شنبه، 8 اردیبهشت 1403
سیاست
شناسه خبر: 1457
  • 0

به دلیل سیاسی کاری چهره های استانی وملی کوهدشت

سد معشوره اجرا شدنی نیست

مسعودفرج الهی : جناب دکتر شیخی! براثرسیاسی کاری چهره های استانی و ملی کوهدشت احداث سد تنگ گاوشمار (معشوره) اجرا شدنی نیست

بالاگریوه /تهران -مسعودفرج الهی -بر اثر سیاسی کاری چهره های استانی و ملی کوهدشت سد تنگ گاوشمار شدنی نیست ، چند روز پیش مقاله ای تحلیلی تحت عنوان« پاسخی به مخالفان احداث سد تنگ گاوشمار(معشوره) » به وسیله جناب دکتر محمدمراد شیخی ( رئیس اسبق پیام نور لرستان) در یکی از پایگاه های خبری لرستان قلمی شد. کامنت های بسیاری در تایید و رد این مطلب نوشته شده است.  مسعود فرج الهی از نویسندگان و روزنامه نگاران شاخص استان که به عنوان خبرنگار پارلمانی فعالیت دارد  پاسخی را خطاب به شیخی نوشته  که در خور تامل بود لذا برآن شدیم عینا برای مخاطبان منعکس کنیم.
دوستان عزیز
با سلام وتحیت
جناب دکتر شیخی عزیز و ارجمند، نوشته شما مرا به یاد شعر شهریار انداخت و با خود به فکر فرو برد، که حال چرا !؟ این نوش داروی بعد از مرگ سهراب حضرتعالی بهتر بود هرگز مجال بروز پیدا نمی کرد، زیرا به همان دلیلی که خود در متن رسا، و با دقتت آورده¬اید. اکنون که شما خود را به عنوان یک شهروند و فردی حقیقی معرفی کرده اید جای خوشحالی دارد، اما خود می دانی که این طوری نیست. شائبه ورود به فعالیت های اجتماعی در لرستان بی شک دلسوزی شما را به سایه خواهد برد. بر همگان روشن و مبرهن اجرای نشدن سد تنگ گاو شمار دارای یک مقصر نیست، بلکه همه چهره های ملی و استانی کوهدشت با درجه ای ولو اندک مقصر هستند. شما بهتر می دانید من ارتباطم با کوهدشت حتی بیشتر از محل زندگیم الشتر است. گویا علاقه ای همپای زادگاهم به کوهدشت دارم. اما این شهر کس دار بی کس قربانی حس برتر طلبی رقبای سیاسی این شهر است. شما به جای آن که علت را جویا شوی معلول را به باد انتقاد گرفته اید.
جناب کائیدی وکالت مردم پلدختر را بر عهده دارد وظیفه اش حکم می کند برای بحران جدی آب شهرش به آب و آتش بزند و حتا با نمایندگان استان مجاور هم صدا بشود تا به خواسته مردمش پاسخ دهد. اطلاع کامل دارم با سند، که سد تنگ گاو شمار شدنی نیست و هر کس هم بخواهد حرفی بزند حکم نوش داروی بعد از مرگ سهراب دارد. زیرا تاج سد از ۱۲۰ متر به ۷۰ متر تقلیل و بردداشت آب ۲۷۳ متر مکعب بر ثانیه به ۵۳ متر مکعب برثانیه کاهش یافته است. (بر اساس نامه شماره ۴۰۵۴۹۶ مورخ ۹۳/۱۱/۲۷) حال کوهدشت در زمانی باید آباد می شد که نشد کشمکش های سیاسی بی حاصل، حس برتر طلبی، کشیدن خود را به سطوح ملی از پله ی مردم، چشم و هم چشمی بر رسیدن به پست، خوره های هستند که درخت تنومند استعدادهای این سامان را به باد داده است. ای برادر کجای کار هستید!؟ روزگاری دو طیف همدیگر را می کوبیدند و هر کدام چهره ی حق طلبانه به خود می گرفتند، حالا بعد از گذشت سالیان در کنار هم در شمال تهران به خاطره گویی می پردازند، غافل از این که چه بر سر این مردم زجر کشیده کوهدشت آورده اند.
جناب شیخی شما فردی تحصیل کرده هستید، به خوبی پشت پرده قضایا را می دانید بهتر است چهره علمی خود را مخدوش نکنید و آن را با لعاب سیاست پر زرق و برق به هدر ندهید. لازم باشد توضیح کامل را درباره سد تنگ گاو شمار یا همان معشور با توجه به اسنادی که دارم قلمی خواهم کرد.
محمد مراد شیخی چه گفته بود؟
محمدمراد شیخی از اساتید دانشگاهی و رئیس دانشگاه پیام نور لرستان در دولت احمدی نژاد با نگارش مطلبی با عنوان”پاسخی به مخالفان معشوره” در سایت میرملاس به اظهارات کاییدی نماینده مردم پلدختر و عضو شورای شهر پلدختر واکنش نشان داده بود که چکیده مطلب وی در پی می آید:
اخیراً جناب آقای دکتر کائیدی نمایندۀ محترم مردم شریف پلدختر در مجلس شورای اسلامی و سرکارخانم ماندانا آکسونیان عضو محترم شورای شهر این شهرستان در موضع گیری های عجیب و متفاوتی در برابر برخی از طرح های اقتصادی منطقۀ کوهدشت و رومشکان ناخرسندی خود را از اجرای این طرح ها به صراحت عنوان نموده و متأسفانه جای هیچ گونه چون و چرایی باقی نگذاشته اند که گویی وظیفۀ قانونی این عزیزان سنگ اندازی و مانع تراشی بر سر توسعۀ اقتصادی دیرهنگام و حداقلی این مناطق محروم است. انتظار می رود که این بزرگواران به فراخور مسئولیت و جایگاهی که قانون به آن ها داده است، هنگام طرح مسائل حاشیه ساز و چالش برانگیزی چون این موضوع مهم، جانب احتیاط را رعایت نمایند تا وفاق و همگرایی مردم لرستان و دورنمای توسعۀ منطقه ای این استان محروم که قبل از مرزکشی های درونی خود یک استان واحد و دارای پیوندهای ناگسستنی تاریخی ، فرهنگی ، سیاسی و قومی است، فدای تبلیغات زودهنگام انتخاباتی نگردد.
شیخی در ادامه می گوید:حال که مسئولین ارشد کشور و استان بعد از رفع هزار و یک مانع و تردید عاقبت بذر امید را در دل هزاران کشاورز بینوا و فقیر منطقه کاشتند و بعد از سال ها شاهد به بار نشستن جوانۀ انتظار در دل مردم محروم این منطقه هستند، شنیدن چنین زمزمه هایی آن هم از زبان کسانی که امید می رفت رفیق ِ راه باشند، نمی تواند امری طبیعی تلقی شود. کسانی که دست و دلشان بر آتش این امید سوخته است؛ می دانند که هر گونه تقلیل و تغییری در طراحی سد معشوره تصمیمی غیر علمی، گونه ای سیاسی کاری برای اغراض شخصی و گروهی و متأثر از تصمیمات پشتِ پردۀ لابی های قدرت است. لذا اینجانب به عنوان یکی از هزاران شهروند امیدواری که دل در گرو قول مسئولین دارم، ضمن دعوت این عزیزان به یک میزگرد و مناظرۀ مطبوعاتی با حضور خبرنگاران رسانه های مکتوب و مجازی امید دارم در چنین مناظره ای ارباب رسانه و کارشناسان دلسوخته و علاقمند به نظام و کشور و مردمی که سالهاست منتظر اجرای این طرح کلان هستند، از دهان این عزیزان چرایی ِ چنین بیاناتِ نومید کننده و واگرایانه ای را بشنوند. بی تردید عمران و آبادانی هر شهری از استان ما می تواند روند عمران و آبادانی شهرهای دیگر را تسهیل کند. چرا که ما ساکنان این استان محروم در روند توسعۀ متوازن و درونزا بر یک کشتی سواریم. کسی که این کشتی را سوراخ می کند، نه فقط دیگران، بلکه خویشتن ِ خویش را نیز غرق می کند. آیا تلاش برای عدم اجرای طرحی که سالهاست نمایندگان استان های همجوار به دنبال متوقف کردن آن هستند، از سوی خودی ها بازی کردن در زمین رقیب نیست؟ آیا در سالی که به فرمودۀ رهبر معظم انقلاب سال همدلی و همصدایی مردم و مسئولین نامیده شده است، نومید کردن مردمی که سالهاست در این زمینه امید به توجه و همدلی مسئولین بسته اند، کاری شایسته است؟
وی می افزاید:پرسش کلیدی این است که اگر ممکن بود پروژه های بزرگ صنعتی هر منطقه ای از مناطق فرادستی رودخانه های جاری را به بهانۀ تبعات منفی بر مناطق پائین دست به تعطیلی کشاند، آیا امکان ساختن حتی یک سد، نیروگاه، بند انحرافی و آبراهه ای در سطح جهان وجود داشت؟ اگر این منطق درست باشد که باید گفت تمام قطب های صنعتی کشورها باید در دلتای رودخانه ها و مناطقی احداث شود که این رودخانه ها به دریا می ریزند. زیرا هر حوزۀ بالادستی به هر حال حوزۀ پایین دستی هم دارد. نا گفته آشکار است که این منطق تا چه اندازه سست و غیر قابل استناد است.
موضع گیری منفی این بزرگواران در برابر طرح عظیمی که در صورت اجراء می تواند سیمای اقتصادی بخشی از جغرافیای محروم استان را از اساس دگرگون کرده و بر معیشت و اشتغال هزاران نفر از مردم محروم این مناطق به شکل مستقیم و غیر مستقیم تأثیر گذار باشد، در حالی صورت می گیرد که انتظار می رود نمایندگان استان در پیشبرد اهداف کلان منطقه ای به اصطلاح یدِ واحده باشند. دلیل وجودی تشکل فرادستی مجمع نمایندگان استان ها تعقیب و به سرانجام رساندن توسعۀ فرابخشی، درونزا و متوازن در ابعاد استانی و حتی منطقه ای است. آیا در جامعه ای چون جامعه ی استانی ما که مردمش از اعماق وجود به هم وابسته و علاقمند هستند و در کنار هم از تبار و طایفه و هویت و زیست بوم مشترکی برخوردارند، چنین تلاش های واگرایانه ای نمی تواند برای نمایندگان و مردم دیگر استان ها و مناطق کشور پرسش برانگیز باشد؟
شیخی در پایان اورده است:
درخصوص ادعای تلویحی جناب آقای دکتر کائیدی مبنی برکاهش کیفیت طرح و حجم اعتبارات سد معشوره به دنبال پیگیری های ایشان، نمی دانم حتی در صورت پذیرفتن این ادعا باید به ایشان تبریک گفت و یا از این چوب لای چرخ گذاشتن ها ابراز تأسف کرد !!

دسته بندی: سیاست
تبلیغ

نظرات

    • امرایی
    • 13 آبان 1395 03:00
    • 0
    به والله اقای کائیدی کوچکترین اطلاعاتی درخصوص .......
    ===
    بالاگریوه
    پاسخ ما به این کاربر
    از آنجا که متن ارسالی شما درقالب دفاع از احداث سد معشوره حاوی سوگند دروغ ... تحلیل غیرکارشاسی، اهانت به برخی افراد ومهمتر ازهمه دعوت به تحصن و تجمعات می باشد بالاگریوه از انتشار آن معذوراست.
    • بالا گریوه
    • 30 فروردین 1395 16:45
    • 0
    با سلام وادب واحترام بنظرم دکتر کاییدی و خانم اکسونیان ازحق مردم پلدختردفاع کرده در شهر پلدختر که مردم تنها از طریق رودخانه کشکان امرار معاش میکنند(باغات انجیر وسبزی کاری وکشت خیار وگوجه) احداث سد معشوره یعنی بیکاری این مردم و از اقای شیخی انتظار داریم بدون تعصب صحبت کنه ابادانی کوهدشت به چه قیمتی؟
    • هار بالا
    • 7 شهریور 1394 13:20
    • 0
    برادر احمدی
    باسلام واحترام
    لطفا" خبر اظهارات معاونت محترم رئیس جمهوری در مورده کیفیت اجرای سد معشوره در الشتر را پوشش دهید
    • مشاور دکتر
    • 7 شهریور 1394 02:22
    • 0
    • معاون اجرایی رئیس جمهور در الشتر:   ساخت این سد با تغییر مشخصات فنی و اصلاح نقشه ها وبا حجم آبگیری محدودتر و مخزن کوچکتر که لطمه ای هم به محیط زیست وارد نکند اجرایی می شود.
    • مشاور دکتر
    • 26 مرداد 1394 00:46
    • 0
    مخاطب بنده سوال کننده محترم  اول است که در مورد خاصیت عدم احداث سد سوال کرده اند.....
    • مشاور دکتر کائیدی
    • 25 مرداد 1394 15:40
    • 0
    عدم اجرای آن معادل خشک نشدن بستر رودخانه کشکان  است  از این واضح تر؟؟؟؟ ورسیدن آب به پلدختر است چرا که باعث خشکی آب در طول مسیر شده ونظرات کارشناسی مجموعه وزارت نیرو نیز همین است ظاهرا" تعصب حضرتعالی مانع دیدن روز  روشن شده است بعدشم دکتر کائیدی خواستار تعدیل سد بوده نه عدم اجرای آن!!فرق بسیار است بین این دو  برادر
     
    پاسخ = آقا یا خانم مشاور نماینده ، مخاطب شما دراین چند جمله معلوم نیست.به نظرم کمی اشتباه برداشت کرده اید.
    • ساکن پلدختر
    • 6 مرداد 1394 08:14
    • 0
    شما بگوییدخاصیت عدم احداث برای پلدختر چه می باشد . مردم حساسیت نداشتند نماینده آنهار را تحریک کرد و با عدم استقبال مواجه گردید .مواظب حرفهایتان باشید درپیشگاه خداوند بایدجواب بدهید.

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید