پنج شنبه، 9 فروردین 1403
فرهنگ و هنر / جهاد و مقاومت
شناسه خبر: 1120
  • 0

بسیج فقط به زمان جنگ آنهم درکشورایران تعلق ندارد

نسل دوم بسیج را دریابیم ، زیرا نسل سوم در راه است

بالاگریوه:نوجوانان و جوانان سال‌های دوران دفاع مقدس و نوجوانان و جوانان این سال‌ها همه تربیت شده‌های مکتب اسلام بوده و تفاوتی ندارند الا اینکه آنها در صحنه‌های آزمون دفاع مقدس قرار گرفتند و سربلند بیرون آمدند و این‌ها در شرایط متفاوت و نرم اما به مراتب پیچیده‌تر قرار دارند.

بالاگریوه- بسیج فقط به انقلاب اسلامی و تنها به ایران تعلق ندارد بلکه در هر کجا و هر زمانی که ملت‌های انقلابی و آزاده از سرمایه‌های مادی و معنوی و سرحدات ارزشی و جغرافیایی خود در برابر سلطه‌گران دفاع می‌کنند و به سنت‌های لایتغیر الهی یاری می‌رسانند بسیج به معنای عام آن مطرح است.

در مکتب امام خمینی‌(ره)‌، این دفتر را تمام مجاهدان از اول تا آخر امضا کرده‌اند. این مجاهده یک سنت همیشگی است و در تمامی ابعاد زندگی انسان‌ها جاری است. طبق آموزه‌های اسلامی‌،حکایت بازگشتن ازجهاداصغر و جنگ سخت و رفتن به جهاد اکبر و نبرد نرم است.

با این توضیح که در اشکال نرم‌افزاری رویارویی‌ها‌، این فرهنگ و شیرازه ملت‌هاست که مورد هدف دشمنان قرار می‌گیرد. بررسی دوره معاصر در ایران گرچه برهه‌ای ممتاز و برای سایر ملت‌ها‌، نمونه و مثال‌زدنی است لیکن در ادامه دوره‌های گذشته و تکامل تاریخی است که کامل می‌شود.

رویارویی مردم نواحی شمالی‌، جنوبی‌، شرقی‌، غربی ومرکزی ایران و دشمنان خارجی دردوره‌های مختلف‌، درکنارمخاطرات ساختاری و نرم درجامعه ایرانی ازقبیل مناسبات شاهانه‌،استبدادداخلی،اشاعه فرهنگ غربی،بی لیاقتی ودنیاطلبی حکام، فقروبی پناهی مردم،اختلافات رهبران سیاسی و انباشت انتظارات برآورده نشده جامعه، اهم این متغیرها برای انجام مطالعات تاریخی و بررسی زمینه‌های وقوع نهضت مشروطه و انقلاب اسلامی در ایران است.

اما بسیج به معنای خاص کلمه، محصول شرایط دهه اول انقلاب اسلامی است.نویسنده ازنسل اول این انسان‌هاست وشهدارادست نیافتنی‌ترین انسان‌های این جامعه در تمامی نسل‌ها و ایثارگران را یادگاران و رهروان آن‌ها می‌داند.

نوجوانان و جوانان آن سال‌ها و نوجوانان و جوانان این سال‌ها همه تربیت شده‌های مکتب اسلام هستندو تفاوت ماهوی باهم ندارندالااین که آنها در صحنه‌های آزمون دفاع مقدس قرار گرفتند و سربلند بیرون آمدند و این‌ها در شرایط متفاوت و نرم اما به مراتب پیچیده‌تر قرار دارند و چه بسا اگر آزمون‌های مشابه برای نوجوانان و جوانان امروز پیش آید بتوانند از پیشکسوتان عرصه‌های خون و شهادت و در واقع، از پدران و مادران خود گوی سبقت را نیز حتی بربایند.

شرط تحقق این سربلندی و سبقت، خودباوری نسل‌های دوم وسوم بسیج، ایجادیک باورعمومی درجامعه نسبت به این نسل‌ها و برنامه‌ریزی‌های فراجناحی و ملی در امور نوجوانان و جوانان است.

باتوجه به این که از پایان دفاع مقدس نزدیک به 3دهه می‌گذردتفاوت نسلی بین پیشگامان دیروز، جوانان امروزونوجوانان فردا فراترازیک نسل داردمی شود.اگر برنامه‌ریزی دقیقی می‌خواهیم انجام دهیم فارغ از این که نسبت به نسل اول بسیج چه کرده‌ایم باید نسل دوم را دریابیم چرا که نسل سوم بسیج نیز در راه است.

گرچه فراموش شدن ایثارگران نسل اول ربطی به دولت خاصی ندارد و ناشی از اشکالات ساختاری دولت در ایران است.امامعتقدم ارایه یک تعریف عام از از نسل‌های دوم و حتی سوم بسیج، شرط لازم برای برنامه‌ریزی‌های آینده است.

اگر دررقابت‌های سیاسی ریزش هست و امری بدیهی تلقی می‌شود اما در امور نوجوانان، لزوماً رویش صددرصد باید مد نظر برنامه‌ریزان ارشد کشور قرار گیرد و درصد احتمال ریزش و انزوای آن‌ها در برنامه‌ریزی‌های ملی نزدیک به صفر باید محاسبه شود و برای تحقق این ایده، نیازمند برنامه‌های عملی چندلایه و پرخرج هستیم.

آموزش و پرورش، آموزش عالی، خانواده، رسانه، مسجد، کانون‌های فرهنگی، مراکز ورزشی، پایگاه‌های آموزشی و سایر بخش‌های مرتبط با امور نوجوانان و جوانان باید همانند یک مجموعه واحد ایفای نقش کنند.

گذشته‌ها قابل جبران است به شرط آن که فرصت های پیش رو از دست نرود. برای اجرای این ماموریت باید یک متولی فرادستگاهی جدید مشخص شود که قدرت و اختیار تصمیم‌سازی، برنامه‌ریزی و هدایت امور مربوط به نوجوانان و جوانان را در سراسر کشور داشته باشد.

مدل قدیمی سازمان ملی جوانان و سازمان تربیت بدنی و یا وزارت ورزش و جوانان فعلی جواب‌گوی تنوع برنامه‌ها، رده‌های سنی و گستردگی‌ها در این طرح نیست.

بسیاری از نوجوانان و جوانان در هیات‌های مذهبی و امور دینی شرکت فعال دارند و تربیت شده مکتب انسان ساز و جامعه‌ساز امام حسین علیه السلام هستند و می‌توان از توان جذبی آن‌ها به خوبی استفاده کرد.

آنها هیچ گاه از کارهایی که به ریزش و انزوای سایر هم سن و سالان خود در جامعه بیانجامد خوش‌شان نمی‌آید. پیروی از یک گفتمان غالب، به منزله رد دیگران نیست.

اساس دین اسلام بر جذب حداکثری است و درباره نوجوانان، ریزش به هیچ وجه قابل قبول نیست. اجرای این طرح به سرمایه‌گذاری‌های عظیمی نیاز دارد اما در بلندمدت به اندازه چندین برابر بازگشت‌پذیر است و آینده کشور را می‌سازد.

این سرمایه گذاری‌های بلندمدت، از حجم سرمایه‌گذاری‌ها در زمینه مقابله با آسیب‌ها و جرائم اجتماعی تاحد فوق‌العاده چشم‌گیری می‌کاهد و عوارض ناشی از وضعیت موجود را به حداقل می‌رساند و به منویات مقام معظم رهبری برای تحقق سبک زندگی ایرانی‌اسلامی در جامعه ما، جامه عمل می‌پوشاند. اگر مقدمات این طرح به خوبی فراهم شود و از مبادی مناسب وارد کار شویم نسل دوم بسیج با جامعه هدف کل نوجوانان کشور یقین دارم به ایران اسلامی، مردم، فرهنگ دینی، شعائر بومی و توسعه درون‌زای جامعه وفادارتر از نسل اول و نسل‌های پیش از آن خواهند بود. این خاصیت یک انقلاب سرزنده، پویا و انسان‌ساز همانند انقلاب اسلامی است که با گذشت زمان و انباشت تجربه‌های مملکت‌داری و مدیریتی در کشور آینده‌‌سازان جامعه و سرمایه‌های انسانی آن تاحد امکان شکوفاتر، پربارتر، فراگیرتر و عمیق‌تر خواهند شد./ علی‌رضا سعیدآبادی

تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید