شنبه، 1 اردیبهشت 1403
انتخابات
شناسه خبر: 1563
  • 0

اختصاصی بالاگریوه / همگام با انتخابات (1)

مراحل قانونی چگونگی انتخاب معتمدین محلی و تشکیل هیأت اجرائی

بالاگریوه قصد داردبه منظور اشنائی آحادجامعه ،کاندیداها و مجریان و ناظران انتخابات بنا به مقتضای مراحل مختلف فرآیند انتخابات الزامات قانونی این رخداد مهم اجتماعی _سیاسی را بصورت مختصر درپرونده ای تحت عنوان « همگام با انتخابات » دراختیار علاقه مندان قراردهد.

بالاگریوه – احمدی /انتخابات درنظام مقدس جمهوری اسلامی فرآیندی است که ازابتداتا انتهای آن بوسیله خود مردم انجام گرفته و درحقیقت درتمامی مراحل آن نقش  اصلی را مردم ایفاء می کنند.
بالاگریوه قصدداردبنابه مقتضای مراحل مختلف فرآیندانتخابات الزامات قانونی این رخدادمهم اجتماعی–سیاسی رابصورت مختصردرپرونده ای تحت عنوان «همگام باانتخابات» دراختیارعلاقه مندان قراردهد.
با توجه به اینکه تشکیل هیأت های اجرائی از اولین اقدامات مربوط به فرآیند برگزاری انتخابات است دراین قسمت بصورت مختصروکوتاه به نحوه چگونگی انتخاب معتمدین محلی و تشکیل هیأت اجرائی می پردازیم.
براساس مواد31و31 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به محض صدور دستوربرگزاری انتخابات ازطرف وزارت کشور،فرمانداران وبخشداران حوزه های انتخابیه(اصلی وفرعی)موظف به تشکیل هیأت های اجرائی حوزه انتخابیه می شوند.
هیأت اجرائی شهرستان که دراصل هسته اولیه مراحل اجرائی برگزاری انتخابات را تشکیل می دهند به تصریح مواد 31و32 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی از میان 30 نفر معتمدین محلی ای انتخاب می شوند که :
اولاً : بومی همان محل ( حوزه انتخابیه ) باشند
ثانیاً: ازساکنین همان حوزه انتخابیه باشند و یا حداقل سابقه 5 سال سکونت درمحل را داشته باشند.
ثالثاً : ازبین کلیه اقشار جامعه انتخاب شوند.
قبل از بیان ویژگی های اعضای هیأت های اجرائی  وصرف نظر ازروند چگونگی معرفی وتعداد این فهرستها به هیأت نظارت شهرستان برای اعلام نظر درمورد آنان، ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که :  هیأت اجرائی 11 نفر هستند اما چون فرماندارو رئیس اداره ثبت احوال اعضای اداری هیأت محسوب می شوند ونیز به استناد تبصره ماده 31 قانون انتخابات مجلس یکی از اعضای شورای اسلامی شهرستان به انتخاب آن شورا عضو هیأت اجرائی  است رأی گیری درهیأت اجرائی برای 8 نفر انجام می گیرد..
اماهیأت اجرائی 8نفره ای که ازبین معتمدین دارای شرایط فوق الاشاره انتخاب می شوندبایستی علاوه با شاخص های گفته شده دربندهای سه گانه فوق دارای ویژگی های زیرباشند:
1-دارای ایمان والتزام عملی به اسلام وقانون اساسی باشند-چون این هیأت می بایست درموردصلاحیت داوطلبانی اظهارنظر بکنندکه قراراست دارابودن یانبودن شرط التزام عملی به اسلام و قانون اساسی و دیگر شرایط یک نماینده درخصوص آنان بحث و بررسی شود.
2-دارای حسن شهرت باشند- درمجموعه هیأت اجرائی شایسته است افرادی انتخاب شوند که درجامعه پیرامونی خوددارای حسن شهرت بوده واکثریت مردم آنهارا به امانت داری،صداقت،تعهدو پایبندی به قانون بشناسندزیرادرغیراینصورت وجدان عمومی جامعه نمی پذیرد کسی که خود اهل خلاف ورفتارهای مغایرعرف عمومی، آموزه های شرعی ودینی و قوانین مورد قبول جامعه باشد درمورد صلاحیت دیگران آنهم درموضوع مهم وتأثیرگذاری همچون انتخابات  اعلام نظر کند.
3-مورد اعتماد مردم باشند- ازآنجا که بارسنگین اجرای انتخابات برعهده هیأت اجرائی است و ازطرفی پاسخ استعلامات مراجع چهارگانه و تحقیقات اولیه درمورد داوطلبان به این هیأت ها ارسال می گردد اعضای هیأت اجرائی بایستی از افرادمورد اعتماد مردم و رازدارنظام، مردم و کاندیداهاباشند
4-ازعوامل موثردرتحکیم رژیم سابق ویا وابسته به گروههای غیرقانونی نباشند-ازآنجاکه یکی ازموضوعاتی که هیأتهای اجرائی درخصوص صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس به بررسی آن می پردازندعدم وابستگی فردداوطلب به رژیم طاغوت ویاعضویت و هواداری اوازگروههای غیرقانونی ویا احزابی که باحکم محاکم قضائی نظام جمهوری اسلامی منحل اعلام شده اندخواهد بودلذاخوداعضای این هیأت بایستی وابسته به گروههای غیرقانونی ،احزاب منحله و یا ازوابستگان به رژیم گذشته نباشند.
5-درانتخابات های گذشته مرتکب تخلف ویا جرم نشده باشند- ترکیب هیأت اجرائی بایستی بگونه ای باشد که درمیان آنان ازافرادی که درانتخابات های گذشته تخلفات و یا جرائم انتخاباتی مرتکب شده باشند وجود نداشته باشد.
6- به استنادماده 33 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی اعضای هیأت اجرائی بایستی نسبت خویشاوندی سببی (پدر، مادر، فرزند،برادروخواهر) و نسبی  (همسر و پدر، مادر، برادر و خواهر او) با هیچکدام از داوطلبان شرکت کننده درانتخابات داشته باشند  .
نکته: البته محدودیت های بند 6 اعضای شعب ثبت نام و شعب اخذرأی را نیز دربرمی گیرد.
نتیجه آنکه : چنانچه فرمانداران و بخشداران محترم حوزه های انتخابیه با درنظر گرفتن الزامات قانونی فوق اقدام به شناسائی، معرفی و نهایتاً انتخاب اعضای هیأت های اجرائی نمایند روند تعاملی  مطلوبی بین عوامل اجرائی و نظارت برانتخابات برقرارگردیده و به فضل خداوند انتخاباتی پرشور، سالم و با شرکت حداکثری مردم برگزارخواهدشد.

ازصاحب نظران،کارشناسان وعلاقه مندان به پیگیری مباحث مربوط به انتخابات درخواست می کنیم نظرات،دیدگاهها و انتقادات خودرا از طریق ایمیل info@balagerivehei.ir  ویا بصورت کامنت درذیل همین مطلب ارسال نمایند.

دسته بندی: انتخابات
تبلیغ

نظرات

    • مالمیر
    • 21 شهریور 1394 13:12
    • 0
    روشن گری مدیرمسئول بالاگریوه درباره مسائل انتخابات جای تشکردارد. اما سوالی که برای امثال بنده پیش آمده این است که چرا باوجود اینکه هنوز تا شروع مراحل انتخابات چندین ماه فرصت داریم بالاگریوه خیلی زودهنگام اقدام به انتشار مطلب نحوه انتخاب هیأت های اجرائی کرده است ؟
    پاسخ = از اینکه مطالب « بالاگریوه » را پیگیری می کنید سپاسگزاریم. اما درجواب سوال شما لازم است به اطلاع برسانیم که چون دریکی از پایگاههای مجازی استان مطلبی ( صرف نظر ازصحت و سقم ) درج شده بود که یکی دونفرازفرمانداران ازهم اکنون اقدام به تهیه فهرست معتمدین مورد نظر خود برای تشکیل هیأت اجرائی کرده اند.واین خبربازتاب هائی درافکارعمومی و واکنش هائی را از سوی برخی مسئولین استانی و شهرستانی بدنبال داشت. بالاگریوه براین اساس و درراستای تنویر افکارعمومی درخصوص مسائل انتخاباتی تصمیم گرفته است با استناد به قوانین مربوطه مطالبی را سلسله وار درمعرض مطالعه کاربران وعموم مردم قراردهد.
    • حدیث قاسمی
    • 21 شهریور 1394 09:02
    • 0
    باسلام و احترام
    مطلب فوق با ذکر منبع در سایت خبرافلاک منتشر شد.
    • انتخاباتچی
    • 18 شهریور 1394 20:31
    • 1
    از نوع انتخاب معتمدین و اعضای هیأت اجرائی می توان به این مسأله پی برد که آیا فرماندار یا بخشدار به دنبال برگزاری انتخاباتی سالم وبا شکوه و بی طرفانه است یا خدای نکرده  می خواهد رضایت یک طیف یا جریان سیاسی را جلب کند.
    • نماینده سابق فرمانداردرشعبه اخذرأی
    • 18 شهریور 1394 19:49
    • 1
    اگر فرمانداران وبخشداران محترم معتمدین را با توجه به این معیارهای قانونی انتخاب کنند.مردم هیچ دغدغه خاطری ندارند وبا دلگرمی ومشارکت صددرصدی به پای صندوق های رأی می آیند.
    • شهروند پلدختری .فرزند بالاگریوه
    • 18 شهریور 1394 17:30
    • 1
    با سلام و عرض ادب و احترام .به نظرم فرماندار محترم و مجموعه فرمانداری باید از میان  افراد خوشنام و خوشفکر که مردم هم بر روی انها حساسیت نداشته باشند معتمدین را انتخاب کند

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید