چهارشنبه، 29 فروردین 1403
جنگ نرم
شناسه خبر: 2260
  • 0

ضرورت حضور جدی انقلابیون در فضای فتنه خیز عرصۀ رسانه ای و مجازی

مبارزه درمیدان فضای مجازی « مرد مؤمن و انقلابی » می خواهد

همانطور که در دوران جنگ مسلحانه و به تعبیری "جنگ سخت" مردانی حضور یافتند که در دفاع از اسلام و انقلاب از همه چیز خود گذشتند و ایثار نمودند. اکنون نیز در میدان "جنگ نرم" باید حضور یافت. زیرا اگر نیروهای مؤمن و انقلابی این میدان را خالی کنند، مطمئنا ضربه خواهیم خورد


بالاگریوه _ در سال های نه چندان دور، برای بسیاری از مردم، از آنچه در کشور می گذشت تنها می‌دانستیم که چه کسی رییس‌جمهور، استاندار و یا نماینده مجلس است و در فلان کشور کدام گروه با کدام گروه درگیر است و گه گاه از نتیجه دربی سرخابی ‌های پایتخت هم خبردار می‌ شدیم، یک یک مساوی... تمام! اما زمان گذشت و گذشت... بالاخره پای شبکه ‌های مجازی هم به ایران باز شد. ... اول از همه یاهو مسنجر بود، بعد نیم باز و آواکس و بعد از مدت کوتاهی هم فیسبوک و توییتر... یک زمانی هم وی‌چت، لاین، وایبر و واتس آپ... و سرانجام تلگرام.
به این ترتیب، مردم در گوشه و کنار ایران به هم وصل شدند؛ امروز اگر خبر لغو سفر علی مطهری به مشهد و لغو سخنرانی ایشان، لغو سخنرانی دکتر کوچک زاده در فسا، شایعه اختصاصی سازی حساب های بانکی قوه قضائیه، شایعه دستگیری محمود صادقی و ... به سرعت منتشر می شود، بیانگر اثرگذاری شبکه های مجازی در رسالت جدید خود یعنی انتشار اخبار به شکلی برق آسا و در کوتاه ترین زمان است، البته در کنار سایر نقش هایی که به خوبی از عهده آن برآمده و موضوع این نوشتار نیست!

عبور از تقوا و عدالت در رسانه ها

اما نکته آن است که: بالا رفتن سرعت انتقال اخبار، اگرچه از بسیاری جهات در افزایش آگاهی و شعور سیاسی مردم اثرگذار خواهد بود، اما نباید از این مشکله مهم غافل شد که انتشار سریع اخبار، از صحت و سقم و کیفیت خبر می کاهد؛ بدتر از کاهش کیفیت اخبار، سوء استفاده جریان های مختلف از فرصت پیش آمده است. جریان هایی که با استفاده از فرصت مذکور، قصد جهت دهی به اخبار را داشته تا از این طریق معیار داوری و قضاوت افراد را تحت تأثیر انگیزه های خود قرار دهند و یا از طریق شخصیت پردازی و بالعکس ترور شخصیت، به برسازی ذهنیت اجتماعی نسبت به شخص مورد نظر اقدام کنند.
دادن اطلاعات دروغین و جهت دار و یا ارائه تصویر وارونه از وقایعی که اغلب با نمایش قسمت هایی از واقعیت ها و یا گزیده ای از آنها به همان سرعت نشر اخبار، بذر شک و تردید را در دل مردم می کارد؛ از دیگر سوءاستفاده های رایج از فضای مجازی است. و چنانچه این وارونه نمایی شخصیت های مطرح نظام را هدف قرار داده باشد که در غالب اخبار در فضای مجازی این گونه است، روح عدم تعهد نسبت به نظام در آحاد جامعه گسترده خواهد شد.

 

مواردی که گذشت، تنها گوشه ای از تأثیر رسانه های جدید در عصر تکنولوژی و ارتباط است. چه بسیار ماجراهای جنجالی که کمتر مورد توجه قرار گرفتند و چه بسیار رخدادها و حوادثی که نه تنها جزئیات، بلکه کل ماجرا نادیده گرفته شد، حتی آنها که اهمیتشان انکار ناپذیر است! از ماجرای برجام گرفته تا پرداختن به پرونده های فسادی مالی و اختلاس های میلیاردی، مشکلات اقتصادی، بدحجابی و...، که همگی در پرتو سیاست اصلی و فرعی کردن اخبار به حاشیه رانده شده اند.

عبور از تقوا و عدالت در رسانه ها
حال رسالت خط حزب الله چیست؟
 آیا سکوت و محافظه کاری در مقابل هجمه گسترده ای که با زیرکی تمام ارکان اصلی نظام را هدف قرار داده می تواند مناسب با شرایط کنونی باشد؟ شرایطی که در آن بی تقوایی رسانه ای به اوج خود رسیده و اخبار دروغ با چاشنی اسرار محرمانه ای که جذابیت دارد به ذهن جوانان تزریق می شود.
عرصه کنونی، عرصه "جنگ رسانه ای" است و آنچه بر فعالان انقلابی عرصه رسانه به ویژه در  فضای مجازی لازم است عبارت است از:

عبور از تقوا و عدالت در رسانه ها

- حضور فعال در رسانه های خبری و شبکه های مجازی؛ به فرموده رهبر معظم انقلاب؛ فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد و عرصه فرهنگی عرصه جهاد است. از این رو طبق کلام فرمانده معظم کل قوا، امروز فضای مجازی میدان مبارزه است، اما با شکلی متفاوت. مبارزه مرد می خواهد، همانطور که در دوران جنگ مسلحانه و به تعبیری "جنگ سخت" مردانی حضور یافتند که: خانواده داشتند، درس و دانشگاه داشتند، کار و زندگی داشتند، ولی بزرگترین کارشان شد دفاع از اسلام و انقلاب و از همه چیز خود گذشتند و ایثار نمودند. اکنون نیز در میدان "جنگ نرم" باید حضور یافت. هر کس به اندازه وسع خود «لا یکلف الله نفسا الا وسعها». اگر از فضای مجازی غافل شویم اگر نیروهای مؤمن و انقلابی این میدان را خالی کنند، مطمئنا ضربه خواهیم خورد.

- اتخاذ روحیه انقلابی به جای محافظه کاری؛ در اتخاذ موضع خود باید با روحیه انقلابی وارد شد. شهامت در بیان آسیب هایی که نظام را تهدید می کند، پیش از این که نیروهای ضدانقلاب با هدف ضربه زدن به نظام روی آنها دست بگذارند و به سیاه نمایی ها دامن بزنند، باید با منطق انقلابی در جهت اصلاح آنها ورود پیدا کنیم.

- بصیرت، آگاهی و درک درست از مسائل و دردهای مردم؛ با وجود گستردگی رسانه های ضدانقلاب و حمایت باندهای فاسد اقتصادی و سیاسی از این جریان، برای بسیاری از رسانه های انقلابی، جلب اعتماد مردم اهمیت زیادی دارد. اگرچه پرداختن به مسائل ارزشی از اهمیت زیادی برخوردار است، اما تنها پرداختن به مفاهیم ارزشی بدون توجه به دردها و مصائب حاکم بر جامعه نمی تواند همراهی مخاطب را به دنبال داشته باشد. در حالیکه رسانه های انحرافی به صورت مرتب در تلاشند تا مشکلات اصلی را فرعی و فرعی را اصلی جلوه دهند، نیروهای متعهد باید با ورود به مشکلات و دردهای اصلی مردم، به این سیاه نمایی ها خاتمه دهد. امروز مشکلات اقتصادی و رکود شدید مردم را دچار تنگناهای مختلفی کرده با این حال شبانه روز اخباری کم اهمیت و حتی غیرواقعی به تیتر رسانه های خبری تبدیل شده است. ما باید از این فضا عبور کنیم و حرف دل مردم را بزنیم.

- صداقت و دستیابی به حقایق و واقعیت؛ بسیاری از اخبار کذبی که در برخی رسانه ها منتشر می شود، افشاگری و خنثی سازی اخبار دروغ از دیگر وظایف مهم نیروهای انقلابی در فضای رسانه ایست. حدود دو ماه قبل یک شبکه تلویزیونی و یک کانال تلگرامی که هر دو در خارج از ایران مدیریت می شوند، خبری را در خصوص حساب های بانکی شخصی رئیس قوه قضائیه که منابع آن از محل وثیقه متهمان تامین شده و تا مبلغ ۱۰۰۰میلیارد تومان در آنها سپرده گذاری شده است، منتشر کرد و تلویزیون صدای امریکا نیز گزارشی را در همین رابطه پخش کرد. انتشار این شایعه توسط شبکه های خبری خارج از کشور، نشان می دهد اغراض سیاسی پشت مطرح کردن این مسئله قرار دارد؛ چرا که این موضوع پنهانی نبود و ۲۰ سال بود که مسئولان از آن آگاهی داشتند. لذا بر رسانه های انقلابی لازم است ضمن شفاف سازی زوایای مبهم شایعه حساب های قوه قضائیه، در جهت کشف و رسانه ای شدن اهداف پشت پرده این گونه اخبار اقدام کنند.

- رفتار فراجناحی؛ نیروهای انقلابی و متعهد در خدمت هیچ یک از جناح بندی های سیاسی قرار ندارند و دغدغه اصلی آنها دفاع از آرمان های انقلاب اسلامی و خدمت به جامعه است . اتخاذ رفتار فراجناحی کمک بسیاری در جلب اعتماد و همراهی مردم نیز خواهد داشت.

فرجام سخن
فضایی که در رسانه های مختلف به ویژه در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی ایجاد شده است، بسیار تأمل برانگیز بوده و نشان از عبور از تقوا و عدالت به سمت رفتارهای جناحی و بی تقوایی محض است. که البته نزدیک شدن به برگزاری انتخابات، بدون تأثیر در جوسازی رسانه ای نیست. در این فضا رسالت نیروهای مومن و انقلابی توجه به مشکلات و دردهای مردم و رفتار فراجناحی است. طبق آنچه رهبر معظم انقلاب در سال های اخیر مورد تأکید قرار داده اند و شعار امسال نیز آن را تأیید می کند، حل مشکلات و معضلات اقتصادی، مسئله و اولویت اول کشور است و پیش نیاز این مسئه و هر مسئله دیگری، رعایت اخلاق، صداقت و نیز اصلی-فرعی کردن مسائل است. جامعه متعهد و انقلابی باید مراقب باشد در دام حاشیه های سیاسی نیفتد و همواره مدعی و خواهان حل مشکلات اقتصادی کشور باشد. نباید فراموش کرد که از درون حاشیه ها فتنه بر می خیزد و افکار عمومی کشور را تشویش کرده و فرصت کار و پیشرفت را می گیرد. اگر به بیانات رهبر انقلاب در ماه های قبل از حوادث سال ۸۸ مراجعه کنیم، نگرانی ایشان از رواج «بی انصافی در گفتار» توسط برخی رسانه ها، را مشاهده می کنیم و برخی از همین بی انصافی ها زمینه ساز فتنه شدند./         بصیرت / شیرین کمالی

دسته بندی: جنگ نرم
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید