جمعه، 7 اردیبهشت 1403
سیاست
شناسه خبر: 2732
  • 0

مسئولیت افرادسبک وزن و بی هویت درمجلس برعهدۀ کیست ؟

منافع حداکثری حزبی را بر منافع عمومی ترجیح دادن و مسئولیت تبعات زد و بندهای سیاسی را نپذیرفتن چیزی نیست که بتوان برای همیشه آن را پنهان کرد.

تحلیلگر مسائل سیاسی در یادداشتی تأکیدکرد منافع حداکثری حزبی را بر منافع عمومی ترجیح دادن و مسئولیت تبعات زد و بندهای سیاسی را نپذیرفتن چیزی نیست که بتوان برای همیشه آن را پنهان کرد.

به گزارش بالاگریوه، عباس سلیمی‌‌نمین تحلیلگر مسائل سیاسی یادداشتی درباره استیضاح سه تن از وزرای دولت در هفته گذشته نوشت که به شرح ذیل است:

بافاصله اندکی از طرح مباحث بودجه در مجلس،که هنرمندانه برخی بخش‎های آن به ‏صورت غیرمتعارف درمعرض دید عموم قرارگرفت و بخش‎های عمده و اساسی آن حتی درمعرض قضاوت خاص هم واقع نشد،هنرنمایی دیگری درقالب استیضاح درصحن مجلس به اجرادر آمدکه درتاریخ مجلس شورای اسلامی سابقه نداشت.فراکسیون به اصطلاح "امید"طرح استیضاح سه وزیر را کلید زد،سپس در روز در دستور کار قرار گرفتن، مخالفان و موافقانی به ایراد سخن پرداختند و درنهایت اعلام شدچون شورای عالی اصلاحات با استیضاح مخالفت کرده است حضرات در راستای تبعیت از یک تصمیم تشکیلاتی به طرح خود رأی نداده‏‌اند!

این که شورای عالی مورد اشاره با وجود دست‌‏کم اطلاع از اعلام وصول طرح توسط هیئت رئیسه هیچ گونه موضعی اتخاذ ننمود جای بحث فراوان دارد. از این مهم‎تر این‏که این شورا در روز در دستور کار قرار گرفتن استیضاح می‏‌توانست آن را متوقف کند که نکرد؛ بنابراین باید دید چه حکمتی در این نمایش که به قیمت استیضاح خود مجلس تمام شد وجود داشته است.

فراموش نشده که رئیس جمهور محترم،پیش‏تر ازجوانان خواسته بودند تا نورافکن‏ها را روی بودجه ببرند؛ پیرو این رهنمودبرخی بودجه‎های اختصاص یافته به حوزه‎های آموزشی و فرهنگی انتشار یافت تا نورافکن‏ ها چندان هم سرگردان نشوند.صرف‏‌نظر از این که فرهنگ کمتر از یک درصد ازبودجه را به خود اختصاص داده بود(6%/0)، اصولاً دو سوم بودجه نه تنها برای جامعه که برای نمایندگان مجلس نیز شفاف نبود .برای نمونه، آقای بادامچی- نماینده تهران در مجلس- اعلام کرد : "بررسی لایحه بودجه سال 97 ،سوم اسفند ماه تمام شد. افکار عمومی باید بداند تنها یک سوم از بودجه کل کشور در مجلس بررسی می‏شود که صرفاً به منابع و مصارف عمومی دولت خلاصه می‎شود."

این یک سوم بودجه،هزینه وزارتخانه‌‏های مختلف، نیروهای مسلح، فرهنگ و... را دربرمی‏‌گیرد. آیادعوت ریاست محترم جمهور بابت دو سوم دیگربودجه کل کشور است، یعنی نور افکن‏ها به سوی آن هدایت می‌‏شود یاخیر؟ ازبودجه یک میلیون و صدو پنجاه هزار میلیارد تومانی، رقم سیصد و شصت وهشت هزار میلیارد تومان به فعالیت‏‌های مستقیم که به آن‏ اشاره رفت، اما دوسوم بودجه کشور به شرکت‏های دولتی و بانک‏ها اختصاص می‌‏یابد. به گفته صریح این نماینده مجلس و واقعیتی که پیش روی ماست مجلس نظارتی بر روی این شرکت‎ها ندارد و بودجه‎هایی که به آن‏ها واگذار می‌‏شود توسط هیئت مدیره یا هیئت امنا مدیریت می‏‎شود.

اکنون باید دیدنمایش برخی نمایندگان بعد از تصویب بودجه، آیا نگاهی به آن‏ چه می‏‌تواند در بخش غیر شفاف بودجه صورت گیرد دارد یا خیر؟ عمده پاداش‏های چند صد میلیونی از قِبَل این شرکت‏های دولتی پرداخت می‏‌شود. آیا نمی‌‏توان ردپای سهم‏‌خواهی را در آن‏ چه به‌‏حق آن را می‌‏توان استیضاح مجلس خواند، دید؟

متأسفانه امروز مسئولیت افرادبی‏‌هویت وسبک‎وزنی که به مجلس راه یافته‌‏اند راهیچ جریان سیاسی به‏‌عهده نمی‏‌گیرد.برخی چهره‏‌های مطرح اصلاح‏‌طلب، گناه پذیرش راه‏یابی افرادی تأسف برانگیز به جایگاه نمایندگی ملت ‎ را متوجه شورای نگهبان می‌‏کنند.استدلال آنان این است که وقتی ما نمی‌‏توانیم نیروهای شاخص خود را به مجلس گسیل داریم ناگزیر به افراد غیر مطرح روی می‌‏آوریم، اما آیا آن‏ چه برای رفع مسئولیت از خود عنوان می‌‏شود قابل پذیرش است؟

آیا اگر تنظیم کنندگان لیست‎های انتخاباتی نگاهی اصولی‏‌تر به منافع عمومی داشتند نمی‌‏توانستند شخصیت‌‏هایی چون دکتر راغفر را، که هم کارشناس است و هم فرهیخته، به مجلس گسیل دارند، اما متأسفانه مشکل را باید درجای دیگری جست.مگر در ارتباط با اعضای شورای شهر،شورای نگهبان دخیل بود که چنین ترکیب تأسف‏‌باری رقم خورده است؟ منافع حداکثری حزبی را بر منافع عمومی ترجیح دادن و مسئولیت تبعات زد و بندهای سیاسی را نپذیرفتن چیزی نیست که بتوان برای همیشه آن را پنهان کرد. / تسنیم

دسته بندی: سیاست
تبلیغ

نظرات

    • یه دوست
    • 10 فروردین 1397 11:58
    • 0
    باسلام.حاجی عزیز.اگر واقعا بنای حضرتعالی و سایر دلسوزان جریان انقلابی و ارزش گرا به اتحاد بین نیروهای متعهد است و کسی دنبال کادرسازی برای نماینده قبلی و فعلی نیست(چونکه این بزرگواران از فرصتهای خود استفاده کرده اند و باید به افراد دیگر فرصت داد)،پیشنهاد میشود که با روی باز و اندیشه ای فراخ مجمعی از نیروهای وفادار و علاقمند به نظام اسلامی در شهرستان تشکیل شود(50 نفر یا 100 یا بیشتر)این نیروها از هر دسته و گروه سیاسی باشند ولیکن با سابقه مشخص سیاسی و اینکه دارای وجهه همراهی با نظام و انقلاب باشند.این مجمع ساز و کار انتخاب منتخب نهایی خود را برای انتخابات مجلس آتی مشخص کند.بعنوان مثال افراد واجد شرایط که قصد کاندید شدن در انتخابات آینده را دارند، در جلسه مجمع ذکر شده برنامه های خود را ارائه کرده و سه نفر با رای اعضای مجمع انتخاب شده تا با بررسی های بیشتر و در نهایت کاندیدای نهایی از بین ایشان انتخاب شود و مورد حمایت گسترده نیروهای انقلابی و و ارزشی قرار گیرد.لیکن این امر از خودگذشتگی و وسعت نظر خاص خود را میخواهد و هرگز نباید تنگ نظری در رفتار و گفتار این مجمع جولان بدهد که مایه شکست تلاشها خواهد بود.به امید حرکت روبه جلو...
    ====
    بالاگریوه :
    با سلام و تشکر از بیان دیدگاه جنابعالی
    به نظرم هرآنچه دغدغۀ شما و دیگر دوستان بوده در مقالۀ اینجانب با عنوان " ضرورت تجدید نظر دررویکردهای جریان انقلابی پلدختر ( http://balagerivehei.ir/index.php?newsid=2719) مطرح گردیده

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید