شنبه، 1 اردیبهشت 1403
سیاست
شناسه خبر: 1158
  • 0

مقاله :

بایسته های جریان اصولگرائی وضرورت وحدت

بالاگریوه : اصولگرایی بدون اصول امکانپذیر نیست. افرادی که خود را اصولگرا می خوانند اما اصول آن را قبول ندارند، در حقیقت اصولگرا نیستند.اصولگرایان باید حول محور اصول به وحدت برسند.

بالاگریوه-اصولگرایان در مجلس نهم اکثریت مجلس را به دست آوردند اما آنها خوب میدانند که در انتخابات آینده مجلس دستیابی به آن پیروزی سخت است، چرا که رقیب بعد از برد در انتخابات ریاست جمهوری، برای کسب اکثریت کرسی های مجلس تمام نیروهایش را به کار گرفته است. لذا وحدت اصولگرایان بیش از پیش مورد توجه است. دراینجا ابتدا تعریفی مبنایی از اصولگرایی ارائه وسپس به بایسته های جریان اصولگرائی می پردازیم .

رهبر معظم انقلاب اسلامی «اصولگرایی» را اینگونه تعریف کرده اند؛ « اصولگرایى به حرف نیست؛ اصولگرایى در مقابل نحله‏هاى سیاسى رایج کشور هم نیست. این غلط است که ما کشور یا فعالان سیاسى را به اصولگرا و اصلاح‏طلب تقسیم کنیم: اصولگرا و فلان؛ نه. اصولگرایى متعلق به همه‏ کسانى است که به مبانى انقلاب معتقد و پایبندند و آنها را دوست می‏دارند؛ حالا اسمشان هر چه باشد.»  چنان که از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی برمی آید، اصولگرایی با حرف و شعار شناخته نمیشود، بلکه در عمل پدیدار میگردد؛ یعنی زمانی میتوانیم بگوییم که اصولگرایی در جامعه حکم میراند که مسئولین، کارگزاران و دولتمردان نظام مقدس جمهوری اسلامی در عمل به اصول اصولگرایی پایبند باشند و آن اصول را در جامعه پیاده کنند.

بایسته ها

1- وحدت حول محور« اصول » باشد نه « افراد »  

اصولگرایی بدون اصول امکانپذیر نیست. افرادی که خود را اصولگرا می خوانند اما اصول آن را قبول ندارند، در حقیقت اصولگرا نیستند لذا وحدت بین این آرای مختلف میسر نیست. اصولگرایان باید حول محور اصول به وحدت برسند زیرا مدل های وحدت حول محور افراد از کارایی لازم برخوردار نیست. این مطلب را نیز باید بیان نمود که برای جلوگیری از بروز اختلاف بر سر اصول افراد بزرگی از درون جبهه اصول گرایی بایستی به عنوان فصل الخطاب مشخص شوند، افرادی که شاید بتوانند نقشی را که آیت الله مهدوی کنی در وحدت اصول گرایان ایفا نمود، ایفا نمایند. لذا ابتدا باید مبانی اصولگرایی مشخص شود پس از آن روی افراد و گزینه ها مذاکره کرد.

2- برای حفظ کیان جریان اصولگرائی سلیقه های متفاوت کنار گذاشته شود

اگرمعتقد به این قاعده ی بازی هستیم، نگاه های خود را عوض کنیم و جور دیگری ببینیم. به گفته دبیرکل حزب موتلفه همه اصولگرایان در مبانی با هم مشترک هستند، ولی برای راه های رسیدن به اهداف و اداره کشور و همچنین تحلیل شرایط موجود ممکن است که تفاوت هایی وجود داشته باشد که طبیعی هم هست. وقتی در یک خانواده موضوع ائتلاف و هماهنگی و وحدت مطرح باشد، باز هم ممکن است سلیقه ها و نظرات با هم متفاوت باشد، اما مهم آن است که اعضای یک خانواده آنجا که پای حفظ کیان خانواده پیش می آید، باید سلیقه های متفاوتشان را کنار بگذارند و به حفظ کیان خانواده اهمیت دهند. در اردوگاه اصولگرایی هم آنجا که کیان جریان اصولگرایی و خدای ناکرده کیان انقلاب و نظام در معرض آسیب قرار گیرد، هیچ اصولگرایی نداریم که در این اصل مهم تردید و با آن مخالفتی داشته باشد.

3- عبرت از خاطرات تلخ گذشته وضرورت هوشمندی

موضوع شیخوخیت در جریانات سیاسی هیچ وقت کهنه نمی شود و همیشه می تواند موثر باشد. در جریان روحانیت هم گرچه با نبودن یک عالم بزرگ آسیبی وارد میشود، اما اینطور نیست که جبران ناپذیر باشد. اصولگرایان در غیاب بزرگان قدیمی تر به سراغ اجماع آیت الله مصباح یزدی و آیت الله محمدیزدی رفته اند. در همین حال جامعتین را هم فعال کرده اند تا از هر دو اهرم شیخوخیت و تحزب بهره ببرند. خاطرات تلخ گذشته باعث می شود که هوشمندی لازم به اصولگرایان برگردد و از گذشته عبرت بگیرند. و اگر نه باید منتظر روزهای سخت دیگر بود.

4- مرزبندی با منفعت طلبانی که به این جریان رسوخ پیداکرده اند

اردوگاه اصولگرایی باید مرزبندی هایی داشته باشد تا هرکسی در آن راه نیابد و اگر نه افرادی پیدا خواهند شد که از آب گل آلود ماهی بگیرند. قبل از این افرادی به این طریق به قدرت رسیدند و بعد از تصدی گری منکر همه چیز شدند. الان هم امکان اشتباه است چون تاریخ تکرار میشود. کسی که از اصولگرایی تبری جسته است، چرا باید به دنبال آن بود؟ کسی که بعد از به قدرت رسیدن ارزشی به اصولگرایی نگذاشت، چگونه الان اصولگرا شده است! اصولگرایی چوب این فریبکاری ها را خورده  است. معروف است که آدم عاقل از یک سوراخ دو بار نیش نمی خورد!

نتیجه گیری

دراین شرایط حساس که اصولگرایان عاقبت عدم وحدت خودرادیدندوجریان مقابل باهوشمندی هرچه تمام به حرکت خودادامه میدهد(رئيس بنياداميدايرانيان درديداراخير جمعي ازفعالان دانشجوئي دانشگاه اميركبيراظهارداشته:اصلاح طلبان بایدتمام تلاش شان رادربدست آوردن اکثریت مجلس آینده انجام دهند) واختلافات بین اصولگرایی به حرکت آنها سرعت میبخشد، اصولگرایان باید ضمن شناخت و تعیین تکلیف مدعیان و طیف های نچسب ودیرچسبی که به لباس اصولگرائی درآمده واما ثمره ای جزپراکندگی وتفرق دراین جبهه نداشته اندبا خالص سازی بدنه اصولگرائی وتغییرنوع نگاه به وحدت ازگذشته عبرت گرفته وباهوشمندی خودشکستهای دیگری را تجربه نکنند.

دسته بندی: سیاست
تبلیغ

نظرات

    • شاهرخی
    • 5 فروردین 1394 15:22
    • 0
    بعضی ازافرادکه خود را اصولگرا میدانند واقعآ فقط به شعاراصولگرا هستند ................

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید