شنبه، 1 اردیبهشت 1403
انتخابات
شناسه خبر: 1439
  • 0

رئیس دفتر بازرسی ونظارت برانتخابات استان لرستان:

12000 ناظر کارآمد، آموزش دیده و چابک بر انتخابات لرستان نظارت می کنند

رئیس دفتر بازرسی و نظارت برانتخابات استان لرستان گفت :12000 ناظر کارآمد، آموزش دیده و چابک بربیش از1300 شعبه اخذ رأی انتخابات لرستان نظارت خواهندکرد

بالاگریوه - به مناسبت سالروز تشکیل شورای نگهبان صبح امروز نشست مطبوعاتی تیمورسپهوند رئیس دفتر بازرسی و انتخابات استان لرستان برگزارشد.

وظایف و جایگاه شورای نگهبان درقانون اساسی

رئیس دفتر نظارت برانتخابات شورای نگهبان دراستان لرستان دراین جلسه گفت : شورای نگهبان یکی از نهاد های با اهمیت در نظام جمهوری اسلامی ایران که بر اساس اصولی ازقانون اساسی وظایف بسیار سنگین و مهمی برای این نهاد تعریف شده است که از مهم ترین این مسائل بیش از 10 اصل قانون اساسی به شورای نگهبان و و ظایف این نهاد در قبال نظام اسلامی اشاره شده است .

تیمورسپهوندافزود: تمامی مقرارت و قوانین اجرایی،مالی،اقتصادی،فرهنگی،اجتماعی،سیاسی و ... بایستی در چهارچوب قوانین و احکام اسلامی باشد. وتشخیص این امربا فقهای شورای نگهبان است.

حفظ اسلامیت و جمهوریت نظام اسلامی برعهده شورای نگهبان است

یکی از مهم ترین مسائلی که در قانون اسلاسی بر عهده شورای نگهبان نهاده شده است حفظ اسلامیت نظام است نظامی که خون بهای هزاران شهید جانباز و ایثارگر میباشد.بایستی بر پایه احکام اسلامی استوار و حفظ شود.و به همین دلیل شورای نگهبان در قانون اساسی موظف شده است که اسلامیت نظام را حفظ کند.

همچنین حفظ جمهوریت نظام اسلامی بعنوان یکی از ارکان نظام ، درقانون اساسی برعهده ی شورای نگهبان نهاده شده است. یعنی ساختار نظام اسلامی بایستی بر پایه مشارکت مردم و آرا عمومی حفظ شود که این مهم در اصل 99 قانون اساسی از وظایف شورای نگهبان بر شمرده شده است.

این نهاد وظایف خود را درارتباط با صیانت ازآراء مردم و حفظ سلامت انتخابات از طریق نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی ، خبرگان رهبری، ریاست جمهوری ومراجعه به آراء عمومی (همه پرسی) اعمال میکند.

نظارت شورای نگهبان در قانون انتخابات استصوابی است یعنی از لحظه ثبت نام کاندیدا تا زمانی که اعتبار نامه فرد تایید شود و تأئید صحت انتخابات اعلام گردد.این نظارت در تمام مراحل انتخابات شمولیت داشته و اعمال ، وان شاالله در دو انتخابات آینده (مجلس و خبرگان) با یک نظارت دقیق ، قانونی و انقلابی این ماموریت انجام خواهد شد.

سابقه تشکیل ونحوه شکل گیری شورای نگهبان

رئیس دفتر بازرسی و نظارت برانتخابات استان لرستان به سابقه تشکیل شورای نگهبان اشاره کرد و گفت: در آذر ماه سال 1385 قانون اساسی جمهوری اسلامی به آرائ عمومی مردم گذاشته میشود و مردم قانون اساسی را تایید و تصویب میکنند.یعنی قبول میکنند که این قانون حاکم بر کشور باشد.

وی افزود: در اوایل اسفند 1358 حضرت امام 6 فقیه تصریح شده در اصول قانون اساسی را بعنوان فقهای شورای نگهبان معرفی فرمودند و همان 6 فقیه هم انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی را برگزار کردند و اولین مجلس شورای اسلامی رسما در خرداد ماه سال 1359 شکل گرفت.

سپهوند گفت : از آنجا که 6 حقوقدان عضو شواری نگهبان می بایست توسط رئیس قوه قضاییه به مجلس معرفی شوند و ازکانال مجلس رای بیاورند ، پس از تشکیل مجلس 6 حقوقدان هم ازطرف قوه قضاییه به مجلس معرفی شد و از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفتند . و در نهایت 6 حقوقدان هم به 6 فقیه شورای نگهبان اضافه شدند و رسما در 26 تیر ماه 1359 شورای نگهبان کار قانونی خود ش را آغاز کرد. و از تیرماه سال 1359 تا کنون ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی بیشتر از 3000 مصوبه داشته که همه این مصوبات ( از نظر تطبیق این مصوبات با شرع مقدس اسلام و تطبیق با قانون اساسی) به تصویب شورای نگهبان رسیده است .

رئیس دفتر نظارت و بازرسی برانتخابات استان لرستان تصریح کرد: همه مصوبات مجلس به استثنای 2 مورد (اعتبارنامه نمایندگان مجلس و انتخاب 6 حقوقدان شورای نگهبان ) حتما باید به تایید شورای نگهبان برسد.

تاریخچه ی تشکیل دفاتر نظارت استان و شهرستان

سپهوند درخصوص تاریخچه تشکیل دفاتر نظارتی شورای نگهبان درکشور گفت: درسال 79 با تدبیر و همت مقام معظم رهبری که اعلام فرموده بودند شورای نگهبان بایستی در استان ها و شهرستانها دفاتری داشته باشند که با یک ساختار دقیق و منسجم نسبت به جذب ، آموزش و سازمان دهی نیروهای انقلابی که بتوانند وظایف شورای نگهبان را انجام دهند تشکیل گردد، دفاتر شورای نگهبان در مرکز استان ها و شهرستان ها ازآن زمان رسماً شروع به کار کردند.

و از آن زمان به بعد با یک ساختار دقیق ، سازماندهی شده و آموزش دیده و کار آمد کار شروع شده وبحمدالله در این دوران توانسته اند با انتخاب عوامل مومن و انقلابی در این دفاتر سازماندهی ناظرین را برای اجرای ماموریتها و وظایف شورای نگهبان به انجام برسانند.

12000 ناظر کارآمد، آموزش دیده و چابک بربیش از1300 شعبه اخذ رأی انتخابات لرستان نظارت خواهندکرد

مسئول دفتر نظارت برانتخابات استان لرستان درارتباط با تعداد ناظرین سازماندهی شده و آموزش دیده استان گفت : درمجموعه دفاتر نظارتی شهرستان های استان بیش از 12 هزار ناظر سازماندهی شده و آموزش های لازم را درخصوص نحوه نظارت و اشراف برقوانین انتخاباتی طی کرده اند که انشاالله بیش از 1300 شعبه اخذرأی مربوط به دوانتخابات مهم دوره دهم مجلس شورای اسلامی و دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری را دراستان دقیقا وبدون جانبداری ازافراد یا جریان خاصی درکمال سلامت نظارت خواهندکرد.

وی افزود: از این مجموعه 12 هزار نفری 2000 نفر از بانوان هستند و بقیه را برادران ناظر تشکیل می دهند.

تیمور سپهوند درخصوص وظایف دفاتر نظارت وبازرسی شورای نگهبان درشهرستانها گفت : مهم ترین کار دفاتر نظارت در ارتباط با ناظرین ، آموزش ناظرین و آشنا نمودن آنها با قوانین انتخابات می باشد.

رئیس دفتربازرسی و نظارت برانتخابات استان لرستان به نحوه نظارت برانتخابات اشاره کرد واظهارداشت : ما در فرایند تشکیلاتی خود درشهرستانها 2 مجموعه مشخص داریم : یکی دفاتر نظارت که درطول سال کارهای اداری، مالی، پشتیبانی و هماهنگی برنامه های نظارت شورای نگهبان را برعهده دارندو شبکه ای شامل رابطین دهستانها، سرناظرین، ناظر مسئول و ناظرین فعال و عادی که کاملا با قوانین انتخاباتی آشنا بوده و آموزش های لازم را طی کرده اند تا در ایام انتخابات وظایف خودرا تحت مدیریت دفتر و هیأت نظارت شهرستان به نحو مطلوب به انجام برسانند.

تیمورسپهوند مجموعه دوم تشکیلات نظارتی را هیات های 5و3 نفره نظارت عنوان کرد و افزود: درفاصله 7-8 ماه مانده به انتخابات ما افرادی راازمیان اقشارمختلف جامعه، دانشگاهیان ، روحانیون،ایثارگران وخانواده های معظم شاهدکه آشنای به امورانتخاباتی بوده و حائز ویژگی هائی چون ایمان، عدالت وتدین باشند وبتوانند ازآراء مردم صیانت کرده و ازحقوق کاندیداهائی که وارد صحنه انتخابات می شوند پاسداری کنند، ازشهرستانها و بخش ها بعنوان اعضای هیأت نظارت به هیأت مرکزی نظارت برانتخابات پیشنهاد می کنیم و هیات مرکزی پس از بررسی های لازم نسبت به صدور احکام آنان اقدام می نماید.

رئیس دفتر نظارت برانتخابات استان لرستان افزود: این مجموعه (هیأت های نظارت شهرستان و بخش) که به اقتضای انتخابات شکل می گیرند وفقط زمان برگزاری انتخابات فعال هستند در ایام انتخابات در مرکز استان ، شهرستان و بخش ها تا پایان انتخابات براساس اختیارات و وظایف قانونی خود انتخابات را مدیریت و نظارت می کنند.

فعالیت های انتخاباتی غیرقانونی پایگاههای مجازی رصد می شوند

تیمورسپهوند در پاسخ به سوالی در ارتباط با فعالیت غیر قانونی برخی گردانندگان فضای مجازی که اکنون و قبل از ثبت نام و اعلام کاندیداتوری کاندیداهای احتمالی انجام می گیردگفت : مسلماً ما مجموعه ای دردفاتر نظارت استان و شهرستان داریم که تمامی تحرکات ، اقدامات واخبار و مسائلی که در زمینه انتخابات و کاندیدا ها دررسانه ها و فضای مجازی صورت میگیرد را رصد می کنند و مطالب مرتبط با انتخابات را از سایت ها و پایگاه های مجازی انتزاع می کنند وبا گرفتن تصویر و پرینت از این موارد آنهارا در پرونده وسوابق کاندیداها و فعالین سیاسی منظور می کنندوقطعاً اینچنین مواردی درزمان بررسی صلاحیت کاندیداها لحاظ خواهندشد.

سپهوند با اشاره به اینکه تبلیغات زودهنگام انتخاباتی دربررسی صلاحیت افراد بی تأثیرنمی باشد تصریح کرد: چنانچه اینگونه اقدامات تبلیغاتی و زودهنگام برامنیت و آرامش جامعه تأثیربگذارد شورای نگهبان با حساسیت بیشتر و جدی تری موضوع را بررسی خواهد کرد.

رئیس دفتر بازرسی ونظارت برانتخابات استان لرستان درارتباط با پایگاههای مجازی وسایتها و وبلاگهائی که از هم اکنون با نام و عنوان برای برخی کاندیداها تبلیغ میکنند اظهارداشت :

در دفتر نظارت استان یک شورای مشورتی مرکب ازدادستان و تعداددیگری ازمسئولان استان تشکیل گردیده و یکی از مسائلی که درجلسات این شورا مطرح شده بحث پایگاههای مجازی و تخلفات و اقدامات غیرقانونی آنهاست که ضمن شناسائی چنین پایگاههای اینترنتی از طریق قانونی با آنها برخورد لازم خواهدشد.

تیمورسپهوند سپس به مجموعه قانونی دیگری برای پیگیری تخلفات انتخاباتی اشاره کرد و گفت: ستاد دیگری تحت عنوان ستاد پیشگیری جرایم به ریاست رئیس کل محترم دادگستری استان و در شهرستان ها به ریاست رئیس دادگستری شهرستان در راستای پیشگیری از این گونه جرایم اقدامات خاص خودشان را دارند و قطعاً برخورد با تخلفات فضاهای مجازی نیز ازمواردی است که این ستاد پیگیری و بررسی خواهدکرد.

دسته بندی: انتخابات
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید