جمعه، 10 فروردین 1403
سیاست
شناسه خبر: 1468
  • 0

برنامه آمریکا برای خاورمیانه پس از توافق وین چیست ؟

هدف نهائی آمریکا از مذاکرات هسته ای ، گرفتن اهرم قدرت هسته ای ایران و سپس سرنگونی نظام اسلامی است

بالاگریوه / سیاست دولت امریکا چه جمهوری خواه و چه دموکرات در نهایت سرنگونی جمهوری اسلامی هست و تنها بر سر تاکتیک ها اختلاف نظر است.

بالاگریوه - توافق وین و برجام جنبه های بسیار زیادی دارد که برای رسیدن به جمع بندی در خصوص این توافق، می بایست از تمامی این جنبه ها آن را مورد واکاوی قرار دهیم. یکی از این جنبه های موجود، نگاه به این توافق از منظر امریکاست. امریکایی ها واقعا چگونه به این توافق می نگرند. برنامه ها و استراتژی های آن ها چگونه است و تا زمانی که ما از این برنامه ها و استراتژی های حال و آینده آنها با خبر نباشیم، نمی توانیم قضاوت درستی از تحولاتی که پس از توافق در امریکا در حال رخ دادن است داشته باشیم.
لذا بر اساس رسالت رسانه ای، رجا نیوز گفت و گویی با دکتر فواد ایزدی در خصوص برنامه ها و استراتژی های احزاب و گروه های سیاسی در امریکا در خصوص ایران در مواجهه هسته ای داشته است. دکتر فواد ایزدیعضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان (پیوسته) و دانشکده حقوق و علوم سیاسی (وابسته) دانشگاه تهران است و تحصیلات آکادمیک خود را در امریکا گذارنده است و از شناخت جامعی از جامعه سیاسی امریکایی برخوردار است.
سوال – آیا توافق وین پایان رویارویی هسته امریکا (علی الخصوص دموکراتها ) با ایران است؟
جواب – زمانی که شما می خواهید رفتارهای چهره های سیاسی طرف مقابل را مطالعه کنید چه دموکرات و چه جمهوری خواه، روش های متعددی برای مطالعه وجود دارد. روش های متعدد مطالعه افراد که بر اساس آن می توان برآوردی از نوع تفکر و سیاست گذاریشان بدست آورد. شما از هر کدام یک از این روش ها استفاده کنید، هیچکدام یک از این روش، شما را به این نتیجه نمی رساند که حزب دموکرات در پی تعامل با ایران است. اینگونه نیست که حزب دمورکات بخواهد برخوردش را با ما بهتر بکند.
حزب دموکرات این جناح آقای اوباما معتقد است که امریکا سیاست تحریم بیشتر و فشار بیشتر را امتحان کردیم و جواب نداده است. ایران در حوزه هسته ای و حوزه های دیگر پیشرفت کرد و برای مقابله با ایران نیاز داشتیم که یک طراحی جدیدی را داشته باشیم و بعد از آنجا که نمی توان دانش هسته ای ایران را متوقف کرد  و ما با آنها مشکل داریم، باید از روش مذاکره استفاده کنیم تا بتوانیم سرعت پیشرفت هسته ای ایران را کند کنیم و اهرم قدرت ایران را در زمینه هسته ای از دستانش خارج کنیم تا بهتر و راحت تر بتوانیم با ایران مقابله کنیم. این مسئله را بارها گفتند و به آن عمل هم کرده اند. در عملکرد تیم آقای اوباما این مسئله را به شدت مشاهده می کنید.
گروه مخالف اوباما از لحاظ ادبیات و راهبرد متفاوت است و معتقد است تحریم بیشتر و فشار بیشتر جواب می داد و اوباما می بایست همان مسیر را ادامه می داد.
بحث سرنگونی جمهوری اسلامی را ۱۰ روز از مذاکرات نگذشته را به راحتی مطرح می کنند. آقای کری در شورای روابط خارجی سنای امریکا به سناتورها اعلام می کند که من در ماه های گذشته با تعداد قابل توجهی از چهره های اپوزیسون ایران ملاقات داشتم. برای چه جان کری با چهره های اپوزیسیون مخالف ایران ملاقات می کند؟ برای اینکه سیاست دولت امریکا چه جمهوری خواه و چه دموکرات در نهایت سرنگونی جمهوری اسلامی هست و تنها بر سر تاکتیک ها اختلاف نظر است.
سوال- آیا توافق وین اون ابزار کافی برای مقابله با ایران را به امریکایی ها می دهد یا نه این صرفا یک گام برای رسیدن به آن ابزار بوده است و در مسئله هسته ای این مواجهه پایان نپذیرفته است و پایان خواسته های آنها در توافق وین نیست و این داستان زیاده خواهی ها همچنان ادامه خواهد داشت؟
جواب – اگر به روند مذاکراتی دو سال گذشته نگاهی بیاندازید. در ابتدا در ژنو امتیازات بسیار گسترده ای داده شد و در مرحله بعد ما توافق لوزانی را داشتیم که طرف مقابل امتیازات بیشتری را از ما گرفت و تیم مذاکره کننده ما هم عقب نشینی نمود به اصولی که در ژنو مطرح شده بود و وقتی متن توافق شده برجام را مطالعه می کنید مشاهده می کنید در آن ما از لوزان عقب نشینی نمودیم. بر اساس ژنو و لوزان باید تحریم های تسلیحاتی و موشکی لغو می شد ولی در برجام (توافق وین) این تحریم های تسلیحاتی و موشکی اضافه شد. الان هم اگر کشور بخواهد این توافق را بپذیرد و اجرا کند در زمان اجرا اگر بخواهیم همین روند را ادامه بدهیم، عقب نشینی ادامه پیدا خواهد کرد. از این جهت مطالعه و درک این متن مهم است که حداقل از این به بعد عقب نشینی نداشته باشیم و روند عقب نشینی ها متوقف شود. کاری که طرف مقابل می خواهد انجام بدهد این است که اول می خواهد این اهرم قدرت هسته ای را از ایران بگیرد و در مرحله بعد اهرم های دیگر قدرت ایران را در منطقه بگیرد و در انتها آن ها را سرنگون کنیم.
سوال- امریکایی ها چه سو استفاده هایی از مفادی که در توافق وین و قطعنامه است می توانند بکنند؟
جواب – بند ۲ پیوست D قطعنامه، بحث اقلامی که کاربرد دو گانه دارند را مطرح نموده است. انواع قطعات صنعتی، انواع فناوری ها که استفاده دوگانه نظامی و هسته ای و غیر نظامی دارند که در ۲۰۰ صفحه آمده است و شامل اقلام بسیار زیادی از مایحتاج کشور می شود که در صنایع غیر نظامی ما همچون نفت و گاز و پتروشیمی و نیروگاه ها و انواع صنایع بکار می رود. ایران در برجام پذیرفته است این ۲۰۰ صفحه که توسط آژانس انرژی اتمی در پیوستی آماده شده است و قطعنامه آن را تاکید کرده است که اگر این اقلام بخواهد وارد کشور شود، نهادی باید اجازه ورود بدهد که شرط آن ارائه کامل اطلاعات از مصرف کننده نهایی است و برای اطمینان هم آژانس حق بازرسی و راستی آزمایی از محل مصرف کننده نهایی پیدا کرده و حق دریافت اطلاعات از آن پروژه و یا نیاز برای راستی آزمایی خواهد داشت که توسط ۱۵۰ بازرسی که قرار است در ایران مستقر شوند این راستی آزمایی انجام خواهد شد تا آژانس مطمئن شود آیا این اقلام در همان مصرف کننده نهایی که اعلام شده مورد استفاده قرار گرفته است یا خیر. و این راستایی آزمایی توسط کشور سازنده آن اقلام هم شکل خواهد گرفت. و این یعنی ایجاد امکان برای جاسوسی از تمامی سایت های صنعتی، آزمایشگاه ها و دانشگاه های صنعتی کشور که اطلاعات آن ها نیز محرمانه تلقی می گردد و با این کار تمامی زیر ساخت های صنعتی و تاسیسات و امکانات صنعتی کشور توسط آنها شناسایی می شود.
موارد دیگری هم هست که بهانه دست طرف مقابل می دهد. مثلا همین محدودیت هایی که ما در زمینه تسلیحاتی داریم و نمی توانیم سلاح برای گروه های مقاومت در منطقه که علیه داعش و رژیم صهیونیستی مبارزه می کنند ارسال کنیم. ما به آنها بهانه دادیم که اگر سلاح های ما را در کشورهای منطقه پیدا کنند، آنها می توانند مکانیسم ماشه را بکار بی اندازند که منجر به بردن ایران به پله اول و بازگشت تحریم ها خواهد شد. همچنین در این بحث ارسال تسلیحات، ما اگر الان به عراق کمک تسلیحاتی نکنیم، شاید تا ۵ سال دیگر تکلیف عراق توسط امریکا و داعش مشخص شده باشد. خیلی از این تقابلات منطقه ای معلوم نیست تا ۵ سال دیگر ادامه پیدا کند.
در حوزه موشکی ما از موشک های بالستیک منع شدیم. اگر نخواهیم این منع را اجرایی کنیم که ما قطعنامه را نقص کردیم و اگر نخواهیم اجرایی کنیم برای راستایی آزمایی می بایست موشک های ما را بازرسی کنند و این سوء استفاده از لحاظ موشکی برای طرف مقابل ایجاد می کند.
بهانه در متن زیاد است. راه فرار زیاد است و رئیس جمهور بعدی امریکایی می تواند به توافق عمل نکنند. برد شرمن نماینده کالیفرنیا از آقای کری در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان پرسید که رئیس جمهور بعدی ملزم به اجرای توافق است؟ کری گفت نه خیر. ملزم نیست. بعد گفت توافق اینقدر خوب است چرا اجرا نکند. ولی الزام حقوقی ندارد.
سوال- در خصوص بازی سیاسی ای که در خود امریکا وجود دارد. آیا واقعا جمهوری خواهان مخالف این توافق هستند؟
جواب – دعوایی که جمهوری خواهان دارند، اصلش دعوای سیاسی است نه دعوای متنی. آقای مارکو روبیو، تد کروز که در جلسه استماع بر سر جان کری فریاد می زنند و داد و بیداد می کنند، کاندیدای ریاست جمهوری امریکا هستند. طرف باید داد و بیداد کند و بگوید وضعیت سیاست خارجی خراب است و من می خواهم رئیس جمهور شوم و این ها را درست کنم. اینکه داخل کشور یک کسی مسئولیت می گیرد و می گوید مخروبه تحویل گرفتم، صرفا مختص به ایران نیست؛ همه جای دنیا همینطور است.
همه جا این بازی های سیاسی را در می آورند  چرا که این افراد می خواهند در انتخابات کاندیدا شوند و بگویند من می خواهم بیایم تا خرابکاری های اوباما را درست کنم. آنها با متن توافق کاری ندارند و کلی نگری می کنند. یک طیف مخالف توافق در امریکا اینگونه هستند.
یک طیف دیگر هم مخالف هستند و دعوای آنها در سیاستگذاری است. آنها می گویند تحریم بیشتر و فشار بیشتر پاسخگو است ولی اوباما در خلاف آنها می گوید تحریم و فشار جواب نداد.
یک عده دیگر هم هستند که شامل صهیونیست ها و آیپک می شوند که سر و صدا می کنند. سر و صدای اینها برای این نیست که خیلی از جاهای ایران قابل بازرسی می شود؟ این بازرسی که برای آنها چیز بدی نیست. این اتفاقا برای آنها خوب است. سر و صدای آنها برای این نیست که برنامه هسته ای ایران کند و متوقف می شود. این که برای آنها خوب است. دلیلی ندارد علیه آن سر و صدا کند. نگرانی آنها این است که نکند یک وقتی در آینده، یک تحریمی تعلیق شود و ایران یک نفسی بکشد. این ها سر و صدا می کنند تا زمانی که امریکا می خواهد به تعهداتش عمل بکند تحت تاثیر فشارهای اینها قرار بگیرد و به تعهداتش عمل نکند. فشار روانی ایجاد بشود، دعوا ایجاد بشود تا امریکا به تعهداتش عمل نکند؛ مضافا یک پول چندین میلیارد دلاری هم اسرائیل می خواهد به بهانه امریکا از ایران بگیرد. مرتبطین لابی اسرائیل دارند مقاله می نویسند که بخاطر اینکه این توافقنامه برای اسرائیل بسیار بد است، امریکا باید کمک مالی چند ده میلیارد دلاری کند، کمک نظامی کند. یک دکانی هم آنجا باز کردند به بهانه این توافق و می خواهند یک پولی از امریکا بگیرند و امریکایی ها چون خودشان از لحاظ مالی تحت فشار و مقروض اند نمی خواهند چنین اتفاقی بی افتد.
از این جهت شما نباید بگویید چون آقای نتانیاهو علیه این توافق سر و صدا کرد پس این توافق خوبی است. نه اینگونه نیست. این هایی که با متن کار می کنند و کارشناس بین الملل در امور ایران هستند، اکثریت غریب به اتفاق می گویند ما باور نمی کنیم که ایران چنین توافقی را با چنین تعهداتی را پذیرفته و امضا کرده است. اکثر غریب به اتفاق کارشناسان امور ایران، موافق این توافق هستند.
سوال-  آیا در خود دموکرات ها هم یک وحدت رویه در خصوص توافق وین وجود دارد؟
جواب- نه. وحدت رویه وجود ندارد. اختلاف هست. سه گروهی که از آن ها نام بردم، یک عده شان دموکرات هستند. از آنهایی که اختلاف نظر در سیاستگذاری دارند و اونا هایی که مرتبط با لابی های اسرائیلی هستند از مخالفین این توافق در جناح دموکرات محسوب می شوند.
سوال- احتمال اینکه این توافق بخواهد با دو سوم آرا در کنگره رای نیاورد چقدر است؟
جواب – الان اگر رای گیری بکنند. امروز اگر رای گیری انجام شود؛ کنگره به آن رای نخواهد داد ولی اوباما قادر به وتوی آن خواهد بود و توافق از سوی امریکایی ها اجرایی خواهد شد؛ ولی این رای گیری ۵۰ روز دیگر انجام خواهد شد و تا ۵۰ روز آینده معلوم نیست چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.
از اینکه وقت گذاشتید و پاسخگوی سوالات ما بودید متشکرم.

منبع: رجانیوز

دسته بندی: سیاست
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید