پنج شنبه، 6 اردیبهشت 1403
اقتصاد
شناسه خبر: 1163
  • 1

گزارش هیأت مدیره :

عبور تعاونی مصرف فرهنگیان پلدختر ازرکود چندین ساله

بالاگریوه: حضور خود اعضای تعاونی در مجامع تصمیم گیری بخصوص مجامع عمومی سالانه و انتخابات هیئت مدیره سرنوشت ساز است . واعضا می بایستی دراین مجامع تکلیف خود را با شرکت روشن سازند .

بالاگریوه تعاونیمصرف فرهنگیان پلدختردرسال1363باهمت جمعی ازفرهنگیان باهدف ترويج وتحکيم مشارکت و همکاري عمومي وتامين نيازهاي مشترک اقتصادي،اجتماعي و فرهنگي اعضاء وکمک به تحقق عدالت اجتماعي وتامين نيازمندي‌هاي مصرفي ورفاهي آنان قدم به عرصه خدمت رسانی به فرهنگیان گذاشت .

حمایت های بی دریغ و گسترده دولت از تعاونی ها در آغاز تاسیس و اختصاص انواع کالاها به خصوص کالاهای اساسی موردنیاز بانرخ دولتی و پایین تر از قیمت بازار ،شرکتی بی رقیب از تعاونی مصرف فرهنگیان درشهر پلدختر ساخته بود .

مشتری های مطمئن و دست به نقد ، حجم وسیع کالاهای در اختیار همه نوید بخش آینده ای درخشان برای اعتبار بخشی بیشتر برای فرهنگ و فرهنگی در شهر کوچکی مثل پل دختر بود.

حرکت روبه رشدشرکت همه را امیدوارکردکه فرهنگی اعم ازدارا ونداردست نیازش بعدازخدا فقط به سوی خودش درازخواهد شد.بمباران های بعثیان هم با وجود اثرات سوء نتوانست در آغاز ، جلوی حرکت بالنده شرکت را بگیرد .

کم کم برخی که سودایی غیر ازخدمت درسرداشتند خودرا درلباس خادمان به اعضا قالب کردند و یا با سهل انگاری و بر اساس رابطه و نه ضابطه حاکم بر سرنوشت شرکت شدند و مهار این ناقه زرین بار را به دست گرفتند .

در این کش و قوس ها شد آنچه نباید می شد . ندانم کاری ها ، سهل انگاری ها ، منافع باندی و گروهی ، بی تفاوتی اعضاء و ده ها عامل پیدا و پنهان تعاونی را بجای سوق دادن به سمت شکوفایی و بالندگی بسوی قهقرا و نابودی کشاند .

هر از چند گاهی تک صداهایی به مسولین وقت هشدار میدادند که ایهالاعضا المکرم مواظب سرمایه و ابروی فرهنگیتان باشید ، گوش ها می شنید و لی مثل همیشه حجب بیش از اندازه ما سبب شد چشم ها را بر تیشه هایی که به ریشه این نهال نوپا زده می شد ببندیم و دم بر نیاوریم . مدیران پس و پیش می آمدند و می رفتند و رد پاهایی از تلاش و یا تخریب هایی که بوجود آورده بودند هویدا بود . اما دریغ از یک تشکر خشک و خالی از زحمتکشان و نهیبی بر سهل انگاران وظیفه نشناس .

سال ها از دفاع قهرمانانه ملت شریف ایران گذشت و شهرمان شد هویزه ثانی . بمباران های متعدد و شهدا فراوانی که تقدیم انقلاب شد ولی همه این رشادت ها باعث نشد برخی سود جویان تیشه به ریشه شرکت که جوانی برومند شده بود ،  نزنند .

شرکت صعود های مقطعی تحت تلاش برخی همکاران صدیق داشت اما سقوط های آزاد چند باره اش در منظر اعضائی که به جای حضور جدی فقط سقوطش را نظاره گر بودند و بجای جلوگیری از حضور برخی افراد وظیفه نشناس تابع تصمیمات برخی افراد با نفوذ که بجای منافع انقلاب  و مردم به فکر منافع خود و دوستان  بودند ، می شدند . نتیجه این عدم حضور جدی ، طلب نکردن حق و بی تفاوتی به سرنوشت شرکت و سرمایه خود باعث شد برخی افراد مسولیت ناپذیر به خود این جرات را بدهند که منافع شرکت را به منافع خود گره بزنند .

استیفای حق ،وظیفه تک تک اعضا شرکت است . ودر مطالبه حق می بایستی کرامت و شان طرف مقابل نیز حفظ شود و این امر میسر نمی شود مگر با حضور جدی و پیگیر اعضا محترم در تمام مجامع عمومی و فوق العاده و خود نظارتی بر تمام عملکردها ی مسولین شرکت .

اگر اعضا محترم شرکت می خواهند حقشان پاس داشته شود خود باید پیشقدم باشند و منتظر آن نباشند تا مدیری خانه ی شان را دق الباب کرده  و حقوقشان را در کف ید مبارکشان بگذارد . اگر با کرامت و عزت نفس خواستار حقمان شویم و بجای پچ پچ کردن و پشت سر حرف زدن با رعایت ادب و انسانیت و براساس موازین دین مبین اسلام و از مجاری قانونی استیفای حق کنیم ، کسانی که در اهدافشان سوء نیت دارند هرگز بخود اجازه نمی دهند پا پیش گذارند . اگر دیدیم  کسانی که سابقه نه چندان مناسبی در فعالیت های مالی و خدای ناکرده اخلاقی دارند پا پیش گذاشتند عیب را از انان نجوئیم ، اشکال را از خود بدانیم که با بی تفاوتی هایمان به هرکس میدان می دهیم تا سرنوشت مان را به دست گیرد و نتیجه آن می شود که برهه هایی از اداره این شرکت دیده اید .

 همیشه در خاطر مان باشد که:

(( خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی دهد مگر اینکه خود بخواهند))

انقلاب ما به زعامت بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (ره) و حضور گسترده و جدی مردم نمونه ای بارز از اینگونه تغییر است تغییری که نتیجه اش حاکمیت ولایت فقیه و تاثیر شگرف آن در زندگی مردم بجای حاکمیت طاغوت و طاغوتیان بود .

ما وظیفه خود می دانیم از تمام کسانی که در سنوات گذشته از بدو تاسیس تاکنون به اعضاء محترم شرکت خدمت کرده اند و امانت همکارانمان را پاس داشتند ، صمیمانه قدردانی نماییم و از درگاه خداوند متعال برای آنان توفیق و سربلندی مسئلت نماییم و قضاوت درمورد آن هایی که خدای ناکرده امانت قشرشریف فرهنگیان را پاس نداشته اند را به وجدان های بیدار و افکارعمومی فرهنگیان واگذارکنیم .

عملکرد شرکت:

عملکرد شرکت را به دو بخش قبل از شهریور 87 و بعد از آن تقسیم می کنیم و شرح مختصری از وضعیت شرکت به حضور اعضا محترم تقدیم می داریم . انشا الله فتح البابی باشد برای پاسخوگویی دیگر مدیران پرتلاش.

  قبل از شهریور 87:

بین سال های 78 تا 83 سرمایه اولیه اکثر اعضا پس از درخواست افزایش توسط مدیران اسبق با کسر از حقوق یا واریز توسط اعضا محترم به مبلغ هر نفر 250000ریال افزایش یافت . با توجه به عدم تمکین و شرکت برخی از اعضاء در این افزایش سرمایه ، بسیاری از همکاران عضو سرمایه اولیه خود را که مبلغی بین 5000تا 15000ریال بود تغییر ندادند ولی متاسفانه بدون تعیین تکلیف قانونی  در وضعیت نامشخصی بین داشتن یا نداشتن حق عضویت معلق ماندند .

در هرحال جمع سرمایه اعضا در این برهه از زمان بالغ بر 231655300ریال بوده است . در پایان سال 78 سود عملکردی شرکت 78608000ریال اعلام شده و طبق اطلاعیه مهر 84 هیئت مدیره وقت و بر اساس دفاتر روزنامه وکل شرکت و اسناد  موجود از 79 لغایت 83 به مبلغ 1119779000ریال افزایش یافته است حال اضافه کنید حداقل 13 درصد اندوخته احتیاطی و قانونی و آموزش تعاون را به این مبلغ .

در سال های 84 لغایت 86 وفق دفاتر روزنامه و کل و ترازهای ارائه شده 1756101858 ریال به عنوان سود انباشته ثبت شده است . صحت و سقم این اطلاعات بر عهده مسولین وقت شرکت بوده و به هیچوجه در مورد آن اظهار نظر نمی کنیم و با توجه به در جریان بودن پرونده مدیران اسبق و  احترام به دستگاه قضایی کشور تا حصول نتیجه قطعی  ، قضاوت در خصوص ان را به اهلش واگذار می کنیم  اما همینقدر می توانیم به محضر همکاران عرضه کنیم که در مرداد 87 وقتی که اقای فرجعلی صادقی بعنوان مدیر عامل شرکت معرفی شدند وضعیت شرکت بر اساس مدارک تغییر و تحول بین ایشان و مدیر قبلی که به امضاء طرفین و شاهدان رسیده است بدین شرح بوده است :

1- موجودی کالا   27786000ریال .

2-کل طلب از مشتریان (عضو و غیر عضو ) 1051907680که از این مبلغ تا این تاریخ بعلت فقدان مدارک لازم 72500000ریال از بدهکاران وصول نشده است .

3- کل مبلغ بدهی شرکت در این تاریخ 1006470560ریال بوده است .

البته در آن تاریخ  مبلغ بدهی 37000000ریالی چک اقای (ش - ا) را که با اعاده به دادگاه توسط شورای حل اختلاف نزدیک به 51000000ریال با تادیه تاخیر و هزینه دادرسی و حق الوکاله از حساب تعاونی برداشت شد و همچنین نزدیک به 38000000ریال بدهی چک های برگشتی و جرائم حاصل از ان در اتحادیه مورد تائید و توافق آقای صادقی و هیات مدیره وقت قرار نگرفتند اما بعدا از حساب های شرکت توسط مراجع قانونی برداشت و پرداخت گردیدند ، نیز محاسبه نشده بود .

اگر به موارد بالا دقت نمایید دارایی های شرکت جمعا 1079693680ریال بوده و بدهی های جاری شرکت 1085470560ریال محاسبه شده است که اگر عدم پرداخت بخشی از طلبهای شرکت توسط مشتریان  بدحساب یا به اصطلاح طلب های سوخت شده را نیز محاسبه کنیم ، در این تاریخ هر عضو مبلغی را نیز به شرکت ها و موسسات طرف قرارداد بدهی داشته است .  

هرچند هیئت مدیره وقت بعد از این تاریخ با لطفی که در حق مدیر عاملان منتخب  خود نمودند بجای محاسبه تمام بدهی ها ، موجودی کالاها را به عنوان سرمایه پایه محاسبات شهریور  87 شرکت قرار دادند .

عملکرد شرکت از پایان مرداد لغایت 29 اسفند 87

مدیران شرکتی که عملا ورشکسته شده بود وطبق عرف بازار و قوانین تجارت می بایستی اعلام ورشکستگی می کرد می خواستند به هر نحو ممکن این وضع اسفبار را سر و سامان دهند . شرکتی که نه تنها سودی را عاید اعضا یش نکرده بود و خدمتی درحقشان صورت نداده بود بلکه اصل سرمایه شان را نیز بلعیده و حتی تک تکشان را بدهکار کرده است .

به نظر شما چه کسی می پذیرد مدیریت چنین شرکتی را بعهده بگیرد ؟ مدیری که می بایستی در اسرع وقت طلب های مردم را پرداخت نماید و صبر نماید مشتریان به مرور زمان بدهی هایشان را پرداخت کنند در عین حال بتواند وارد بازار شده و خرید و فروش نماید ، بدون یک ریال سرمایه. عملا توازنی بین نحوه و زمان پرداخت بدهی ها و دریافت طلب وجود نداشت .

حال بر اساس کدام منطق اقتصادی آقای فرجعلی صادقی شجاعت نشان داد یادر واقع بهتر است بگوییم آبروی خودرابه انتحار گذاشت و پذیرفت فقط خودش می داند و خدای خودش . درهرحال اومدیریت شرکتی را پذیرفتند که فقط نامش اعتبار داشت .قطعا بدانیداگرهرشرکتی غیر از مصرف فرهنگیان بود هرگز قدعلم نمی کرد .

تنگنای مالی اقای صادقی را به معاملات محدودی مجبور می کرد و ایشان با وجود هتاکی هایی که روبرو و یا پشت سر میدید و می شنید به کارش ادامه داد و در اولین سال به لطف خداوند متعال سود انباشته ای به مبلغ 149549871 ریال رانصیب شرکت کردند.هرچند درپایان این سال مالی 1012437077ریال بدهی روی دست شرکت ماند و طلب شرکت هم تماما در دست مشتریان بود . یعنی نه تنها پول نقدی وجود نداشت بلکه شرکت 6 برابر سرمایه اش بدهکار نیز بود.

سال مالی 88

در این سال شرکت باز هم تنها می توانست معاملات محدودی انجام دهد . در عین حال می بایست اقساط خود را به موقع پرداخت نماید . مشکلی که برخی مشتریان با عدم پرداخت به موقع اقساط برای شرکت بوجود می آورند .مدیرعامل وقتتعاونی در این سال نیزمجبور شداجناسی را درشرکت عرضه کند که که به صورت اقساط بلند مدت خریداری می شوند و این افزایش اقساط بر افزایش مستقیم قیمت کالاهای عرضه شده تاثیر فراوانی دارد .

در هر حال آقای فرجعلی صاقی تا پایان بهمن 88 در سمت مدیر عاملی شرکت به فعالیت اشتغال داشتند و در حد توان خدمات ارزنده ای را عرضه کردند اما بعلت مهاجرت به اصفهان مجبور به استعفا شدند و آقای محمد پوررشنو بعنوان مدیر عامل جدید جانشین آقای صادقی شدند آنچه در پایان سال88 نصیب شرکت شد افزایش 120126326 ریالی سود انباشته شرکت بود . یعنی شرکت در پایان سال 88 دارای سود انباشته ای به مبلغ 297462197 ریال بود . باز هم مثل سال قبل بدهی شرکت به حدود 1429935165 ریال می رسید که تقریبا 5 برابر کل سرمایه شرکت بود . جا دارد در اینجا  از زحمات آقای صادقی صمیمانه قدردانی نماییم .

سال مالی 89

در این سال مالی با توجه به شرایط خوب بازار  ، نیاز به تغییر وتحول در نحوه خرید و فروش شرکت احساس می شد . شرکت باید ریسک می کرد و حجم خرید اقساطی خود را بالا می برد به لطف ثبات بازار اکثر شرکت ها به حجم وسیع جنس های خود را به صورت اقساطی در اختیار تعاونی مصرف قرار می دادند بطوریکه در اکثر مواقع بخشی از بها اجناس از مشتریان اخذ می شد و بعد از چند قسط بدهی شرکت های طرف معامله پرداخت می شد .

اینکار به سرعت توان مالی شرکت را بالا می برد بطوریکه وسعت خدمات شرکت را زیاد و عرضه انواع کالا را گسترش داد . این روند خوب و این ریسک  نتیجه بخش شد ، بطوری که در پایان این سال مالی با رشد 300 درصدی نسبت به سال 88 سود  انباشته ای معادل 366362824 ریال نصیب شرکت شد و سرمایه شرکت با 120 درصد رشد به 663825021 ریال افزایش یافت . البته باز در پایان این سال مالی ،تقریبا دوبرابر سرمایه شرکت بدهی وجو داشت اما ، امید به اینده ای بهتر ، باعث شد هیئت مدیره شرکت بدنبال برنامه ای با ریسک بیشتر باشند تا با توکل برخداوند متعال، شرکت را از نظر منابع مالی به نقطه ای قابل اتکا برسانند . هر چند در این سال شرکت می بایستی در طرح مالیات ارزش افزوده ثبت نام می کرد و نسبت به پرداخت عوارض و مالیات اکثر کالاها اقدام می نمود .

سال مالی 90

گل سر سبد تمام سال های عملکردی هیئت مدیره فعلی سال 90 بود در این سال علاوه بر برنامه های قبلی ریسکی بزرگ لازم بود که اگر جواب نمی داد شایدهرگز دیگر تعاونی مصرف نمی توانست قد علم کند.در این سال به اعتبار نام مبارک فرهنگیان شرکت های متعددی حاضربه عقد قراردادشدند.

خرید یک نوع کالای خاص  در یک مرحله ، آنهم به بهای 5 برابر کل سرمایه شرکت و با هزینه کامل شرکت طرف قرارداد ، ریسکی بود که هیئت مدیره اقدام به انجامش کردند و به فضل خداوند متعال این ریسک جواب داد و سود بسیار مناسبی نصیب شرکت شد . سود خالصی بالغ بر 715963738 ریال یعنی رشدی 190 درصدی نسبت به سال 89  و120 درصدی نسبت به کل سود انباشته سنوات قبل باعث شد تعاونی قامت راست کند و خود را برای جهشی بلند در سال 91 آماده کند . هر چند در پایان سال 90 زمزمه های تغییر در روند بازار و  شروع طرح تحول اقتصادی در کشور به گوش می رسید .

 

سال مالی 91

آغاز سال 91 با توجه به تغییر ناگهانی و شدید قیمت ها با آغاز طرح تحول اقتصادی و افزایش شدید تحریم های اقتصادی دشمنان این مرزو بوم  و اثرات مخرب بر بنگاه های اقتصادی خدماتی مانند تعاونی مصرف ، شاید بدترین دوران تاریخ تعاونی مصرف فرهنگیان پل دختر ناشی از عوامل بیرونی  از آغاز تاسیس تاکنون بوده باشد ، عواملی که مدیران شرکت برخلاف سنوات گذشته نقشی در ایجاد آن نداشتند .

همه معادلات مسولین شرکت با آغاز طرح بهم خورد . شرکت های طرف قرار داد قیمت های خود را به طرزسر سام آوری افزایش دادندو ازفروش اقساطی کالاهای خود خودداری می کردند.اقلام خوراکی جزبصورت نقد معامله نمی شد .خرید برنج ، روغن و سایر مایحتاج مورد نیازشرکت غیر ممکن می نمود .

با توجه به برنامه ریزی قبلی انجام شده می بایستی خریدها با اقساط کم و فروش با اقساط بلند مدت تر صورت می گرفت تا سود بیشتری برای شرکت حاصل شود . اما عملا این روند امکانپذیر نبود .شرکت باید به سرعت تغییر رویه می داد.در اولین گام خریدلوازم خانگی متوقف شد.با توجه به  اینکه دریافتی از همکاران و سایر مشتریان پایین بود ، این مبالغ صرفا به پرداخت بدهی های قبلی که تا پایان تیر92 ادامه می یافتند،اختصاص می یافت . هیچ  گونه مواد خوراکی ، اقساطی خرید و فروش نمی شد . عملاخرید شرکت متوقف شده بود .

باید چاره ای اندیشیده می شد . اقتصاد ریاضتی و یا به فرمایش مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی چیزی بود که ما در سال 91 عملاتجربه کردیم . خرید های حداقلی و فروش هایی که به سختی جوابگوی هزینه های جاری شرکت بودند. چیزی که بیم آن می رفت شرکت را با مشکلات جدی در خدمات رسانی و حتی ضرر مواجه کند .

اتفاقی که عملا برای برخی از شرکت های تعاونی مصرف مانند الیگودرز ، خرم اباد و نور اباد افتاد . در برخی موارد ما حتی مجبور می شدیم دست به دامن برخی همکاران شویم تا عملا اجناسی را تهیه و با همان قیمت خرید به فروش برسانیم تا شاید شرکت در ظاهر هم شده ، دچار مشکل بیشتر نشده و خدماتش متوقف نگردد ... با وجود همه این مشکلات هرگز سعی نکردیم از مسولیتی که به دوش داشتیم شانه خالی کنیم . دست یاری به طرف بسیاری از شرکت ها دراز کردیم ولی هریک بدنبال منافع خود بودند و یاریمان نکردند اما دستمان را باز هم فرهنگیان بی ادعایی گرفتند که در تمام بحران ها خادم و سرباز انقلاب بوده و در همه حال برای سربلندی ایران عزیز صبورانه و بی توقع به هموطنانشان خدمت می کنند . خدمتی بی منت . در این راه باید از زحمات و مساعدت های بی دریغ همکاران ارجمندمان بخصوص آقایان کرامت خانی پور ، سجاد دریکوند ، سعید حسن پور و خداداد جودکی که نقش ارزنده ای در مساعدت به شرکت داشتند قدر دانی نماییم.

تشکر لسانی کمترین سپاسی است که باید به این همکاران تقدیم کرد .. به لطف خداوند و یاری این دوستان  نه تنها شرکت دچار بحران حادی نشد بلکه سود انباشته ای هر چند کم ، نصیب شرکت گردید . عایدی شرکت در این سال سودانباشته ای معادل 116585764 ریال بوده است.

 

سال مالی 92

اثرات روانی اجرای طرح تحول و مشکلات اقتصادی که سایر مولفه های موثر بر بازار در سال 91 بوجود آورده بودند در اغاز سال 92 نیز ادامه داشت و این رکود که تقریبا تمام بخش های اقتصادی کشور را درگیر کرده بود در شرکت هایی که می بایستی کالاها را نقد خریداری نمایند و بصورت اقساطی به مشتریان عرضه کنند  نمود بیشتری پیدا کرده بود . بطوریکه افراد نا آشنا به بازار که شناختی از تاثیرات عوامل متعدد بر قیمت ها و نحوه عرضه کالاها نداشتند ، برخی صحبت ها که شایسته مدیران فعلی شرکت نبود را  بر زبان جاری کردند . اما به لطف خداوند و درایت رهبر معظم انقلاب و حماسه سیاسی مردم در این سال ، بخش اقتصادی نیز به تکاپو افتاد و آرام آرام روند رکود جای خود را به حرکت های تازه تری داد و آغاز روند مثبت بازار کمکی شد تا مدیران شرکت اقدامات بهتری انجام دهند و این فعالیت ها منتج به رشد مناسبی گردید و نهایتا در این سال مالی نیز مبلغ 459185668 ریال سود ویژه قابل تقسیم به دارایی های اعضاء افزوده شد .

جدول ذیل مقایسه ای است بین وضعیت مالی  شرکت در شهریور 87 و پایان سال مالی 92 ، که اگر تنها این جدول را مقیاسی برای اقدامات اعضا محترم هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت و زحمات مدیر فروش پرتلاش و زحمت کش آن جناب آقای مرادی بدانیم حماسه اقتصادی بسیار ارزشمندی در آن صورت گرفته است که بجای اعتراض می بایستی تقدیری شایسته از آنان بعمل آید . هرچند تحولات شرکت بسیار بزرگتر از این مقیاس هستند . در ضمن اگر پرداخت نزدیک به 250 میلیون ریال هزینه دادرسی پرونده مدیران اسبق در دادگستری و پرداخت بیش از 100میلیون ریال مالیات ارزش افزوده و نزدیک به 10 میلیون ریال جرائم مالیات های گذشته و خرید تجهیزات مورد نیاز شرکت  ، افزایش هزینه حقوق پرسنل و تعمیر سیستم برق و بخش مخروبه فروشگاه را که هزینه ای نزدیک به 150میلیون ریال داشته  نیز به این رقم ها اضافه کنید ،  شرکت می توانست سود بیشتری را نصیب اعضا محترم نماید . یعنی اگر سخت افزارها از پایه درست بکار گرفته می شدند شاید الان ما جزو تعاونی های برتر استان می شدیم .

نکته مهم : همانطورکه قبلاً نیزاشاره شد عملاًدرشهریور87 نه تنهااین سرمایه اندک نیزوجودخارجی نداشته بلکه بدهی هائی نیزمتوجه هریک ازاعضائ شده بود . البته اطلاعات جامع مالی شرکت بدلیل اهمیت راهبردی که برای  آینده شرکت و روند فعالیت های آن دارد و در تعامل با سایر بخش های اقتصادی اعم از دولتی و غیر دولتی می بایستی مخفی بماند ، قابل انتشار در روزنامه ها نیست و گرنه جزئیات دقیق تری از این فعالیتها به محضر اعضا شرکت تقدیم می شد . در صورت ضرورت جزئیات دقیق تر شامل کل در امدها ، هزینه ها ، اندوخته ها ، سرمایه گذاری های انجام شده  ، سود انباشته و .....................در مجمع عمومی شرکت به سمع و نظر اعضاء محترم  خواهد رسید.

 

مشکلات شرکت 

در این بخش عمده مشکلات شرکت را به اختصار معرفی می کنیم و مسائل عملیاتی تر که مربوط به نحوه اداره شرکت ، خدمات رسانی آن، گسترش فعالیت ها و سایر موارد مورد نظر می شود را طی یک بروشور به حضور اعضا محترم شرکت تقدیم خواهیم کرد . .

1-همانطوری که در آغاز سخن بیان شد در پایان سال 87 نتنها عملا سودی که در دفاتر مالی ثبت شده بود وجود خارجی نداشت حتی اندک سرمایه اولیه اعضانیز به بادرفته بود . وضعیت فعلی شرکت نتیجه اعتبار نام مقدس فرهنگیان بر تارک این شرکت و تلاش های صادقانه ، بدون ادعا ، با کمترین چشمدات مالی مدیران فعلی اش بوده و صرفا عزمی جزم بود برای اثبات اینکه می شود از آب هم کره گرفت .

شرکت های تعاونی مصرف در آمدهای خود را به صورت سالانه و بعداز  کسر هزینه ها بدین شکل تقسیم و دردفاتر ثبت می نمایند .کسورات قانونی شامل اندوخته قانونی حداقل5 درصد  ، اندوخته احتیاطی حداکثر 4 درصد ، آموزش تعاون 4 درصد است . در مورد اندوخته قانونی می تواند این درصد با توجه به اساسنامه تعاونی تا یک حد مجاز ،  بخش بیشتری از سود را شامل شود .

پاداش هیئت مدیره حداکثر 4 درصد کل سود خالص است و هیئت مدیره بجز این پاداش به هیچوجه هیچ پاداش یا حق الزحمه ای اعم از نقدی یا غیر نقدی با هر عنوان یا اصطلاحی که در بازار مرسوم است ، دریافت نمی کنند و اعضا محترم نبایستی اجازه دهند روند سالم سازی فعالیت ها که تاکنون رو به توسعه بوده متوقف شود.

طی 4 سال فعالیت مدیر عامل فعلی هیچ مبلغی بر حق الزحمه اولیه ایشان که در سال 88 تعیین شده اضافه نشده است . بابت شرکت در جلسات با وجود استفاده از وسیله شخصی و ماموریت های خرید در شهرهایی مانند کاشان ، قم ، اراک حتی یک ریال حق ماموریت پرداخت نشده است .  البته بدلایل متعددی هیئت مدیره فعلی حتی از سال 91 تاکنون با وجود محاسبه پاداش قانونی هنوز آن را نیز دریافت نکرد ه اندکه می بایستی پرداخت شود . از نکات بارز فعالیت هیئت مدیره و بخصوص مدیر عامل شرکت ، توزیع چند مرحله سبد کالا بین فرهنگیان عضو بوده است که در این بین در آمدهای حاصل صرف پرداخت بدهی های شرکت شد و و در این خصوص با وجود حق قانونی ، حق الزحمه ای به این بزرگواران پرداخت نشد .

این روند یکی دیگر از افتخارات هیئت مدیره فعلی شرکت است . در هر حال با کسر کسورات قانونی  سود ویژه محاسبه و در دفاتر ثبت می گردد .این سود در هر سال می بایستی بین اعضا به نسبت سرمایه تقسیم می شد .  هیئت مدیره فعلی  در این راه با دو مشکل اساسی روبرو بوده است که به فضل خداوند این دو نقیصه تا پایان سال 93 برطرف می گردند ..

الف) در سنوات قبل اعضا به صورت قانونمند مشخص و تعریف نشده و سرمایه قانونی آنان در شرکت با توجه به مطالبی که در اول این مکتوب آمده درج و محاسبه نشده بود . تفاوت سرمایه اولیه اعضا باعث می شد مدیران شرکت نتوانند بطور عادلانه سود حاصل را بین اعضا توزیع نمایند . بسیاری از افراد که داعیه عضویت در شرکت را دارند فاقد مدرک و مستندات در این زمینه هستند و متاسفانه این نقیصه باعث شده تاکنون وضعیت سرمایه تک تک آنان قابل محاسبه دقیق نباشد . بنابراین لازم است بجای اصرار بر کارهایی که  منتج به بهبود عملکرد شرکت نمی شود و منافع بیشتری را برای اعضا تامین نمی کند ، پافشاری ها متوجه برطرف شدن مشکلات ساختاری شرکت باشد . با توجه به نبود سرمایه اولیه ساختار موردنظر قانون در این شرکت تا کنون قابل اجرا نبوده اند ولی اکنون که شرکت به یک ارامش و ثبات مناسبی رسیده است بهتر است اول ساختار آن درست شود .

ب) نکته مهم تر نبود سرمایه و اندوخته قانونی قابل استفاده برای فعالیت های مالی شرکت بود و مدیران مجبور بودند با توجه به نوع خرید و فروش شرکت سود حاصل را بجای توزیع بین اعضا بعنوان سود انباشته در اختیار شرکت بگذارند تا شرکت بتواند خدمات لازم را عرضه کند . خوشبختانه با سعی و تلاش مثال زدنی مدیران شرکت این نقیصه هم در حال بر طرف شدن است و شرکت منبعد می تواند درصد زیادی از سود حاصل را با تصویب و نظارت مجمع عمومی بین اعضا توزیع نماید . و هیئت مدیره آینده موظفند در اولین گام از این اقدام در مجمع عمومی خرداد ماه 94 که سال مالی 93 را مورد بررسی قرار خواهد داد درصد زیادی از سود ویژه قابل تقسیم بین اعضا که تا آن زمان بطور دقیق شناسایی و معرفی خواهد شد ، را بین آنان تقسیم و توزیع نماید.

2-یکی از مشکلات اساسی شرکت نبود استراتژی مدون مورد انتظار اکثریت اعضا در شرکت است . اعضا به هر دلیل که خود را قانع می کنند از حضور در مجامع عمومی و انتخابات تعاونی ،  امتناع می کنند . این عدم حضور باعث می شود تنها تاکتیک های خاص ومورد نظر مدیران بخصوص مدیر عامل بجای استراتزی مدون بر فعالیت های تعاونی حاکم شود . قطعا این تاکتیک ها نمی تواند اقناع کننده بسیاری از اعضا باشد.

بنابراین حضور خود اعضا در مجامع تصمیم گیری بخصوص مجامع عمومی سالانه و علی الخصوص انتخابات هیئت مدیره سرنوشت ساز است . اعضا می بایستی تکلیف خود را با شرکت روشن سازند . این امر تکلیف مدیران شرکت را نیز تعیین و تاکتیک های اجرایی آنان را در استراتژی تعیین شده اعضا جای خواهد داد . برخی اعضا که به هر دلیل خرید های خود را متوجه شرکت کرد ه اند ، انتظار دارند کالا ها با قیمت مناسب تری در اختیارشان قرار گیرد .

برخی دیگر که به دلایل متعددی تامین مایحتاج خودرا درجاهای دیگرجستجو می کنند،خواستار دریافت سود و عایدی هستندو اضافه کنیدبه این دسته ازهمکاران ،کسانی را که در پل دخترسکونت ندارند و یا به رحمت خدا رفته و خانواده هایشان استفاده ای ازخدمات شرکت ندارند.برخلاف انتظار برخی دیگر از فرهنگیان که عضو شرکت نیستند ،اگر قرارباشد خدمت رسانی بیشتر جایگزین سود شود،خدمت شامل حال اعضا خواهد شد نه دیگران .

بسیاری از حرف و حدیث ها بیش از انکه از جانب اعضا باشد از غیر اعضا شنیده می شود . تعیین استراتژی شرکت  در جهت رسیدن به اهداف مورد نظر با تصمیم  اعضا محترم شرکت در جلسات مجمع عمومی سالانه صورت می گیرد و تاکتیک های رسیدن به این اهداف در چارچوب استراتژی مشخص شده بر عهده هیات مدیره ، مدیر عامل و سایر عوامل مجری است .  در اکثر مواقع تمام این مراحل بر گردن مدیر عامل سنگینی می کند و او مجبور است بجای پرداختن به وظیفه اصلی خود بسیاری از مشکلات مربوط به مسولیت دیگران را حل و فصل کند که این هم نقیصه ای بزرگ است .

3-یکی دیگر از مشکلات اساسی شرکت که نیازمند یک بازنگری جدی است ، سیاست زدگی برخی اعضای آن است . بطوریکه این دوستان که در همه گروه های سیاسی نیز وجود دارند ، همه چیز را از دریچه سیاست زدگی یه نظاره می نشینند و گاهی با بهانه قرار دادن دغدغه های اعضا محترم شرکت و طرح این دغدغه ها بدون توجه به واقعیت های شرکت ، باید ها و نباید های آن و میزان توان خدمات رسانی شرکت ، نیات خاص خود را دنبال می کنند . متاسفانه چون اکثر اعضا حالت انفعالی بخود گرفته و در سرنوشت شرکت و تصمیم گیری های آن شرکت نمی کنند ، میدان را برای چنین افرادی باز کرده و گاهی خود بدون توجه به نیات این افراد باعث اخلال در روند حرکت رو به جلوی شرکت می شوند . لیدرهای جناح های سیاسی اگر با هدف خدمت بیشتر به مردم  قصد رقابت جدی با دوستان دیگر خود را دارند می بایستی بجای تخریب همدیگر  و سعی در پنهان کردن نقاط قوت رقیب و بزرگ جلوه دادن نقاط ضعف آنان ، توانایی های خود را عملا به مردم نشان دهند . اگر چنین شود انتخاب برای اعضا آسان تر و توقعات آنان منطقی تر شده و انتقادها بجای تخریب باعث تقویت مدیران شده و مدیران لایق از این انتقادات در جهت بهبود خدماتشان کمک خواهند گرفت . در چنین فضایی آدم های ناتوان و خدای ناکرده دارای سوء نیت بخود اجازه حضور نمی دهند . این امر میسر نمی شود جز با حضور جدی اعضاء در تمام مجامع پیش رو.

4-یکی دیگر از مشکلات این شرکت و برخی شرکت های  دیگر اراده ناکافی اعضا برای حمایت از مدیران منتخب در جهت  بالندگی آن است . اگر اعضا شرکت حمایت همراه با نظارت را از مدیران بعمل آورند و  مدیران نیز قصد خدمت داشته باشند ، به نحوی برنامه ریزی می کنند که با کمترین ریسک ممکن منافع اعضا تامین شود و بجای اسرار بر برنامه های خود ،  بدنبال احقاق حق افراد ذینفع می باشند . وقتی حمایت ها جدی نیست ، عملکرد ها دچار اشکال می شوند و در اینصورت مدیران  برای توجیه عملکرد نادرست خود بدنبال فرافکنی بوده و سعی می کنند عامل ناکامی هایشان را دیگران معرفی کنند . این در حالیست که اگر نیت ها خیر باشد ، هرجا مرتکب اشتباه شویم و صادقانه از مردم عذر خواهی کنیم و بجای اصرار بر اشتباه خود بدنبال اصلاح و جلوگیری از ضرر بیشتر اعضا شویم و صداقتمان قابل لمس باشد ، قطعا اعضا هم در حل مشکلات یاریمان خواهند کرد . بهتر است مدیران فعلی وآینده شرکت این نکته مهم را هرگز فراموش نکنند که تعاونی مصرف فرهنگیان محل تامین  منافع خاص آنان  نیست ومی بایستی  خادم همکاران و اعضایی باشند که اعتمادشان به یکدنیا می ارزد . ما باور داریم همکارانمان  از فرهیخته ترین انسان های این شهرند و لایق خدمت . پس اگر خدمتی از دستمان بر نمی اید لا اقل به اعتمادشان خیانت نکنیم .

5 -همانطور که قبلا قول داده ایم استرتژی خاص و تاکتیک های اجرایی آن را تدوین کرده ایم که اگر اعضا محترم خواستار باشند در معرض قضاوتشان قرار خواهد گرفت . در این استراتزی همه جانبه نگر که افقی 5 ساله را برای شرکت ترسیم کرد ه است . اهداف کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدتی تعین و راه های رسیدن به آن ها مشخص ، موانع و مشکلات پیش رو شناسایی شده اند.  این برنامه به شکلی طراحی شده است که  قابلیت انعطاف دارد . شرط اجرایش حضور جدی اعضا محترم در مجامع  آینده شرکت است .

برنامه ها و اهداف آتی شرکت:

الف) برنامه های کوتاه مدت ( تا پایان خرداد 94):

·         صدور دفترچه و برگ سهام برای تمام اعضاء

·         خرید نرم افزار مالی جامع فرهنگ برای بروز کردن فعالیت های شرکت .

·         تفکیک مشتریان عضو و غیر عضو و ثبت در سیستم جامع .

·         تنظیم و اجرای برنامه تخفیف قیمت ویژه اعضا در سامانه مرکزی.

·         جایگزین کردن خرید های نقدی بجای اقساط با خرید مستقیم از کارخانجات جهت کاهش قیمت تمام شده کالاها از اغاز سال 94.

·         تخفیف ویزه خرید نقد با حداقل سود ممکن صرفا برای خدمات رسانی به اعضا محترم با تعریف در سیستم جامع .

·         ساماندهی حداکثر مبلغ قابل خرید اقلام خوراکی و بهداشتی برای اعضا و تعداد اقساط برای بهره مندی بیشتر اعضا از خدمات شرکت .

ب) برنامه های میان مدت( حداکثر تا پایان سال95):

* ذخیره مبلغی از درآمد ماهانه شرکت برای ایجاد شعبه لوازم خانگی  تا بهمن 94.

* برنامه ریزی جهت تملک زمین مناسب برای ساخت فروشگاه حداکثر تا پایان سال 95.

* جذب اعضا جدید با هدف تامین بخشی از سرمایه فروشگاه لوازم خانگی .

ج)  برنامه های بلند مدت:

* تملک قطعی زمین در سال 95 و برنامه ریزی در جهت ساخت فروشگاه متناسب با شان و منزلت فرهنگیان حداکثر تا پایان سال 98

اگر روند سالمی که شرکت در پیش گرفته است منبعد نیز ادامه پیداکند ، رسیدن به همه اهداف مورد نظر با شناسایی عوامل موثر در حصول آن امکان پذیر و قابلیت اجرایی دارد .  مهم ترین عامل بازدارنده در رسیدن به این اهداف عدم حضور اعضا و نظارت ناکافی بر فعالیت های مدیران شرکت است . اگر حمایت ها با نظارت جدی تر همراه شوند و در انتخاب مدیران ، لایق ، دلسوز ، کارا و دارای تعهد اخلاقی و کاری صرفا منافع اعضا و آینده شرکت مد نظر قرار گیرد ، نتایج فراتر از انتظار خواهد بود .

در پایان لازم است از برادری امین ، صادق ، پاکدست و زحمت کش که بالندگی امروز شرکت مرهون تلاش های شبانه روزی اوست و آنطور که شایسته کرامت اوست قدر دان زحماتش نبوده ایم تقدیر نماییم و عرضه داریم برادر شادوست مرادی مدیر فروش محترم شرکت خدا قوت ، عزت زیاد و همیشه سرفراز و موفق باشید .و به محضر  اعضا صبور ، محجوب و فرهیخته  شرکت عرض می کنیم ، به فضل خداوند متعال جز خدمت نیتی نداشته و در عمل هم سعی بر این کار کرده ایم و اگرقصوری داشته یا اشتباهی مرتکب شده ایم عمدی در آن نبوده است . چون نیتی برای حضور در دوره آتی مدیریت شرکت نداریم از همه اعضا محترم  حلالیت می طلبیم و آنان را به خدای بزرگ می سپاریم .

                                                                  هیئت مدیره تعاونی مصرف فرهنگیان پل دختر

دسته بندی: اقتصاد
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید