تاريخ: 96/08/24 - 08:06 - گروه: فرهنگ - شناسه: 2626
سیاست زدگی مضاعف وفشاربرون سازمانی برای سپردن کارهای بزرگ به آدم های کوچک دوچالش جدی آموزش و پرورش پلدختر

مدیر برکنارشدۀ آموزش و پرورش شهرستان پلدختر طی نامه ای باعنوان قدردانی از مردم و فرهنگیان پلدختر سیاست زدگی مضاعف وفشاربرون سازمانی برای سپردن کارهای بزرگ به آدم های کوچک را دوچالش جدی آموزش و پرورش این شهرستان ارزیابی کرد.

 

به گزارش بالاگریوه متن نامۀ علی جودکی که عمر ریاست  وی برآموزش و پرورش شهرستان پلدختر فقط حدود 4 ماه دوام داشت به شرح زیر می باشد.


با اهداء سلام.
اکنون که فرصت خدمتگزاری به مردم شریف ونجیب شهرستان پلدختر درحوزه تعلیم و تربیت ازاینجانب سلب گردیده، لازم می دانم نکاتی رابه عرض همگان خاصه معلمین عزیزواولیاء محترم دانش آموزان  برسانم.
گرچه اینجانب به مدت چند دهه توفیق حضوردرزادبوم خود را نداشه ام اما همواره یکی ازدغدغه های اصلی ام مسائل ومشکلات متعدد مبتلابه این دیار بوده که آرزومند بودم درمجالی مناسب بتوانم دین خود رانسبت به شما مردم نجیب وشریف ادا کنم. به هرتقدیرپس ازسی سال کسب تجربه درحوزه تعلیم وتربیت (از صف تا ستاد) این سعادت نصیبم شد تا اوایل مرداد ماه سالجاری به عنوان مدیرآموزش و پرورش شهرستان پلدختر درخدمت شما عزیزان باشم.
آغازبه کاراینجانب مصادف بودباسازماندهی نیروی انسانی وحجم عظیمی ازمطالبات انباشه شده به اصطلاح سیاسی که عملاانجام اموررابامشکلات عدیده ای مواجه می کرد.علیرغم وجود مسائل و مشکلات متعددوفشارهای مضاعف وسنگ اندازیهای بعضابدیع ازدرون وبیرون ازدستگاه آموزش وپرورش ، توانستیم بابهره گیری ازتوانمندی بدنه کارشناسی اداره آموزش وپرورش شهرستان، درچارچوب پروژه مهربا تشکیل پنج کارگروه تعداد 9189دانش آموزو862همکارفرهنگی (آموزشی واداری) را درقالب 113 مدرسه و470کلاس درس با کمترین تنش ممکن ساماندهی وسازماندهی کنیم.
اداره آموزش وپرورش شهرستان پلدختر(ملاوی سابق) جزء قدیمی ترین ادارات آموزش و پرورش استان است. این اداره از سال 1334 ابتدا به صورت نمایندگی و از سال 1354 به صورت مسقل تاسیس گردید که دارای 97 ساختمان می باشد و از این تعداد 22 مورد آن فرسوده است. پیشتر تعداد 3 مدرسه خیر ساز در مرکز شهر تاسیس شده اما به لطف خداوند، حدود دو ماه پیش با معرفی یک خیر گمنام اهل "قم" توسط افراد نیک اندیش شهرمان و پی گیری های مجدانه اداره آموزش و پرورش شهرستان، قول مساعد جهت ساخت 6 مدرسه در روستاهای وره زرد با 1200مترزیر بنا؛ کنار بلوط با 400 متر زیر بنا؛ جلگه با 1260 مترزیر بنا؛ طالقانی با 300 مترزیر بنا؛ برج کبود با 380 مترزیربنا و گودرز نوری زاده با 900 متر زیربنا داده شده است.
اداره آموزش وپرورش شهرستان علاوه برمشی اخلاق گرایی،برنامه مداری وپژوهش محوری، سیاست های تشویقی را در دستور کارخود قرار داد. دراین راستا تعداد 95 نفر از مربیان و دانش آموزان منتخب ورزشکار، تعداد 12 نفر دانش آموز فعال درحوزه پرورشی، نفرات برگزیده کنکورسراسری سال 95 و تعداد 5 معلم آزاده طی مراسم های جداگانه ای مورد تقدیر قرارگرفتند. (تمامی تقدیرنامه ها طی مراسم خاص وهمراه با جوایز نقدی یا غیرنقدی تقدیم معلمان ودانش آموزان شده است) همچنین به منظور پاسداشت مقام معلمین باز نشسته، تعداد 65 نفر از بازنشستگان سال 96 به زودی مورد تقدیر قرار می گیرند.(الواح تقدیر وکارت هدایای آنها که توسط یک خیر تهیه گردیده آماده اهداء به این عزیزان است) برنامه تقدیر از کلیه سرایداران و خدمتگزاران را نیز دردستورکارقرارداده ایم که امید است توسط مدیریت جدید آموزش وپرورش به مرحله اجرا گذاشته شود.
اداره آموزش وپرورش شهرستان پلدخترضمن تعامل با کلیه ادارات، نهادها، ارگانها، مسئولین شهرستان و شخصیتهای حقوقی وحقیقی موثر درامر تعلیم و تربیت، درصدد ارتقاء کیفیت آموزش برآمد که جا دارد از یکایک مدیران دستگاه های اجرایی شهرستان صمیمانه تقدیروتشکرنمایم.
اداره آموزش و پرورش شهرستان پلدختر پس از42سال تاسیس (بدون احتساب 20 سال نمایندگی) تعداد 30 مدیریا سرپرست به خود دیده که میانگین عمرمدیریتی این دستگاه مهم وتاثیرگذارکمتراز یک سال ونیم بوده است که این موضوع یکی ازآسیبهای جدی درحوزه آموزش وپرورش ما تلقی می گردد. آسیب جدی تراین دستگاه عریض وطویل که عامل آسیب قبلی است،سیاست زدگی مظاعفی است که متاسفانه طی سالهای اخیربه حد اعلای خود رسیده که می بایستی فکری اساسی به حال آن کرد.
 واما چند نکته مدیریتی؛
-هرمسـئولی باید بدانندعمرانسان کوتاه است وعمرمسئولیتها کوتاه تر.مدیران آموزش و پرورش می بایستی شجاعت داشته باشند وتمام توان خود را بکارگیرندتا استقلال آموزش وپرورش را حفظ کنند ولو به قیمت حفظ نشدن خودشان!
-توقع همکاران فرهنگی ازشماهمان توقعی است که شما قبلا ازروسای آموزش و پرورش داشته اید، لذا حفظ کرامت معلمین می بایستی در اولویت کارها قرار گیرد.
مدیر موفق "دانش آموز باور" و "معلم یاور" است.
-پذیرش مسئولیت ذاتا با کاهش مقبولیت همراه است؛ راه مقابله به آن صداقت، عدالت و کیاست است.
-درآموزش وپرورش می بایستی ازدادن کارهای بزرگ به آدمهای کوچک خود داری کرد و ازطرفی از دادن کارهای کوچک به آدمهای بزرگ هم پرهیز کرد.
-درعصردانایی محورمدیری موفق است که بااصول علمی وعملی آشنا باشد وبا برنامه ریزی صحیح بتواند چشم انداز روشنی ازآموزش و پرورش به خوبی ترسیم کند.
درپایان ازکلیه عزیزان وسرورانی که پس ازشنیدن خبرتودیع اینجانب به انحاء مختلف اظهار لطف نموده اند بی نهایت سپاسگزارم. چنانچه در زمان مدیریت اینجانب باعث رنجش خاطر کسی شده ام طلب عفو نموده و ازهمگان حلالیت می طلبم.برای یکایک شماعزیزان آرزوی توفیق دارم وامیدوارم خداوند زمینه ای فراهم کند تا بتوانم دین خود را به شما خوبان ادا کنم.
با احترام؛ علی جودکی


بازگشت