شنبه، 1 اردیبهشت 1403
انتخاب سردبیر / خانواده و جوانان
شناسه خبر: 1600
  • 0

اختصاصی بالاگریوه / از آراستگی تا مدّپوشی

پسران امروزی یا دختران جدید

بالاگریوه - امروزه کمتر کسی است که ساپورت پوشی دختران یا شلوارهای فاق کوتاه پسران در کوچه و خیابان نظرش را جلب نکرده باشد، آرایش های غلیظ، لباس های عجیب و غریبی که مخصوص محیط خانه است و ابروهای تیغ زده و مدل موهای جدیدا اختراع شده که آن را " مُد " خطاب می کنند.

بالاگریوه - امروزه کمتر کسی است که ساپورت پوشی دختران یا شلوارهای فاق کوتاه پسران در کوچه و خیابان نظرش را جلب نکرده باشد، آرایش های غلیظ، لباس های عجیب و غریبی که مخصوص محیط خانه است و ابروهای تیغ زده و مدل موهای جدیدا اختراع شده که آن را " مُد " خطاب می کنند. مُدی که در بخش های مختلف زندگی افراد اثرگذار است؛ از نوع آرایش های ظاهری تا وسایل و منزل و حتی گرایش ها و علایق مانند اپیدمی قشر نه چندان کمی از جامعه را درگیر خود کرده است. حس تنوع طلبی انسان ما را بر آن داشت تا در این خصوص با امان الله قرایی مقدم، استاد دانشگاه و جامعه شناس گفتگویی را انجام دهیم که خواندن آن خالی از لطف نیست.
 به نظر شما چه افرادی بیشتر به سمت مد کشیده می شوند و دلیل این مسئله چیست؟
به طور کلی انسان در طول تاریخ دنبال مد بوده است؛ مد یعنی چیزی نو، نو آوری، نوخواهی، نوگرایی و نو پذیری و اگر انسان دنبال چیز تازه ای نبود حالا اعم از آن ابزار اولیه که بعدا لباس پوشید، خانه درست کرد، وسایل درست کرد از زمان آفرینش انسان بوده است و می خواهم بگویم که اگر مد درست مورد استفاده قرار بگیرد و ما مد را بر اساس تولیدات داخلی خودمان به طوری که با اتکا به توانایی های خودمان انجام دهیم، بسیار مفید است اما اگر ما بخواهیم مد را از کشورهای بیگانه مانند ترکیه، چین، امریکا و اروپا بخریم، و وارد کننده شویم اینجا مضر است.

شما در سال 10 تا مانتو بپوشید به شرطی که این تولید داخل باشد تا 10 کارگر هم به کار گرفته شود اما اگر شما بگویید که من یک عدد مانتو برایم کفایت می کند این باعث می شود که دیگر کارگر ایرانی به کار گرفته نشود در نتیجه بیکاری به وجود می آید و انواع آسیب های اجتماعی از بیکاری مانند طلاق، فساد، فحشا و غیره پدید می آید. پس ما باید مد را به عبارتی نوخواهی و نوآوری را با چنین مسائلی هم بسنجیم.
آن متغیری که در جامعه بیشترین فراوانی را دارد، " مد " می گویند؛ حالا شما می گویید این نوع روسری و مانتو مد است یعنی یک سری هم سن و سال خودتان که بیشتر قشر جوان هستند می پوشند در حالی که اکثریت جامعه که آن را استفاده نمی کنند.
در هر صورت ما مد را باید از دو دید نگاه کنیم، یکی آنکه مبتنی بر تولیدات ملی، داخلی باشد و دیگری آن که ما برویم و " بیگانه پرست " شویم به طوری که اجناس و کالاهای خارجی را مصرف کنیم، دنبال لباس های ترکیه ای باشیم که در این صورت مد مضر است چرا که شما پول می دهید تا کارگران آن کشورها کار کنند. پول می دهید که آنها در رفاه قرار بگیرند و کارگران داخلی بیکار باشند. اگر در زمینه صنعت کفش بررسی کنید در می یابید که در بازار ظهیر الاسلام و غیره چقدر از مغازه های کفاشی تعطیل و ورشکسته شده اند به دلیل آنکه کفش های چینی وارد کشور شد، چرا دیگر تبلیغاتی از کفش ملی، وین و بلا دیگر وجود ندارد؟!

این در حالیست که ترکیه فقط از راه فروش پارچه به اندازه ی درآمد ما پول به دست می آورد زیرا خودباخته ها می روند از ترکیه مانتو و لباس می خرند و اینجاست که مد بد است.
از لحاظ شخصیتی چه افرادی بیشتر به سمت مد کشیده می شوند؟
همه ی افراد دوست دارند که از مد پیروی کنند اما به توانایی آنها بستگی دارد، که البته بیشتر در نقاط متوسط و بالای شهر که توانایی مالی بیشتر، پول و درآمد دارند به این سمت می روند با این حال آیا شما فکر می کنید که دختران طبقات پایین جامعه به دنبال مد نیستند؟! روستاییان هم دنبال مد هستند، آن دختر روستایی هم به نامزدش می گوید مارک کریستین دیور برایم بخر! پس مد را همه تقاضا می کنند اما بستگی به توانایی های مالی افراد دارد.
مسئله دیگر مد نوعی خودباختگی و بیگانه پرستی است و اعتماد نداشتن به تولیدات ملی و میهنی است؛ زیرا می روند تنها جنس خارجی از عطر و ادکلن و لوازم آرایش و غیره می خرند و داخل کشور می کنند که این کار مردم را بیکار و جوانان را با مشکل بیکاری مواجه می کند؛ آن وقت کارگر کشورهای دیگر کار می کنند پس مد از این منظر قابل تامل و ناراحت کننده است.
فکر می کنید جامعه هم در کشاندن یک فرد به سمت مدگرایی موثر است یا خیر و چه عواملی سبب مد و مدگرایی در جامعه می شود؟
مشخص است که مد را جامعه تعیین می کند؛ چرا افراد به دنبال مد می روند؟ برای آنکه در جامعه خودی نشان دهند زیرا جامعه است که به افراد می گوید، چه بخور، چه بپوش و کی بخواب، جامعه به شما می گوید که الان مد حاضر چیست و شما چه باید بپوشی که این بر عهده ی شخصیت، تحصیلات، ملی گرایی و توجه و تعصب افراد به کشورشان است که در همین راستا فرمایش مقام معظم رهبری را در سال گذشته داشتیم که با شعار "حمایت از تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی " بروز پیدا می کند. این شعار به این معنا بود که ما جنس ایرانی بخریم البته ایشان امسال هم شعار " اقتصاد مقاومتی " را مطرح کردند که این سخن هم یعنی اینکه جنس ایرانی و برای کشور خودت را استفاده کنیم. یعنی کفش، لباس و چادر مشکی تولید خودمان را مصرف کنیم. یعنی سینک و یخچال و تلویزیون تولید داخلی را بخریم تا اقتصادمان مقاومتی شود نه اینکه از روی چشم و هم چشمی تولید کشورهای دیگر را بخریم و پز دهیم.

در دو سال گذشته و امسال فرمایشات رهبری در راستای حمایت از کار و سرمایه ایرانی بوده است که واقعا این حرف درست است که بعد هم اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند اما کو گوش شنوا که به این فرمایشات جامه عمل بپوشند.
چرا دولت جنس های خارجی را گران تر نمی کند، این ها باید این کار را انجام دهند تا کارگران ایرانی خودمان به کار گرفته شوند، بنابراین شما نمی توانید بگویید مد بد است؛ مد خیلی هم خوب است منتها باید جوانب امر در آن رعایت شود و البته مدی که با فرهنگی ایرانی – اسلامی ما مطابقت داشته باشد.
استاد ماهواره ها و شبکه های خارجی چقدر در گرایش مردم به ویژه جوانان به مد موثر است؟
همه ی این ها صد در صد در بیگانه پرستی موثر است، اینکه ما برویم جنس خارجی بخریم اصلا این ها برای همین چیزها به وجود آمده اند؛ عاشق چشم و ابرویمان نیستند که این همه خرج کنند، فیلم و برنامه تولید کنند، حتی برای همان 10 دقیقه تبلیغاتشان است، چون می خواهند برندشان را مطرح و معروف کنند. در چنین فضایی آن بیگانه پرست ها و خودفروش ها که به مملکت شان علاقه ندارند و دشمن مملکت و کشورشان هستند بروند جنس های خارجی بخرند. بدون شک این افراد غافل از آن هستند که دود این کار به چشم فرزندانشان خواهد رفت. یعنی وقتی شما جنس ایرانی نمی خرید، کارگر بیکار می شود و اگر بی ایمان باشد می آید در کوچه و خیابان دزدی می کند یا به دختران شما تجاور می کند! بنابراین این موضوعات حاشیه ای " مد " خیلی بد است چرا که تنها بیگانه پرستی می شود.
آیا برگزاری نمایشگاه های مد و لباس در سال های اخیر که زیر نظر وزارت ارشاد برگزار شده است، انتظارات جامعه را برآورده کرده است یا خیر؟
خیر. زیرا این ها واعظ مدعی هستند یعنی می آیند این نمایشگاه ها را برگزار می کنند، اما کسی از آن استقبال نمی کند چرا که اولین مصرف کننده باید خودشان باشند و بپوشند؛ اینگونه لباس ها را اول باید نماینده مجلس خودتان، مجری صدا و سیمایتان، وکیل و وزیر و معلم تان بپوشد تا دختران جامعه یاد بگیرند. شما می آیید برای مردم نسخه می نویسید اما خودتان نسخه را اجرا نمی کنید.
نمایشگاه برگزار کنید ولی اول باید مسئولان بپوشند تا شما دختران هم از آن استفاده کنید که می بینیم چنین اتفاقی در عمل نمی افتد و تبلیغ می کنید بدون آنکه خودتان انجام دهید، این را می گوییم " واعظ مدعی " یعنی آنکه بالای منبر چیزی می گوید اما خودش عمل نمی کند. بنابراین مد بد نیست اما به شرطی که بر اساس تولیدات ملی باشد، کار و سرمایه ی ایرانی باشد. که به نظر من این دو شعار مقام معظم رهبری بسیار جالب است که ما باید فرهنگ سازی کنیم. اصل حرف حمایت از تولید ملی است و تولید ایرانی یعنی پوشاک ایرانی، برنج ایرانی، قند ایرانی و هر جنس و کالای ایرانی.

به نظر شما با توجه به شرایطی که در جامعه می بینیم چقدر تا رسیدن به شاخص های مد ایرانی – اسلامی فاصله داریم؟
فاصله بسیار است زیرا ما هنوز نتوانسته ایم یک تعریف واحد از پوشش دختران و پسران داشته باشیم، این ها همه شعار است و خیلی ها بیشتر حرف می زنند. به نظر من این ها همش حرف است که انجام نمی دهند، آنها باید اول خودشان بپوشند تا مردم یاد بگیرند نه اینکه از نماینده ، تا کارمند و گوینده خبر این لباس ها را نمی پوشد و بعد تشویق به پوشیدن این لباس ها برای مردم می کنید.
به نظر شما پوشش دختران و پسران ایرانی چگونه است وقتی که به عنوان نمونه دختران ساپورت و پسران شلوارهای فاق کوتاه می پوشند، این مسئله چقدر به فرهنگ ما نزدیک است؟
صد در صد این موارد با فرهنگ ما منافات دارد و جزء فرهنگ ایرانی – اسلامی ما محسوب نمی شود به خصوص پسران امروزی ما که باید بگوییم دختران جدید! چرا که برخی پسران درحال حاضر دنبال آرایش صورت رفته اند که این مسئله جزء ارزش های ما نیست و نباید مردان چنین کاری بکنند. وقتی شما در کوچه و خیابان می بینید که پیراهنش را تا اندازه ی نافش می گذارد یا اینکه شلوارش انگار می خواهد از تنش بیفتد؛ آیا این ها واقعا باید مد یک پسر ایرانی باشد؟! آیا شان و شخصیت یک پسر ایرانی این است که خودش را به شکل دخترها در بیاورد؟! موهایش را دم اسبی درست کند و خالکوبی کند؟! بدون شک این از خود بیگانگی است که من عنوانش را " بیمار فرهنگی " می گذارم به طوری که فرهنگ ما بیمار شده است.

درباره دختران چه نظری دارید؟
دختران هم همین طور است که می بینیم ساپورت و لباس های چسبان می پوشند که مناسب خیابان نیست حالا برخی هایشان که مانند بشکه بزرگ هستند که دیگر این نوع لباس ها را نباید واقعا بپوشند. اصلا انسان خجالت می کشد این ها را می بیند. واقعا معلوم نیست چه کار می کنند! هیچ جای دنیا مثل برخی دختران ما اینگونه آرایش نمی کنند چرا که آرایش این تیپی برای پیرزن ها و زنان هرزه است؛ آن طور که من بررسی کرده ام حتی پسران از این رفتارهای دختران به شدت متنفر هستند و حتی حاضر نیستند با اینگونه دختران ازدواج کنند. در هر صورت دختران و پسران نباید دست به چنین رفتارهایی در کوچه و خیابان ها بزنند. / زینب صناعی

تبلیغ

نظرات

    • بالاگريوه
    • 6 مهر 1394 08:12
    • 0
    مقصر مجريان ومتوليان فرهنگي هستند آموزش و پرورش ،صداوسيما و ...  البته نقش اوليه با خانواده است .بايد الگوها رابه خوبي به نوجوانان و جوانان معرفي كرد بايد واكسينه كنيم نياز به يك جهاد فرهنگي داريم و...
    • مسلمان
    • 5 مهر 1394 15:35
    • 0
    درود خدابرمدیر مئسول بالاگریوه ،این معضل برای جوانان امروز ازجنگ حزب بعث که توسط صدام و حامیان او علیه جمهوری اسلامی اغاز کردند بدتر است ، امام فرمودند ما چه شکست بخوریم و چه پیروز شویم پیروز هستیم .
    • بسیجی
    • 5 مهر 1394 12:06
    • 0
    مقصر اصلی صدا وسیما است به جای فرهنگ سازی مجریان مرداین سازمان ارایشی در حد زنان و شاید غلیظ تر .
    • شاهرخی
    • 5 مهر 1394 12:01
    • 0
    هر وقت مجریان تلوزیون ابروهای خود رابرمیدارند و ازجمهوری اسلامی حقوق دریافت میکنند وشاید الگوی بعضی افراد هم باشند چه انتظاری از بعضی افراد جامعه داریم .

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید