شنبه، 8 اردیبهشت 1403
اجتماع
شناسه خبر: 1160
  • 0

امام جمعه خرم آباد :

آلودگی نفتی از چالش‌‌ هاي‌ زيست محیطی لرستان است

حجت الاسلام والمسلمین در دیدار با رئیس سازمان محیط زیست کشور گفت : نشت خطوط انتقال نفت از چالش ‌‌هاي محيط‌ زيست استان لرستان است،

بالاگریوه - نماينده ولي ‌فقيه در لرستان در دیدار رئیس سازمان محیط زیست کشور در خرم آباد با بيان اينکه نشت خطوط انتقال نفت از چالش ‌‌هاي محيط‌ زيست استان لرستان است، گفت: از رئيس سازمان محيط زيست کشور مي خواهيم در اين زمينه رسيدگي کنند.

حجت‌الاسلام سيد احمد ميرعمادي با تأکيد بر اينکه مسأله محيط زيست اساسي ترين مسائل هر جامعه است، گفت: محيط زيست با حيات و زندگي انسان سر و کار دارد .

وي با اشاره به اينکه در قرآن کريم بيش از هفتاد بار کلمه حيات تکرار شده است، افزود: اسلام به حفظ محيط زيست تأکيدات فراواني داشته است .

نماينده ولي فقيه در لرستان تأکيد کرد: امروز حفاظت از محيط زيست وظيفه همه آحاد جامعه است و بايد در حفظ و حراست از محيط زيست بکوشند.

وي با اشاره به اين که استان لرستان با بهره مندي از طبيعت بکر و پوشش گياهي مناسب و جنگل هاي فراوان از استان هاي برتر کشور است، ابراز داشت: متأسفانه ورود ريز گردها به اين استان علاوه بر تهديد سلامت مردم، مشکلات زيست محيطي را نيز به وجود آورده است که اميدواريم با پيگيري هاي ويژه نسبت به حل اين مشکل اقدام شود .

حجت الاسلام والمسلمين مير عمادي خاطر نشان کرد: يکي ديگر از مسائل زيست محيطي استان با توجه به گذر خطوط انتقال نفت ، نشت نفت به آب استان است که علاوه بر آلودگي آب، باعث خسارت به محيط زيست استان و کشاورزان لرستاني شده است .

امام جمعه خرم آباد با اشاره به اين که لرستان را سرزمين جنگل هاي بلوط نيز نامگذاري کرده اند، گفت: امروز جنگل هاي استان با پديده خشکيدگي و از بين رفتن درختان بلوط مواجه اند که بايد نسبت به رفع اين مشکل نيز اقدام جدي شود .

نماينده ولي فقيه در لرستان همچنین خواستار تلاش و مساعدت همه مردم و همچنين فرهنگ سازي براي حفاظت از محيط زيست توسط روحانيون و کارشناسان شد .

اين مقام مسئول در ادامه افزود: کلنگ دانشکده محيط زيست در سال هاي گذشته در استان به زمين زده شده است، ولي متأسفانه تاکنون راه اندازي نشده است، انتظارداريم در اين زمينه پيگيري شود .

مردم در حفظ محيط زيست کشور نقش مهم و تأثيرگذاري دارند

رئيس سازمان حفاظت محيط‌‌ زيست با بيان اينکه مردم در حفظ محيط زيست کشور نقش مهم و تأثيرگذاري دارند، گفت: يکي از برنامه هاي دولت گسترش مشارکت و همياري مردم در اجراي برنامه هاي حفاظت از محيط زيست است .

دکتر معصومه ابتکار، در ديدار حجت الاسلام والمسلمين ميرعمادي، نماينده ولي فقيه در لرستان، با اشاره به اين که آب، خاک و هواي پاک حق همه افراد است، گفت: در عرصه حفاظت از محيط زيست علاوه بر حفاظت هاي زيست محيطي توسط حاميان محيط زيست و يگان ها، نيازمند فرهنگ سازي و اطلاع رساني روحانيون در اين زمينه هستيم .

وي با بيان اين که حفظ محيط زيست از وظايف آحاد جامعه است، ابراز داشت: امروز روحانيون، رسانه ها و حاميان محيط زيست بايد بسترهاي لازم فرهنگ سازي براي حفاظت از محيط زيست را در بين مردم به وجود بياورند ، چرا که اصلاح رفتار در اين عرصه نيازمند نگرش درست مردم است .

رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست خاطرنشان کرد: روحانيون با تبليغ در بين مردم توانسته اند بخشي از فرهنگ سازي را بر عهده بگيرند و در منابر نسبت به آگاهي دادن به مردم براي حفظ محيط زيست تلاش مي کنند، البته در اين زمينه نيازمند همکاري بيشتر حوزه و حوزويان هستيم .

وي يادآور شد: يکي از برنامه هاي دولت گسترش مشارکت و همياري مردم در اجراي برنامه هاي حفاظت از محيط زيست است

سازمان‌هاي مردم‌نهاد تاثير مهمي در حفاظت محيط زيست دارند

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست گفت:سازمان‌هاي مردم‌ نهاد و مشارکت فعال آنها تاثير مهمي در حفاظت محيط زيست دارند.

معصومه ابتکار معاون رييس جمهوري در همايش تشکل‌هاي محيط زيستي که در منطقه حفاظت شده کلدر سفيدکوه در خرم‌آباد برگزار شد، با تاکيد بر اينکه دولت يازدهم براي محيط زيست ارزش قائل است گفت: خوشبختانه دولت يازدهم نگاه ويژه اي به محيط زيست دارد .

وي افزود: از همه سازمان‌هاي مردم ‌نهاد، محيط‌بانان و تمام کساني که در برگزاري اين همايش نقش مؤثري داشته‌اند تقدير و تشکر ميکنم .

وي با تاکيد بر اينکه سازمان‌هاي مردم ‌نهاد تاثير مهمي در حفاظت محيط زيست دارد اضافه کرد: آحاد جامعه نيز بايد براي حفظ محيط زيست ورود جدي کرده و فعالان اين حوزه به عنوان پرچمداران صيانت از سلامت جامعه، سازمان حفاظت محيط زيست را ياري کنند.

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست کشور گفت: در دولت يازدهم دو موضوع مهم مورد توجه است، يکي ايجاد فضايي آرام براي همه مردم که بتوانند در يک فضاي سالم و آزاد نظرات، پيشنهادات و انتقادات خود را مطرح کنندو‌ يکي ديگر از رويکردهاي دولت « تدبير و اميد » حفاظت از موضوع محيط زيست و طبيعت کشور است که شخص رئيس جمهوري توجه ويژه‌اي به اين موضوع دارد.

معاون رئيس جمهور در ادامه قول مساعد داد مشکلات محيط بانان و محيط زيست لرستان را برطرف کند .

مدير کل محيط زيست لرستان:25 درصد از تنوع زيستي کشور در استان لرستان وجود دارد

مدير کل محيط زيست لرستان گفت: 25 درصد از تنوع زيستي کشور در استان لرستان وجود دارد .

مهرداد فتحي بيرانوند درنشست شوراي اداري لرستان که باحضور معاون رئيس جمهور در خرم‌آباد برگزار شد، گفت: استان لرستان در زمينه زيست محيطي داراي تنوع زيادي است به طوري که 30 رودخانه به طول دو هزار و 450 کيلومتر در استان وجود دارد و 11 درصد روان آب هاي کشور در استان وجود دارد .

وي با اشاره به اينکه 6 ميليون هکتار جنگل بلوط در زاگرس وجود دارد، گفت: بيش از يک ميليون و 200 هزار هکتار جنگل بلوط در استان لرستان وجود دارد که 560 هزار هکتار آن درمعرض هجوم آفات وخشکيدگي قرارگرفته است . وي با بيان اينکه 25 درصد تنوع زيست محيطي کشور در لرستان هستند، گفت: لرستان داراي 250 غار ، 11 تالاب ، 25 آبشار و 35 قله بالاي 3500 متراست.

مدير کل محيط زيست لرستان ادامه داد: چند سالي است که ريزگردها به عنوان مهمان ناخوانده به استان لرستان مي آيند و خسارات زياد زيست محيطي به استان وارد مي کنند .

وي با تأکيد بر اينکه احيا و حفاظت جنگلهاي بلوط بايد در دستور کار دولت قرار گيرد، گفت : 40درصد اکسيژن کشور با ميزان 50 ميليارد متر مکعب در جنگل‌هاي بلوط زاگرس توليد مي‌شود .

جلوگيري از توليد سالانه ۳۰۰ هزار اسلحه شکاري در کشور/ اصلاح الگوي مصرف آب در دست اقدام است

رئيس سازمان حفاظت محيط‌ زيست گفت: سالانه بيش از 300 هزار اسلحه شکاري در سطح کشور توليد شده که به همت وزارت دفاع، از اين توليدات جلوگيري شد.

معصومه ابتکار در شوراي اداري لرستان در خرم‌آباد با اشاره به اينکه سالانه بيش از 300 هزار اسلحه شکاري در سطح کشور توليد شده است گفت: تنوع زيست‌ محيطي کشور به گونه‌اي است که ظرفيت ساخت اين همه اسلحه شکاري را ندارد و اگر روند ادامه يابد تنوع زيست‌ محيطي کشور با مشکل روبرو مي شود.

ابتکار با بيان اينکه در انتخابات 24 خرداد تحول مهمي رخ داده است که دولتي با اراده ملي سر کار آمده و برنامه منسجمي براي کشور دارد، گفت: دولت يازدهم مصمم بوده با برنامه حرکت کند و يک برنامه دانش پايه مبني بر تجربه و دانايي و خردمندانه داشته باشد .

وي با تأکيد بر اينکه محيط زيست از مهمترين مباحث بين المللي است ادامه داد: حفاظت از محيط زيست همواره مورد توجه مجامع بين المللي است .

رئيس سازمان حفاظت محيط‌ زيست افزود: در حال حاضر اقتصاد سنتي داريم، اقتصاد را بايد به سمت ارزش افزوده و براساس خلاقيت و نوآوري به پيش ببريم .ابتکار در ادامه عنوان کرد: بايد برنامه ريزي براساس ظرفيت ها باشد و اقدامات بايد به گونه‌اي در نظر گرفته شود که ظرفيت‌ ها لطمه نخورند و بر مبناي برنامه ‌ريزي صحيح، ظرفيت‌هاي کشور شکوفا شوند .

وي با اشاره به اينکه اصلاح الگوي مصرف آب در دست اقدام است، افزود: دولت و شخص رئيس جمهور نسبت به موضوع آب با دقت و جديت پيگير هستند و دولت تدبير و اميد، رويکرد اساسي به بحث محيط زيست دارد .

اين مقام مسئول عنوان کرد: استفاده آب در بخش کشاورزي تاکنون لطمه هاي زيادي به بخش محيط زيست وارد کرده است .

معاون رئيس جمهور افزود: استان لرستان در زمينه گردشگري ظرفيت خوبي دارد که بايد در اين زمينه طرح هاي خوبي ارائه شود و جاذبه هاي گردشگري استان لرستان معرفي شوند .

ابتکار ادامه داد: از ظرفيت‌ هاي مهم ما در دولت اين است که استانداران ما تجربه کافي و نگاه جامع دارند و اين چيزي است که ما به آن نيازمندداريم .

وي خاطر نشان کرد: لايحه ارزيابي زيست محيطي از طرف دولت تهيه و به مجلس ارائه شده است و اين براي اولين بار است که قانون ارزيابي ارائه مي‌شود.

وي در ادامه از تشکيل صندوق منطقه اي براي مبارزه با گردو غبار در کشور خبر داد و گفت: پديده گرد و غبار در موضوع اقتصادي و در کشاورزي مردم تأثيرگذار است و دولت به اين موضوع ورود کرده است و در توزيع استاني هم استان لرستان را در نظر مي‌گيريم .

وي گفت: کشور از نظر زيست محيطي با مشکلات و مسائل فراواني روبروست بطور مثال در دولت هاي گذشته پروژهاي عظيمي را بدون در نظر گرفتن مسائل زيست محيطي ساخته و هزينه هاي زيادي را صرف کردند و در حال حاضر با مشکلات زيادي روبرو هستيم .

وي اضافه کرد: اگر نتوانيم ميراث طبيعي را به درستي مديريت کنيم و قوانين حفظ طبيعت را با برنامه هاي توسعه و عمران کشور همسو کنيم، بحران هاي جدي تري گريبانمان را خواهد گرفت .

دسته بندی: اجتماع
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید