پنج شنبه، 30 فروردین 1403
سیاست / فرهنگ و هنر / جنگ نرم
شناسه خبر: 758

رهبرمعظم انقلاب :

نگران مسئله فرهنگ هستم / اساس،بایدتقویت جناح فرهنگی مومن باشد

رهبرانقلاب با اشاره به اظهارنگرانی نمایندگان مجلس خبرگان از مسائل فرهنگی کشور،تأکید کردند:من هم ازمسائل فرهنگی نگرانم ودراین نگرانی نمایندگان محترم خبرگان سهیم هستم

بالاگريوه-حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (پنجشنبه) در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس خبرگان رهبري، در سخنان مهمی ضمن برشمردن برخی از واقعیات جهانی به تبیین «وظایف اصلی مسئولان نظام اسلامی» در شرایط حساس و پيچيده کنونی پرداختند و تأکید کردند:«واقع بینی و دیدن نقاط مثبت فراوان در کنار برخی نقاط ضعف» ، «افتخار به نسل جوان مؤمن و انقلابی» ، «استفاده از ظرفیتهای بیشمار داخلی و ملی» ، «غفلت نکردن ازدشمنی دشمنان» ، « مرزبندی صریح و شفاف با جبهه استکبار» ، « نترسیدن از دشمن » ، « تکیه به مردم و تقویت حرکت جهادی» ، « حفظ و تقویت وحدت ملی» ، «توجه به فرهنگ دینی و انقلابی» و « گفتمان سازی »، از وظایف خطیر مسئولان نظام در سطوح مختلف است .

                 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری،رهبرانقلاب اسلامی درابتدای سخنان خود بااشاره به جایگاه ویژه مجلس خبرگان درمجموعه ارکان نظام، گفتند:اجتماع علماء، بزرگان ومجتهدان ملت ایران درنشستهای مجلس خبرگان همواره دارای اهمیت است اما این اهمیت دربرخی شرایط ودورانها مضاعف می شودکه شرایط کنونی ازجمله ی این مقاطع است.

حضرت آیت‌الله خامنه ای بااشاره به تحولات مهم و پیچیده ی امروز در دنیا و منطقه، «خودنگری و بازیابی وظیفه» را ازجمله مسئولیت های این دوران خواندند و افزودند:درچنین شرایطی همه ارکان نظام ازجمله مجلس خبرگان،بایدنگاه مبتکرانه واساسی به واقعیات جهان داشته باشند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سپس به تبیین برخی از واقعیات امروز جهان پرداختند و خاطر نشان کردند: آغاز تحولات اساسی درجهان و منطقه و آشکار شدن نشانه های آن درنقاط مختلف از جمله شمال آفریقا، آسیا و اروپا، یکی از واقعیات امروز است که باید این نشانه ها را دید و با رصد تحولات، آنها را مورد بررسی دقیق قرارداد.

برهم خوردن آرامش ظاهری جبهه استکبارو قدرتهای سنتی حاکم بردنیا،دومین واقعیتی بودکه رهبرانقلاب اسلامی به آن اشاره کردندوگفتند:یکی ازنشانه های برهم خوردن این آرامش ظاهری،بحران اقتصادی اروپا و آمریکا است که علائم و رشکستگی اقتصادی آنهادرحال آشکار شدن است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای،شکست در عرصه اخلاقی و پایمال شدن انسانیت و پدیدار شدن هویت اصلی تمدنِ غربی مبتنی بر اومانیسم رایکی دیگر از نشانه های برهم خوردن آرامش ظاهری جبهه استکبار برشمردند و خاطرنشان کردند: قتل وغارت و خشونت، فساد و شهوترانی های مسخ کننده همچون ترویج ازدواج همجنس گرایان،حمایت صریح از تروریسم خشن و وحشی در منطقه و اهانت آشکار به مقدسات و بزرگان دین،نمونه های عینی ازشکست تمدن غرب در مسائل اخلاقی است.

ایشان،فرو ریختن پایه های علمی و هویتی تمدن غرب،یکی پس از دیگری و نفرت عمومی از امریکا و قدرتهای دیگر و بی آبرویی بین المللی آنها را از دیگر نشانه ها و واقعیات امروز جهان دانستند وافزودند:بیداری ملتها بویژه بیداری اسلامی و اوج گرفتن استقامت اسلامی واقعیت دیگری از اوضاع امروز جهان است .

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به موضع گیری برخی افراد در مقابل واژه « بیداری اسلامی»، تأکید کردند: اکنون مشخص شده است که این بیداری کاملاً مرتبط به اسلام بوده و اگرچه در ظاهر آن را خاموش کردند اما"روح خودباوری و احساس هویت اسلامی"هیچگاه ازبین نخواهد رفت و اکنون نیز از بین نرفته است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رشد ایستادگی و بالندگی اسلامی ملت ایران و روحیه استقلال خواهی این ملت را بعد از گذشت 35سال،یکی از واقعیات مهم دنیای امروز برشمردند و خاطرنشان کردند:روحیه انقلابی همچنان درملت ایران زنده است و آنچه که در راهپیمایی22 بهمن امسال اتفاق افتاد،یک پدیده بی نظیروتأیید کننده همین موضوع است.

ایشان بعدازبیان برخی ازواقعیات مهم دنیای امروز،به تبیین وظایف مسئولان نظام اسلامی درشرایط حساس وپیچیده کنونی پرداختند.

رهبرانقلاب اسلامی در این خصوص دوازده وظیفه رابرای مسئولان نظام اسلامی مشخص کردند.

واقع بینی ودیدن نقاط قوت فراوان درکناربرخی نقاط ضعف،نخستین وظیفه ای بود که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به آن اشاره کردندو گفتند:واقعیت آن است که انقلاب اسلامی ایران برخلاف انقلابهای معمول دردنیا،باوجودگذشت بیش ازسه دهه ازپیروزی آن، همچنان سرزنده وشاداب است وازاسلام واستقلال وایستادگی ملی وتوسعه درون زاوعدالت سخن می گویدوبرای این اهداف بزرگ، تلاش می کند.

افتخاربه نسل جوان متدین وانقلابی وقدردانستن این جوانان،دومین وظیفه ای بودکه رهبرانقلاب اسلامی به مسئولان گوشزد کردندوافزودند:شأن نسل جوان کنونی انقلاب،بالاترازجوان نسل اول انقلاب است زیراجوان امروزباوجودآنکه پیروزی انقلاب و مسائل بعدازآن راندیده ودرمعرض انواع آسیبهای ناشی ازفضای مجازی وماهواره هانیزقرار داردامامتدین است وپای انقلاب ایستاده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای توجه به ظرفیتهای بیشمارداخلی و ملی واستفاده از آنها را یکی دیگر از وظایف مسئولان دانستند و خاطر نشان کردند: خوشبختانه مسئولان کشور از جمله مسئولان دولت جدید،همه از ظرفیتهای بیشمارداخلی آگاهندو برلزوم استفاده ازآنها معتقدند.

ایشان افزودند:همین ظرفیت های فراوان داخلی بود که مجموعه مسئولان نظام رابه موضوع اقتصاد مقاومتی رهنمون کرد.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه غفلت نکردن از دشمنی دشمنان یکی دیگر از وظایف مهم مسئولان است،گفتند:تاهنگامی که نظام اسلامی وملت ایران براصول اسلام و انقلاب و استقلال،پایبنداست،دشمن ازدشمنی خود دست برنخواهدداشت بنابراین نباید ازدشمن غافل شد.

حضرت‌آیت الله خامنه ای تأکید کردند:جبهه استکبارنسبت به ملت ایران،کینه عمیقی دارد و امروز همه، عمق کینه و بغض دشمنان را درصحبتهای آنهامی بینند.

ایشان اجرایی کردن سیاستهای اقتصادمقاومتی راازدیگروظایف مسئولان دانستندوافزودند:دشمن باوجودبغض وکینه عمیق،ازمقابله بانظام اسلامی وملت ایران عاجزاست وبدلیل این عجز،به تحریم روی آورده و خود آنها نیز میدانند که ابزارتحریم از ابتدای انقلاب تاکنون، بی فایده بوده است.

رهبر انقلاب اسلامی، تهدید نظامی لفظی مقامات امریکایی را نشانه بی فایده بودن تحریمها دانستندو خاطرنشان کردند:اتفاق نظری که امروز در میان رؤسای سه قوه و همچنین مسئولان دولتی اعم از رئیس جمهور محترم و وزرا در خصوص اجرای اقتصاد مقاومتی وجود دارد نوید دهنده آن است که به لطف خدا، اقتصاد مقاومتی برتحریمها و ترفندهای دشمنان فایق خواهد آمد.

حضرت آیت‌الله خامنه ای، «تکیه به مردم و حرکت جهادی» رایکی دیگر از وظایف مهم مسئولان برشمردند و گفتند:ازابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون،درهرمقطعی که مردم به وسط میدان آورده شدندوبانام خدا،حرکت جهادی آغازشد،پیروزآن میدان بودیم که نمونه های عینی آن، پیروزی انقلاب اسلامی و پیروزی در هشت سال دفاع مقدس است.

ایشان، توجه دائمی مسئولان ومقایسه شرایط کنونی و توانایی های امروز با شرایط سالهای قبل را یکی از وظایف دانستند و درخصوص هشتمین وظیفه مسئولان افزودند:مسئولان باید با جبهه دشمن مرزبندی صریح و شفاف داشته باشند، بخصوص در شرایط کنونی.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: برخی در این خصوص مغالطه می کنند و اینگونه القامی کنند که مرزبندی به معنای قطع رابطه با دنیا است در حالیکه مرزبندی با جبهه دشمن، همانند مرزهای جغرافیایی،نسبت ما و دشمن را مشخص می کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با انتقاد از برخی افراد که تلاش دارند به بهانه جهانی شدن، موضوع استقلال را کمرنگ کنند، افزودند:استقلال یک مرز است و کسانیکه سعی می کنند مرزهای دینی و عقیدتی و مرزهای سیاسی را کمرنگ و یا محو کنند،به مردم و کشور خدمت نمی کنند.

ایشان خاطرنشان کردند:کسی مخالف ارتباط باجهان نیست امابایدمشخص شود که باچه کشورهایی ارتباط داشته باشیم واین ارتباط چگونه باشد.

رهبرانقلاب اسلامی همچنین باانتقادازکسانیکه به بهانه برخی مشکلات،افرادی راکه استقامت کرده اند،ملامت میکنند،گفتند: برخی تصورنکنندکه اگرماتسلیم دشمن شویم، مشکلات حل خواهد شد.

حضرت آیت‌الله خامنه ای افزودند:من ازمسئولان کشورکه درمقابل دشمن موضع صریح می گیرندومنفعل نبودن ملت ایران وانقلاب اسلامی راصراحتاً اعلام می کنند،واقعاً تشکرمی کنم واینگونه موضع گیریهای صریح درمقابل دشمن،بایدبصورت گفتمان درآید.

ایشان،وظیفه دیگرمسئولان را،«بیمناک نشدن ازدشمن واتکاء به خداونددانستندوتأکیدکردند:امروزدشمنان ملت ایران جزوبدنام ترینها هستنددولت امریکادرسطح بین المللی به عنوان یک بازیگرخشن وجنایتکاروناقض حقوق انسانهاشناخته میشودودرداخل امریکانیزبه عنوان یک رژیم دروغگوی مزوّرشناخته شده است وامروزاعتماد مردم امریکابه دولت خودشان درپایین ترین سطح قرار دارد.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند : بنابراین نباید از چنین دولت بی آبرویی به خود ترس راه داد و اگر باخدا و برای خداباشیم، قطعاً خداوند به ما کمک خواهد کرد.

«حفظ و تقویت وحدت ملی» اعم از وحدت مذهبی و وحدت اقوام درکشوردهمین وظیفه ای بودکه حضرت آیت الله خامنه ای برای مسئولان بیان کردند

 

               

ایشان توجه به فرهنگ دینی وانقلابی رایکی ازوظایف خطیرمسئولان دانستندوبااشاره به اظهارنگرانی نمایندگان مجلس خبرگان از مسائل فرهنگی کشور،تأکید کردند:من هم ازمسائل فرهنگی نگرانم ودراین نگرانی نمایندگان محترم خبرگان سهیم هستم.

رهبرانقلاب اسلامی افزودند:دولت محترم بایدبه این موضوع توجه کندومسئولان فرهنگی نیزبایدتوجه داشته باشندکه چه می کنند، زیرا درمسائل فرهنگی نمیتوان بی ملاحظه‌گی کرد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند:مسئله فرهنگ مهم است زیرااساس ایستادگی وحرکت نظام اسلامی،مبتنی برحفظ فرهنگ اسلامی و انقلابی و تقویت جریان فرهنگی مؤمن و انقلابی است.

ایشان گفتند:واقعاً همه بایدقدرجوانان مؤمن وانقلابی رابدانندزیراهمین جوانان هستندکه درروزخطر،سینه سپرمی کنند.

رهبر انقلاب اسلامی بااشاره به کثرت جوانان مؤمن و انقلابی در عرصه فرهنگ و دیگر عرصه ها، تأکید کردند: کسانی که به این جوانان با بدبینی نگاه می کنند و تلاش دارند آنها را منزوی کنند، به انقلاب و کشور خدمت نمی کنند.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند:البته این جوانان مؤمن وانقلابی هیچگاه منزوی نخواهند شد.

آخرین وظیفه‌ای که رهبرانقلاب اسلامی برای مسئولان مطرح کردند،گفتمان سازی بود.

حضرت آیت الله خامنه‌ای گفتند:مطالبی که گفته شدبایدبصورت گفتمان وباورعمومی درآیدکه لازمه آن هم تبیین منطقی و عالمانه این مسائل،به دوراززیاده روی های گوناگون وبازبان خوش است.

درابتدای این دیدارآیت الله مهدوی کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری بااشاره به برگزاری دوروزه پانزدهمین اجلاس خبرگان،ازحضور اکثریت قریب به اتفاق اعضا دراین اجلاس تشکرونکاتی درخصوص مباحث مطرح شده بیان کرد.

همچنین آیت الله یزدی نایب رئیس مجلس خبرگان، گزارشی از نشست دو روزه مجلس خبرگان ارائه کرد.

بررسی روند مذاکرات هسته ای و تأکید برحفظ حقوق هسته ای کشور، تبیین مسائل اقتصادی و لزوم توجه به بانکداری بدون ربا، تأکید بر اهمیت و اجرای اقتصاد مقاومتی و پرهیز از شعار زدگی در این باره،حمایت از دولت، و نگرانی اعضای خبرگان از مسایل فرهنگی از جمله نکاتی بود که نایب رئیس مجلس خبرگان در گزارش خود از آنها به عنوان مهمترین محورهای مباحث، نطقها و مذاکرات اعضای مجلس خبرگان در اجلاسیه اخیر یاد کرد. 

تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید