پنج شنبه، 6 اردیبهشت 1403
اجتماع / فرهنگ و هنر
شناسه خبر: 1381
  • 0

فرهنگ معذرت خواهی

عذرخواهی نشانه شخصیت و شعوراست نه نشانه ضعف و تنزل مقام

اگر در صورت بروز اشتباه صادقانه از مردم عذر خواهی شود اعتماد و تکیه مردم به مدیران و دولتمردان بیشتر خواهد شد و همین موضوع می تواند تا حدی آثار منفی ناشی از اتلاف وقت و هزینه مردم را کاهش دهد.

به گزارش بالاگریوه پس از به وجود آمدن بی نظمی هایی در مراسم تشییع پیکر پاک شهدا در تهران، ستاد برگزاری مراسم تشییع پیکرهای مطهر 270 شهید خط ­شکن و غواص ضمن تقدیر و تشکر از حضور مردم در بی نظیر ترین مراسم تشییع شهدا در سالیان اخیر با صدور بیانیه‌ای توضیحاتی در این زمینه ارائه کرد.

ستاد برگزاری مراسم تشییع پیکرهای مطهر 270 شهید دلیل اصلی بی نظمی های به وجود آمده را چند برابر بودن جمعیت نسبت به برآوردها و تخمین­‌های اولیه دانسته و در نهایت به خاطر بی نظمی های به وجود آمده در جریان برگزاری مراسم باشکوه تشییع پیکرهای مطهر شهیدان رخ داد، از تک تک آحاد شرکت کنندگان اعم از زنان و مردان باغیرت و مسلمان در این رویداد عظیم عذرخواهی و به ­دلیل تنگناهای ایجاد شده، طلب حلالیت و پوزش کرده است.

آنچه که امروز در میان مسئولین کمتر دیده می شود، فرهنگ عذرخواهی از مردم است، به طوری که طی سال‌های گذشته کمتر دیده شده است مسئول یا مسئولینی حاضر به پذیرفتن اشتباهات خود شوند.

قطعاً اشتباهات زیادی از سوی مسئولین کشور رخ داده است که نتیجه آن از بین رفتن سرمایه و وقت مردم بوده اما شجاعت معذرت خواهی بحث دیگری است که شاید نتواند وقت و هزینه مردم را برگرداند اما فرهنگ صحیحی را در جامعه پایه گذاری می کند.

این حرکت ستاد برگزاری مراسم تشییع پیکرهای مطهر 270 شهید از آنجایی که نشان می‌دهد نسبت به انتقادات به وجود آمده بی تفاوت نبوده است، قابل تقدیر بوده و می تواند الگویی برای همه مسئولین کشور در این زمینه باشد که به جای توجیه اتفاقات رخ داده مسئولیت ناشی از اشتباه را بپذیرند.

نهادینه کردن فرهنگ عذرخواهی درجامعه به فرهنگ سازی جدی نیازدارد. عموماً افراد به خصوص آنهایی که پست و مقام مهمی دارند فکر می کنند عذرخواهی کردن از شأن و منزلت و قدر و مقامشان کاهش می دهد.

قطعاً اگر در صورت بروز اشتباه صادقانه از مردم عذر خواهی شود اعتماد و تکیه مردم به مدیران و دولتمردان بیشتر خواهد شد و همین موضوع می تواند تا حدی آثار منفی ناشی از اتلاف وقت و هزینه مردم را کاهش دهد.

در چنینی شرایطی که عذر خواهی به حلقه مفقوده فرهنگ کشورمان تبدیل شده است، چنین نهادهایی هستند که با یک عذرخواهی ساده در این زمینه فرهنگ سازی می کنند تا معذرت خواهی به عنوان یک ارزش در جامعه ما مطرح شود و مردم به دنبال فرار از آن نباشند.

دسته بندی: اجتماع / فرهنگ و هنر
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید