پنج شنبه، 9 فروردین 1403
سیاست / انتخابات
شناسه خبر: 2450
  • 0

آیت‌الله خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه:

متخلفان انتخابات باید محاکمه و به مردم معرفی شوند

شورای نگهبان حق‌الناس را رعایت کند که چرا حق رأی هندگان تضییع شده و مقصران تخلفات باید محاکمه و به مردم معرفی شوند

امام جمعه تهران گفت: حضور شکوهمند بیش از 41 میلیونی و 73درصدی مایه مباهات نظام اسلامی است. در آمریکا و اروپا شرکت بین 40 تا 50 درصد است. این نامش مردم‌سالاری اسلامی است و به حاکمیت این مردم‌سالاری می‌بالیم و تک تک آراء، رأی آری مجدد به نظام جمهوری اسلامی بود.

به گزارش بالاگریوه به نقل از تسنیم آیت الله سید احمد خاتمی افزود: درتولید این حماسه مقام معظم رهبری نقش اول را داشتندو تشویق و حمایت کردند که همه پای صندوق آمدند وحماسه آفریده شد. از مراجع، فرهیختگان، ناظران و صدا و سیما و تأمین‌کنندگان امنیت صمیمانه تشکر می‌کنیم.

آیت‌الله خاتمی با یادآوری اینکه انتخابات دو فضا دارد، گفت: یکی فضای قبل برگزاری و بعد از آن است. بعد از برگزاری مراسم انتخابات قانون نانوشته‌ این است که رقابت‌ها به رفاقت‌ها تبدیل می‌شود و حقیقت این است که انتخابات را با این مسئله بپذیریم که تسلسل کدورت‌ها معنا ندارد. اینکه رقیب و هوادارانش را بعد انتخابات فریبکار و تنش‌زا بنامند نه اجماع ملی شکل می‌گیرد و نه وحدت. فضای رقابت تمام شد و اینکه بعد انتخابات افرادی با ادبیات رقابتی صحبت کنند وحدت‌شکن و ضد اجماع ملی است.

خطیب نماز جمعه تهران خاطرنشان کرد: این مناظره‌های زنده از برکات نظام بود و باید تشکر جدی از صدا و سیما داشت. انتظار این بود در مناظره‌ها ادب و اخلاق و حرمت نظام حفظ شود اما با کمال تلخی این کار نشد و این رنجش الآن فایده ندارد و برای انتخابات بعدی باید لحاظ شود. برخی کاندیداها طوری حرف زدند که اگر یک اوپوزیسیون می‌آمد همین‌طور حرف می‌زد که موجب جری شدن دشمن شد.

وی افزود: در هر انتخاباتی ما تخلف کم‌و‌بیش داشتیم؛ یکی تخلفات گسترده که اساسی است و کل انتخابات را زیر سؤال می‌برد و ما تخلف این‌چنینی تاکنون نداشتیم. دوم تخلفاتی که اساس انتخابات را زیر سؤال نمی‌برد اما دستگاه قضایی بایدبرخورد کند.گزارشات تخلفات این دوره خیلی زیاد است که البته به اصل انتخابات ضربه وارد نمی‌کند.

آیت‌الله خاتمی تصریح کرد: یک مسئولی می‌گوید 4 میلیون و دیگری می‌گوید 3 میلیون نفر نتوانستند رأی دهند. در برخی حوزه‌ها تعرفه نرسیده است و باید بررسی شود. شورای نگهبان حق‌الناس را رعایت کند که چرا این حق تضییع شده و مقصران تخلفات باید محاکمه و به مردم معرفی شوند.

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به اینکه مراحل انتخابات طی و بررسی می‌شود و تنفیذ صورت می‌گیرد، گفت: بعد از این رئیس‌جمهور، رئیس‌جمهور مشروع و قانونی است و همه باید وی را کمک کنند. حرمت رقبا را باید نگاه داشت، همان‌طور که رقبا حرمت و مشروعیت منتخب مردم را نگه می‌دارند. منتخب محترم نباید رقبا را دست‌کم بگیرد. 16 میلیون رأی حجم کمی نیستند و به این مجموعه تندرو گفتن مناسب نیست. در کشور اسلامی زندگی می‌کنیم و رئیس جمهور منتخب باید حرمت کسانی را که به وی رأی ندادند نگه دارد و این‌گونه وحدت ملی حفظ می‌شود.

وی با اشاره به سفر ترامپ به منطقه و اظهارات ضدایرانی رئیس جمهور آمریکا،گفت: ترامپ در این سفر همه اوصاف آمریکا را درباره ایران گفت. آمریکا است که تروریسم صادر می‌کند و قتل‌عام دارد. البته دو حرف درستی گفت؛ یکی اینکه ایرانی‌ها معتقدند اسرائیل باید نابود شود. مرگ بر اسرائیل مبنای امام خمینی بود. حرف درست دیگرش این است که ایرانی‌ها می‌گویند مرگ بر آمریکا و این هم درست است. ما به سیاست‌های جنایتکارانه دولتمردان آمریکا مرگ می‌گوییم و کمترین مجازات شما فریاد "مرگ بر آمریکا" است.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه ترامپ ناتوی عربی را استارت زد، گفت: البته برخی از کشورهای عربی مخالفت کردند و این ناتو، ناتوی نوکران آمریکاست نه ناتوی عربی. 38 سال است که این ناتو شکل گرفته و کاری نتوانسته بکند. من به حکام وابسته به آمریکا می‌گویم که؛ این کارها به‌زیان شما است. ایرانِ قدرتمند، دست به ماشه است و اگر خطا کنید کشورهایتان زیرورو می‌شود. سرنوشت صدام در انتظار شما است و با ریسمان پوسیده آمریکا ته چاه نروید.

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به جنایات اخیر داعش در منچستر، گفت: داعش داروهای شیمیایی و تسلیحات شیمیایی را به‌روی زندانیان موصل آزمایش می‌کند و در جنایت رکورد زدند. ما ترور را در همه جای دنیا محکوم می‌کنیم ولی داعش‌پروران را با صدای بلندتری محکوم می‌کنیم. مردم انگلستان هم داعش را محکوم کنند و هم دولتمردان خودشان را که داعش را پرورش دادند.

دسته بندی: سیاست / انتخابات
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید