پنج شنبه، 9 فروردین 1403
فرهنگ و هنر
شناسه خبر: 1581
  • 0

چرائی نشان دادن کارت زرد استانداربه مدیرکل ارشادلرستان

فاصله نجومی عملکرد 1درصدی ارشاد لرستان با دغدغه های رهبرانقلاب

بالاگریوه/مستندات تاریخی و معاصر نشان داد که مردم منطقه دارای فطرت و طینت پاک هستند و در صحنه عمل نیزثابت کرده اند که چه قدر پای بند به اعتقادات خود هستند اما چرا لرستان در بسیاری از شاخصه های پیشرفت که دارای ریشه فرهنگی می باشد دارای عقب ماندگی تاریخی است.

بالاگریوه - ظرفیت های بالقوه فرهنگی و اجتماعی لرستان به اندازه ای است که بسیاری از داشته های تاریخی تمدن ایران و حتی دنیا را مدیون این استان می دانند.
به گزارش لرستان خبر برگزاری نمایشگاه های سالیانه آثار تاریخی فرهنگی لرستان ، تحت عنوان امپراطوری فراموش شده در قاره آمریکا و اروپا، و همچنین کاوش های باستان شناسی تیم های پژوهشی دنیا بیش از پیش نشان دهنده این واقعیت تاریخی است که هر گاه نامی از تمدن و فرهنگ در گذر تاریخ آورده می شود لرستان ترجیع بند و نغمه ثابت و مفردی است که خودنمایی می کند.
ظرفیت های فرهنگی لرستان تنها منحصر به تاریخ گذشته نیست و در دوران معاصر شاهد ظهور و بروز بیش از پیش اصالت فرهنگی و داشته های فطرت پاک مردم لرستان است که صحنه های بی نظیر ثبت شده در دوران مقدس و عشق پاک و بی نظیر به ساحت اهل بیت(علیه سلام) در مراسم های مختلف گواه این مدعاست.
به گواهی سرپرست انتقال ضریح امام حسین(علیه سلام) به کشور عراق بیشترین استقبال از کاروان کشتی نجات از طرف مردم لرستان بود، جایی که ویترین و نمایشگاهی از میزان ارادت مردم شهرها و استان های کشور نسبت به خاندان اهل بیت پیامبر(علیه سلام) بود و تازه متوجه عظمت بی نظیر مردم لرستان در موضوع حب و ولایت امامان معصوم(علیه سلام) شدیم.
اما سوالی که در این جا مطرح می شود این است که  چرا استان زاگرس نشین با وجود چنین ظرفیتی فرهنگ دینی در بسیاری از مسائل فرهنگی که جنبه اجتماعی نیز دارد یک پایش لنگ می زند، مستندات تاریخی و معاصر نشان داد که مردم منطقه دارای فطرت و طینت پاک هستند و در صحنه عمل نیزثابت کرده اند که چه قدر پای بند به اعتقادات خود هستند اما چرا لرستان در بسیاری از شاخصه های پیشرفت که دارای ریشه فرهنگی می باشد دارای عقب ماندگی تاریخی است.
متاسفانه بسیاری از مدیریت های فرهنگی برداشت نابجا، عمدی و یا سهوی از نام و عنوان فرهنگ در لرستان دارند و شاید بزرگترین ظلم به استان این بوده است که واژه فرهنگ را مترادف با موسیقی نامیده اند و در بیلان کاری و بنرهای نصب شده در سطح شهرهای استان همواره شاهد تبلیغ گروه های هنری و موسیقی پاپ و بداهه نوازی در موضوعات مختلف در طول سال های گذشته بوده و هستیم.
توجه به موسیقی وظیفه یک بخش از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان است اما نه اینکه تمام فرهنگ لرستان را مصادره این عنوان کرد و ظرفیت های غنی اصیل و بی شمار دیگر را تحت تاثیر این واژه دفن کرد و مدیران گذشته و فعلی فرهنگی لرستان باید جوابگوی این قصور باشند.
در طول سال مناسبت های مختلفی مذهبی و فرهنگی وجود دارد که باید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان دستگاه متولی باشد و یا اینکه نقش آفرینی کند اما متاسفانه مسئولان آن نیز حتی به عنوان سیاهی لشگر هم در مراسم ها حضور ندارند و گویا حضرات تعریف دیگری از واژه فرهنگ دارند که در مراسم هایی مختلف فرهنگی و مذهبی مشارکت ندارند، موئسسات مردم نهاد را نمی شناسند، راهکاری برای برون رفت از مشکلات فرهنگی استان ندارند، توجهی به ظرفیت های ذاتی منطقه ندارند و تنها بر سر میز خود کنج عافیتی برای خود تدارک دیده اند که نتیجه آن شده است که فریاد استاندار لرستان نیز بلند شود.
فلسفه شکل گیری وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی و ادارات تحت سرپرستی آن در استان ها، همانطور که از نامش پیداست توجه به فرهنگ اسلامی و بسط و گسترش آن است و در این راه از واژه آمرانه ارشاد نیز استفاده شده که نقش نظارت قانونی این نهاد را در موضوعات فرهنگ دینی گوشزد می کند اما گویا این لفظ نزد مدیران استانی فاقد ارزش است.
اداره ارشاد و فرهنگ لرستان در برگزاری و حضور مردمی در برنامه بزرگ « زیر سایه خورشید» که به مدت 8 روز مهمان مردم لرستان بود چه نقشی داشت؟
این اداره در برگزاری جشنواره مردمی عمار کجای کار قرار دارد؟
اداره تحت عنوان جناب حنان در :حمایت از نخبگان و موسسات فرهنگی،ترویج و تعمیق فرهنگ دینی،شناسایی و حمایت از استعدادها و ایده‌های ارزشمند فرهنگی، گسترش فرهنگ عفاف و حجاب، ترویج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه مفید، فرهنگ‌سازی شهرنشینی، حفظ نهاد خانواده،ترویج و تسهیل فرهنگ ازدواج جوانان،جایگزینی فرهنگ افزایش جمعیت به جای تحدید نسل ها و .... چه کارها کرده است؟؟؟
متاسفانه در زمان مدیریت حمیدرضا حنان بر مسند اداره کل فرهنگ و ارشاد لرستان، معیارهای مدیریتی این نهاد در استان تغییر کرده و به جای رتق و فتق امور فرهنگی، حضور در میتینگ های حاشیه دار، حمله به مجلس شورای اسلامی ، توهین به آیت الله علم الهدی و نیروهای انقلابی و دیگر مسائل حاشیه ای در راس راهبرد مدیریت وی قرار گرفته و نتیجه آن شده است که استاندار لرستان دست به جیب شود و کارت زرد برای جناب حنان صادر کند.
عملکرد بسیار ضعیف و حاشیه سازی و سیاسی کاری بسیار در حوزه اداره ارشاد لرستان داد استاندار لرستان را هم در آورده و هوشنگ بازوند در جلسه توزیع اعتبارات ملی دستگاههای اجرایی لرستان با انتقاد از عملکرد مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در زمینه جذب اعتبارات اظهار داشت: پیشرفت پروژه های عمرانی این دستگاه فرهنگی سالی یک درصد است.
وی با بیان اینکه همه استانهای کشور اعتبارات خود را برای ارتقای حوزه فرهنگ و هنر دریافت کرده اند گفت: این در حالیست که استان لرستان در میان ۳۱ استان کشور پیشرفت پروژه هایش در این حوزه سالی یک درصد است.
استاندار لرستان با تاکید بر اینکه کم کاری خود را پای مظلومیت هنر نگذارید گفت: بی عرضگی و عدم پیگیری کارها از سوی یک مدیر کل است که وضعیت هنر اینگونه است.
بازوند با بیان اینکه همه استانها حق خود را از وزارتخانه می گیرند و این در حالیست که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان حتی از حق خود نیز در بحث اعتبارات اطلاعی ندارد گفت: چرا دستگاههای دیگر استان در بحث جذب اعتبارات موفق بوده اند؟
وی با بیان اینکه دستگاههای دیگر استان برای دریافت اعتبارات خود پیگیری می کنند ادامه داد: دیگر دستگاهها مثل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیستند که نشسته باشد و کاری انجام ندهند.
استاندار لرستان با تاکید بر اینکه ۹۰ درصد اعتبارات در وزارتخانه ها بوده و این در حالیست که این اداره کل کاری برای جذب آن نکرده است عنوان کرد: ما که مدیر کل را برای قیافه گرفتن انتخاب نمی کنیم بلکه برای این انتخاب می شوند که مسائل استان را پیگیری کند.
بازوند عنوان کرد: اگر این روند از سوی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بخواهد ادامه پیدا کند به او کارت زرد خواهیم داد و به طور حتم طور دیگری با وی برخورد می کنیم.
جدای از توجه نکردن حجت الاسلام حنان به امور فرهنگ دینی و ناشناخته بودن ظرفیت های این بخش در لرستان برای دستگاه تحت زعامت وی، در زمینه های بدیهی مدیریتی همانند جذب اعتبارات و موضوعاتی همچون پیشرفت های عمرانی، پای این دستگاه فرهنگی از لنگی گذشته و فلج شده است و نمی دانیم برای اوضاع فعلی و ساز ناکوک مدیریتی این اداره، چه موسیقی کوک شود.

دسته بندی: فرهنگ و هنر
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید