پنج شنبه، 9 فروردین 1403
خانواده و جوانان / گزارش
شناسه خبر: 49

ازخانواده های تک والد چه می دانید ؟

از بارداري پيش از "ازدواج" تا "ازدواج" پس از بارداري

بالاگریوه / امروزه عواملی چون طلاق، خیانت هریک از طرفین، روابط نامشروع و بارداری های ناخواسته، ترک خانواده از سوی مرد پس از بارداری زن و ... ازعمده دلایل شکل گیری خانواده های تک والدی است.

ازتشکیل خانواده هایی بایک والدچقدرشنیده اید ؟ چرا خانواده های غربی به سمت تک والدی شدن پیش می روند ؟ آسیبهای خانواده های تک والدی چیست ؟ ایران چقدر در معرض خطر فروپاشی خانواده قراردارد ؟ برای پاسخ به این پرسشها با گزارش ویژه مشرق همراه شوید...
جمعه ۱۴ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۴۲

بالاگريوه: نگاهی به آمارهای دنیای صنعتی ومدرن نشان می دهدبحث فروپاشی وگسستگی خانواده دراین کشورها،ازیک مشکل اجتماعی به یک "بحران اجتماعی" تبدیل شده است. براساس آمارهای دو الی سه دهه گذشته، در آمریکا تاسال ۱۹۸۸ ازهرسه ازدواج یکی به طلاق انجامیده ودراین نسبت در سال ۱۹۸۹به دوسوم رسیده است. در سال ۱۹۸۰ بیش از ۴۰درصد کودکان سوئدی از مادران بی شوهر متولد شده اند و درفرانسه نیز تا سال ۱۹۸۶ این آمار در حدود ۵۰ درصد بوده است. در سال ۱۹۸۹ یک میلیون کودک آمریکایی ازمادرانی متولد شده اندکه هرگز ازدواج نکرده اندودرفرانسه نیزبه ترتیب ۲۷ و ۲۶درصدمردان ۳۰ تا ۴۰ سال و زنان ۳۰ تا ۳۴ سال تنها زندگی می کنند.
این آمارها نمونه بسیارمختصری ازوضع گسستگی خانواده درجهان غرب در سه دهه گذشته است که تصور آنهادرجامعه امروزنیز تکان دهنده است. اما آمارها درسال های ابتدایی قرن ۲۱ بسیار تکان دهنده تر از این است.
به گزارش مشرق براساس آماروزارت بهداشت آمریکا درسال ۲۰۰۷، ۶۳درصدجوانانی که اقدام به خودکشی می کنند،ازخانواده های بدون پدروتک والدی هستند.۸۵درصدکودکان بااختلالات وناهنجاری های رفتاری و۹۰درصدکودکان بی خانمان وفراری نیزنیزمربوط به همین خانواده هاست. ۸۰درصدازافرادی که دربزرگسالی به متجاوزوخشن تبدیل می شوند،درکودکی درخانواده های بدون پدررشد یافته اند و ۸۵ درصد کودکان بزهکار و زندانی نیز از داشتن کانون خانواده و یکی از والدین محروم بوده اند.
«از سال ۱۹۶۰ تا ۱۹۹۰ تولدهای نامشروع در آمریکا ۴۰۰% افزایش یافته است. در ابتدای قرن ۲۱ از هر دو کودک آمریکایی یکی نامشروع به دنیا می آید، ۸۰ % مادرانی که این فرزندان را به دنیا می آورند گرفتار فقر می شوند. در آمریکا روزانه ۱۳۰۰ کودک نامشروع به دنیا می آید و ۱۱۰۰ جنین نیز سقط می شوند».
به گزارش مشرق، در آمریکا نسبت به سالهای گذشته تعداد کودکان متولد شده از زوج های ازدواج نکرده، شش برابر شده، به طوری که تقریباً از هر سه کودک متولد شده یکی حرام زاده است...!
تقریبا از هر سه کودک آمریکایی یکی نامشروع است
تعداد کودکانی که در خانواده‌های تک والدی بزرگ می‌شوند همچنان رو به رشد است. این امر در آفریقا، اروپا، آمریکای لاتین، آمریکای شمالی و اقیانوسیه بیشترین شیوع و در آسیا و خاورمیانه کمترین شیوع را دارد. با این که شکل‌گیری این گونه خانواده‌ها در کشورهای غربی به امری عادی تبدیل شده، هم فرزندان و هم والدین با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند.
در این گونه خانواده‌ها فشاربیشتری برروی والداست تابه تنهایی از پس وظایف مالی و تربیتی‌اش برآید. بسته به شرایط، این عدم تعادل گاهی منجر به خلل در انجام وظایف تربیتی می‌شود که می‌تواند مشکلات اجتماعی متعددی هم برای فرزندان و هم برای والد در پی داشته باشد. کودکانی که درکنارپدرو مادر بزرگ می‌شوند دارای مزایای مالی و تحصیلی بیش‌تری هستند. تأثیرات خانواده تک والدی برروی رفتار کودک می‌تواند بسیارگسترده باشدوحوزه‌های مختلفی اززندگی،ازدستاوردهای تحصیلی تا رفتارهای اجتماعی، را دربرگیرد.
دلایل شکل گیری خانواده های تک والدی و رواج زندگی بدون ازدواج
زمانی مرگ شایع‌ترین دلیل شکل‌گیری خانواده‌های تک والدی بود. ابتلا به بیماری، فوت مادر هنگام زایمان و وقوع جنگ منجر به از دست رفتن یکی از والدین می‌شد. اما امروزه با پیشرفت در علم پزشکی و بهبود شرایط بهداشتی میزان مرگ و میر در افرادی که در سنین باروری هستند به شدت کاهش یافته است و جای مرگ را عواملی چون طلاق، خیانت هریک از طرفین، روابط نامشروع و بارداری های ناخواسته، ترک خانواده از سوی مرد پس از بارداری زن و ... گرفته است.
طلاق
با توجه به نرخ ۵۰ درصدی طلاق در آمریکا، درسال ۲۰۰۹ چیزی حدود ۱ میلیون کودک یکی از والدین خود را از دست دادند. احتمال ابتلای فرزندان طلاق به افسردگی دربزرگسالی هفت برابر بیشتر از همسالانشان که در خانواده‌های معمولی بزرگ شده‌اند گزارش شده است.

سن ازدواج زنان و مردان آمریکایی که زندگیشان به طلاق ختم شده است


جدایی پدر و مادر بسته به سن فرزندان آثار متفاوتی در پی دارد
- کودکان ۲.۵ تا ۶ سال اغلب خود را مقصر این جدایی تلقی می‌کنند و همواره از این می‌ترسند که والد موجود نیز آن‌ها را طرد کند. دچار سردرگمی می‌شوند و خیال‌پردازی‌هایی درباره آشتی پدر و مادرشان دارند. نمی‌توانند به راحتی احساساتشان را ابراز کنند. دخترها و پسرها به مشکلات متفاوتی در نتیجه طلاق پدر و مادر دچار می‌شوند. در سال‌های بعد رابطه‌ نزدیکی با والدشان برقرار می‌کنند و نسبت به والد غایبشان احساس خشم خواهند داشت.
- کودکان ۷ تا ۱۲ سال اغلب ناراحتی، ترس و عصبانیت خود را ابراز می‌کنند. کمتر خودشان را مقصر می‌دانند. قادرند از محیط خارج از خانواده حمایت جلب کنند. بهتر است کودکان در این سن با والد همجنس خود باشند. در سال‌های بعد دچار افت تحصیلی می‌شوند و نمی‌توانند به خوبی با همسالان خود ارتباط برقرار کنند.
افت تحصیلی، خشونت، بزهکاری، افسردگی و فحشاء از جمله آثار خانواده های تک والدی بر کودکان است
- نوجوانان ۱۳ تا ۱۸ سال به سختی می‌توانند با احساس خشم، شرمندگی و ناراحتی خود کنار آیند. اغلب ارزش‌های خود را از نو بررسی می‌کنند و ممکن است برای این کار از خانواده فاصله گیرند. عواطف این گروه سنی مشابه عواطف کودکان ۷ تا ۱۲ سال است اما شاید قادر به ابرازش نباشند. ممکن است از روابط طولانی مدت با دیگران وحشت داشته باشند. همچنین ممکن است نتوانند خود را با شرایط وفق دهند و به سمت فرار از خانه، مدرسه و یا بزهکاری کشیده شوند.
بارداری ناخواسته زنان مجرد
یکی از عواملی که منجر به شکل‌گیری خانواده‌های تک سرپرست می‌شود بارداری ناخواسته زنان مجرد است. در سال ۱۹۹۰ در آمریکا، ۷۳ درصد از زایمان‌های زنان مجرد به دلیل بارداری ناخواسته بوده است. از جمله عوامل بارداری ناخواسته می‌توان به عدم استفاده از روش‌های پیشگیری، عدم موفقیت روش‌های پیشگیری، روابط خارج از چارچوب و پیش از ازدواج و تجاوز اشاره کرد. بارداری ناخواسته خود پیامدهای ناگواری در پی دارد و تنها بودن مادر نیز در این روند بر مشکلات می‌افزاید.
از هر ۱۰ آمریکایی ۹ نفر پیش از ازدواج رابطه جنسی داشته اند
روابط جنسی پیش از ازدواج در آمریکا به امری عادی تبدیل شده و درصد بالایی از جوانان این کشور تجربه رابطه پیش از ازدواج را داشته اند. این امر به حدی در جامعه آمریکا رواج یافته که سارا پالین، معاون جان مک کین کاندیدای جمهوری خواهان در سال ۲۰۰۸، اعلام کرد که دختر ۱۷ ساله اش در شرف بچه دار شدن است و این خبر برای جامعه آمریکا چندان عجیب به نظر نمی رسید. آن چه مردم این کشور را متعجب ساخته بود تصمیم دختر سارا پالین به تولد فرزندش بجای سقط جنین بود.
بریستول پالین دختر سارا پالین که در سن ۱۷ سالگی و پیش از ازدواج باردار شد
در مطالعه و نظرسنجی صورت گرفته از سال ۱۹۸۲ در مورد رابطه جنسی پیش از ازدواج، پاسخ ۹۵ درصد از پرسش شوندگان به سوال در مورد داشتن رابطه قبل از ازدواج، مثبت بوده است. براساس این تحقیق که نتایج آن در سال ۲۰۰۶ منتشر شد، زنان نیز به اندازه مردان پیش از ازدواج رابطه جنسی داشته اند.
لارنس فاینر محقق و جامعه شناس آمریکایی با اشاره به آمار بالای روابط جنسی پیش از ازدواج، عادی شدن این امر در جامعه آمریکا را یکی از عوامل به تاخیر افتادن ازدواج و شکل نگرفتن خانواده معرفی می کند. به گفته وی، زمانیکه جوانان آمریکایی به سنین اوج نیاز جنسی می رسند و پاسخ آن را بدون ازدواج و به آسانی در جامعه می یابند، دیگر رغبتی برای تشکیل خانواده در سالهای اولیه جوانی باقی نمی ماند.
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا طی سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۷ تحقیقی در مورد روابط جنسی خارج از چاچوب و خطرآفرین نوجوانان آمریکایی پیش از ازدواج انجام داده است. براساس این تحقیق بیشتر جوانان و نوجوانان دارای اینگونه روابط هستند و پیامدهای زیر نیز از جمله موارد شایع در بین آنان است:
در سال ۲۰۰۴ بیش از ۷۴۵ هزار مورد بارداری در میان دختران آمریکایی با سن کمتر از ۲۰ سال گزارش شده است.
طی یک سال، در حدود ۱ میلیون نوجوان و جوان ۱۰ تا ۲۴ ساله به بیماری های مقاربتی مبتلا شده اند.
در سال ۲۰۰۶، ۲۵ درصد از دختران ۱۵ تا ۱۹ سال و ۴۵ درصد از زنان ۲۰ تا ۲۴ سال به ویروس HPV یا ویروس پاپیلوم انسانی مبتلا شده اند.
در سال ۲۰۰۶، بیش از ۲۲ هزار نوجوان و جوان ۱۰ تا ۲۴ ساله مبتلا به ویروس HIV شده اند.
میزان ابتلا به ایدز در میان مردان ۱۵ تا ۲۴ سال نیز افزایش چشمگیری داشته است.
به فرزندی پذیرفتن کودکان بی سرپرست
به تازگی به فرزندی پذیرفتن کودکان بی‌سرپرست از سوی افراد مجرد شیوع بیشتری پیدا کرده است. این موضوع موافقان و مخالفانی دارد. مخالفان بر این باورند که این کودکان با ورود به یک خانواده تک سرپرست با مشکلات عاطفی رو به رو خواهند شد. موافقان از سوی دیگر می‌گویند چون این قبیل افراد معمولاً از نظر تحصیلات و شغل در سطح بالایی قرار دارند می‌توانند فضای امنی برای کودک فراهم آورند، فضایی که دستکم از اضطراب موجود در خانواده‌های تک سرپرست به دلیل طلاق به دور است. اما در نهایت این کودکان نیز با قدم گذاشتن به خانواده ای تک والدی، با مشکلات پیش روی این دسته از کودکان روبرو خواهند شد و به دلیل مشغله کاری تنها سرپرست خود، فرصت رشد و آموزش در خانواده را از دست می دهند.
زندانی شدن یکی از والدین
یکی دیگر از دلایل شکل‌گیری خانواده‌های تک والدی زندانی شدن یکی از والدین است. در آمریکا، تا پایان سال ۲۰۰۴ بیش از ۲.۱ میلیون نفر زندانی شده‌اند. اکثر این زندانیان دارای فرزند هستند. از سال ۲۰۰۲، بیش از ۱۱۵۰۰۰۰ نفر والد با ۲.۴۱۳.۷۰۰ کودک خردسال در زندان‌های ایالتی و فدرال حبس شدند.
آمار و ارقام:
۶۳ درصد از افرادی که اقدام به خودکشی می‌کنند در خانواده‌های تک سرپرست بزرگ شده‌اند.
۷۵ درصد از بارداری‌ها در دوران نوجوانی مربوط به نوجوانانی است که در خانواده‌های تک سرپرست بزرگ شده‌اند.
۷۵ درصد از کودکان و نوجوانان بستری در بیمارستان‌های سوء مصرف مواد در خانواده‌های تک سرپرست بزرگ شده‌اند.
از هر ۵ کودک ۱ کودک به دلیل تغییرات در ساختار خانواده دچار مشکلات آموزشی، عاطفی یا رفتاری می‌شود.
علاوه بر این حتی آخرین تحقیقات روانشناسان غربی نیز ثابت کرده است که نداشتن رابطه پیش از ازدواج - اعم از عاطفی و جنسی - یکی از فاکتورهای مهم موفقیت در ازدواج و تشکیل خانواده است. براساس مطالعه محققان انگلیسی، افرادی که پیش از ازدواج رابطه ای نداشته اند، نسبت به سایر افرادی که تجربه رابطه جنسی پیش از ازدواج داشته اند تا ۲۵ درصد در تشکیل خانواده و داشتن زندگی مشترک موفق تر هستند.
انگلستان و معضل فرزندان نامشروع
انگلستان هم از جمله کشورهایی است که همانند آمریکا میزان موالید غیر مشروع درصد قابل توجهی را به خود اختصاص داده است. سال گذشته کلیسای انگلیس برای اولین بار اعلام کرد زوج هایی که پیش از اینکه ازدواج کنند بچه دار شده اند برای ازدواج رسمی به کلیسا بیایند. آمار منتشر شده از سوی اداره ملی آمار انگلیس نشان می دهد میزان ازدواج و جمعیت متاهل این کشور از سال ۱۸۶۲ تا کنون به پایین ترین حد خود رسیده است. براین اساس، زنان ۲۵ سال و کمتر از آن بیشتر تمایل دارند بدون ازدواج بچه دار شوند. در همین حال، ۴۴ درصد از کودکان انگلیسی بدون ازدواج بدنیا می آیند و نامشروع هستند.
رابطه غربی تر شدن خانواده ها و افزایش میزان طلاق
« دیوید اولسن » استاد علوم اجتماعی در دانشگاه مینه سوتا و از صاحبنظران حوزه خانواده در آمریکا در ارتباط با پیشرفت و رابطه مدرن شدن زندگی با افزایش طلاق و فروپاشی خانواده می گوید: « شواهد، بیانگر آن است که هر چه جوامع غربی تر می شوند، بر میزان طلاق در آن ها افزوده می شود. بیست سال پیش پدیده طلاق به ندرت در ژاپن اتفاق می افتاد، پنج سال پیش پدیده طلاق در چین پدیده غیر محسوسی بود، اما در همین مدت کوتاه آمار طلاق و شکل گیری پدیده هم خانگی بدون ازدواج در پکن به نحو فزاینده ای افزایش یافته... »
دکتر اولسن: با روی آوردن زنان به کار بیرون از خانه، روابط صمیمی گذشته - با همسرانشان - به روابطی سست و متزلزل تبدیل شده است
اولسن اینگونه ادامه می دهد: « متأسفانه حدود بیست سال پیش در آمریکا زوجین علیه نظام ارزشی والدین و جامعه شان دست به اعتراضاتی گسترده زدند، نتیجه اش تجویزی برای زندگی جدید شد. یعنی هم خانگی بدون ازدواج که در آن زوجین نیازی به زندگی مشترک در خود احساس نمی کنند و چون بخشی از مسائل ازدواج به روابط جنسی باز می گردد، و شرایط امروزی به نحوی است که دیگر افراد نیاز به چنین انتظاری در زندگی مشترک ندارند و می توانند به سهولت در جامعه خود را ارضاء نمایند و از این رو با ارضای خود خارج از زندگی مشترک، تعهدی نسبت به مقوله ازدواج هم ندارند، اساساً بی قید و بندی جنسی و عرف شدن هم خانگی بدون ازدواج ، مردم را بسیار منفعت جو و بی توجه به ارزش های روابط خانوادگی ساخته است.»
وی می گوید: «با روی کار آوردن زنان به کار بیرون خانه، پس از ساعات کار و بازگشت همسرانشان به منزل، روابط صمیمی گذشته جای خود را به روابطی سست و متزلزل داد...»
«آنچه بیش از همه چیز جامعه را به سوی طلاق سوق می دهد، استرس و شتاب زدگی در زندگی جدید است. همه چیز در این زندگی به قدری شتاب گرفته که شتاب در کارها، به نیاز یکایک افراد تبدیل شده، مردم باید با یکدیگر مبارزه نمایند تا وقتی، برای تنهایی بیابند و خلوتی بدون دردسر داشته باشند.»
دکتر جمیز سی دابستون در رابطه با بحران خانواده در آمریکا می گوید: خانواده هایی که با زوج های ازدواج نکرده اداره می شود رشد ۷۲% یافته و هم چنین تعداد خانواده هایی که یک مادر مجرد یا پدر مجرد آن را اداره می کند با رشدی ۲۵ و ۶۲% رو به روست و برعکس؛ تعداد خانواده های سنتی مرسوم به کمتر از ۲۵% کل خانواده ها کاهش یافته است.
امروزه ۳۳% نوزادان به مادران ازدواج نکرده تعلق دارند، در حالی که آمار مشابه در سال ۱۹۴۰ میلادی فقط ۵/۳% بود. هم خانگی یک زن و مرد – بدون ازدواج رسمی – در دوره ای ۳۸ ساله از ۱۹۶۰ تا ۱۹۹۸ رشد ۱۰۰۰ درصدی داشته است. هم چنین تعداد خانواده های مربوط به هم جنس بازان سر به فلک گذارده است. از دیگر سو، ما با رشد فزاینده تعداد زنان ازدواج نکرده در دهه های سوم و چهارم زندگی آن ها رو به رو هستیم که تمایل دارند فرزندان خود را به تنهایی به دنیا بیاورند و تربیت کنند.»
کم رنگ شدن مذهب در نتیجه فروپاشی خانواده
وی در ادامه می گوید:« خانواده سنتی، مؤثرترین محیط برای گسترش تعالیم دین بوده، اکثر مؤمنین در کودکی متدین شده اند و این انتخاب دین تحت تأثیر و راهنمایی والدین آن ها صورت گرفت و با نابودی این نهاد؛ به هر ترتیب ایمان و اعتقادِ نسل ها به مخاطر ه می افتد.»
به گفته دکتر دابستون: « یکی از پژوهشگران افکار عمومی به نام جورج بارنا معتقد است اگر یک دختر یا پسر تا سن ۱۴ سالگی با دین مسیح آشنا نگردد، تنها ۴% احتمال دارد در سنین ۱۴ تا ۱۸ سالگی به مسیحیت ایمان آورد و احتمال گرایش این فرد در بقیة عمر تنها ۶% است. این آمارها نکته ای را روشن می کند که خانواده در تبلیغ و گسترش مذهب نقش اساسی دارد.
آثار عاطفی
از هر ۱۰ فرزندی که تنها با مادرش زندگی می‌کند حدود ۶ نفر نزدیک یا زیر خط فقر هستند. زندگی در فقر بسیار اضطراب‌آور است و می‌تواند آثار روانی مخربی بر فرزندان داشته باشد، از جمله عزت نفس پایین، عصبانیت و درماندگی بیشتر و احتمال بیشتر برای نشان دادن رفتارهای خشونت‌آمیز. به جز محدودیت‌های مالی، بزرگ شدن در یک خانواده تک والدی می‌تواند به کودک احساس طردشدگی، تنهایی و غمگینی بدهد و در ارتباط بر قرار کردن وی با دیگر افراد مشکل ایجاد کند. هرچند این آثار در کودکان یکسان نیست و شیوه تربیتی والد نیز تأثیر بسیاری بر رشد و پیشرفت فرزندان دارد.
بنابرتحقیقات فرزندانی که تنهادرکنارمادرشان بزرگ‌ شده‌انددوبرابربیشترازفرزندانی که درخانواده‌های سنتی دو والدی بزرگ شده‌اند دارای ناهنجاری‌های رفتاری هستند.۱۲درصدازفرزندانی که تنهابایکی ازوالدینشان بوده‌اندتاسن هفت سالگی ازخودمشکلات رفتاری نشان می‌دهند،این درحالی است که این رقم درموردفرزندانی که درخانواده‌های دو والدی بودند شش درصد است. این یافته بخشی ازیک مطالعه گسترده برروی حدود ۱۴هزارکودک متولدشده درانگلیس بین سالهای ۲۰۰۰ و ۲۰۰۲ است.
بنابراین مطالعه ساختارخانواده،قابلیتهای پدرومادری ودرآمددارای تأثیربرجسته‌ای بررفتارفرزندان درسنین پایین است،که ممکن است "پیامدهای مخرب وطولانی‌مدتی"داشته باشد.
در مطالعه دیگری، پژوهشگران دریافتند که فرزندانی با مادران جوان "آغاز به مراتب سخت‌تری در زندگی" نسبت به آن‌ دسته که مادرانشان بالای ۳۰ سال بودند داشتند. از هر ۱۰ فرزند دارای مادر جوان ۴ نفر تغییرات خانوادگی شدیدی را تجربه کرده‌اند، مانند ورود ناپدری به خانواده. این رقم در فرزندانی که مادرانشان ۴۰ سال به بالاست تنها ۱۳ درصد است. این مطالعه خواستار اقدامات بیشتر برای کاهش بارداری نوجوانان شده است تا کودکان بتوانند در آغاز زندگی ثبات بیشتری داشته باشند.
به علاوه شواهد حاکی از آن است که نوجوانانی که در خانواده های تک والدی بزرگ شده‌اند بیش از همسالان خود در خانواده‌های دو والدی به سمت رفتارهای پرخطر تمایل دارند، شامل مصرف دخانیات، نوشیدن الکل، خشونت، روابط جنسی ناامن و اقدام به خودکشی. مطالعات همچنین حاکی از آن است که فرزندان خانواده‌های تک والدی بیشتر به مشکلات ذهنی، بیش‌فعالی و اختلال رفتاری، اختلالات جسمی‌شکل مبتلا می‌شوند.
بنابرمطالعه‌ای درسال ۲۰۰۳ ۶۸.۷ درصد ازجوانان آمریکایی درخانواده‌های غیرسنتی زندگی می‌کنند،یعنی ۷نفرازهر۱۰نفر.
این جوانان
- ۲۳.۳ درصد با مادر خود
- ۴.۴ درصد با پدر خود
- ۱ درصد با خانواده‌هایی که آنها را به فرزندی پذیرفته‌اند
- ۳.۷ درصد با افرادی غیر از فامیل خود
- ۶.۳ درصد با پدربزرگ و مادربزرگ خود و
- ۳۰ درصد با خانواده‌‌های ناتنی زندگی می‌کنند.
زنگ خطر برای خانواده های ایرانی
جامعه ایران نیز همگام با سایر کشورهای در حال توسعه، مراحل صنعتی شدن و توسعه را به سرعت طی می کند و انتقال علم و فناوری همواره ناگزیر از ورود فرهنگ نیز بوده است. فرهنگ کشورهای در حال توسعه یکی از نقاط ضربه پذیر از غرب و کشورهای توسعه یافته است و به تناسب پیشرفت و ورود تکنولوژی، مظاهر زندگی و فرهنگ غربی نیز وارد این جوامع می شود. متاسفانه در بخش فرهنگی توجه کافی به حفظ ارزش های فرهنگی ایرانی - اسلامی نشده و زنگ خطر برای خانواده های ایرانی به صدا در آمده است. آمار بالای طلاق، افزایش سن ازدواج، رواج زندگی های مجردی و هم خانگی از جمله مظاهر فرهنگ غربی است که کانون خانواده های ایرانی را تهدید می کند.
افزایش ۱۴ درصدی طلاق در سه ماهه اول سال جاری نسبت به سال گذشته
در حال حاضر وضعیت دادگاه های خانواده و کثرت مراجعان، افزایش طلاق در ۴ سال اول زندگی و طلاق بدلیل سوء رفتار یکی از زوجین از جمله مسائلی است که باید از فرهنگ خانواده دوست ایرانی زدوده شوند.
براساس آمارها، میزان طلاق در سه ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با ۱۴ درصد افزایش، به ۳۴ هزار مورد رسیده است. محمدعلی اسفنانی سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفته است که عمر برخی از زندگی های مشترک در ایران به ۶ ماه کاهش یافته و آمار طلاق در کشور را به زلزله تشبیه کرده است. این آمار حاکی از آن است که در هر ماه ۱۱ هزار و ۵۸۶ واقعه طلاق و در هر شبانه روز ۳۸۲ مورد طلاق و همچنین در هر ساعت نیز به طور متوسط ۱۶ واقعه طلاق در کشور به ثبت رسیده است.
به گفته کارشناسان، رواج سبک زندگی غربی، تاثیر شبکه های ماهواره ای در رواج هم خانگی و عادی سازی روابط پیش از ازدواج، عادی سازی بارداری پیش از ازدواج در تولیدات این شبکه ها یکی از مهمترین راه های نفوذ فرهنگ ضد خانواده غربی و سبک زندگی نوین غرب به کشور است.
درون مایه بیشتر سریال ها و فیلم های تولیدی و به نمایش درآمده در این شبکه ها غالبا روابط خارج از عرف، خیانت زوجین به یکدیگر، عادی جلوه دادن این گونه روابط و سناریوهایی از این دست بوده است
در داخل نیز، معضلاتی از جمله اقتصاد و بیکاری، ازدواج بدون شناخت و مطالعه قبلی و خشونت علیه زنان از عوامل افزایش سن ازدواج معرفی شده اند که نیازمند پیگیری جدی در راستای حفظ نظام خانواده ایرانی می باشد. براساس برخی آمارها و اظهارات غیر رسمی، نزدیک به ۵۰ درصد از زنان و مردان ایرانی نیز بدلیل اختلالات جنسی و عدم درمان به دلیل فرهنگ شرم و حیاء زندگی خانوادگی بادوامی را تجربه نمی کنند.

منبع: مشرق

تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید