پنج شنبه، 30 فروردین 1403
سیاست
شناسه خبر: 1460
  • 0

چه بسا با ناداوری داور( شورای امنیت سازمان ملل) :

شاید گل های زده ایران به 1+5 را آفساید اعلام کنند.

بالاگریوه / رئیس جمهور در جلسه هیأت دولت با تعبیری جدید از برجام آن را یک پیروزی 3 بر دو برای ایران در مقابل 6 کشور طرف مذاکرات یاد کرد.

به گزارش بالاگریوه به نقل ازراه دانا تفاوت خروجی چرتکه دولتی ها با محاسبات سر انگشتی کارشناسان حقوق و اقتصاد بین الملل در خصوص وزن تعهدات 5+1 به ایران در مقایسه با میزان تکالیفی که بر دوش کشورمان گذاشته شده است یقینا عمیق تر از دیگ رآکتور آب سنگین اراک است.
 چرا که اگر دیگ عمیق رآکتور آب سنگین اراک با بتن آمریکایی (طبق ماده دوم برجام) قابل پر شدن و نابودی است اما شکاف عمیق تعابیر دولت با نظرات کارشناسان و تعابیر مقامات آمریکایی و غربی در باره حجم تعهدات طرفین پر شدنی به نظر نمی رسد.
 رئیس جمهور روز گذشته در جلسه هیأت دولت با تعبیری جدید از برجام آن را یک پیروزی 3 بر دو برای ایران در مقابل 6 کشور طرف مذاکرات یاد کرد. یعنی ایران توانسته است با زدن 3 گل سالم در مقابل دریافت دو گل از طرف مقابل پیروز مذاکرات باشد.
رئیس جمهور روحانی همچنین این پیروزی را در شرایطی عنوان کرده که داور به سود طرف مقابل سوت زده است.

 در مورد این اظهارات روحانی می توانم به چند نکته قابل توجه اشاره کنم:

 1. مقایسه عبارت های آقای روحانی و تعابیر وی از جمع بندی مذاکرات که پیشتر آن را فتح الفتوح و یا عیدانه ای که آروز می کرد تا باد چنین باشد... با پذیرش اینکه ایران لا اقل از طرف مقابل 2 گل در یافت کرده است یک عقب نشینی محسوس از موضع دفاع بی چون و چرا در قبال جمع بندی مذاکرات است.
 2. در مورد تعداد گل های زده تیم ایران نیز که آقای روحانی آن را 3 گل می داند، احتمالا منظور ایشان پذیرش غنی سازی حداقلی (3.6 درصدی)، تعلیق تحریمها آن هم در پروسه زمانی طولانی مدت 5 ساله و 8 ساله و 10 سال به بالا و نهایتا آزادی قطره چکانی اموال و دارایی های بلوکه شده خود ایران است که در همه این موارد چیزی از جیب طرف های مذاکره کننده هزینه نمی شود و اصولا نمی توان آن را تعهدی برای 5+1 دانست.

 3. آقای روحانی به خوبی اشاره کرده است که داور به سود طرف مقابل سوت زده است. اما بهتر بود ایشان اعلام می کرد که داور نه تنها به سود طرف مقابل سوت می زند بلکه اساسا داور ملیتی پنج به علاوه یکی دارد و یا به عبارت دقیق تر عضو تیم مذاکره کننده طرف مقابل است چرا که بر اساس برجام در موارد مورد مناقشه این شوری امنیت است که قضاوت خواهد کرد.

 4. یک اشتباه آقای روحانی این است که بازی را با نتیجه مورد نظر خویش تمام شده انگاشته است، درحالی که خود ایشان اذعان کرده اند توافق نهایی در ماه های آینده است و نا داور این مسابقه هر آن ممکن است گل های زده ایران را آفساید اعلام کند که البته بازخوانی صحنه های داوری هم تا حدودی نشان می دهد که گل های ایران چندان سالم نیستند و فوروادهای ما در جریان بازی خود را بارها در موقعیت آفساید قرار داده اند.

 5. آقای روحانی باید به این موضوع توجه کند که بازی ایران با 5+1 در یک تورنومنت چند جانبه برگزار می شود که به بازی های همزمان نیز وابسته است. رایزنی آمریکایی ها با عربستان و اعتراف آنها به اینکه متن برجام و مراحل مذاکره و البته اجرا را به صورت همزمان با اسرائیل هماهنگ می کنند این موضوع مهم را یادآور می شود که باید به گلهای زده اسرائیل و عربستان در بازی های هم زمان نیز توجه شود تا تجربه شادی های زودهنگام در لیگ های مختلف برای تیمهایی که گمان می کردند قهرمان شده اند تکرار نشود (منظور از این مورد لیگ ایران یا بازی آخر تراکتور سازی و نفت نبوده و البته در مثل مناقشه هم نیست)

 6. در مورد گل های خورده تیم ایران هم باید اذعان کرد که تحلیل های کارشناسی از متن توافق نشان می دهد که ایران حد اقل 70 گل از تیم حریف دریافت کرده است. (برای بازبینی مستند فیلم این گلها می توانید  اینجا   اینجا   اینجا  و  اینجا  کلیک کنید)

دسته بندی: سیاست
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید