جمعه، 10 فروردین 1403
سیاست
شناسه خبر: 2612
  • 0

آیا «روحانی» عوض شده است ؟

روحانی دیگرحاضرنیست آینده سیاسی خودراباتندروی اصلاح طلبان گره بزند

به نظر می‌رسد اصلاح طلبان اشتباه نکرده‌اند و البته روحانی هم عوض نشده است؛ روحانی همان روحانی است و اصلاح طلبان هم می‌دانند در چه مسیری حرکت می‌کنند.

« بالاگریوه »؛/ این روزها و پس از گذشت چندین ماه از انتخابات ریاست جمهوری و همچنین اتفاقات مربوط به برجام و عهدشکنی آمریکا، تحلیل‌های متفاوتی از نوع عملکرد و سخنان حسن روحانی توسط افراد موثر در جریان‌های سیاسی کشور مطرح می‌شود.

درستی یا نادرستی تحلیل‌ها در باب سیاست ورزی رییس دولت دوازدهم با بررسی رفتار او از گذشته تا امروز تا حد بسیار زیادی می‌تواند فضا را نسبت به قضاوت درباره آن تحلیل‌ها روشن کند.

۱. حسن روحانی پیش از ریاست جمهوری
۲. حسن روحانی در هنگامه‌ی انتخابات ۹۲
۳. حسن روحانی در دولت یازدهم
۴. حسن روحانی در ایام تبلیغات انتخابات ۹۶
۵. حسن روحانی پس از پیروزی در انتخابات ۹۶
۶. حسن روحانی هم اکنون...

بررسی مواضع، سخنان و عملکرد حسن روحانی در۶مقطع فوق می‌تواند نشان دهد تحلیل‌گران این روزها درچه مسیری حرکت می‌کنند. آیا او را شناخته اند؟ درست تحلیل می‌کنند یا اشتباه فکر می‌کنند.

سخنرانی‌های روحانی از قبل انقلاب، دهه ۶۰، مواضعش در فتنه ۷۸ و یامدیریتش در شورای امنیت ملی نشان می‌دهد او اساساً در سیاست ورزی همچون اصلاح طلبان در امروز یاجناح چپ دردیروز نبوده است.گرچه سعی می‌کرده درمسیر مرحوم هاشمی سیاست را طی کند اما به دلیل برخی روحیات شخصی در مقاطعی از او هم فاصله گرفته است.

امروز که اصلاح طلبان فضای نقد او را درپیش گرفته اند و هر روز بر آتش آن می‌افزایند، باید دید علت واقعی کدام است. آیا روحانی سال ۹۲ با شعار اعتدالی که هیچ وقت معنی عملی آن اتفاق نیفتاد و توانست اصلاحات را با خود همراه کند، عوض شده است؟ یا اصلاح طلبان اشتباه فکر می‌کردند و امروز به خطای خود پی برده اند.

به نظر می‌رسد اصلاح طلبان اشتباه نکرده اندو البته روحانی هم عوض نشده است. روحانی همان روحانی است و اصلاح طلبان هم می‌دانند در چه مسیری حرکت می‌کنند.

روحانی در۹۲ با استفاده ازفضای تلخ پس از احمدی نژاد، مشکلات اقتصادی مردم ومناقشات بین المللی و اختلافات اصولگرایان برموج سوارشد و اصلاح طلبان که گزینه مقتدری نداشتند با ترفند کنارکشیدن اجباری نیروی ضعیف خود سعی کردند شریک پیروزی شوند.

دردولت یازدهم روحانی به دنبال برجام بود و برای توافق نهایی و مخالفانش در مجلس آن روز به اصلاح طلبان نیاز داشت و لذا به آنان امتیازاتی داد.

درمقطع ۹۶هم بازاصلاح طلبان بی‌گزینه مجبوربه قرارگرفتن کنارروحانی شدند واوهم درفضای انتخاباتی و رأی، سخنانی ساختارشکنانه را درباره مسایل اجتماعی یا سپاه مطرح کرد تا با جلب نظر آنان پیروزشود.

و اما امروز که ماه‌ها از ایام انتخابات گذشته، شاهد سخنان محکم روحانی درموضوعات مختلف هستیم. سخنانی که پس از اوضاع آشفته برجام گفته می‌شود و آمریکا نتیجه خوشبینی به خود را با بدترین شکل ممکن داده است.

اصلاح طلبان تحمل سخنان اصولی این روزهای روحانی را ندارند، روحانی هم دیگر دلیلی به امتیازدهی به آنان نمی‌بیند. داستان کشدارانتخاب و معرفی وزیرعلوم به مجلس گواه این نکته است. اصلاح طلبان از بزرگ و کوچک به روحانی فشار آوردندتا گزینه‌های مطلوب خودرا تحمیل کنندامازیربارنرفت ودرنهایت گزینه‌ای چون غلامی معرفی شدکه فراکسیون ولایی مجلس حامی او بود و اعضای اصولگرای مجلس برای او نطق کردند و فراکسیون امید بازنده‌ی میدان شد.

لبه تیز اصلاحات علیه دولت روزبه روزبیشتر نمایان می‌شود.اصلاح طلبان ازاو نا امید شده اند وروحانی هم تاریخ مصرف آنان را تمام شده می‌داند لذا آنان به فکر دور بعد ریاست جمهوری روز به روز منتقد دولت فعلی می‌شوند و روحانی هم به فکر ایام پس ازدولت دوازدهم است لذا تحلیل‌های این روزها بدین گونه رقم می‌خورد اما واقعیت آن است که نه روحانی عوض شده و نه اصلاح طلبان اشتباه کرده اند بلکه هر دو درمسیر سیاست ورزی خود حرکت می‌کنند.

اصلاح طلبان برای رقابت آتی باید بگویند نسبت به دولت منتقدند تا گزینه خود را حلال مشکلات معرفی کنند. پس چه راهی بهتر از این که ژست نارضایتی بگیرند و روز به روز از دولت فاصله گیرند.

روحانی هم چون حاضر نیست آینده سیاسی خود در نظام را باتندروی اصلاح طلبان گره بزند، به عنوان مثال نه تنها سخنان خود درباره سپاه درایام انتخابات رافراموش کرده بلکه ۱۸۰درجه مخالف آن سخنان رابرصفحه تلویزیون می‌گوید و پس ازلق شدن برجام، انقلابی سخن می‌گوید و حاضر نیست نظر فراکسیون امید یا عارف را درباره یک وزیر بپذیرد.

اصلاح طلبان هم سیاست همیشگی خود را دارند.پس ازرسیدن به مقصود از آن عبور می‌کنند. امروز روز عبور از روحانی برای آنان است. نارضایتی مردم را می‌بینند،منفعتی هم درکنار روحانی ندارند پس از او عبور و منتقدش شده اند.

آنچه مغفول است و تحلیل‌گران به آن توجه نمی‌کنند حق مردم است. مردمی که براساس شعارها و وعده‌ها به کسی و حامیان او رأی می‌دهند اما هیچگاه پاسخ اعتماد خود را نمی‌یابند.

امروز مشکلات اقتصادی مردم کمتر نشده،که بیشتر شده، پایه‌های برجام لق شده و امیدی به آن نیست، تهدید جنگی اسرائیل برقرار است و... پس دولت تدبیرو امیدچه کرده است؟ حامیان اصلاح طلب و غیراصلاح طلب چه پاسخی دارند؟ چگونه است امروز که باید پاسخ حمایت همه جانبه خود از دولت و رییس جمهور را بدهند،منتقد می‌شوند و معترض؟
اینها سوالاتی است که هیچگاه پاسخ نخواهند داد.

مسیر سیاست ورزی مشخص است؛نه روحانی عوض شده ونه حامیانش،سیاست اقتضامی‌کندجنس حرف ها،حمایت‌ها و نقدها عوض شود و این مردمند که باید با بینشی عمیق این شرایط را درک کنند و عبرت گیرند. / امیرابراهیم رسولی کارشناس مسائل سیاسی

دسته بندی: سیاست
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید