شنبه، 1 اردیبهشت 1403
اجتماع
شناسه خبر: 2960
  • 0

شهردار پلدختر:

وقتی فلان عضو شورای اسلامی شهرپلدختر ساخت و ساز غیر قانونی دارد سوال از شهردار دراین رابطه چه توجیهی دارد؟

شهردار پلدختر: وقتی فلان عضو شورای اسلامی شهر ساخت و ساز غیر قانونی دارد سوال از شهردار دراین رابطه چه توجیهی دارد؟

 

به دنبال درج مطلبی با عنوان « شورای اسلامی دلایل عزل شهردار رامنتشرکرد » در پایگاه خبری بالاگریوه ،صمد چراغی پور شهردار پلدختر درتاریخ دوشنبه ۱۴مهرماه ۹۹ با ارسال جوابیه ای به این رسانه خواستار انتشار آن گردید.

 

بالاگریوه متن ارسالی شهردار محترم پلدختر را عینا جهت اطلاع اعضای محترم شورا وتنویراذهان عمومی و شهروندان پلدختری به شرح زیر دراختیار مخاطبان قرار می دهد.

 

                       بسمه تعالی

با سلام به محضر مبارک شهروندان فهیم پلدختر

به نحوی که مستحضرید سه نفر ازبرادران بزرگوارعضو شورای اسلامی شهر پلدختر هفته گذشته سوالات مربوط به استیضاح اینجانب را رسانه‌ای نموده و به اطلاع شهروندان عزیز رساندند. ضمن تقدیر و تشکر از شفاف‌سازی این عزیزان ذیلاً پاسخ‌های اینجانب که درجلسه استیضاح نیز به صورت کتبی و شفاهی تقدیم این عزیزان گردیده جهت تنویر افکار عمومی اعلام می گردد:

۱- عدم اقدام به رفع سد معبر؟

به‌نحوی که مستحضرید به دلیل مشکلات اقتصادی و به خصوص اشتغال در سطح کشور خیلی از جوانان به سمت و سوی مشاغل کاذب از جمله دستفروشی روی آورده اند و چه در پیاده روها  و چه با وانت در سطح معابر اقدام به کاسبی و امرار معاش می نمایند که البته این اقدام به نوعی سد معبر نیز محسوب می شود. بنده قبول دارم در شهر سد معبر وجود دارد و بارها پیاده درسطح خیابان امام(رض) باحضوراعضای  شورای اسلامی  از مغازه داران درخواست کرده‌ایم که رفع سد معبر نمایند و از طرفی با اجرای طرح پارکبان بخشی از سد معبر و ترافیک مدیریت شد و در این مدت تعدادی از دکه های  ورودی شمالی شهر که غیر مجاز اقدام به سدمعبر کرده بودند نیز تخریب و وانت بارها به بعد از میدان بسیج هدایت شده و بخشی از خیابان اصلی در سه راهی تنگ علی برای آنها خط کشی شدعلیهذا دستفروشی و میوه فروشی و سد معبر خاص دوران تصدی من وفقط ویژه شهر پلدختر نبوده بلکه دراطراف میدان  ونک تهران گرفته تا تمام شهرهای کشور و استان سد معبر ناشی  از دست فروشی به دلیل مشکلات اقتصادی وجود دارد و از طرفی دولت محترم نیز به دلیل رعایت حال مردم و مشکلات اقتصادی از شهرداری ها خواسته که برخورد قهری در این خصوص صورت نگیرد و در عین حال در حد وسع و توان و مشابه ادوار گذشته و مانند سایر نقاط کشور با این معضل برخورد شده است.

۲- عدم برخورد با ساخت و ساز غیر مجاز ؟

 در  طول سابقه مدنیت این شهر همواره ساخت و سازهای غیرمجاز وجود داشته و در همه جای کشور به ویژه در حاشیه شهرها این پدیده امری اجتناب ناپذیر است اما در طول تصدی بنده ۱۱ مورد ساختمان و فونداسیون مربوط به  ساخت و سازهای غیرمجاز تخریب شده که از کل تخریب‌های دو دهه اخیر شهرداری بیشتر است از طرفی شورا وکیل مردم است و زمانی که عضو شورای شهر که خود قصد عزل شهردار را به خاطر عدم جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز دارد در وسط شهر اقدام به ساخت و ساز غیرمجاز می نماید چه انتظاری از مردم دارد؟ زمانی که پلیس ساختمانی شهرداری جهت جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز قصد برخورد  دارند و شهروند متخلف می‌گوید چرا جلوی ساخت و ساز غیرمجاز فلان عضو شورای شهر گرفته نمی شود البته که انگیزه‌از همکار ما برای برخورد کاسته می شود !!!بنده به قاطعیت عرض می کنم در زمان تصدی مسئولیتم  هرگز و حتی یک بار از همکاری نخواسته ام که در برابر ساخت و ساز غیرمجاز کوتاه بیاید ولی بپرسید که چگونه این عزیزان از سوی برخی اعضای محترم شورا جهت نادیده گرفتن ساخت و ساز غیر مجاز تحت فشار بوده اند!!

۳- حذف برخی منابع درآمدی شهرداری و واگذاری به بخش خصوصی با اهدافی خاص و بدون مجوز شورای اسلامی شهر؟

 شایدمخاطب این سوال در ذهن خود فکر کند چه منابع درآمدی از این شهر و شهرداری توسط شهردار حذف شده یا به بخش خصوصی واگذار شده است ؟؟!! این سوال دوستان عزیز شورا مربوط به واگذاری ساخت بلوک قبر می باشد که درآمد سالانه آن برای شهرداری بسته به تعداد اموات بین یک تا دو میلیون تومان در سال می باشد .و اما اصل ماجرا چه بوده است؟ در گذشته بلوک قبل توسط شخصی و طی یک قرارداد برای شهرداری به صورت دستمزدی ساخته می‌شد یعنی مصالح توسط شهرداری تامین می گردید و این شخص (دوستمراد جودکی) با اخذ دستمزد برای شهرداری بلوک تولید می نمود که در سال جاری به دلیل مقرون به صرفه نبودن انصراف داد و هیچ فردی برای جایگزینی وی پیدا نشد و به دلیل اهمیت موضوع تعدادی از کارگران شهرداری را تا تعیین تکلیف موضوع مکلف به ساخت بلوک قبر نمودیم که متاسفانه به دلیل فنی نبودن این افراد کیفیت لازم در بلوک ها وجود نداشت و بعضاً درحین استفاده شکسته می شدند. در این شرایط شخصی اعلام آمادگی کرد که کارگاه تولید انواع بلوک سیمانی در مسیر جاده گلزار و نزدیک کارخانه شهرداری دارد و آمادگی دارد بلوک قبر نیز تولید نماید و شهرداری با تقاضای این شخص موافقت نمود. متعاقباً به دلیل این که احدی از اعضای شورا با این شخص موافق نبود این رویه مورد اعتراض برخی اعضای شورای شهر قرار گرفت که چرافقط به این شخص واگذار شده و اصرار داشتندکما فی سابق شهرداری بلوک قبر تولید کند که بنده عرض کردم این کار برای شهرداری مقرون به صرفه نیست

 

لیکن چنانچه افراد دیگری مد نظر است اعلام کنید تا ما به متقاضیان معرفی کنیم و مردم مختار باشند از هر کسی تمایل دارند بلوک قبر خریداری کنند و بنده حاضر نیستم شهرداری را برای حب و بغض برخی اعضای محترم هزینه کنم که این موضوع و واکنش بنده مورد اعتراض برخی دوستان شورا واقع شد و حقیقتاً این موضوع پیش پا افتاده  یکی از دلایل جدی استیضاح  می باشد که باید اعتراف کنم ما قادر به‌ حل و فصل آن با همدیگر نبودیم!! ضمناً این فرآیند از اختیارات شهرداری بوده و نیازی به مجوز شورای اسلامی شهر نداشته و غیر از این موضوع سایر منابع درآمدی شهرداری مانند ماشین آلات، کارخانه آسفالت و کارخانه شن و ماسه هرگز برون سپاری نشده به استثناء تعدادی مغازه که با مجوز شورای شهر و از دیرباز به بخش خصوصی به صورت سالانه واگذار می گردد.

۴- عدم شفافیت در خصوص فروش مصالح و کارکرد ماشین آلات؟

 این سوال کلی بوده و در جلسه استیضاح نیز از دوستان خواستم موردی و مصداقی اشاره کنند که چیزی اعلام نگردید. کلیه مصالح شهرداری با درخواست متقاضی و تحت نظارت واحد درآمد به فروش میرسد و کارکرد ماشین آلات نیز توسط واحد نقلیه محاسبه و توسط واحد درآمد اخذ می گردد و هیچ ابهامی در این خصوص وجود ندارد.

۵- عدم شفافیت در خریدها و مبالغ هزینه شده در خرید تاسیسات و تجهیزات و برخی نهال ها و درختان؟ کلیه خرید های شهرداری درقالب آیین نامه مالی شهرداری وتوسط کارپردازی وزیرنظر امورمالی یا ذیحساب و در قالب مناقصه عمومی یا دستور العمل معاملات کوچک و متوسط خریداری شده است .تعدادی از نهال های خریداری شده از بین رفتن مانند کاج های بلوار هفت تیر که برابر تعهدی که از فروشنده گرفته شده بود و ایشان تضمین داده بود مبلغ مربوطه از پرداختی به وی بلوکه شده و کسرگردیده است. لازم به ذکر است حدود دو سال است که شرکت آب و فاضلاب لرستان حدود ۳ میلیارد تومان به شهرداری پلدختر بدهی دارد و به دلایل مختلف از پرداخت آن شانه خالی می کند و این پول هنگفت به شدت در حال بی ارزش شدن میباشد ای کاش برخی دوستان شورای اسلامی شهر که روی خریدهای جزئی شهرداری که در حوزه اختیارات کارپرداز بوده را پیراهن عثمان کرده و چندین جلسه از شورا را صرف بررسی این موضوع کردند و در نهایت هیچ نتیجه‌ای عاید نشد برای مردم توضیح دهند که چه اقدامی در خصوص اخذ مطالبات شهرداری از شرکت آب و فاضلاب و جلوگیری از  بی ارزش شدن پول شهرداری در این  زمان انجام داده اند؟!! دریغ از یک مکاتبه یا یک جلسه یا یک پیگیری و...

۶- عدم شفافیت در پرداخت کارت کارگری ؟

کارت کارگری صرفاً بر اساس کارکردکارگران روزمزد و تحت نظارت واحد عمران و زیرنظر واحد مالی شهرداری و با مشارکت کارپرداز پرداخت می‌شود و چنانچه مورد خاصی وجود دارد شورا به صورت مصداقی اعلام کند که تاکنون اعلام نشده است ضمنا ایمان دارم که هیچ گونه کارت کارگری توسط زیرمجموعه اینجانب خارج از چهارچوب پرداخت نشده است.

۷- عدم دریافت سهم مالکیت شهرداری در برخی املاک و تضییع حقوق شهرداری ؟

تاکنون هیچگونه طرح تفکیکی که منجر به اخذ سهم مالکیت  شهرداری از مالک شود در زمان تصدی اینجانب انجام نگرفته و صرفاً سهم مالکیت از خرده مالکین بر مبنای ماده ۱۰۱ قانون شهرداری و با اعلام نظر کارشناس رسمی دادگستری اخذ می گردد و چنانچه مورد خاصی وجود دارد به صورت مصداقی اعلام تا پیگیری شود.

۸- واگذاری اراضی به برنده مزایده و دریافت قسطی وجه از برنده مزایده ؟

 این سوال شورای محترم مربوط به یک قطعه زمین جنب اداره امور عشایری است که من آن را یکی از افتخارات خود میدانم .یک قطعه زمین به مساحت ۲۱۷ متر مربع جنب امور عشایری قبلا راه عبور برای پارک بوده که در طول زمان متروکه می‌شود و یکی از همسایگان آن را محصور و برای خود تصرف کرده و در بخشی از آن اقدام به ساخت و ساز می نماید و بعد از گذشت بیش از یک دهه از این اقدام بنده و همکارانم این زمین را شناسایی کردیم و با اخذ مجوز شورا و با برگزاری مزایده آن را در سال ۹۷ حدود ۴۰۰ میلیون تومان فروخته و تبدیل به خدمات( آسفالت و جداول) برای شهروندان نمودیم و بله درست است شهرداری باید پول را به طور کامل ظرف یک هفته از برنده مزایده بگیرد و بعد زمین فروخته شده را تحویل ایشان نماید اما ماهیت این مزایده فرق داشت و متصرف حاضر به تحویل زمین به برنده مزایده نشد و کار به محافل قضایی و کمیسیون‌ماده صد کشیده شد و چون ما قادر به تحویل زمین به برنده مزایده نبودیم بخشی از بهای زمین با تاخیر اخذ شد و پس از طی تشریفات قضایی و تحویل زمین اخذ شد در نهایت پس از اینکه دادگستری ادعای متصرف را رد کرد و با رای کمیسیون ماده صد ساخت و سازهای متصرف را تخریب و زمین را در اختیار برنده مزایده قرار دادیم مابقی بهای زمین نیز اخذ و تسویه گردید و بنده و همکارانم این حرکت را یکی از اقدامات جسورانه و شجاعانه

 

خود در جهت جلوگیری از حیف و میل بیت المال دانسته و زمینی که سالها توسط فردی تصرف عدوانی شده بود را رفع تصرف کرده و در جهت منافع شهر هزینه کردیم و به نظر میرسد شورای محترم شهر می بایستی بخاطر این حرکت شهرداری را تشویق می نمود.

۹-عدم تعیین تکلیف خودرو ویتارا (سوزوکی) ؟
همانطوری که مستحضرید سوزوکی شهرداری در اثر سیل مخرب دچار آبگرفتگی شد و تحویل تعمیرکار داده شده است که عمده نواقص و  عیوب آن برطرف شده و به دلیل تحریم‌ها و مشکل سیستم کامپیوتری آن تعمیر و تحویل  آن طولانی شده و در مراحل پایانی است که دلایل این موضوع نیز به صورت مکتوب از تعمیرکار اخذ و تحویل اعضای محترم شورا اسلامی شده است . البته بنده در همان اوایل عرض کردم که من با ماشین شخصی خودم همه امور را پیگیری می‌کنم و تعمیر ماشین شهردار را از اولویت‌های ضروری خارج و تعمیر ساختمان ها و ماشین های خدماتی را در اولویت قرار دهید درطول این مدت به صورت مستمر ازخودروی شخصی خود استفاده کردم و افتخار می‌کنم که لیتری بنزین از شهرداری وارد خودروی شخصی خود نکرده ام و حتی یکبار فاکتوری تحت عنوان کرایه خودرو تحویل امور مالی شهرداری نداده ام و از این حیث دیر آماده شدن این خودرو به نفع شهرداری و به ضرر بنده (از حیث اقتصادی) بوده است که البته در مسیر خدمت من هرگز به دنبال منافع مادی و اقتصادی نمی باشم.

۱۰- برعهده گرفتن برخی از وظایف پیمانکاران در پروژه های عمرانی؟
در همه پروژه‌های عمرانی محاسبات اولیه انجام داده بودیم و اعتبارات پیش‌بینی کرده بودیم که به دلیل تورم در بازار و عدم تخصیص کامل اعتبارات دولتی در برخی پروژه‌ها احساس کردیم ممکن است اعتبار پیش‌بینی شده برای تکمیل پروژه کافی نباشد و به همین خاطر بخشی از کارها را توسط عوامل و ماشین‌آلات شهرداری انجام دادیم و البته که بابت این کارها پولی به پیمانکار پرداخت نکرده ایم که این موضوع زمانی که ماشین‌آلات شهرداری داخل پارک جانبازان مشغول به کار بودند مورد اعتراض دونفر از اعضای محترم شورای اسلامی شهر واقع شد که من به طور مبسوط برای آنها توضیح دادم که یکی از تکالیف پیمانکار تهیه، حمل و پخش خاک نباتی داخل قسمت هایی که قرار است  داخل آن چمن بکاریم هست  که چنانچه پیمانکار این کار را انجام دهد برابر فهرست بها و قراردادی که داریم باید حدود ۱۲۰ میلیون به ایشان پرداخت کنیم ولی حساب کردیم اگر خودمان این کار را با عوامل و ماشین آلات خودمان انجام دهیم و ماشین آلات کمکی هم اجاره کنیم حدود ۲۰ میلیون هزینه به ما تحمیل می‌شود و با این کار حدود ۱۰۰ میلیون از پروژه پس انداز می کنیم تا کارهای پایانی را با آن انجام دهیم و من گفتم در آخر کار هم صورت وضعیت پرداختی به پیمانکار را به شما نشان می دهم که خیالتان راحت باشد بابت این کار ما پولی به پیمانکار پرداخت نمی‌کنیم  ولی باز متوجه شدم که یکی از دوستان شورا با فردی که با کمپرسی ایشان خاک حمل شده مشکل دارد و خواهان حذف این فرد ولو به قیمت ضرر شهرداری میباشد که من نپذیرفتم و این هم یکی از چالش ها شد. در مجموع هرجا با عوامل و ماشین آلات شهرداری در پروژه ای کار کرده ایم به خاطر مدیریت مالی و صرفه جویی در منابع بوده که اسناد و مدارک آن موجود می باشد من بارها به برخی دوستان شورا تاکید کردم که شما در زمینه پرداخت صورت وضعیت و کارهای پیمانکاری تخصصی ندارید و اتفاقاً تخصص من در همین موارد است و چنانچه در این زمینه دغدغه دارید   و توضیحات بنده به عنوان اهل فن نیز کافی نیست و قانع نمیشوید با دستگاه های فنی و نظارتی مانند  استانداری ،سازمان برنامه و بودجه یا سازمان بازرسی و دیوان محاسبات مکاتبه کنید تا کارشناسان این دستگاه‌ها کارهای عمرانی و نحوه پرداخت‌ها به پیمانکاران را بررسی و اعلام نظر کنند که دوستان شورا عنوان کردن ما خودمان بررسی می کنیم و خودمان تصمیم می‌گیریم.

 

۱۱- عدم حضور به موقع در محل کار؟

 شهرداری تکلیف دارد ۴۰ درصدبودجه را عمرانی و خدماتی هزینه کند و در خیلی ازسنوات این میزان محقق نشده است لیکن در سال ۹۷ از بودجه سالانه ۵۰ درصد عمرانی و خدماتی هزینه شده که در نوع خود بی نظیر بوده و این نشان داد که رویکرد شهرداری در زمان تصدی‌ بنده عمرانی و خدماتی بوده تا اداری و جاری و به همین منظور بخشی از ساعات شبانه روز را در سطح شهر بوده و مشغول نظارت بر پروژه های عمرانی میباشم که این خارج از انتظار برخی دوستان بوده و بیشتر تمایل داشته اند بنده به طور مرتب در اداره حضور داشته باشم که در این خصوص رویکرد کاری من مشخص و نظر ایشان هم قابل احترام و البته که قضاوت با مردم است.

۱۲- عدم ارسال گزارش درآمد- هزینه به شورا ؟

در چند سال گذشته (حداقل ۷ سال گذشته)ارسال گزارش درآمد- هزینه به شورا ازدستور کارشهرداری خارج شده بود که پس از تقاضای شورای محترم بنده به طور جدی به همکاران واحدهای مربوطه ابلاغ کردم که به طور مستمر گزارش درآمد- هزینه را به شورای اسلامی شهر ارائه نمایند لیکن در سال جاری به دلیل برخی تغییرات در ساختار بودجه شهرداریها این کار با تاخیر انجام شد اما در مرداد ماه گزارش پنج ماهه تحویل شورای محترم شد و اتفاقاً حاکی از این بود که بودجه پیش‌بینی شده برای ۶ ماهه اول سال در همان ۵ ماهه اول محقق شده که در نوع خود بی‌نظیر است. لازم به ذکر است شورای محترم شهر به طور سالانه اقدام به استخدام یک شرکت حسابرسی می‌نماید که کلیه درآمد و هزینه ها و اقدامات شهرداری را حسابرسی کرده و گزارش آن را در پایان سال به شورای محترم شهر ارائه می‌کند و خوشبختانه در این سه سال گزارش حسابرسی ارائه شده به شورا حاکی از سلامت مالی شهرداری بوده و هیچ انحرافی در گزارش حسابرس مشاهده نمی گردد.

۱۳- عدم شفافیت در برخی تخفیف ها برای شهروندان ؟

رویکرد بنده در اخذ عوارضات همواره رعایت اعتدال و پرهیز از تبعیض و سیاه و سفید کردن و لحاظ کردن  مسائل طیفی و طایفه‌ای در این مقوله بوده و همواره فارغ از نگرش سیاسی متقاضیان قصد داشتم در حد توان برای رفع مشکل آنها مساعدت نمایم و چنانچه مصداقی یا موردی از تخفیف شهبه دار وجود دارد اعلام تا بررسی نمایم.

۱۴- عدم اجرای کامل مصوبه شورای شهر مبنی بر فروش زمین و صرف منابع آن برای خرید زمین با کاربری فضای سبز؟

 پس از الحاق سایت چهار هکتاری  به شهر پلدختر پیگیری جدی اینجانب منجر به واگذاری تعداد ۱۱ قطعه زمین از این سایت به شهرداری تحت عنوان سهم ده  درصد شهرداری شد (در حالی که این سهم به  اکثر شهرداری های استان داده نشده است) که به شورای محترم درخواست دادیم این اراضی را به فروش رسانده و منابع حاصله را صرف خرید زمین با کاربری فضای سبز برای احداث پارک کنیم که به تصویب شورای شهر نیز رسید و این زمین ها با تشریفات قانونی مزایده در چند مرحله به فروش رسانده شد و بخش عمده منابع حاصله (حدود ۸۰ درصد) صرف خرید زمین با کاربری فضای سبز شد و الباقی نیز جزء تعهدات شهرداریست که می بایست در آینده زمین با کاربری فضای سبز خریداری نماید.

 

درادامه به عرض می رسانداینجانب هرگز تمایل به رسانه ای کردن موضوع استیضاح شهردارنبوده و اولین بار این موضوع ازطریق رئیس محترم شورای اسلامی رسانه‌ای شد و مردم نیز درفضای حقیقی و مجازی به این حرکت دوستان شورا واکنش نشان داده و این واکنش ها به هیج وجه برخلاف گفته دوستان استیضاح کننده توسط بنده مدیریت نشده و بنده نیز بجز پیج اینستاگرامی خود که معرف حضور همگان است هیچ رسانه‌ای در فضای مجازی را بعنوان نماینده یا سخنگوی خود ندانسته و نمی‌دانم و اصولا با هرگونه تشویش اذهان عمومی و بداخلاقی در فضای مجازی مخالف می باشم.و اما درخاتمه خود را منتخب همه اعضای محترم شورای اسلامی شهر دانسته و این عزیزان را یک مجموعه خدوم می دانم و استیضاح و عزل شهردار را حق طبیعی اعضای محترم شورا دانسته و هر تصمیمی از جانب این عزیزان را قابل احترام میدانم و همگان را به رعایت قانون و اخلاق دعوت می نمایم.

 

مهر ماه ۹۹

صمد چراغی پور شهردار پلدختر

دسته بندی: اجتماع
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید