جمعه، 10 فروردین 1403
سیاست
شناسه خبر: 2541
  • 0

ازتقبیح بازی باتیم های اسراییلی تاگسترش اندیشه‌های صهیونیستی بامجوزرسمی!

کتابی ازیک نویسنده صهیونیست چگونه ازوزارت ارشاد مجوزانتشارگرفت؟

در روزهایی که دست اندرکاران فوتبال و سیاست فکر و ذکرشان موضع گیری درخصوص بازی احسان حاج صفی و مسعود شجاعی مقابل تیم مکابی تل آویو از رژیم صهیونیستی بود، کتابی ازیک نویسنده اسراییلی در آرامش کامل (!) چند ماهی بود که توزیع و فروش خود در کشور را آغاز کرده بود.

به گزارش بالاگریوه به نقل ازصراط، کتاب " انسان خردمند: تاریخ مختصربشر" نوشته "یووال نوح هراری"، نویسنده اسراییلی اوایل همین امسال به بازار آمد. هراری تاریخ دان صهیونیست ودانش آموخته دانشگاه عبری بیت المقدس وآکسفورد است و اکنون نیزساکن سرزمین های اشغالی و مشغول تدریس درهمان دانشگاه در بیت المقدس است.

مجوز انتشار این کتاب در دولت تدبیر و امید و در زمانی که عباس صالحی، وزیرفعلی فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون فرهنگی این وزارتخانه بود، صادر شده است.

تردیدی نیست که مبارزه ورزشکاران ایرانی با همتایان اسراییلی خود به نوعی رسمیت دادن به آن رژیم نامشروع تلقی شده و مذموم است و واکنش ها به اقدام حاج صفی و شجاعی نیز طبیعی بود.

اما سوال اینجاست که چگونه است که انتشار کتابی از یک نویسنده اسراییلی در کشور، نه تنها واکنشی به اندازه مسابقه رودرروی نمایندگان این رژیم به دنبال ندارد بلکه اساسا دیده نمی شود.

اگر رسمیت دادن به این رژیم با یک مسابقه فوتبال مذموم است، قطعا وارد کردن اندیشه های متفکران صهیونیست به کشور صدها برابر اشکال و ایراد دارد اما دریغ از یک واکنش.

ممکن است استدلال موافقان چاپ این کتاب ها، این باشد که نمی توان یک دستاورد علمی را نادیده گرفت. در پاسخ باید به تفاوت میان علوم پایه و تجربی با علوم انسانی اشاره کرد. در دسته اول، شاید تفکرات و اعتقادات و باورهای دانشمندان تاثیر چندانی بر یافته های علمی آنان نداشته باشد اما اوضاع در علوم انسانی کاملا متفاوت است؛ در واقع محصولات علوم انسانی، با باورهای دیرین و ریشه ای تولیدکنندگان آن ارتباط مستقیم دارد.

حتی اگر قرار است کتابی اینچنین از نویسندگان صهیونیست یا منحرف در کشور توزیع شود آیا نقادی و توضیح درباره باورهای نویسنده آن ضروری نیست؟

حال چگونه می توان پذیرفت کتابی از یک نویسنده همجنسگرای اسراییلی، بدون هیچ گونه ممانعتی به راحتی از دولت تدبیر و امید مجوز انتشار بگیرد؟

دسته بندی: سیاست
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید