جمعه، 10 فروردین 1403
سیاست
شناسه خبر: 1096

استراتژیست آمریکائی :

آنچه درمذاكرات بدست آورديم حتي باحمله نظامي قابل دسترسي نبود

آنتونی کوردزمن»،استراتژیست آمریکایی ونزدیک به کاخ سفید: «آنچه آمریکا درتوافق ژنوبه دست آورده است و قراراست درتوافق نهایی افزایش نیزداشته باشد،حتی باحمله نظامی به ایران وتأسیسات هسته‌ای آن هم قابل دسترسی نبود»

به گزارش بالاگریوه حسین شریعتمداری در سرمقاله کیهان نوشت:ازراننده‌های قدیمی تهران بود.روی اتوبوسهای خطی کارمی‌کرد.آنروز درقهوه‌خانه‌ای که پاتوق راننده‌هابود،نشسته وتعریف می‌کرد که...بعله!بااتوبوس واردمیدان شوش شده بودم که دیدم باد،کلاه عابری رابرده است وعابروسط میدان دنبال کلاه خودمی‌دود.ترمزاتوبوس چندپابود-یعنی بایدچندبارباپافشارش می‌دادی تاکارکند!-اماخودم را گم نکردم! دست فرمانم معرکه بود!ماشین راباهزارزحمت کنترل کردم وبالاخره کلاه عابرراردکردم!..پرسیدند؛پس عابرچی؟وجواب داد؛ خدا رحمتش کند،زیرچرخ اتوبوس له شد!
اگرچه ازمتن ومحتوای مذاکرات هسته‌ای تیم کشورمان با5+1گزارش رسمی وقابل استنادی منتشرنشده است وبه قول خانم وندی شرمن درگزارش به مرکزمطالعات بین‌المللی واشنگتن-وبه نقل ازخانم مادلین آلبرایت وزیرخارجه اسبق آمریکا-«مذاکرات مانندقارچ  بیشترین رشدآن درتاریکی است»!ولی شواهدموجودوآنچه دراظهارنظربرخی ازمقامات رسمی آمریکاآدرس داده می‌شود،حکایت ازآن داردکه حریف درپی آنست که موضوع ودستورکار اصلی مذاکرات راکه «لغوتحریم‌هاست»به حاشیه برده ودرمقابل امتیازات نقدی که دریافت کرده و انتظار دریافت بیشترآن را دارد، « وعده‌های نسیه » تحویل دهد.از این روی ،اگر تاپایان مهلت تعیین شده - 3 آذرماه جاری/ 24نوامبر-توافقی حاصل شود،این توافق باتوجه به مختصات کنونی آن،برای جمهوری اسلامی ایران یک«توافق بد»وبرای آمریکاومتحدانش یک «توافق ایده‌آل» خواهدبود.البته بدیهی است وازتیم‌مذاکره‌کننده کشورمان هم که فرزندان انقلابندجزاین انتظار نمی‌رود که باعبور هوشمندانه از حاشیه‌ سازیهای حریف ، میدان بازی را به نفع جمهوری اسلامی ایران تغییر دهند...و در این باره گفتنی‌هایی هست؛
1-توافقنامه ژنوکه قراراست ادامه مذاکرات تارسیدن به توافق ‌نهایی دربستروچارچوب آن صورت ‌پذیرد،برخلاف آنچه عزیزان مذاکره‌ کننده توصیف می‌کنند،درتمامیت خودبه نفع حریف بوده است ودرآن،منافع ایران غیر ازچندنمونه اندک وغیر قابل اهمیت -چیزی شبیه کلاه همان عابردرداستان صدراین نوشته-دیده نشده است.دراین خصوص پیش ازاین باارزیابی مفادتوافقنامه یاد شده مطالبی داشته‌ایم که تکرار آن را اطاله کلام ارزیابی می‌کنیم. آمریکا دراین توافقنامه تقریباً همه آنچه را که درپی آن بوده است به دست آورده و ادامه مذاکرات رافقط برای نهایی کردن وتثبیت امتیازات به دست آمده دنبال می‌کند،بنابراین، تلاش تیم مذاکره‌کننده بایدروی بازپس گرفتن و پیشگیری از تثبیت امتیازاتی باشد که در توافق ژنو به حریف داده شده است.
دراین زمینه اشاره به اظهارنظرصریح «آنتونی کوردزمن»،استراتژیست آمریکایی ونزدیک به کاخ سفیددرخورتوجه است که تصریح می‌کند؛ «آنچه آمریکا درتوافق ژنوبه دست آورده است و قراراست درتوافق نهایی افزایش نیزداشته باشد،حتی باحمله نظامی به ایران وتأسیسات هسته‌ای آن هم قابل دسترسی نبود»! این درحالی است که پیش ازاو،«مایکل هایدن» رئیس سازمان «سیا» در دولت جرج بوش اعتراف کرده بودکه سازمان متبوع وی نتیجه وپی‌آمدهای حمله نظامی به تأسیسات ایران رابه دقت مورد ارزیابی قرار داده و به این نتیجه قطعی رسیده است که گزینه نظامی علیه ایران کمترین نتیجه مطلوبی! در پی نخواهد داشت و نمونه‌های فراوان دیگری ازاین دست.اگرعزیزان تیم مذاکره‌کننده کشورمان بپذیرندکه نه از روی عمد،بلکه به غفلت درتوافقنامه ژنو امتیازاتی را به حریف داده‌اندکه با حمله نظامی -بخوانیدبلوف حمله نظامی- نیزبرای آنان قابل دسترسی نبوده است!اکنون بایدبستر مذاکرات رافرصتی برای بازپس‌گیری امتیازات یادشده وپیشگیری از تثبیت ورسمیت یافتن آن درتوافق نهایی بدانندونه،دادن امتیاز بیشتر!
2- درچالش هسته‌ای دوازده ساله،موضوع اصلی،لغو تحریم‌های ظالمانه وغیرقانونی بودولی اخبار و گزارش‌های درز کرده ازمذاکرات که شواهدی ازصحت آن نیز دردست است،حکایت ازآن دارد،که این مسئله اصلی به حاشیه رانده شده وباوعده‌های بازهم «نسیه» روبروست.
براساس این گزارش،آمریکایی‌هااصراردارندکه رژیم وسامانه تحریمهادست‌نخورده باقی بماندوتنهابخشی ازآنرا-که خواهیم دیداهمیت چندانی نداردوبه وعده نسیه شبیه است-به حالت«تعلیق»ونه«لغو»درآورند.یعنی تحریم‌هارا همچنان به عنوان «شمشیرداموکلوس» برسرفعالیت‌ هسته‌ای-بخوانیداقتداروپیشرفت- ایران نگاه خواهندداشت.توضیح آن که تحریم‌هاراعمدتاً به چهاردسته تقسیم کرده‌اند:
اول: تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل «U.‌N. SANCTIONS». آمریکایی‌ها می‌گوینداین بخش ازتحریمها بی‌کم و کاست و بدون تغییر باقی می‌ماندوادعا می‌کنندکه لغویا تعلیق آن دراختیارشورای امنیت سازمان ملل است وبه این پرسش پاسخ نمی‌دهند که مگر 5+1، ازسوی همان سازمان ملل به چالش هسته‌ای با ایران نیامده‌اند؟!
دوم:تحریم‌های اتحادیه اروپا««E.U. SANCTIONS.حریف این بخش ازتحریمهارانیزبیرون ازمذاکرات وعمدتاًغیرهسته‌ای ارزیابی می‌کند.
گفتنی است متأسفانه تیم مذاکره‌ کننده کشورمان بیشترین- بخوانید اصلی‌ترین- بخش از مذاکرات را روی آمریکا متمرکز کرده است و سه کشور اروپایی فرانسه،انگلیس وآلمان را،تا حدودی و دو کشور چین و روسیه را تقریباً به طور کامل از دور مذاکرات خارج کرده است! که مذاکرات پی‌ در پی و طولانی‌ مدت با طرف آمریکایی-ازجمله مذاکرات درحال انجام مسقط-نمونه آن است وصدالبته به نظرمی‌رسد حضور خانم اشتون تنهابرای آن است که مذاکرات سه‌جانبه!تلقی شود!که این حدیث مفصلی است ونوشته جداگانه‌ای می‌طلبد.
سوم:تحریم‌های کنگره ««C.SANCTIONS.تیم مذاکره‌کننده آمریکااعلام داشته است که برای لغویاتعلیق این بخش ازتحریم‌ها اختیاری نداردو تنها می‌تواند درصورت لزوم برای تعلیق آن به کنگره توصیه کرده و پادرمیانی کند!
چهارم: تحریم‌هایی که ازسوی رئیس جمهورآمریکا-دولت آمریکا-وضع شده‌اند.براساس گزارشهای موجود،آمریکایی‌هااعلام کرده‌اندکه فقط بخشی ازاین تحریمها رادرصورت پذیرش مقدمات آن ازسوی ایران-بخوانیدباجهای تحمیلی-به حالت تعلیق-ونه لغو-در می‌آورند.
و اما این بخش از تحریم‌ها را نیز به دو نوع تقسیم کرده‌اند:
الف:تحریمهای اولیه PRIMERY SANCTIONS. این بخش ازتحریمهاشامل شرکتها،مؤسسات وشخصیتهای حقیقی وحقوقی آمریکایی است که آنها را از رابطه تجاری، علمی و... با ایران منع کرده و در صورت تخلف به جریمه‌های سنگین محکوم می‌کند. آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند که این بخش از تحریم‌ها را نه لغو می‌کنند و نه به حالت تعلیق درمی‌آورند!
ب:بخش دوم ازتحریم‌های دولت آمریکا، تحریم‌های ثانویه «SECONDARY  SANCTIONS» است که مطابق آن شرکت‌ها و مؤسسات و اشخاص حقیقی وحقوقی غیر آمریکایی ازرابطه تجاری وعلمی و...باایران منع شده‌اند.آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اندکه فقط این بخش ازتحریم‌ها را،آنهم برای مدت 2سال به حالت تعلیق در می‌آورند و این تعلیق ناچیز و کم‌اهمیت تحریم‌ها رانیزبادو قیدمحدود کرده‌اند.
قیداول آنکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی-که بارهانشان داده است بطورکامل دراختیارآمریکاست-پایبندی ایران به تعهداتش در توافق نهایی راتأییدکند!توجه داشته باشیدکه آژانس طی12سال گذشته علی‌رغم بازرسی‌های فراتر ازNPTو پادمان مربوطه و حتی بازرسیهای سرزده«ازهرنقطه درهرزمان»-ناشی ازپذیرش داوطلبانه پروتکل الحاقی-هرگزحاضربه اعلام صلح‌آمیزبودن فعالیت هسته‌ای کشورمان نشده است وبقول البرادعی-البته بعدازبرکناری-اقداماتش سیاسی است ونه فنی وحقوقی که وظیفه تعریف شده آژانس است.
قیددوم:تنهاآندسته ازتحریمهای مذکوردربخش تحریمهای ثانویه به حالت تعلیق درمی‌آیدکه علیه فعالیت هسته‌ای ایران وضع شده است وبقیه مواردکه شامل اتهاماتی نظیرنقض حقوق بشر!تولیدموشکهای بالستیک!تردیددرتولیدسلاح‌شیمیایی!حمایت ازتروريسم! -حمایت ازحزب‌الله،حماس،جهاداسلامی،انقلابیون یمن و..-مخالفت باطرح صلح خاورمیانه-مخالفت بابه رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی -و...است به قوت خود باقی می‌ماند!
بایدتوجه داشت که ازمجموع 18«فرمان اجرایی»رؤسای جمهورآمریکابرای تحریم ایران،فقط 2موردآن علیه برنامه هسته‌ای کشورمان است و16مورددیگربه اتهاماتی نظیرنقض حقوق بشر،ساخت موشکهای بالستیک و...مربوط است واین نکته نیزگفتنی است که شدیدترین تحریم‌هاعلیه ایران دردوره اوبامای دموکرات وضع شده واز10مصوبه کنگره درتحریم کشورمان 6مصوبه آن،یعنی بیشترین آنهامربوط به زمانی است که کنگره دراختیاردموکرات‌هابوده است.قابل توجه جریانات آمریکاگرا-آمریکوفیل-که ساده‌لوحانه تصور می‌کنند دوحزب دموکرات و جمهوریخواه آمریکا در مقابله با ایران اسلامی، نگاه‌های متفاوتی دارند!
3- شواهد موجودو اظهارات مقامات رسمی آمریکا- اعم ازدموکرات وجمهوریخواه- کمترین تردیدی باقی نمی‌گذاردکه تحریم‌ها فقط به بهانه فعالیت هسته‌ای کشورمان وضع شده‌اندوهدف اصلی ازآن،مقابله بااساس انقلاب اسلامی واقتدارروزافزون نظام وبازگشت به دوران غارتگری وچپاول ثروت ملی ازسوی آمریکا و متحدانش است و...
والبته گفتنی است دیروزآقای ظریف وزیرمحترم امورخارجه،درمسقط تأکید کردکه «لغو کامل تحریم‌هاوافزایش ظرفیت غنی‌سازی ایران مهم‌ترین محور مذاکرات است.» و این نگاه از جدیت ایشان در حفظ منافع ملی کشورمان حکایت می‌کند.
این وجیزه به درازاکشیدوداستان همچنان باقی است که به نوبت دیگری موکول می‌کنیم ولی این نکته را نمی‌توان ناگفته رها کرد که اگردرتوافق نهایی،«تحریم»ها یعنی موضوع اصلی مذاکرات کماکان به قوت خود باقی باشد،چه دستاوردقابل ملاحظه‌ای به عنوان نتیجه مذاکرات قابل ارائه است؟جزآنکه مطمئن باشیم آمریکاقابل اعتمادنیست وبایدبه ظرفیتهاوتوانمندی‌های خودبازگردیم که دراینصورت،تحریمهابه یک درگیری فرسایشی تبدیل می‌شودواین درحالی است که صدهانشانه ازناتوانی آمریکاومتحدانش برای ادامه این جنگ فرسایشی دردست است.

دسته بندی: سیاست
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید