جمعه، 10 فروردین 1403
سیاست
شناسه خبر: 1202
  • 0

تلنگری به تیم تبلیغاتی استاندارلرستان :

تیم تبلیغاتی استاندار فراتر از ساختمان استانداری را هم ببینند

شیوه تبلیغاتی استانداری که معمولاً برای خشنودی استاندارمحترم صورت می‌گیرد، سبب واگرایی میان نمایندگان و استاندار می‌گردد و طبیعی است که نمایندگان هنگامی که احساس انصاف نکنند در اقداماتی که استانداری و استاندار پی‌گیر می‌شوند، مشارکت نکنند .

بالاگریوه/ بحث تحول درلرستان رابایدازنخبگانی جستجوکرد،که درموقعیتهای مدیریتی خودنمودواقعی وانکارناپذیری درعرصه‌ي توسعه داشته‌اند.

برهمین اساس، علت عدم توسعه‌نیافتگی لرستان راازچندین مدیرارشداستانی(اصالتاً لرستانی) که درجاهای دیگرکلیددارتوسعه بوده‌اند ونقش مؤثری در دوران مدیریتی خود به جا گذاشته اند، پرسیده ایم. 

با جمع بندی همه پاسخ‌های مطرح شده، به دو عامل مهم و تأثیرگذار بر روند توسعه می‌رسیم که عبارتند از:

1. مسوولان در ابتدای دوره‌ي مدیریتی خود به نکوهش دوره‌ي قبل می‌پردازند؛ آن‌گاه که افکار عمومی به خصوص رسانه‌ها متوجه ناکارآمدی گذشته شدند، دوره‌ي خود را با نگاه مثبت تعریف می‌کنند. این نوع نگاه جنس نگاه اکثر مدیران است که توسعه نیافتگی را عمق می‌بخشد. 

2. آن‌چه را که مسوولان به عنوان دستاوردهای خود از آن یاد می‌کنند، انحصاراً مختص به خود و دوره‌ي خود می‌دانند، و با انتشار بولتن‌های تبلیغاتی نقش هرنقش‌آفرینی در به ثمر رسیدن این‌گونه دستاوردها را انکار می‌کنند.

با بررسی این دو عامل می‌توان دریافت، نقش مؤثر کسانی که در این همدلی و هم افزایی مشارکت داشته‌اند، نادیده گرفته می‌شود. درست این موقع نقطه‌ي آغازین کشمکش‌های توسعه‌نیافتگی است،وهمان مدیرارشدکه با رویکردی توسعه‌محور گام برداشته بود،با تمامیت‌خواهی روند جریان توسعه را کُند می‌کند. نتیجة نادیده گرفتن نقش دیگران در به ثمر رسیدن پروژه‌ها، ریل توسعه را دچار پوسیدگی مزمن خواهد کرد.

حال چند سئوال از تیم تبلیغاتی استاندار لرستان در مورد پروژه‌هایی که امروزه، چه در بولتن‌های تبلیغاتی، و چه دررسانه‌ها وشبکه‌های اجتماعی ازدستاوردهای شخص استاندارمحسوب میشود،پاسخی شفاف وکارشناسی شده با مترومعیار، بدون فرافکنی میطلبد تادرسطح افکارعمومی اقناع واقعی پدید آید:

1.ساماندهی و افزایش پروازهای "خرم‌آباد- تهران" را جزء عملکرد بدون شریک استاندارمحترم محسوب وگذشته‌ي پروازها ازفرودگاه خرم‌آباد را در حدّ 3 پرواز نامنظم عنوان کرده‌اید!

 الف) آیا این دستاورد مختص به شماست ونمایندگان استان درمجلس شورای اسلامی نقشی درساماندهی پروازهای فرودکاه نداشته‌اند؟ همه می‌دانند که تا قبل از مجلس نهم فرودگاه خرم‌آباد سامانی نداشت و پروازها نامنظم و بی سامان بود و اما از اقدامات نمایندگان این دوره مجلس مطالبه حق مردم در مرتب کردن پروازها در فرودگاه خرم‌آباد و اجرایی کردن مصوبه دولت در برقراری روزانه 2 پرواز و در صورت اقبال مردم افزایش پروازها بود و علی‌رغم احترامی که برای مهندس نیکزاد - وزیر راه - قائل بودند، به اتفاق از وی علت معطل ماندن مصوبه دولت را از وی سؤال کردن و پس از اجرای این مصوبه سؤال خود را پس گرفتند که سوابق این موضوع درمجلس ووزارت راه موجود است. اما گروه تبلیغاتچی استاندار در دفترچه تبلیغاتی خویش که با هزینه سنگین از بیت المال در تیراژ بسیار توزیع شده خط بطلان بر این عمل نمایندگان کشیده و همه آن را مصادره به مطلوب نموده است. اما بی تفاوتی نمایندگان در قبال این شیوه تبلیغاتی استانداری نیز جای سؤال است.

2. واگذاری و راه‌اندازی مجتمع کشت و صعنت خرم‌آباد جزء مصوبات سفر نخست دولت  قبل بود و قبل از دوران مدیریت دولت فعلی و مدیریت سیاسی اجرایی جدید استان در 2مرحله به مزایده گذاشته شده بود، کهدردوران شما سومین مزایده برگزار و کار آن آغازیدن گرفت. اما راه‌اندازی آن که البته هنوز هم درست اجرایی نشده در سرنای تبلیغاتی استانداری تماماً به نام جناب استاندار ثبت شده است. حال چند سؤال که لازم است جناب مهندس بازوند استاندار محترم خود شخصا پاسخ منصفانه آنها را بدهد طرح می‌کنیم:

الف) آیا این کار مختص به توان شما بوده و کسی در آن نقش نداشته است؟

 ب) چه کسانی قبل از شما آن را تا مرحله‌ي مزایده رسانیده‌اند؟ آیا آن مزایده‌ها خودبه خودبرگزارشدند وهیچ کس رنجی به پای آنها نکشیدوخون دلی نخورد و فریادی بر نیاورد؟ 

ج) نقش نمایندگان به خصوص نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی در استیفای حقوق مردم با به ثمر رسیدن این خواسته کجاست؟ 

د- آیا واقعا گفته‌ها و قضاوت این چنین دستگاه تبلیغاتی خود را درست می‌دانید و صحه می‌گذارید؟ اگر نه و آن را توأم با عیب و ایراد می‌دانید، وظیفه اخلاقی شما چیست؟

3. درهمین هفتة گذشته خبری مبنی بر تصویب منطقه‌‌‌ي ویژه‌ي اقتصادی کمالوند خرم‌آباد در کارگروه اصلی مناطق آزاد کشور صرفاً با پی‌گیری و همت شخص استاندار منتشرگردید. برای افکار عمومی روشن بکنید که آیا در ایجاد این امکان،نمایندگان خرم‌آباد، مدیریت شهرک‌های صنعتی، مشاور اقتصادی جناب‌عالی، سازمان صنعت ومعدن و تجارت وسایرافرادهیچ نقشی نداشته و کاری انجام نداده وحرکتی نکرده ‌اند؟ اگر چنین نیست آیا دیگران راضی هستند که حاصل زحمات یک جمع به نام یک فرد نوشته شود؟

4. ایستگاه پمپاژ علی‌آباد در شهرستان سلسله چطور با آن همة مدت طولانی احداث در هفته‌ي دولت به بهره‌برادری رسید و به دستاوردهای شما اضافه گردید؟ آیا از ظرفیت نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی استفاده نشده است؟ 

5. بفرمایید نقش استاندار محترم در پروژه‌هایی مثل سد ایوشان، کمربندی شهر، سد مروک، ایستگاه‌های پمپاژ چم‌مهر، رنگین‌بان، واشیان، کشورزه، علی‌آباد و امثالهم چیست؟ کجا این پروژه‌ها تعطیل بودند؟ واقعاً سد ایوشان و مروک و کشور و ... تعطیل بودند؟!

6. انتخاب مهندس بازوند به استانداری لرستان خود دستاورد نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی برای خواست مردم مبنی بر انتخاب استانداری اجرایی است و اگر جناب بازوند حُسنی دارد که دارد، باید به نمایندگان که همگام با وحدت او را پیشنهاد کردند، آفرین گفت، اما دستگاه تبلیغاتی استانداری که متشکل از گروهی است که از بیت‌المال حقوق و مزایا برای این کار می‌گیرد، نه تنها تا کنون یک بار از نمایندگان به خاطر این اقدام نام نبرده یا تشکر و خسته نباشید نگفته‌اند بلکه به جای آن عملکرد نمایندگان در این باب و ابواب دیگر نادیده می‌گیرند، به نحوی که در کتاب عملکرد استاندار با عنوان گام اول حتی از چاپ تصویر خالی برخی نمایندگان هم دریغ می‌شود.

همه می‌دانیم نقش همدلی و هم‌افزایی در پیشبرد توسعه، نقشی انکار‌ناپذیر بوده و هست. اگر فرآیند توسعه را منوط به یک طیف خاص و یا با تمامیت‌خواهی به نفع شخصی مصادره کنیم، آثار مخرب‌گری بر جای خواهد گذاشت که دود آن به چشم مردم می‌رود.

به هر روی در مناطق کم‌تر توسعه‌یافته، جریان رسانه‌ای به لحاظ ضعف مالی با مدیریت ارشد استان همسو می‌شود (‌بررسی مسائل مطبوعات ایران، ص 38) و نگاه‌های نقادانه موثر به سمت تعریف و تمجیدهای بی‌حاصل میل می‌کند.

اکنون برای رفع ابهام از فضای افکار عمومی و جهت‌نمایی درست برای مخاطبان و تقویت فضای توسعه و نقش هم‌اندیشی، از استاندار محترم خواهانیم به این سئوالات پاسخ قانع کننده‌ای بدهند؛ تا اول نقش پاسخ‌گویی در برابر مسئول بودن نهادینه شود؛ دوم نقش همدلی نمایندگان مردم در خانه ملت مشخص گردد.

باتوجه به اینکه وقت استفاده نمایندگان ازرسانه ملی برخلاف استانداران ومسوولان دولتی محدوداست وهزینه تبلیغات پیامکی ورسانه‌ای هم بالاست لکن استانداران هروقت بخواهند،حضورشان دررسانه ملی سهل‌الوصول است ومعاونین ومدیران دستگاه‌های آنان هم به وفورمی‌توانند دررسانه ملی به بهانه¬های مختلف  حضوریابند وعلاوه بر آن دستگاه¬های دولتی از بودجه¬های دراختیارمی‌توانند ازطریق رسانه‌های مکتوب و مجازی و پیامک‌های مخابراتی به تبلیغ خود بپردازند که چنین امکاناتی برای نمایندگان ملت وجود ندارد پیشنهاد می‌شود در میزگردهای مشترک میان استاندارونمایندگان درخصوص عملکردهریک درباب کارهایی که انجام شده درصدا وسیما در حضور هیأت منصفه که مردم هستند، به عمل آید و هر یک براساس مستندات به نقش خود در کارهای انجام شده و میزان هم‌گرایی آنان در پیگیری مشترک یا منفرد ومیزان هم افزایی جمع توضیح داده شود. تا مردم به ارزش واقعی کارهای انجام شده نه صرفاً تبلیغات نقش بسته بر کاغذ ومؤثر بودن نقش جمع یا هریک ازافراد و تلاش آن‌ها آگاه شوند.

نکته دیگر این که این شیوه تبلیغاتی استانداری که معمولاً برای خشنودی استاندارمحترم صورت می‌گیرد، سبب واگرایی میان نمایندگان و استاندار می‌گردد و طبیعی است که نمایندگان هنگامی که احساس انصاف نکنند در اقداماتی که استانداری و استاندار پی‌گیر می‌شوند، مشارکت نکنند و دستگاه اجرایی از قدرت و جایگاه قانونی نمایندگان که می‌تواند پتانسیل خوبی باشد، محروم شوند و نمایندگان نیز خود به تنهایی کارهایی را در دستور پی‌گیری و بدون مشارکت استانداری قرار دهند که این عمل نه تنها هم‌افزایی را از بین می‌برد بلکه سبب تعارض و تقابل شده و ضررش به مردم می‌رسد.

این نکته‌ها به معنای این نیست که زحمات استاندار محترم نادیده گرفته شود بلکه به میزانی که وی تلاش کرده و می‌کند باید قدردان و سپاس‌گزار مهندس بازوند بود.

باری مضمون سخن بدین شرح است که عدل، انصاف و اخلاق هماره سرلوحه همه کارها باشد تا خداوند برکت به حرکت ما بدهد!
یافته نیوز/مسعودفرج الهی

دسته بندی: سیاست
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید