جمعه، 31 فروردین 1403
انتخاب سردبیر / اجتماع
شناسه خبر: 1814
  • 0

اکنون فارغ ازقرائت بیانیه و نصب طومار و بنرعلیه این و آن

ازتریبون نمازجمعه پلدختر آوای وحدت و برادری به گوش می رسد

آرامش ،تدبیر توام بابصیرت ،عدم جهت گیری سیاسی له یاعلیه افراد و حذف حواشی پیرامون نماز جمعه از مولفه های شخصیتی حجت الاسلام سوری امام جمعه فعلی پلدختراست

وحدت‌ یکی‌ از آموزه‌های‌ دینی و از تاکیدات پروردگاراست که درقرآن‌ کریم‌ بارها به آن اشاره است.پیامبرمهربانی (ص) نیز با کلمات‌ روشنی بخش‌ و هدایت‌گر و هم‌ با سیره عملی‌ خود، همواره‌ امت‌ را به‌ اتحاد و هم‌بستگی‌ و دوری‌ از تفرقه‌ و پراکندگی‌ دعوت‌ نموده‌ است‌ و هرگز اجازه‌ بروز اختلاف‌ و تفرقه‌ میان‌ مسلمانان‌ را نداده‌ است‌.


وحدت درحالی مورد تاکیداسلام و پیامبراعظم وائمه معصومین علیهماالسلام بوده که دردوران معاصرنیز معمار بزرگ انقلاب اسلامی“رض”و مقام معظم رهبری آن را همانندگوهری ناب در راستای حفظ استحکام و اقتدار انقلاب اسلامی مهم ارزیابی کرده و بر آن تاکیدات فراوانی داشته اند.


یکی ازمولفه های بسیارمهمی که همواره درجهت نیل به وحدت نقش کلیدی داشته نقش ائمه جمعه و کارکرد یکی ازجلوه های وحدت مردم یعنی نمازجمعه بوده است بطوری که خطبه‌های نماز جمعه در ترویج فرهنگ وحدت و تخریب عوامل تفرقه نقش سازنده و تأثیر بالنده ایفا می‌کند.

 

ازآنجا که امام جمعه از مسند بلند امامت جمعه ، با آهنگ وحدت، امت را مدیریت و هدایت می‌نماید، تلاش می‌کند تا همه گروه‌ها و احزابی که در اصول با یکدیگر اشتراک عقیده دارند ولی در سلیقه‌ها با یکدیگر هم‌آوا نیستند را در کنار هم قرار بدهد و چینش سلیقه‌ها را در صفوف فشرده نماز، با جهت‌گیری به یک سمت و سوی به نمایش بگذارد.


نماز جمعه با محتوای غنی و پر ارزش خود مجموعه ای از ارزشها و معیارهای متعالی را برای جامعه اسلامی به ارمغان می آورد و به همین سبب است که ازدیرباز تاکنون درشهرستان پلدختر نیز مظهر اقتدار نظام و انقلاب و همچنین تبلور حضور مردم متدینی بوده که به همین دلیل آدینه هر هفته خود را به میعادگاه نماز جمعه رسانده و ندای وحدت سر می دهند.


اولین نماز جمعه پلدختر در اوایل آذر ماه ۱۳۶۰به امامت حجت الاسلام والمسلمین شیخ محمد ایمانی از روحانیون متدین و بومی این شهرستان برگزار و از آن تاریخ تاکنون بیش از ۱۶۰۰هفته به امامت ائمه جمعه پلدخترنماز جمعه برگزارشده است.حجت الاسلام شیخ محمدایمانی ،حجت الاسلام والمسلمین مهدی پور نصیر،حجت الاسلام والمسلمین واحد الهی نژاد،حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی صرفی پور ،حجت الاسلام والمسلمین علی محمد لروند و نهایتآحجت الاسلام والمسلمین محمد سوری از جمله افرادی بوده اند که بر مسند امامت جمعه پلدختر قرار داشته اند.


دراین بین آنچه حائز اهمیت است اینکه در طول سی و چهار سال برگزاری نماز جمعه هیچگاه نمازجمعه پلدختراز رونق نیفتاده وحتی زیر بمباران های رژیم بعث نیرحضورمردم متدین این دیارکمرنگ نشده است بنابراین هر گونه ادعا دال بر نقش فردی خاص در پررنگ شدن روحیه تدین و رغبت به حضور درنماز جمعه درسالیان گذشته بی پایه و اساس بوده و محلی از اعراب نداشته و نخواهد داشت.


مردم پلدختردرعرصه های مختلف ازجمله جنگ تحمیلی و دفاع ازآب و خاک وانقلاب مردمی پیشتازبوده وبه تناسب جمعیت دومین شهرجهادی کشور پس از نجف آباداصفهان محسوب می شود.در عرصه های فرهنگی و سیاسی و اجتماعی نیز مردم این دیار همواره مردمی آرام و فرهنگی بوده که در عرصه های سیاسی همچون انتخابات هم همیشه پیشتاز مشارکت و حضور هستند .

گرچه به دلیل بروزبرخی رفتارهای خاص وحاشیه ای به ناحق فضای انتخاباتی پلدختر نزدافکارعمومی خارج از شهرستان حساسیت برانگیز و ویژه ترازسایرحوزه های انتخابیه لرستان ارزیابی می شود اما نباید فراموش کرد که برخی جوسازی های فرصت سوز و غیر واقعی وهمچنین عدم تمکین برخی سیاسیون وجریانات سیاسی به واقعیت های پیرامون جامعه پلدختردربروز این باورغیرواقعی در خصوص شهرستان پلدختر که به جرات می توان گفت یکی از امن ترین و فرهنگی ترین شهر های کشور است نقش داشته است.


هر چند این باورهای غلط و حاشیه سازی های فرصت سوز حتی به حریم برخی جایگاه های مورد احترام مردم نیز ورود پیدا کرد که بیشتر ناشی از فرصت طلبی حاشیه سازان بریده از مردم و برخی حلقه های سیاسی بود اما خوشبختانه با تصمیم هوشمندانه شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور درانتخاب امام جمعه جدید پلدختر،هشتم خرداد سالجاری فصل جدیدی ازآرامش و وحدت در این شهرستان رقم خوردبگونه ای که امروز نه ازحاشیه سازی های فرصت سوزخبری است و نه بستری برای تسویه حساب های سیاسی در سطوح مختلف فراهم است و به مدد فراهم شدن این فضای باز و فرهنگی ،امروز شهرستان پلدختربه بهترین وجه آماده برگزاری انتخابات و حماسه حضور مردم در هفتم اسفند است.


آرامش مثال زدنی ،تدبیر توام بابصیرت ،عدم جهت گیری سیاسی له یاعلیه افراد ،گروهها وجریانات سیاسی و نامزدهای انتخاباتی و همچنین نحوه برخورد با مسائل و مشکلات از مولفه های شخصیتی حجت الاسلام سوری روحانی جوانی است که با وجود همه مشکلاتی که وجود داشت او توانست به بهترین شکل ممکن هجمه هایی که بوسیله برخی حاشیه سازان و فرصت طلبان در روزهای اولیه انتصابش به عنوان امام جمعه پلدختر ایجاد شده بود رامدیریت کند .

حجت الاسلام سوری هم می توانست با بستری که به علت برخی جهت گیریهای اشتباه ایجادشده بودبه همان شیوه برخورد وحتی پس ازمدتی حضورپرشور مردم درنمازجمعه ونمازجماعات و مناسبت های مذهبی را به تصمیمات و عملکرد خویش ربط داده وحتی پارا فراتر نهاده و بگویداز زمان من حضور این مردم درنمازجمعه ومراسمات مذهبی و تاسوعا وعاشورا و..پرشور شده و مشتاقانه فقط گوش به سخنان من می دهند و هرچه من بگویم عمل می کنند ،می توانست درهر فضایی فقط بگوید ”من”اما در دوران حضور هشت ماهه او نه از منیت خبری است و نه کسی به خود اجازه می دهد از جایگاه و پایگاههای منتسب به نماز جمعه استفاده کرده و حاشیه ای ایجاد کند.

 

 

درهشت ماه حضور حجت الاسلام سوری گرچه برخی ازهمین حاشیه سازان که ازشمار انگشتان دست هم فراترنمی روندبدون درنظر گرفتن جایگاه نمازجمعه و سابقه تاریخی حضور مردم پلدختر در این آئین عبادی – سیاسی باپیش کشیدن برخی موضوعات فرعی سعی دربرجسته کردن شخص محوری داشته و هرازگاهی حتی پارا فراتر نهاده و به بهانه تغییر امام جمعه حضورگرم و همیشگی مردم را نیز انکار می کردند امابرخورد آرام وبی حاشیه وتوام باصیرو متانت امام جمعه جدیدنه ازشمار نماز گزاران کم کردو نه نمازجمعه پلدختر ازرونق افتاد،نماز جمعه پرشورترازگذشته جریان داشت و دیگر نه کسی به خود اجازه می داد بر علیه کسی طوماری قرائت کند و نه بیانیه بازی و طومار نویسی و آویزان کردن بیانیه له یا علیه اشخاص شکل گرفت .


اینک ازتریبون نمازجمعه تنها آهنگ وحدت به گوش می رسد و بر اساس همین وحدت شکل گرفته درقیاس با دوره نهم که در چنین روزهایی فضای بسیار ملتهب و احساسی برجامعه پلدختر حاکم شده بود،فضای سیاسی مطلوب بوده و با تلاش های مجموعه مسئولین شهرستان حول محور امام جمعه خوشبختانه رضایت بخش است.

 
گرچه برخی حیات و ممات خود را درالتهاب آفرینی و ایجاد تنش و قرمز جلوه دادن وضعیت انتخابات حوزه انتخابیه پلدختر و معمولان می دانندو حتی در برخی اظهار نظرها به دلیل فراهم نبودن فضا برای این قبیل افراد و جریانات نگرانی هایشان جلوه می گرمی شود اما باید این آرامش را در وهله اول مرهون تلاش های امام جمعه پلدختر دانست که حواشی پیرامون نماز جمعه و جایگاههای مرتبط با آن جمع کرده و این نهاد عرصه ای برای سواستفاده گران و فرصت طلبان نیست و اندک نداهای تفرقه افکن نیز ره به جایی نخواهد برد.


دروهله دوم نیز باید ازمسئولین اجرایی،قضایی و امنیتی که در مقایسه با چهار سال قبل فضا را متفاوت تر برای برگزاری انتخاباتی آرام و بی تنش فراهم کرده اند تشکر کرد و امید می رود این رفتار در روزهای منتهی به انتخابات خصوصا ایام تبلیغات قانونی و روز انتخابات تداوم و نمود پررنگ تری داشته باشد.

 

 

آنهایی نیزکه درهمان روزهای معرفی حجت الاسلام محمدسوری بعنوان امام جمعه جدیدپلدخترباالتهاب آفرینی و موج آفرینی های کاذب سعی دربرعکس جلوه دادن واقعیات جامعه پلدخترداشته و جسارت رابه جایی رساندندکه دربرخی نشست های بیرون ازاستان به انتخاب شورای سیاست گذاری ائمه جمعه واکنش نشان داده بودندنه ازروی دلسوزی بلکه ازروی میل به منیت و تداوم حاشیه سازی های فرصت سوز مطالبی را عنوان می کردندگویی خود انها نیزکاملابه خطای خود واقف بودندکه بومی وغیر بومی بودن اصولا درانتخاب ائمه جمعه محلی ازاعراب نداشته وبهانه ای بیش نبود زیرا حجت الاسلام محمد سوری ازاساتید مجرب حوزه با تحصیلات پنج سال خارج فقه واصول و همچنین دوسال معاونت آموزشی و معاونت تهذیب حوزه علمیه و ۹سال مدرس حوزه های علمیه در سطوح یک و دو و هفت سال مدیریت درحوزه علمیه رضویه خرم آبادشخصیتی آرام،تاثیر گذاروبا تدبیراست که کاملا درشان و جایگاه امامت جمعه پلدختر بوده است./عباس دارایی-بلوطستان

تبلیغ

نظرات

    • شهروند
    • 26 دی 1394 14:26
    • 0
    جناب آقای حاج احمدی عزیز/همشهریان غالبا"دوست دارندمطالب جنابعالی را درسایت وپایگاه خبریتان بخوانند نه مطالب برخی نویسندگان منتسب به جریان اصلاح طلب.آنها خودشان سایت دارند.از اطلاع رسانی ومطالب خوبتان تشکر میشود.
    ======
    پاسخ بالاگریوه
    باسلام و تشکر وهمچنین پوزش ازجنابعالی و همشهریان احتمالی ای که همانند شما فکر می کنند
    استفاده از مطالب دیگررسانه ها شیوه ای مرسوم ومعمول درمیان همه اصحاب قلم و رسانه است وشما کمتر رسانه ای را می توانید نام ببرید که منبعی برای مطالب خود نداشته باشد.
    همانگونه که برخی مطالب بالاگریوه را گردانندگان محترم بلوطستان بارها درآن پایگاه اینترنتی بازنشرکرده اند، ما نیز بادرس گرفتن ازآموزه های دینی خصوصا این کلام دلنشین مولا امیرالمومنین (ع) که می فرمایند: حکمت، دانائی و علم را بیاموزید هرچند گوینده آن مشرک باشد. واین درحالی است که متولیان پایگاه اطلاع رسانی بلوطستان گرچه به لحاظ سلیقه سیاسی ممکن است با مدیرمسئول بالاگریوه همخوانی و همنوائی نداشته باشند اما بالاخره مسلمان، شیعه، ایرانی، رسانه ای و... هستند و به همین دلایل منعی برای استفاده از مطالب آنان وجود ندارد ضمن اینکه دراین مطلب نیز بگونه ای قلم فرسائی شده که به هیچ فردی خدای ناکرده اهانت ویا جسارتی نشده بلکه واقعیت های پیرامون یک موضوع مطرح شده و ما هم بدون هرگونه اظهار نظر درخصوص محتوای این نوشته آن را درمعرض قضاوت کاربران عزیز قرارداده ایم.
    درپایان ازجنابعالی منتقد محترم یک سوال دارم :
    آیا برای بنده و شما قابل قبول است که هیچ اصلاح طلب و دارنده فکر دیگری صرفاً بدان دلیل که ما دارای تفکر اصولگرائی هستیم حرف حق مارا خریدارنباشد ؟ ودرچنین حالتی عصبانی و خشمگین نخواهیم شد؟
    خداوند به همه ما سعه صدر و قدرت تحمل انتقاد و شنیدن نظر مخالف را عنایت فرماید.
    • شهروند
    • 25 دی 1394 19:18
    • 0
    باسپاس ازمدیرسایت ونویسنده مطلب/گرچه نفس مطلب درست است وباحضور حاج آقاسوری درشهرستان حاشیه سازی نداریم لیکن بنظر میرسدقصد نویسنده برترغیب تریبون نمازجمعه به عدم تذکربه چگونگی تبلیغات کاندیداهای وابسته به جریان خاص درآینده وسکوت محافل دینی ؛مذهبی درمقابل زیاده خواهی ها است.

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید