جمعه، 7 اردیبهشت 1403
سیاست
شناسه خبر: 1332
  • 0

طرح استانی شدن انتخابات مجلس

دیدگاه های نمایندگان استان لرستان درمجلس شورای اسلامی

بالاگریوه:دیدگاههای نمایندگان مردم لرستان درمجلس شورای اسلامی درخصوص طرح استانی شدن انتخابات

به گزارش بالاگریوه طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی این روزها درمجلس مطرح گردیده و موافقان و مخالفان این طرح نظرات خودرا چه درصحن علنیمجلس و یا درمصاحبه با رسانه های مکتوب و مجازی بیان کرده اند.

بالاگریوه دیدگاههای نمایندگان استان لرستان درمجلس شورای اسلامی را به شرح زیردرمعرض مطالعه و قضاوت کاربران قرارداده است .

 

 

تببین طرح استانی شدن انتخابات شبهات وابهامات را برطرف می‌کند

 

اللهیارملکشاهی نماینده مردم کوهدشت درمجلس شورای اسلامی درگفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، درباره طرح استانی شدن انتخابات مجلس  گفت: در مورد استانی شدن انتخابات شبهات و نقاط مبهمی مطرح است که باید این مسائل تبیین شود.

وی در ادامه گفت: شبهات مطرح شده در خصوص کم رنگ شدن ارتباط مردم با نمایندگان است و یا افزایش هزینه های تبلیغات، اگر طرح به درستی انجام شود هم در هزینه‌ها و هم در وقت مردم صرفه جویی خواهد شد.

رئیس کمیسیون قضایی در پاسخ به سوالی مبنی بر کم‌تر شدن دسترسی مردم به نمایندگان پاسخ داد: زمانی که یک استان  تعداد مثلا 9 نماینده را در مجلس داراست اگر این نماینده ها به تفکیک شهر فعالیت کنند تنها پاسخگوی مردم شهر خود هستند و کار مردم شهر دیگر را انجام نخواهند دادولی زمانی که دید استانی شود فعالیت نمایندگان نیز کلان‌تر خواهد شد.

ملکشاهی با بیان این که در هزینه تبلیغات نیز با کاهش روبه‌رو هستیم، گفت: در زمانی که سطح استان برای تبلیغ مطرح است احزاب و گروه‌های سیاسی دست به حمایت از جریان هم فکر خود می‌زنند لذا برگزاری کمپین‌ها و نشست‌ها تعیین کننده‌تر است، ما هر ساله با رقابت تبلیغات کاغذی روبه‌رو هستیم که هزینه بسیار زیادی داشت لذا باید در نوع تبلیغات تغییر ایجاد کنیم و قطعا هزینه‌ها کاهش خواهد یافت.

 

بااستانی شدن انتخابات کانال ارتباطی مردم با مسئولان قطع می شود

 

نماینده مردم بروجرد در مجلس گفت: اصلی‌ترین کانال مردم برای تظلم‌خواهی و انتقال مشکلات به دولت،‌ نمایندگان هستند که با طرح استانی شدن انتخابات این کانال از بین رفته و از سوی دیگر مراکز جمعیتی در حوزه‌های انتخابیه نظر خود را بر سایرین تحمیل می‌کنند.

بهرام بیرانوند نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به بررسی طرح استانی شدن انتخابات مجلس گفت: به واسطه اینکه در طرح مذکور حوزه انتخابیه نمایندگان گسترش پیدا می‌کند و داوطلبین باید در محیط‌های غیر از محیط خود را معرفی کند لاجرم هزینه‌های تبلیغاتی آنها چندین برابر می‌شود و این باعث می‌شود تا داوطلبین و نامزدها به کانون‌های قدرت و ثروت متوسل شوند که این به معنای فاصله گرفتن از مردم است.

وی افزود: نمایندگان در این طرح به بهانه کار استانی از دید و منظر مردم پنهان می‌شوند و اگر به حوزه انتخابیه خود هم سری بزنند و اگر کسی سراغ نماینده را بگیرد نماینده می‌تواند بگوید در آن واحد در بخش دیگری از استان بوده است. در شرایط فعلی هم در هفته سرکشی به حوزه‌های انتخابیه زمینه برای پرداختن به همه بخش‌ها وجود ندارد و با محدودیت مواجه هستیم.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس اظهار داشت: نکته دیگر این است که ارتباط حاکمیت با بدنه اجتماع با طرح استانی شدن انتخابات قطع خواهد شد و در نتیجه مردم از تصمیمات مجلس و مسئولان حمایتی نخواهند کرد.

بیرانوند خاطرنشان کرد:‌ اصلی‌ترین کانال مردم برای تظلم‌خواهی و انتقال مشکلات و انتقادات مردم در ارتباط با دستگاه‌های دولتی نمایندگان هستند که این هم با استانی شدن انتخابات مختل می‌شود.

وی افزود: در هر استانی ما مراکز جمعیتی هستیم که این مراکز جمعیتی اراده خود را بر سایر مراکز که جمعیت کمتری دارند، با این طرح تحمیل خواهند کرد و با این وضعیت تاثیر رای و اراده مردم کم خواهد شد.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس اظهار داشت: تاکنون بخش عمده‌ای از رای نمایندگان ناشی از شناخت مردم از آنها بوده اما از این به بعد مردم سایر حوزه‌های خارج از محل کار و سکونت نماینده شناختی از نماینده نداشته و سهم قدرت و ثروت رسانه‌ای بیشتر شود.

بیرانوند همچنین خاطرنشان کرد: چگونه با تغییر شکل انتخابات ما خواهیم توانست نمایندگان را وادار کنیم تا رفتار خود را تغییر دهند و به نظرم آنچه مدنظر موافقین است در این طرح اتفاق نخواهد افتاد.

وی افزود: مردم با استانی شدن انتخابات این احساس را خواهند داشت که نقش آنها در انتخابات کمرنگ شده و حضور کمرنگ‌تری خواهند داشت.

وی در ادامه گفت:‌ از دیگر ایرادات این طرح ایراد آن بر اساس اصل 75 قانون اساسی و داشتن بار مالی است چرا که در این طرح هزینه‌های جدیدی در وزارت کشور تحمیل می‌شود.

بیرانوند خاطرنشان کرد: اگر انتخابات در یک شهرستان دو مرحله‌ای شود بر اساس طرح استانی شدن انتخابات باید انتخابات در کل استان در مرحله دوم برگزار شود و همه عوامل پای کار بیایند و به اندازه همه واجدین شرایط تعرفه رای چاپ شود و ... که تمامی این مسائل هزینه زیادی را به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: بحث شمارش آرا و حضور ناظران داوطلبین در سر صندوق‌ها نیز جزو مسائل جدی در این بخش است. همچنین ابطال یک یا دو صندوق در شهرستان‌ها و اینکه چه بلایی بر سر آراء سایر داوطلبان خواهد آمد و اینکه وضعیت ستادهای انتخاباتی چگونه خواهد بود و ... از دیگر مشکلات این طرح است.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس در پایان گفت: بر اساس مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام نمایندگان در انتخابات باید حداقل 50 درصد آرا را به دست بیاورند که با این وضعیت انتخابات در همه استان‌ها ۲ مرحله‌ای خواهد شد.

 

ورود نخبگان به مجلس ازمزایای استانی شدن انتخابات است

 

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی گفت: اجرای طرح استانی شدن انتخابات باعث می‌شود افراد نخبه وارد مجلس شوند و مسائل منطقه‌ای حذف شود.

به گزارش يافته محمد‌تقی توکلی در خصوص طرح استانی شدن انتخابات گفت: طرح استانی شدن انتخابات با پیشنهاد نمایندگان به صحن مجلس آمد و کلیات این طرح با رای موافق نمایندگان تصویب شده است.

وی گفت: اگر جزئیات این طرح نیز تصویب شود؛ به شورای نگهبان فرستاده می‌شود و در صورت موافقت شورای نگهبان، طرح استانی شدن انتخابات به قانون تبدیل می‌شود و ممکن است در همین انتخابات مجلس در اسفند‌ماه شاهد اجرای این قانون باشیم.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: در این طرح کاندیداها باید بتوانند 15 درصد از آرای صحیح حوزه انتخابیه خود را کسب کنند و بالاترین رای را نیز در کل استان به دست آورند تا جز نماینده یا نمایندگان استان در آن حوزه انتخابی به شمار آیند.

توکلی با بیان این که این طرح باعث ارتقای سطح مجلس می شود افزود: با اجرای این طرح افراد نخبه می‌توانند وارد مجلس شوند و مسائل منطقه‌ای حذف می‌شود و نماینده می‌تواند به وظیفه اصلی خود یعنی نظارت و قانون‌گذاری بپردازد.

وی اجرایی شدن این طرح را به سود مسائل ملی دانست و اظهار کرد: در طرح استانی شدن انتخابات، نمایندگان می‌توانند در مسائل کلان ملی مشارکت کنند و این باعث می‌شود مقداری دغدغه‌های منطقه‌ای کم شود و نمایندگان در مجمع به صورت قوی‌تر مسائل را حل کنند و در کنار آن به مسائل محلی بپردازند و آن‌ها را پی‌گیری کنند.

 

 

افزایش مشارکت مردم ونشاط سیاسی ازمزایای استانی شدن انتخابات است

 

عضو مجمع نمایندگان لرستان گفت: طرح استانی شدن انتخابات به‌طور حتم سبب افزایش مشارکت مردم در انتخابات و نشاط سیاسی می‌شود.

ابراهیم آقا محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد، در رابطه با طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: استانی شدن انتخابات مجلس طرح مثبتی است که سبب هم‌افزایی و هماهنگی همه نمایندگان استان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با استانی شدن انتخابات، نمایندگان می‌توانند در پیگیری مطالبات مردم هم کاری داشته باشند، افزود: این طرح به نفع استان است و همه نمایندگان در کارها سهیم می‌شوند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس عنوان کرد: طرح استانی شدن انتخابات به‌طور حتم سبب افزایش مشارکت مردم در انتخابات و نشاط سیاسی می‌شود.

وی بیان کرد: با این طرح افراد رغبت بیشتری برای شرکت در انتخابات پیدا می‌کنند زیرا عده‌ای ممکن است بخواهند به کسی رأی دهد که در سطح استان موردقبول است بنابراین انتخابشان محدود به شهرستان نمی‌شود.

آقا محمدی با اشاره به دیگر اثرات استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با استانی شدن انتخابات مطالبات کوچک مردم جمع‌بندی می‌شود و درمجموع نمایندگان با همکاری یکدیگر به دنبال انجام کارها هستند.

نماینده مردم خرم‌آباد و دوره چگنی در مجلس، خاطرنشان کرد: استانی شدن انتخابات سبب می‌شود تا با جمع‌بندی مطالبات مردم، نمایندگان باقدرت و اعتبار بیشتر جایگاه قانونی استان را موردحمایت قرار دهند.

وی اظهار داشت: جا افتادن احزاب و جریان‌ها در شهرستان‌ها از دیگر اثرات استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی زیرا تاکنون نقش چندانی نداشته‌اند.

آقا محمدی وحدت و همگرایی را از فواید استانی شدن انتخابات مجلس افزود: با این طرح حمایت، وحدت همگرایی بین مردم زیاد می‌شود و از طرفی تنش‌هایی که ممکن است در شهرهای کوچک بر روی انتخاب یک یا دو کاندید باشد کاسته می‌شود

 

 

اختلافات منطقه ای ومحلی با استانی شدن انتخابات کمترمی شود

 

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: با اجراشدن طرح استانی شدن انتخابات مجلس عدالت در استان‌های مختلف اثرگذاری عمیقی در زندگی مردم دارد و چالش‌های زندگی مردم را برطرف می‌کند.

ایرج عبدی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد، در مورد استانی شدن انتخابات مجلس اظهار داشت: این طرح در دوره‌های مختلف مجلس بحث شده است و اکنون نیز مطرح‌شده است.

وی با اشاره به شیوه فعلی برگزاری انتخابات مجلس در کشور افزود: در کشور حوزه‌های انتخاباتی کوچک وجود دارد و بعضی مواقع افراد به خاطر قومی و طایفه‌ای بودن از سوی مردم انتخاب می‌شوند.

نماینده مردم خرم‌آباد و دوره چنگی در مجلس بیان کرد: وظیفه یک نماینده قانون‌گذاری و نظارت است که اگر به آن برسد سبب حل مشکلات مردم می‌شود ولی اکنون به خاطر اینکه نماینده باید به ریزترین موضوعات منطقه انتخاباتی هم وارد شود وقت زیادی برای قانون‌گذاری نمی‌گذارد.

وی با اشاره به فواید استانی شدن انتخابات مجلس گفت: با اجراشدن این طرح کنترل عدالت در استان‌های مختلف اثرگذاری عمیقی در زندگی مردم دارد و چالش‌های زندگی مردم را برطرف می‌کند.

عبدی عنوان کرد: کوچک بودن حوزه‌های انتخاباتی نماینده و مشغول شدن به مسائل منطقه سبب هدر رفت منابع ملی می‌شود و از طرفی سبب ایجاد اختلاف بین نمایندگان یک استان یا حوزه انتخاباتی می‌شود.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: در حوزه استان لرستان نیز وضع به همین منوال است که نمونه آن پروژه‌های نیمه‌کاره بسیاری است که سال‌ها است باقی‌مانده‌اند.

وی افزود: اگر طرح استانی شدن انتخابات نمایندگان مجلس اجرایی شود یک نماینده اثرگذاری بیشتری دارد، از هدر رفت منابع ملی جلوگیری می‌شود و مشکلات مردم هم بهتر و عمیق‌تر حل می‌شود.

عبدی عنوان کرد: یکی دیگر از فواید این طرح ایجاد ثبات مدیریتی است که یک فرد ثبات بهتری دارد و ماندگاری بالاتری در سطح ملی نیز دارد، جلوی اختلافات منطقه‌ای گرفته می‌شود و از حقوق مردم استان دفاع می‌شود.

نماینده مردم خرم‌آباد و دوره چنگی در مجلس گفت: این طرح فواید زیادی برای مردم و کشور دارد و امیدوارم که اجرایی شود.

 

 

استانی شدن انتخابات باعث هم افزائی بیشترنمایندگان می شود

 

عباس قائد رحمت در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی پانا با بیان این مطلب افزود: من از طراحان طرح استانی شدن انتخابات بودم و هدف ما از ارائه این طرح این بود که سطح نمایندگی مجلس شورای اسلامی را بالاتر ببریم.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: با استانی شدن انتخابات می توان امیدوار بود که همه حوزه ها آباد بشوند و ما یک توسعه چند جانبه داشته باشیم نه اینکه هر نماینده ای بیشتر بتواند لابی کند منابع بیشتری هم برای حوزه خود کسب کند.

او گفت: ما حتی امیدواریم انتخابات را بتوانیم به صورت ملی برگزار کنیم و در این مقطع انتخابات استانی را مطرح کرده ایم. هرچند معتقدیم این موضوع نیاز به مقدماتی دارد.

قائد رحمت درباره ایراداتی که منتقدان طرح استانی شدن انتخابات به آن گرفته اند گفت: مسئله احزاب و فقدان نقش آفرینی آن ها که از سوی غالب منتقدان مطرح شده است درست است و ما هم معتقدیم احزاب باید شکل بگیرند و گروه های سیاسی در غالب این احزاب به فعالیت های خود ادامه دهند از همین رو تلاش می کنیم زیرساخت های احزاب را فراهم کنیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: منتقدان چرا به محاسن این طرح توجه نمی کنند. جناح ها اکنون در مقابل هم قرار دارند. در انتخابات فهرست های مختلف وجود دارد و به هر حال مردم بر اساس این فهرست ها رای می دهند.

عباس قائدرحمت  با اشاره به مزایای در استانی شدن انتخابات مجلس، تصریح کرد: نکته اول این‎‎که سطح نمایندگی و احساس مسئولیتها در سطح کلانتر صورت گرفته و پاسخگویی نمایندگان در قبال فعالیتهای انجام شده، غیر از حوزه انتخابیه در سطح کلانتر و استانی هم انجام میشود. این مسئله میتواند کمک کننده و مقدمهای برای تحقق احساس مسوولیت بیشتر نمایندگان در قبال مسائل کلانتر و حتی مشکلات کشور باشد.

قائدرحمت بیان کرد: مزیت دیگر این است که استانی شدن انتخابات میتواند منجر به همافزایی بین نمایندگان شود. از سوی دیگر ممکن است همکاهی هم داشته باشیم یعنی وقتی قرار است هر کدام برای حوزه انتخابیه خودمان کاری انجام داده و رقابت کنیم این مسئله روی میدهد و انرژی همدیگر را هدر میدهیم.

این درحالی است که اگر به صورت استانی فعالیت صورت بگیرد میتوان با برنامهریزی و البته عدالت پروژهها را طبقهبندی کرد و در هر سال اعتبارات موجود را متوجه چند پروژه مشخص کرد در غیر این حالت میبینیم که ممکن است در یک استان دهها طرح عمرانی آغاز شود و البته به دلیل پراکندگی و گسترش فعالیتهای عمرانی تکمیل برخی پروژهها مانند سدسازی تا 20 سال هم طول میکشد که از این نمونهها نیز کم نیست. زمانی هم که پروژهای بعد از دو دهه به بهرهبرداری میرسد ممکن است که عمر مفید آن به پایان رسیده باشد و چند سال بعد به مشکل بخورد.

دسته بندی: سیاست
تبلیغ

نظرات

    • محمد
    • 17 اردیبهشت 1394 17:26
    • 0
    سبام.نظر رئیس مجمع نماینگان را هم بزنید
    *****
    بالاگریوه = با تشکر ، کلمه اول کامنت شما « سبام. » نامفهوم است .
    رئیس محترم مجمع نمایندگان استان تاکنون دراین خصوص اظهارنظررسمی نکرده اند.
    • موکل
    • 16 اردیبهشت 1394 19:49
    • 0
    این طرح عرصه را برای فعالیت کانون های قدرت و ثروت بازمی کندونمایندگانی که ازاین طریق رأی بیاورند وامداراین کانونها هستند

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید