سه شنبه، 4 اردیبهشت 1403
اجتماع / اقتصاد
شناسه خبر: 1114

واکنش مسئولانه مدیرعامل تعاونی فرهنگیان پلدختر

انتقادات « بالاگريوه » وپاسخ مديرعامل تعاوني مصرف فرهنگيان پلدختر

مدیرمسئول نشریه بالاگریوه ضمن حضوردرمحل تعاونی فرهنگیان شهرستان پلدختر مطالبات وانتطارات اعضا را مطرح و پاسخ مدیرعامل را به شرح زیردراختیارفرهنگیان و مخاطبان قرارمی دهد.

بالاگریوه - نشریه بالاگریوه براساس اصول تعریف شده و رسالت اصلی خودکه همان اعتلای سطح اگاهی ودفاع ازحقوق حقه اقشارمختلف مردم است ونیز بدانجهت که مدیرمسئول این نشریه افتخاردارد که ازجنس فرهنگیان بوده و دفاع ازحقوق و مطالبات این قشررا برخودفرض می داند،وبا عنایت به اینکه صاحب اين قلم هیچگاه نخواسته و نمی خواهد مجیزگو ویا بیلبورد تبلیغاتی هیچ فرد،گروه سیاسی ، مدیر، اداره ویا دستگاه باشد بدون تأثیرپذیری ازهرفردونگرش سیاسی بعنوان پل ارتباطی مردم و مسئولین سعی کرد ه و انشاالله خواهیم کرد که مشکلات مردم را به گوش مسئولین برسانیم.

هرچند دراین رهگذرهزینه های زیادی را ازسوی افرادوجریانهائی که منافع شخصی و جریانی رابرهرمصلحت دیگری وازجمله مصلحت مردم، نظام و انقلاب اسلامی ترجیح می دهند، متحمل شده ایم ،به لطف وعنایت خداوند تاکنون لحظه ای ازانجام رسالت رسانه ای خویش درراستای تنویرافکارعمومی و انعکاس مطالبات مردم به مسئولین کوتاه نیامده ایم. با افتخاربه اینکه هیچگاه نخواسته و نتوانسته ایم خودرا قانع کنیم که هم فرهنگی و هم  مطبوعاتی و رسانه ای باشیم اما چشمان خودرا برروی مشکلات قشرشریف فرهنگیان بسته و قلم خودرا غلاف کنیم، لذا درشماره های پیشین نشریه ، پرداختن به مشکل جدی بی سروسامانی ومبهم بودن وضعیت تعاونی مسکن فرهنگیان باعث گردید تا مسئولان استانی و بالاتر دراین زمینه عکس العمل و واکنش نشان داده وباتشکیل آخرین جلسه امورزیربنائی استان و تصویب ممنوعیت تغییرکاربری زمین مسکن فرهنگیان پلدختر در7 آبان 93 می رود تا پس ازچند سال سردرگمی حداقل سرمایه اولیه اعضای محترم این تعاونی هدرنرفته و به دستشان برسد.

اکنون ودرمطلب پیش روی مخاطبان گرانقدرنشریه نیزبه پیگیری مطالبه دیگری ازفرهنگیان شهرستان (عملکرد تعاونی مصرف فرهنگیان شهرستان)که مدتهایکی ازدغدغه های این عزیزان بوده پرداخته ایم وامیدواریم مورد رضایت حقتعالی واین قشرشریف وآبرومند قرارگرفته .وازطرفي انتظارداريم نقدمنصفانه ودلسوزانه « بالاگريوه» خداي ناكرده موجب تكدرخاطرهيأت مديره ومديرعامل محترم تعاوني نگردد. ضمن تقدیرازخدمات ارزشمند مدیرعامل و اعضای محترم هیأت مدیره تعاونی مصرف فرهنگیان پلدختر،با اعتقاد به این مهم که انتقاد ما به عملکرد تعاونی آنهم ازسردلسوزی وبرای اصلاح امورتعاونی است و نه انتقاد به افراد، ازآنجا که مدتهاست فرهنگیان عزیزشهرستان درتماس های تلفنی، پیامکها وارسال ایمیل به نشریه نسبت به عملکردتعاونی مصرف فرهنگیان گلایه ها و انتقادهائی مطرح وخواستارانعکاس آن درنشریه هستند ،مدیرمسئول نشریه ضمن حضور درمحل تعاونی  مذکور مطالبات وانتطارات فرهنگیان را به شرح زیر مطرح وپاسخ شفاف و روشن مسئولین تعاونی  را طلب نمود:

1-گران تربودن  بهای برخی کالاهای تعاونی نسبت به بازارآزاد (علیرغم اینکه طبق ماده 27قانون بخش تعاون ،تأمین کالاهای مورد نیاز اعضاء درچارچوب مصالح عمومی به منظور کاهش هزینه هاو قیمتها ازوظایف تعاونی است)

2-عدم ارائه فاکتوربه مشتریان واعضای تعاونی (که این امرباعث ایجاد شائبه احتمال اشتباه درمحاسبات ویاخدای ناکرده اعمال نظر گردانندگان تعاونی گردیده .)


3-عدم نصب برچسب قیمت برروی کالاهای تعاونی (که این نقیصه نیزبه شائبه گرانفروشی درتعاونی دامن می زند)

 

4-عدم اطلاع اعضای تعاونی از میزان سود و سرمایه خود (علیرغم فعالیت بیش از 30 ساله تعاونی)

 

                         جوابیه مدیرعامل محترم تعاونی مصرف فرهنگیان به سوالات «  بالاگریوه»

 

جناب  آقای احمدی مدیر مسئول محترم نشريه بالاگریوه

باسلام و احترام ، درپاسخ به سوالهای مطروحه ونیزشفاف سازی نسبت به عملکرد تعاونی مصرف فرهنگیان ضمن تشکرازدقت نظرجنابعالی و استقبال از انتقادات مطرح شده ،خود را موظف به پاسخگویی دانسته و در این راستا توجه حضرتعالی را به نکات ذیل جلب ،وخواهشمند است جهت تنویر افکارعمومی علی الخصوص فرهنگیان عزیز شهرستان و اعضای محترم تعاونی مطلب ذیل بدون کم و کاست درآن نشریه منعکس گردد.

1-اگر حافظه تاریخی یاریمان دهد ، بیاد می آوریم که شرکت در نیمه اول سال مالی 87 دچار مشکلات عدیده مالی شد بطوریکه عملا ورشکسته شده بود و اگراز مراجع قضایی اجازه داشتیم وضعیت را کاملا روشن  و به اعضاء محترم اعلام می کردیم .ولی با توجه به اینکه  پرونده به نتیجه قطعی منتهی نشده است آن را به بعد واگذار می کنیم .

به طور سربسته عرض می کنیم نهایتا در این سال مالی آمارها و اسناد نشان می داد   نه تنها سودی عاید اعضا نشده و سرمایه اولیه آنان مستهلک شده است ، بلکه هر عضو ،  نزدیک به 110000ریال نیز به شرکت ها و موسسات طرف قرار داد بدهی داشت .

ما بدون اینکه زحماتمان را به رخ اعضاء محترم بکشیم  علاوه بر پرداخت تمام بدهی های گذشته و رفع نقیصه مذکور تا پایان سال مالی 92 مجموع در آمد  شرکت اعم از سود انباشته و اندوخته قانونی و احتیاطی را به بالای   2 میلیارد ریال رسانده ایم .

این در حالیست که نزدیک به 250 میلیون ریال برای هزینه های دادرسی پرونده مدیران اسبق و بالای 100 میلیون ریال بابت مالیات به اداره دارایی پرداخت شده است . افزایش هزینه های جاری شرکت و خرید تجهیزات مورد نیاز را به آن اضافه کنید . اطلاعات کاملی از وضعیت تعاونی در حال تنظیم است که به امید خدا حداکثر تا اواسط دی 93 منتشر خواهد شد و همکاران عزیزمان خواهند دیدکه نتیجه عملکرد خادمانشان در مدت تصدی مسولیت شرکت چه بوده است .

2-قیمت اجناس را فاکتورهای متعددی تعیین می کنند که برخی از انان عبارتند از کیفیت کالا، برند یا نام و اشتهار شرکت تولید کننده ، سابقه فعالیت ، شرایط خرید و نوع فروش ، هزینه حمل و .... اگر یک نوع کالای خاص مد نظر باشد این کالا می تواند در کیفیت ها و برندها با سابقه متفاوت و دارای شهرت یا بدون شهرت  تولید و توزیع شود،  بطوریکه تفاوت قیمت زیادی بین برند مشهورتر با کیفیت بهتر نسبت به  محصولات ناشناس و ناشناخته وجود دارد . مثلا بین قیمت یک مایع دستشویی ساده با کیفیت مطلوب و برند مشهور با یک شرکت تولیدی جدید با کیفیت نامعلوم یا نامرغوب بین 50 تا 100هزار ریال تفاوت وجود دارد . اگر این مایع دارای فاکتورهای خاص مانند انتی باکتریال یا نرم کننده ،ضد حساسیت و ... نیز باشد تفاوت قیمت بیشتر خواهد شد. مثال ملموس تر اینکه شما نمی توانید سواری پژو206 را در تیپ های مختلف با یک قیمت ثابت خریداری کنید.

3-نحوه خرید نیز در قیمت تمام شده موثر است . مثلا اگر ازیک شرکت جنس به صورت اقساط دوماهه و با حجم کم خریده شود- کاری که ما مجبور به آنیم - و فروشگاهی دیگر همین نوع کالا را با قیمت نقد و یا حجم بالا مثلا یک کامیون بخرد حداقل 2 تا 3 درصد تخفیف نقدی و 3 تا 5 در صد تخفیف حجمی می گیرد . این درصد برای اقلام خانگی درهر قسط بین 1.5 تا 2 درصد است . البته این تخفیف در برندهای مشهوراتفاق می افتد در حالیکه برندهای معمولی یا ناشناخته  تخفیف های بیشتری اعمال می کنند و اکثر فروشگاه های عمده فروش و یا تک فروشگاه های خاص بیشتر از این نوع کالا ها که جای مانور قیمت دارد عرضه می کنند . اگر دقت کرده باشید حدود 5 تا 8 درصد اختلاف قیمت بین خرید اولیه  وجود دارد و هرگز انتظار نمی رود یک  شرکت تولید کننده ، قیمت فروش نقد و اقساط  خودرا یکسان قراردهداکثرهمکاران ما تفاوت نوع خریدنقدو اقساط رابهنگام خریدخودرو درک کرده اند.

این درحالیست که فروشگاه شرکت اجناس خودرا قسطی نیزعرضه میکندوبه هیچوجه بابت اقساطی کردن مبلغی به قیمت نقداضافه نمی کند.

4-تعاونی مصرف فرهنگیان یکی از دو شرکت توزیعی است که در شهر پل دختر مجبور به پرداخت مالیات ارزش افزوده در بسیاری از کالا هاست . بسیاری از کالاها که نیاز به فرآوری دارند مشمول مالیات ارزش افزوده اند .

یعنی شرکت یا می بایستی از شرکت های توزیعی خرید نماید که مالیات را در فاکتورهای خود درج می کنند و یا در صورت عدم درج ، مالیات و عوارض ارزش افزوده رامحاسبه و در قیمت نهایی جنس اعمال و به مشتری عرضه کند. این مبلغ 8 درصد قیمت خرید است.

شرکت های تولیدی یا پخش می توانند این درصد را به عنوان تخفیف و با عدم درج در فاکتور به سایر فروشگاه های شهر اعم از عمده فروش یا فروشگاه های جزء تحویل دهند.

اگر تعاونی مصرف و یک عمده فروش همزمان با شرایط مساوی اعم از نوع و حجم خرید، از یک شرکت خاص کالایی خریداری نمایند برای تعاونی 8 درصد مالیات ارزش افزوده به فاکتور اضافه می شود و اگر هم درج نشود خود شرکت تعاونی باید آن را از مشتری اخذ و پرداخت کند .

حال اضافه کنید 5 تا 8 درصد اختلاف بین حجم و نوع خرید را که حداقل بین 13 تا 16درصد اختلاف قیمت اولیه ایجاد می شود .

اگر خوشبینانه بیاندیشیم بها خرید تعاونی دراکثرکالا ها ، معادل قیمت فروش یک عمده فروش خواهد بود . شرکت برای فروش 12 درصد نیز سود بازرگانی به این مبلغ اضافه می کند و  نتیجه آن می شود که همکاران عزیز می فرمایند.

5-مشکل عمده و مهم این شرکت و اکثر شرکت های مشابه کمبود نقدینگی  با وجود سرمایه تقریبا مناسب آن است . چون اجناس بصورت اقساطی در اختیار اعضا قرارمی گیردودرواقع اکثر دارایی شرکت در اختیار مشتریان است ونه شرکت ،بنابراین امکان خرید نقد اکثر کالاها بخصوص برنج که حاشیه سود بسیار پایینی دارد ، وجود ندارد و همین باعث می شود هنگام خرید این اقلام به صورت اقساط ، فروشنده نسبت به افزایش قیمت حداقل 5 درصدی اقدام نماید ،در نتیجه این اقلام با اختلاف 2تا4هزارتومانی نسبت به عمده فروشان در اختیار مشتریان قرار می گیرد . درهرصورت هرگز شرکت هیچ کالایی را بالاتر از قیمت بازرگانی درج شده بر روی آن عرضه نکرده است.

6-نکته دیگر شگرد مذمومی است که برخی فروشگاه ها برای جذب مشتری یا بدنام کردن رقبا بکار می برند. این گونه بازاریان که تعداد آنان محدود ولی متاسفانه وجود دارند ، ابتدا اقلام موجود در بازار را شناسایی و برندهایی که عموم فروشگاه ها به عرضه آن ها اقدام می کنند را به قیمت خرید و گاهی با ضرر به مشتری عرضه و مشتریان هم بدون توجه به قیمت سایر کالاها اقدام به خرید اقلام مورد نظرخود می نمایند غافل از اینکه قیمت اقلام خاص یا سایر اقلام جبران قیمت تخفیف کالاهای مذکور را برای فروشگاه می نماید و یا اگر مشتری کمی دقت کند و قیمت تمامی اقلام خریداری شده را یاد دداشت و در عموم بازار کنترل کند به این نتیجه خواهد رسید که این یک حرکت تبلیغاتی بیش نبوده است .

دراین گونه فروشگاه ها بعلت اینکه نمی توان در قیمت کالاهای با کیفیت ، قدرت مانور داشت ،هرگز از برندهای مشهوری مانند یک و یک ، گلرنگ ، لبنیات میهن ، گلستان یا سایر برندهای معتبر اقلام زیادی مشاهده نمی شود و کالاهای عرضه شده اکثرا از برندهای ناشناس یا کم کیفیت و یا تولیدی های جدید که قدرت مانور روی قیمت آنان وجود دارد ،هستند .

نکته حائز اهمیت در رفتار مذموم این افراد ، نادرست خواندن ارقام مصرف کننده مندرج بر روی کالاهاست . البته این مورد در برخی کالاهای بی کیفیت و یاباکم فروشی دربرخی کالاها از نظرکمیت می تواند مصداق داشته باشد اما هرگزدر کالاهای با کیفیت و برندهای مشهور چنین چیزی وجود ندارد و یک بازارگرمی و ایجاد تنش در بازار بیش نیست.

7-نکته اصلی و قابل تعمق تعداد اعضا مشخص شرکت است که جدا از مبلغ سرمایه هرعضو که آن نیز جای بررسی دارد ، 816 نفر می باشند.

از این تعداد نزدیک به 160  نفرخارج از پلدختر زندگی میکنند ، 23 نفر از اعضاء نیز فوت شده اند که بنا به دلایلی هنوز تعیین تکلیف نشده اند . از633 نفر عضو بازنشسته و شاغل ساکن در پل دختر حدود 15 درصد به صورت مستمر از شرکت خرید می نمایند و 25 درصد نیز برخی کالاهای خاص را تامین می کنند. اگربا توجه به هدف ایجاد تعاونی که خدمات رسانی اولویت اول آن بوده است، عمل شود می بایستی این خدمات شامل اعضاء گردد نه فرهنگیان غیرعضو .

مثلا اگر کالاهای پر مصرف مانند برنج صرفا برای خدمات رسانی عرضه شود نه کسب سود ، می بایستی این عرضه صرفا برای اعضا باشد نه سایرین .حال اگر بخواهیم همین خدمت را عملی کنیم بیش از 25 درصد اعضا که در پل دختر سکونت ندارند، خانواده های فوت شدگان عضو وهمچنین بیش از 60 درصد اعضا که از سابقه بد آن نا امید هستند نمی توانند از این خدمت استفاده کنند .

همه می دانیم سابقه برخی مدیران اسبق آنچنان نا امید کننده بوده است که  اگر مدیران جدیدتر بخواهند بخش خدمات رسانی شرکت را تقویت کنند ابتدا بایستی اعتماد همکاران را جلب کنند این گام مهم  یک برنامه مدون و کارشناسی شده را می طلبد و کارهای سطحی و رضایت های مقطعی مانع ازدستیابی به این هدف خواهد شد .

اجرای چنین برنامه هایی شاید حرف و حدیث هایی نیز بدنبال داشته باشد و گاهی اوقات آبروی مدیران به خطر می افتد و  کاری فوق العاده دشوار و طولانی مدت اما شدنی است .

هیچکس نه شرعا و نه قانونا نمی تواند با هر استدلالی که داشته باشد از امانت مردم سو استفاده کند و یا برای خودنمایی یا هر مقصود دیگر اقدام به پایمال نمودن حقوق دیگران نماید . ما ضمن دفاع از صحت عملکرد خود ، هرگز حاضر نیستیم برای نام خود ، حقوق دیگران را تضییع نماییم .

اعضا هیات مدیره مانند هر انسان مسئول دیگری ضمن دفاع از نقاط قوت و فعالیت های مستمر و گسترده انجام شده ، خود را مصون از اشتباه  نمی دانند و باورداریم که فقط ذات لایزال الهی و نیت و عمل معصومین مکرم ، عاری از خطا و مصون از گناه است و اگردرزمینه ای دچار اشتباه شده ایم از محضر اعضاء محترم حلالیت می طلبیم ولی این اطمینان را به همکاران عزیز می دهیم که اگر قصوری صورت گرفته باشد کوچکترین عمدی در آن وجود نداشته و اگرکاری می بایستی انجام شود و نشده نتیجه نخواستن نیست نتیجه نتوانستن است  .

این برادران با وجود اینکه قصد حضور در دوره آینده مدیریت شرکت را ندارند اما برای حل این مشکلات و بالندگی شرکت در حال تدوین برنامه ای  پیشنهادی هستند که به همراه عملکرد شرکت در  اواسط دی 93 تقدیم اعضاء محترم شرکت خواهد شد .

دراین برنامه کلی که یک راهبرد 5 ساله خواهد بود و بخشی از آن به نحوه خدمات رسانی واستفاده از سیستم های الکترونیکی و نرم افزارهای جامع حسابداری  ویژه شرکت ها که می تواند در صدور فاکتور برای مشتری ، هماهنگی با حسابداری آموزش و پرورش در کسر اقساط ، جلوگیری از اعمال نظر فروشنده و مدیر عامل در اقساط و بها ی کالاها و یکسان سازی قیمت ها و عرضه یکنواخت و ....اختصاص داده شده است ، تمام دغدغه های همکاران در همه زمینه ها مورد توجه قرارگرفته است و آن رادرمعرض قضاوت اعضا محترم خواهند گذاشت و هر تصمیمی که دراین خصوص گرفته شود را می پذیرند.

حل این مشکلات نیازمند حضور اعضاء در مجامع عمومی و شرکت جدی در جهت نظارت بر فعالیت های شرکت بوده تا با برنامه ریزی دقیق ، تمام گزینه ها را برای رسیدن به این اهداف بررسی کنندو مسولیت اداره شرکت را به کسانی بسپارند که پاکدست ، اهل کار و. تلاش بدون چشمداشت خاص و با هدف ارتقاء جایگاه شرکت و گسترش فعالیت ها و خدمات آن قدم به میدان بگذارند .

از همه اعضا محترم دعوت بعمل می آید تا در مجامع عمومی و فوق العاده و برگزاری انتخابات آینده که طی ماه های آتی پس از روشن شدن تکلیف اعضا ( حداکثر تا 20 آذر )درراستای پیدا کردن مسیری درست برای ادامه فعالیت های شرکت  برگزار خواهند شد ، حضور یابند .

محمد پوررشنو / مدیر عامل تعاونی مصرف فرهنگیان پل دختر

دسته بندی: اجتماع / اقتصاد
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید