پلیس مخفی" ستاره دار کرد که برخی متقدان دولت معتقدند اگر برخی رسانه‌ها پلیس مخفی هستند دولت پلیس آشکار است و رسما برخورد قهری می کند و به جرم تیتر زدن در رابطه با آل سعود که دشمنی اش با ملت و کشور ایران آشکار و مبرهن است ، به یک رسانه تذکر می دهد و آن را توقیف می کند.

این خبرگزاری غربی با اشاره به بازداشت تنی چند از عوامل نفوذ آمریکا در رسانه های کشور سعی کرد که سخنان روحانی را در حمایت از بازداشت شدگان اخیر جلوه دهد و آن را نوعی تقابل دولت با دیگر دستگاه ههای نظارتی کشور بنامد.
دو ئیچه وله در همین راستا نوشت: روحانی در ادامه سخنانش تأکید کرد که "هر مأمور امنیتی نمی‌تواند معیاری برای مطبوعات و نشریات باشد و پایگاه‌هایی که می‌توانند راجع به تنبیه مطبوعات سخن بگویند و قضاوت کنند، مشخص هستند و دارای معیارهایی معین‌اند".
این سایت همچنین نوشت: خبرگزاری فارس، خبرگزاری تسنیم، روزنامه وطن ‌امروز، هفته‌نامه ۹ دی، سایت‌های مشرق نیوز، جهان نیوز، رجا نیوز، اطلاع‌رسانی دانا و روزنامه "کیهان" که همگی از رسانه‌های مهم محافظه‌کاران به شمار می‌روند، این دوره از نمایشگاه را به دلیل "اعتراض به برخوردهای شدید دولت با رسانه‌های منتقد، ارسال پرونده آنان به دادگاه و عملکرد تبعیض‌آمیز معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد در توزیع یارانه‌ها و تحریم اقتصادی رسانه‌های منتقد"تحریم و از شرکت در آن خودداری کرده‌اند.
دوئیچه وله در ادامه جو سازی علیه اقدامات اخیر نهادهای نظارتی کشور با برجسته کردن گوشه ای از سخنان شمخانی نوشت: دریابان علی شمخانی ، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، در برنامه تلویزیونی "نگاه یک" گفت که دستگیری‌های اخیر در ایران با قصد "تسویه حساب سیاسی" صورت گرفته و "بزرگ‌نمایی" بوده است.
خبرگزاری فرانسه نیز در این خصوص نوشت: حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، در مراسم گشایش رسمی بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات در تهران توقیف نشریات و روزنامه نگاران توسط نیروهای امنیتی-نظامی را محکوم کرد و گفت که توقیف نشریات باید آخرین گزینه در برخورد با رسانه ها باشد و برخورد با رسانه ها نیز وظیفۀ وزارت ارشاد، قوۀ قضاییه و هیئت نظارت بر مطبوعات است.
این خبرگزاری بدون اشاره به تناقضات رفتاری دولت در برخورد با رسانه های منتقد در برابر حاشیه امنیتی رسانه های حامی دولت در خصوص حق اظهارنظر درباره پرونده کرسنت و نقد برجام نوشت: رییس جمهوری ایران در ادامۀ انتقادهایش به بی قانونی در حوزۀ مطبوعات و رسانه های کشور، سیاست یک بام و دو هوا در قبال دستۀ دیگری از مطبوعات را محکوم کرد که، به گفتۀ او، همواره از "حاشیۀ امن امنیتی" برخوردارند و برای همیشه از تنبیه و توقیف و تعطیل نیز مصون هستند، هر چند با خواندن برخی از همین نشریات، به گفتۀ حسن روحانی، می توان پی برد که قرار است به زودی چه کسانی در کشور دستگیر بشوند. رییس جمهوری ایران این آشوب و بی عدالتی را در حوزۀ مطبوعات غیرقابل تحمل خواند.
ارگان رسانه ای سازمان سیا سخنان روحانی را در افتتاحیه نمایشگاه کتاب هشدار تلویحی وی به نهادهای قانونی نظارت حاکمیتی خواند و با برجسته سازی سخنان دوشب پیش دبیر شورای عالی امنیت ملی در برنامه نگاه یک سعی در القاء موج مخالفت با مقابله با روزنامه نگارانی که از آنها به عنوان عوامل نفوذی غرب در رسانه ها یاد می شود، کرد.
به نظر می رسد که رسانه های غربی تمام تلاش خود را برای حمایت از روزنامه نگارانی که در نوشته هایشان حتی رگه هایی از مخالفت با حکومت اسلامی ایران و ساختارهای قانونمند کشور دیده می شود، می کنند و شاید دلیل بازنشر گسترده سخنان روحانی در نمایشگاه مطبوعات و سخنان شمخانی در برنامه زنده تلوزیونی در این رسانه ها همین باشد.
سخنانی که به نظر می رسد بخاطر دوپهلو بودن دستاویز رسانه های غربی می شود و ابزاری برای کاشت بذر تفرقه در کشور محسوب می شود.
سایت صدای آمریکا نیز با تیتر" روحانی: مامور امنیتی نمی تواند معیار برای مطبوعات و نشریات باشد" به سخنان رئیس جمهور واکنش نشان داد و نوشت: به نظر می رسد اشارات حسن روحانی عمدتا به روزنامه کیهان، که مخالف دولت او است و از منابع عمومی استفاده می کند باشد که شهرت یافته است.
رئیس جمهور در حالی با کنایه از اختصاص بودجه حاکمیتی به برخی رسانه ها سخن گفت و مورد توجه رسانه های غربی قرار گرفت که منابع موثق خبری از دریافت یارانه(!)میلیاردی نشریه وابسته به معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد خبر دادند. نشریه خبر جنوب وابسته به حسین انتظامی که یک مطبوعه محلی در استان فارس و چیزی شبیه یک آگهی نامه است، برای شش ماهه اول سال جاری بالغ بر 600 میلیون تومان از وزارت ارشاد یارانه! گرفته است.
این رقم با احتساب دریافتی های این نشریه از یارانه وزارت ارشاد در سال گذشته از 2 میلیارد تومان فراتر خواهد رفت.
سایت صدای آمریکا در ادامه مدعی شد که پیش از بازداشت فعالان سیاسی و یا افراد دیگر در ایران، ابتدا مطلبی علیه آنها در روزنامه کیهان منتشر می شود.
صدای آمریکا در ادامه برای القاء وجود جامعه دوقطبی در کشور با انتخاب معنادار برخی جملات روحانی نوشت: رئیس جمهوری ایران گفت همه افراد حتی رهبر جمهوری اسلامی در برابر قانون یکسان هستند.
رادیو زمانه در گزارشی در این خصوص نوشت: رئیس‌ جمهوری ایران، یکشنبه ۱۷ آبان با حضور در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات به نقش مطبوعات و رسانه‌ها و اهمیت بالا بردن «امید» در میان مردم و «نقد منصفانه» پرداخت و گفت: «انتقاد‌ها حق رسانه‌هاست، اما نقد منصفانه است و البته باید به نقد منصفانه نیز پاسخ مسئولانه داده شود».
این سایت در ادامه نوشت: رئیس جمهوری ایران با تأکید بر این که «کلمه توقیف و تعطیل باید آخرین کلمه در یک رسانه باشد» به لزوم داشتن «نظام مطبوعات با قوانین روشن» اشاره کرد و گفت: «هر مأمور امنیتی معیار مطبوعات نیست».
این در حالیست که چندی پیش 65 نماینده مجلس از برخورد دولت روحانی با رسانه‌های منتقد گلایه کرده بودند. دولت اعتدال حتی رسانه های منتقد را در سفرهای استانی روحانی برای ایجاد همصدایی و یکصدایی در انتشار اخبار هدفمند در پوشش خبری نشست ها و جلسات خود حذف کرد. این موضوع در خصوص هفته نامه 9 دی نمود بیشتری پیدا کرد، این هفته‌نامه از ابتدای شروع به کار دولت روحانی تاکنون ۳ بار توقیف شده و هر بار نیز با برگزار شدن دادگاه، بی‌گناهی این هفته‌نامه ثابت شده و مجوز انتشار گرفته‌ است!
ایران وایر با پوشش سخنان روحانی در نمایشگاه مطبوعات نوشت: درحالی که دبیر شورایعالی امنیت ملی ایران بازداشت‌های اخیر روزنامه‌نگاران را «تسویه حساب سیاسی» دانسته، رئیس جمهوری ایران نیز برخی رسانه‌ها را «پلیس مخفی» خوانده و گفته‌است که از نوشته‌های آنان می‌توان فهمید «فردا چه کسی دستگیر می‌شود.»
سایت ایران وایر در گزارشی با عنوان" آتشبازی رئیس جمهور ایران در میدان سپاه" نوشت: رییس جمهور ایران امروز در انتقاداتی تند علیه رسانه های تندروی منتقد دولت گفت: «از تیتر برخی روزنامه ها می شود فهمید فردا چه کسی بازداشت می شود، کجا قرار است بسته شود و آبروی چه کسی برود.» روحانی هم‌چنین این رسانه ها را «ضد انقلاب» توصیف کرد و گفت آن ها امید و اعتماد مردم را از بین می برند.
برچسب «ضدانقلاب» را به طور معمول تندروها علیه اصلاح طلبان و حامیان دولت روحانی استفاده می کنند و آن ها را مخالف آرمان های انقلاب اسلامی 57 می خوانند؛ اکنون اما آن ها از سوی رییس جمهور ایران به همین اتهام نواخته شده اند.
این سایت مدعی شد که سپاه چون نتوانسته در مقابل تصویب برجام و یا اصلاح برجام موفق شود حالا برای مقابله با خطرات احتمالی دوران پسابرجام دست به بازداشت روزنامه نگاران حامی رابطه با آمریکا زده است و روحانی در مقابل سپاه و دستور رهبر ایران درباره برخورد با عوامل نفوذ سینه سپر کرده است.
ایران وایر مدعی شد: انتقادات تند رییس جمهور ایران می تواند به احتمال بازداشت برخی اعضای دولت و یا نزدیکان سیاسی او مرتبط باشد. در روزهای اخیر، به ویژه پس از بازداشت «نزار ذاکا»، تبعه لبنانی-امریکایی و «آفرین چیت ساز»، عضو تحریریه روزنامه دولتی ایران، رسانه های تندرو اتهام هایی مبنی بر همکاری زاکا با یک مقام عالی رتبه دولتی و هم‎چنین ارتباط آفرین چیت ساز با برخی مسوولان وزارت ارشاد مطرح کرده اند.
این سایت در ادامه گزارش خود مدعی شد که شواهد نشان می دهد که جدال های سیاسی روحانی با دستگاه های تحت نظارت رهبر ایران چند بعدی و دامنه دار است و هنوز تیرهای بسیاری برای شلیک کردن مانده است.
گفتنی است بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات ایران با شعار «نقد منصفانه، پاسخ مسئولانه» از شنبه ۱۶ آبان در مصلای تهران آغاز شد و جمعه ۲۲ آبان پایان خواهد یافت.

دسته بندی: سیاست
تبلیغ

نظرات

    • متخصص
    • 26 آبان 1394 14:27
    • 0
    خدایا چرا مسئولین ما باید جوری صحبت بکنند تا هر که می خواد برای خودش اونارو تفسیر بکنن!!! همه مسئولین و کسانی که حرفشون خریدار داره وبازتاب مثبت ومنفی برای نظام داره بایدحواسشون به تک تک کلماتشون باشه که چه جوری از این کلمات وجملات درراستای حفظ نظام باشه دیگه بهانه ای دست دشمنان نمی دهند که درجهت اهداف خود از این سخنان بهره برداری کنند و مسئولین هم هی دنبال توضیحات وتوجیهات باشند

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید