چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403
سیاست
شناسه خبر: 1438
  • 0

نماینده مردم تهران درمجلس شورای اسلامی:

توافق بدی درحال شکل گیری است/خطوط قرمزنظام و رهبری درمذاکرات هسته ای رعایت نشده +اسناد

نبویان : مبنای نگارش توافق هسته‌ای ما باکشورهای ۱+۵ بیانیه لوزان است که در این بیانیه هر آنچه طی این سالها بدست آورده‌ایم را ازدست داده‌ایم.

بالاگریوه - حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید محمود نبویان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی شامگاه دیروز یکشنبه ۲۲ تیر ماه، در همایش بزرگ  " مدافعان دفاع از عزت ملی"  که  با حضور خیل عظیم مردم ولایت مدار و انقلابی و جمعی از مسئولین شهرستان میانه در محل مسجد جامع این شهر برگزار شد، ضمن پرداختن  به اتفاقات پشت پرده توافق ژنو و عملکرد ضعیف تیم مذاکره کننده هسته‌ ای در شفاف سازی و اعلام تمامی جزئیات این توافقات با گروه ۱+۵ به پیشگاه مردم تاکید کرد.

حجت الاسلام نبویان در ابتدا با اشاره به امضای دو توافق نامه اخیر توسط دولت روحانی با کشورهای غربی اظهار داشت : آقایان روحانی ، ظریف ، عراقچی و تخت روانچی دو توافق نامه را در ژنو و لوزان با کشورهای ۱+۵ امضاء کردند که در حال حاضر سند این توافق نامه همراه بنده هست و قصد دارم بند به بند آن را برای مردم تشریح نمایم.

نماینده مردم تهران در مجلس با اعلام اینکه به هیچ وجه به فکت شیت آمریکایی ها استناد نمی کند، افزود: مبنای انتقادات ما متن بیانیه لوزان، توافق نامه ژنو و گزارش آژانش بین المللی اتمی می باشد.

نبویان با اشاره به اینکه بر‌اساس معاهدات بین‌المللی امکان لغو بیانیه لوزان وجود ندارد، اظهار کرد: مبنای نگارش توافق هسته‌ای ایران با کشورهای ۱+۵ بیانیه لوزان است که در این بیانیه هر آن چه طی این سال‌ها به دست آورده‌ایم را از دست داده‌ایم.

در نطنز از ۱۵۰۰۰ سانتریفیوژ فقط ۵۰۰۰ تا می ماند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در دولت سابق در نطنز ۱۵ هزار و ۴۳۰ سانتریفیوژ نسل اول و یک هزار و ۸ سانتریفیوژ نسل دوم در کارخانجات صنعتی سوخت و ۳۲۸ سانتریفیوژ نسل اول در کارخانجات نیمه‌صنعتی وجود داشت، تصریح کرد‌: ‌در توافق‌نامه ژنو طرفین متعهد شد‌ند که همین تعداد باقی باشد در حالی که در لوزان توافق شد که کل سانتریفیوژها به ۵ هزار و ۶۰ دستگاه تعدیل و مابقی زیرساخت‌ها جمع‌آوری شود.

فردو از یک مرکز غنی سازی به یک مرکز تحقیقاتی تبدیل شده است

وی با بیان اینکه در تاسیسات فردو نیز در دولت سابق بر مرکز غنی‌سازی به همراه ذخیره‌سازی مواد غنی شده توافق حاصل شد، گفت: در ‌ژنو موافقت شد که مرکز غنی‌سازی بدون خروجی و ذخیره‌سازی وجود داشته باشد این در حالی است که در لوزان طرفین به این نتیجه رسیدند که چیزی به نام مرکز غنی‌سازی در فردو نباشد بلکه این تاسیسات به یک مرکز هسته‌ای فیزیک و فناوری تبدیل شود.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه در دولت سابق در فردو ۲ هزار و ۷۱۰ ‌‌ سانتریفیوژ نصب شده بود که می‌توانست تا ۲ هزار و ۹۷۶ دستگاه سانتریفیوژ ارتقا یابد، افزود: ‌در ژنو این تعداد فقط در حد ۲ هزار و ۷۱۰ دستگاه سانتریفیوژ متوقف شد، اما در لوزان فقط مجوز یک هزار و ۴۴ دستگاه سانتریفیوژ مورد موافقت طرفین قرار گرفت.

تکمیل و راه‌اندازی اراک ممنوع است

وی درباره محدودیت‌های ایجاد شده در تاسیسات آب سنگین اراک افزود: سرتیم مذاکره کننده روزی می‌گفت که ۵ تا ۶ کشور دنیا مانند کانادا و آرژانتین راکتور آب سنگین دارند و یکی از این کشورها ایران است قرار بود در زمستان ۹۲ سوخت مجازی اراک را تکمیل کنیم و در بهار ۹۳ سوخت طبیعی تزریق کنیم.

حجت ‌الاسلام نبویان با اشاره به اینکه یکی از موارد مهمی که آمریکایی‌ها همیشه درصدد جلوگیری از آن بودند و هستند اراک است، گفت: در دولت سابق ۸۶ درصد از تأسیسات آب سنگین اراک در حال تکمیل شدن بود اما در ژنو توافق کردند که تکمیل و راه‌اندازی اراک ممنوع است و در لوزان تعهد دادند که قلب راکتور را باید دربیاوریم، یا خودمان منفجر کنیم یا با کشتی به خارج از کشور بفرستیم آقای صالحی می‌گفت که حداقل چهار سال طول می‌کشد تا دوباره بخواهیم آن را بسازیم.

وی خاطرنشان کرد: آقایان می‌گویند که اراک پلوتونیوم تولید می‌کند شما که بمب نمی‌خواهید پس پلوتونیوم برای چه می‌خواهید این در حالی است پلوتونیوم تنها برای ساخت بمب نیست بلکه پلوتونیوم موارد استفاده زیادی دارد و هم اکنون ژاپن سی تن پلوتونیوم دارد.

در دولت گذشته ۲۰ درصد غنی سازی داشتیم اما این مقدار در دولت جدید به ۳/۶۸ رسیده است

نماینده مردم تهران با اشاره به ذخایر اورانیوم در دولت گذشته و فعلی تصریح کرد : در دولت سابق به طور میانگین ۸۴۷۵ کیلو در مقیاس ۵ درصد و ۸۴۴۷ کیلو در مقیاس ۲۰ درصد ذخیره  اورانیوم داشتیم و همچنان فرآیند ذخیره سازی ادامه داشت ، که در دولت فعلی و در توافق نامه ژنو ، این ۲۰ درصد برداشته شد و روی ۵ درصد تکیه شد مشروط بر اینکه به هیچ وجه به این مقدار افزوده نشود و اما در توافق اخیر لوزان دشمن پایش را فراتر گذاشته و میگوید که شما حتی نمی توانید ۵ یا ۴ درصد داشته باشید بلکه ۳/۶۸ درصد را می توانید کار کنید.

محدویت های بی سابقه در تحقیق و توسعه

وی ‌با بیان اینکه در حوزه تحقیق و توسعه نیز در دولت سابق به صورت کامل انجام شد، تاکید کرد: ‌در توافق ژنو ادامه تحقیق و توسعه متوقف و فقط نسبت به مواردی خاص بدون انباشت مواد غنی شده محدود شد در حالی که در لوزان تحقیق و توسعه صرفا در مورد سانتریفیوژها و بر‌اساس محدوده و قیود مورد توافق غربی‌ها و در یک جدول زمانی مورد توافق با غرب باید انجام شود.

نماینده مردم تهران در مجلس در خصوص محدویت‌های ایجاد شده در زمینه تحقیق و توسعه صنعت هسته‌ای کشور در بیانیه لوزان گفت: در دولت سابق تحقیق و توسعه به صورت کامل و در حد توان انجام می‌شد، یعنی طرح توسعه در زمینه‌های تبدیل مواد هسته‌ای، غنی‌سازی مواد هسته‌ای، تولید سوخت هسته‌ای، رآکتورها و تولید سوخت انجام می‌شد؛ در توافقنامه ژنو ادامه تحقیق و توسعه متوقف شد و در بیانیه لوزان تحقیق و توسعه باید صرفا در مورد سانتریفیوژها انجام شود و باید براساس محدوده و قیودی مورد توافق طرف غربی باشد و در یک جدول زمانی انجام شود.

از همه شدیدتر و خطرناکتر بحث نظارت‌ها است. در دولت سابق نظارت بر مراکز هسته‌ای روزانه نبود و افراد خاصی اجازه ورود داشتند و نظارت‌ها محدود بود اما در توافقنامه ژنو قرار شد یک‌دفعه آقایان ۹۰ درصد از اطلاعات هسته‌ای را ظرف ۳ ماه بدهند.

 

در دولت گذشته به هر بازرسی اجازه ورود داده نمی شد

نماینده مردم تهران در مجلس ضمن ابراز تاسف از تعهدات نظارتی مورد توافق ایران با غرب اظهار داشت : دولت گذشته اجازه ورود هر بازرسی را به تاسیسات هسته ای نمی داد و دسترسی به کارخانه های تولید به هیچ وجه صورت نمیگرفت اما در توافق ژنو نه تنها محدودیت های قبلی برداشته شد بلکه اطلاعاتی در مورد برنامه های هسته ای ایران که شامل ، ساختمان های موجود در هر سایت هسته ای ، میزان و سطح فعالیت ها ، معادن و کارخانه های تولید اورانیوم ، مواد منبع ، دسترسی روزانه به دوربین های آفلاین ناظر ، بازدید فیزیکی بدون اطلاع ، دسترسی مدیریت شده به کارخانه های مونتاژ سانتریفیوژ و تولید اورانیوم به غرب ارائه شد که مایه سرافکندگی این تیم مذاکره کننده است.

وی افزود : این تیم مذاکره کننده در شأن ملت عزیز ایران اسلامی نیستند چرا که هر هفته در مذاکرات منافع این مردم را نادیده میگیرند .

دکتر نبویان تصریح کرد : سرتیم مذاکره کننده ایرانی در خصوص بازرسی ها در جلسه ای اعلام کرد ، چه اشکالی دارد بازرسان و ناظران از سایت های نظامی ما دیدن کنند ، ما که چیز پنهانی نداریم که بنده همان جا در پاسخ به این شخص گفتم ، بنده یک سوال دارم ، اگر درب منزل شما همیشه باز باشد و هر کس دلش خواست وارد شود و از تمام اتاق های شما  دیدن کنند چه جوابی دارید به من گفت ، چه کسی راضی به زیر پا گذاشتن ناموس خود میشود ، بنده در جواب گفتم ، پس شما منافع فردی خود را به منافع ملت ترجیح می دهید.

 نظارت ها امنیت کشور را به تارج می برد

نبویان با اشاره به خطرناک‌ترین بخش بیانیه لوزان گفت: یکی از بخش‌های جدی آسیب‌زا در بیانیه لوزان نوع نظارت‌ها‌ست که امنیت کشور را به تاراج می‌برد.

وی افزود: در دولت سابق به دلیل اینکه بخش زیادی از بازرسان آژانس جاسوس بودند کشورمان اجازه نمی‌داد که هر نفری به عنوان بازرس آژانس وارد ایران شود و محدودیت‌های خوبی در این زمینه ایجاد شد در حالی که در ژنو محدودیت قبلی به صورت بی‌سابقه‌ای برداشته شد.

نبویان ادامه داد: ارائه اطلاعات در مورد برنامه‌های ایران نسبت به تاسیسات هسته‌ای، توصیف و ارائه اطلاعات نسبت به ساختمان‌های موجود در هر سایت هسته‌ای ایران، میزان و سطح فعالیت‌ها، معادن اورانیوم، کارخانه‌های تولید اورانیم، مواد منبع، طراحی راکتور اراک، اعمال پادمان نسبت به راکتور اراک، دسترسی روزانه به دوربین‌های ناظر افلاین شده برای راستی‌آزمایی به اطلاعات دقیق و بازدید‌های سرزده و بدون اطلاع از جمله موافقت‌های ایران با غربی‌ها در ژنو بود.

وی افزود: در لوزان تیم مذاکره‌کننده ایران تعهد داد که پروتکل الحاقی را می‌پذیرد که براساس آن هر زمان که بخواهند می‌توانند به ایران بیایند و در هر نقطه‌ای از کشور که بخواهند تحقیق و تفحص کنند.

این نماینده مجلس اظهار کرد: بر این اساس، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مجاز است که تمام دوربین‌هایی که هم اینک در تاسیسات هسته‌ای ایران افلاین است را به شکل آنلاین قرار دهد.

تعهد کرده اند که اطلاعات نظامی را در اختیار دشمن قرار بدهند

وی اضافه کرد: در این بخش بیانیه مورد توافق ایران و ۱+۵ طرفین تعهد کردند که اطلاعات و بازدید‌ سرزده از همه مراکز، تجهیزات، تولیدات و نام و عنوان متخصصان نظامی ایران در اختیار غربی‌ها قرار گیرد که این بدان معناست که امنیت کشور به مخاطره می‌افتد و کشور را به سمت جنگ راهنمایی می‌کند.

چرا در سال همدلی و همزبانی مخالفت میکنیم

دکتر سید محمود نبویان با طرح این سوال که چرا با وجود تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر عمل به مسئله همدلی و همزبانی دولت و ملت ، با سیاست های خارجی دولت مخالفت میشود اذعان کرد : بله مقام معظم رهبری فرمودند همدلی و همزبانی ، اما مگر ایشان بارها در در تریبون های مختلف نفرمودند ، بنده  نگران هستم یا اینکه در یک سخنرانی به صراحت تاکید داشتند بنده مردم را به سکوت دعوت نمیکنم و یا اینکه بنده چک سفید به کسی نداده ام ، آیا اینها را نفرموده است ، رهبر معظم انقلاب صراحتا فرمودند در مذاکرات هسته ای دشمن با برنامه پیش آمده است ، حالا باز هم میگویید چرا نگران هستیم.

وی اضافه کرد : در هیچ دورانی ملت ایران به این اندازه تحقیر نشد که در این دولت شأن و ارزش آنها زیر سوال رفته است.

این نماینده مجلس ابراز داشت : ولله وقتی به محتوا و پشت پرده های این توافق ننگین فکر میکنم ، ساعت ها  درد را در بدنم احساس میکنم ، فقط خدا میداند که رهبر معظم انقلاب چه ها میکشد.

چرا تیم مذاکره کننده در رسانه ملی به مردم دروغ میگویند

نماینده مردم تهران با اشاره به عدم حسن نیت تیم مذاکره کننده نسبت به منافع ملت عنوان کرد : به جزء شخص رهبر فرزانه انقلاب ، هیچ یک از اعضای تیم مذاکره کننده به فکر تأمین منافع ملت نیست ، چرا دو نفر از تیم مذاکره کننده در تلویزیون به مردم دروغ میگویند و واقعیت ها را بیان نمیکنند .

وی تاکید کرد : مردم بدانید آقا (مقام معظم رهبری ) خیلی نگران است ، آقا بسیار نگران منافع ملت است چرا که منافع این ملت در این مذاکرات به سخره گرفته شده است.

سرنوشت مبهم تحریم ها در بیانیه لوزان

نبویان در خصوص تحریم‌ها نیز گفت: در دولت سابق تحریم‌ها توسط اتحادیه اروپا، آمریکا، شورای امنیت و همچنین تحریم‌هایی در زمینه هسته‌ای، موشکی، حقوق بشر و تروریسم ‌علیه کشورمان انجام شد در حالی که در توافق‌نامه ژنو در گام اول تعلیق تحریم از صادرات پتروشیمی، بیمه کشتی‌ها، تامین قطعات هواپیما و برگشت پول معینی به ایران مورد توافق قرار گرفت و ‌قرار شد هیچ تحریم جدیدی توسط آمریکا و اتحادیه اروپا ‌علیه کشورمان وضع نشود و در گام بعدی، وعده برداشتن کامل تحریم‌های مربوط به برنامه هسته‌ای ایران در چهار مورد تجارت، تکنولوژی، مالی و انرژی داده شد.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که طبق بیانیه لوزان، فقط تحریم‌های هسته‌ای در دو مورد اقتصادی و مالی و آن هم مشروط به اجرای تعهدات هسته‌ای و تایید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برداشته می‌شود.

حجت ‌الاسلام نبویان با بیان اینکه طبق بیانیه لوزان طرف مقابل اجرای تحریم‌ها را برمی‌دارد نه قانون تحریم را، تأکید کرد: تحریم هسته‌ای، مالی و اقتصادی به دو شرط برداشته می‌شود اول این که ایران به تعهدات کلیدی هسته‌ای خود عمل کند و دوم این که آژانس آن را راستی‌آزمایی کند آ ژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که زمانی متن توافقنامه را قبول می‌کنم که به نگرانی‌هایم پاسخ دهید حالا اگر نگرانی‌ آژانس معرفی دانشمندان هسته‌ای و نظامی ما باشد که به قول آقایان خیانت است، چه کنیم.

وی درباره قطعنامه‌های شورای امنیت، بیان داشت: با قطعنامه جدید شورای امنیت قرار است با دست خودمان محدویت‌های خودمان را بین‌المللی، الزامی و قانونی کنیم و آن هم قطعنامه مربوط به هسته‌ای را متوقف می‌کند.

اعلام اسامی دانشمندان به دشمن، خیانت به کشور است

نبویان با بیان اینکه دشمن در این مذاکرات خواستاردر اختیار قرار دادن دانشمندان هسته‌ای کشور شده است و همچنین تعهد کردند که بعد از این تجهیزات و موشک‌های نظامی را هم در اختیار آن‌ها رار دهیم، گفت: این چه مذاکراتی است که فرزندان این کشور را می‌خواهند به دشمن تحویل دهند، این خیانت محض به کشور است و با پذیرش این موضوعات در واقع کشور را خلع صلاح کردند.

وی با اشاره به اینکه در کشور تنها یک نفر منافع ملی کشور را می‌خواهد آن هم مقام معظم رهبری است، گفت: این کسانی که لست دانشمندان هسته‌ای و نظامی ما را می‌خواهد در اختیار دشمن قرار دهند برای آنهامنافع ملی مهم است؟، این خیانت به کشور است و کشور را وارد جنگ خواهد کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: اجازه دسترسی بدون تاخیر به سایت‌ها و تجهیزات و اشخاص اسنادی که مورد درخواست آژانس می‌باشد را هم پذیرفته‌اند، گفت: این موضوع را خود آقای عراقچی صریحا گفت که ما این را هم پذیرفته‌ایم. این خدمت به کشور نیست.

تیم مذاکره کننده هسته‌ای بسیار ضعیف است

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه تیم مذاکره کننده هسته‌ای بسیار ضعیف است، گفت: به نظر می‌رسد که با جان کری نشستن و مذاکره کردن برای برخی از افراد کلاس دارد و منافع ملی و امنیت کشور برای آن‌ها هیچ ارزشی ندارد.

نبویان با بیان اینکه هسته‌ای را دادید اما حداقل کاری نکنید که امنیت ملی کشور به خطر بیفتد، گفت: همین الان بعد از توافق نامه لوزان ده‌ها اسم را خواستند که در اختیار آن‌ها باید قرار بگیرد که از جمله آن‌ها یکی از بزرگ‌ترین دانشمندان ایران در حوزه نظامی است که دشمن سه مرتبه خواسته این فرد را ترور کند؛ اما نتوانسته است.

وی تاکید کرد: این مذاکرات و توافق در شان ملت ایران نیست و حاصل آن جز از دست دادن امنیت ملی کشور نخواهد بود.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه امروز موضوع هسته‌ای مسئله اصلی کشور است، گفت: در حال حاضر تا تیرماه مسئله اصلی کشور هسته‌ای است و نگذارید که برخی بخواهند ذهن شما را از سمت هسته‌ای به سمت دیگری ببرند.

مجلس به وظیفه خود عمل نمی کند

گفتنی است در پایان این مراسم، برخی از حضار از چرایی انفعال مجلس شورای اسلامی در مذاکرات هسته ای سوال کردند که نبویان با انتقاد از عملکرد هیئت رئیسه مجلس، در پاسخ گفت: مجلس مطلقا به وظیفه خود عمل نکرده است و دست هایی از درون و بیرون مجلس در کار است تا برخلاف اصل ۷۷ قانون اساسی توافق‌نامه احتمالی هسته‌ای ایران با کشورهای ۱+‌5 برای بررسی به مجلس راه نیابد.

وی با اعلام اینکه بیانیه هسته‌ای لوزان در مجلس شورای اسلامی نیست، اضافه کرد: براساس قرائن مشخص نیست که پرونده هسته‌ای ایران در کجا قرار دارد و مطمئن هستیم که این بیانیه در اختیار شورای امنیت ملی هم قرار ندارد‌.

از آقای لاریجانی گلایه دارم

وی در پایان در پاسخ به این سوال که چرا مجلس اجازه ادامه وضعیت فعلی را به تیم مذاکره کننده می دهد عنوان کرد : بنده نیز از مجلسی ها ناراحتم و از شخص آقای لاریجانی و دیگر افراد مرتبط با این قضیه گلایه دارم.

حجت‌الاسلام نبویان یادآور شد: تیم مذاکره‌کننده می‌توانست عملکرد بهتری داشته باشد باید پا به پا پیش می‌رفتیم نه اینکه تحریم‌ها باقی باشد و ما ملزم به تعهدات فراوان باشیم حال که این همه محدودیت را پذیرفته‌ایم چرا حاضر به لغو همه تحریم‌ها نیستند ضمن اینکه بنده همه این موارد را به آقای ظریف انتقال داده‌ام و ایشان گفتند که در وقت مناسب پاسخ خواهند داد حتما تا به حال وقت پاسخگویی فرا نرسیده است بار دیگر نیز برای شرکت در مناظره با حضور هر یک از اعضای تیم مذاکره‌کننده از جمله آقایان ظریف، عراقچی و صالحی اعلام آمادگی ‌می‌کنم.

منبع: دانا

دسته بندی: سیاست
تبلیغ

نظرات

    • محمدی
    • 24 تیر 1394 11:36
    • 0
    با سلام و خسته نباشید
    http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940424000096
    پاراگراف آخر سخنان آقای لاریجانی را مطالعه فرمائید .
    ---------------------------------------------------------
    باسلام و تشکرازتوجه حضرتعالی
    این مطلب وبسیاری از مواردازاین دست صرفاًجهت مطالعه و آشنائی مخاطبین با دیدگاههای افراد و شخصیت های نظام درخصوص مذاکرات هسته ای دربالاگریوه منتشر می گردد.ونظرودیدگاه « بالاگریوه » نمی باشد.گردانندگان « بالاگریوه » درهمه موارداینچنینی و مسائل کلان سیاسی ،اجتماعی و....گوش به فرمان رهبرمعظم انقلاب بوده و منویات ایشان را دنبال می کنند./ بازهم ازانتقاد و توجه شما قدردانی می کنیم.

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید